Tips på vegetariska rätter!
Hej! jag har blivit vegetarian sen tre veckor tillbaka men behöver tips på lite vegetariska rätter:)
Kikat på vegetariskt iFokus?
Eller recept.nu är också riktigt bra!
/Christine
tack!
Hera- för miljön och djuren.
#3 Tips från en fd vegetarian; läs "Den vegetariska myten" om du vill ha hela bilden.
Vänliga hälsningar
Cindy
#4 Nu har jag inte läst den boken utan bara recensioner av den (både från folk som gillar och ogillar den), men är det sant att hon skriver som följande recensent skriver: "Det kanske allra mest makabra är uttalandet att vegetarianer inte kan få barn. Och om de trots allt får det är barnen småväxta, missbildade, blinda och utvecklingsstörda, hävdar Keith."
Tips från en nybliven vegan: tro inte att du får hela bilden från endast en källa. Kolla runt om du är nyfiken av att veta mer - från flera "läger".
Och för receptförslag finns ju både vegetarian (som sagt) och vegan.ifokus.
_No way! Yes way!
#5 Läs boken istället, det är den vär oavsett om du inte håller med alls eller helhjärtat.
Jag har läst den och kan inte alls minnas att hon skrivit att veggisar inte kan få barn. Däremot nämner hon några fall där veganer lyckats undernära sina barn.
Vänliga hälsningar
Cindy
#6 Oj, med tanke på hur många blandkostare som lyckats övergöda sina barn så känns det som ett ganska dåligt argument.
Som vegetarian måste man ha kunskap om näringslära men det måste men oavsett kosthållning om man vill vara hälsosam.
Kan ju tillägga att Keith inleder boken med att understryka att hon inte på något sätt kritiserar att man vill värna djuren och att hon finner djurindustrin avskyvärd.
Det hon kritiserar är vegorörelsens påståenden att vegomat är hälsosam, och att vegomat skulle vara bra för miljön och helt fritt från dödande.
Hon själv blev svårt sjuk av sin vegankost, och det blev jag med. Jag tycker att man är skyldig sig själv, djuren och naturen att försöka undersöka hela bilden.
Vänliga hälsningar
Cindy
#8 Ja, det har du rätt i.
Bara för att man äter vegetarisk mat betyder inte att man är hälsosam, det beror ju på vad man äter. Det handlar bara om att få i sig de vitaminer, mineraler, proteiner, kolhydrater och fetter man behöver oavsett om man äter kött eller inte.
Om alla åt begränsat med kött vore det nog det bästa för miljön, men nu ser ju tyvärr inte verkligheten ut så.
Det handlar om att välja det bästa alternativet, inte att hitta ett perfekt alternativ!
Helt fritt från dödande… Klart inte det finns! Men bara därför rättfärdigas inte den köttproduktion vi har idag. Som att kasta skräp i naturen för att det redan finns så mycket skräp där…
Det jag har läst är att det inte alls är så bra för naturen som många påstår.
#9 Läs gärna boken, det är omöjligt att sammanfatta allt hon skriver här. Men kortfattat:
• Vissa vegetabilier är rent av skadliga, t.ex soja.
• Vegorörelsen har länge sopat under mattan att det faktiskt är svårt att få i sig allt som vegan.
• Jordbruket dödar vår planet. Det är en ändlig resurs oavsett om vi äter grödorna själva eller genom industriuppfödda djur.
• Vi bör äta djur som livnärt sig på det evolutionen skapat dom för - kor ska ha gräs, kycklingar ska sprätta runt fritt ute osv.
• Planetens största problem är överbefolkning, och vi måste minska i antal för att ha en chans att rädda miljön.
Det är sådana ämnen hon bearbetar, och jag tycker hon har många viktiga poänger som är intressanta oavsett om man håller med eller inte.
Själv är jag trött på att de av mina vänner och bekanta som är vego ständigt buar ner mina argument för stenålderskost utan att ens vilja ta i Keiths argument ens för granskning. Det tycker jag är ledsamt och tråkigt.
Vänliga hälsningar
Cindy
#10 Nej, det är det inte. Men det beror också på vad man äter för vegetarisk mat. Alla verkar tro att vi äter soja som ersättning för kött, men för de flesta är inte det sanning. Jag äter ytterst sällan soja!
Jag tror inte att någon vegetarian tror att vi inte har någon inverkan alls på miljön! Klart vi har det! Bäst tror jag absolut vore om vi kunde gå tillbaka till ett äldre sätt att leva, men det skulle betyda att köttätare måste sluta äta kött 2-3 mål om dagen (som de flesta faktiskt gör!).
Som sagt… poängen är inte att göra sig själv till någon sorts helgon. Det handlar om att ta ställning mot någonting man tycker är fel genom att sluta stödja det, t.ex. dålig djurhållning inom köttindustrin. 
#11 Jag håller faktiskt med om allt du skriver! Jag håller bara inte med om att lösningen är att äta kött.
Gick in på det i inlägget ovan - vi måste minska på vårat köttätande så att vi kan sluta med den onaturliga köttproduktionen!
Sen vet jag inte vilka sorters vegetarianer/veganer du umgicks med men både jag själv och mina vegovänner är alla väldigt intresserade av näringslära. Utan det intresset hade jag nog aldrig vågat/kunnat bli vegetarian.
#13 Jag umgicks i stora breda NSMPD och senare Djurens Rätt-kretsar i många år. De häften
med "näringslära" som cirkulerade innehöll faktan, men underströk inte hur viktigt det är att dagligen se till alla behoven.
Här hittade jag en sammanfattning av boken från en stenålderskostare: http://johannaskost.blogspot.com/2010/05/ar-det-omoraliskt-att-ata-kott.html
Vänliga hälsningar
Cindy
På grund av min tendens att få diabetes 2 om jag äter för mycket kolhydrater utesluter jag alla spannmål, rotfrukter, socker och även frukt.
På grund av min endometrios skyr jag alla icke-fermenterade sojaprodukter som pesten. De höga fytoöstrogenhalterna är vad som triggade mitt första skov, och har gett mig permanenta smärtor.
För djurens och min kropps skull äter jag helst enbart gräsbetat kött, viltkött och ekologiska mejeriprodukter och ägg. Önskar att jag pallade äta fisk och skaldjur också!
Vänliga hälsningar
Cindy
Grejen är att jag håller med om det som sägs i Vegomyten, MEN: Det beskriver ett Utopia och (så vitt jag förstår?) ingen lösning på problemet.
Vi lever inte i en perfekt värld. I nuläget så känns det viktigare att minska köttproduktionen så pass att vi kan ha en hållbar, naturlig djurhållning. Det enda sättet att göra det är att konsumenterna minskar på sitt köttätande.
#16 Jag väljer att köpa mitt kött, ägg och mjölk från bönder som helt eller till största delen låter sina djur äta naturlig mat. Det går att leva som vegomyten lär, och personligen gör jag mycket hellre det eftersom min kropp mår bättre av det, och för att jag hyser en stor avsky mot det industriella jordbruket.
Vänliga hälsningar
Cindy
#17 Och det är en väldigt fin och etiskt försvarbar kosthållning!
Inget snack om saken.
Om alla köttätare skulle göra som du och inse att vi inte kan konsumera så mycket kött som vi gör idag, så skulle både djuren, naturen och vi själva må bättre.
Vi måste förändra våra sätt att leva helt enkelt. Det handlar inte endast om kött och soja utan även om långa transporter och miljöfarliga växthus - allt för att vi ska kunna hålla den höga standard av lyx vi faktiskt har! Samhället måste börja betrakta varor från sådan produktion som den lyx det faktiskt är, och förstå att vi inte kan äta det dagligen.
Sen om man väljer att göra skillnaden som vegetarian, vegan eller att man är väldigt noga med hur mycket samt vilken sorts kött man äter, det är upp till var och en! Personligen respekterar och beundrar jag alla som tänker till och gör en liten skillnad genom att ändra sitt eget sätt att leva.
#6 Nja, jag lägger hellre mina pengar och tid på andra saker. Har hört om några som blivit frälsta av den, men av vad de återberättat har jag inte blivit intresserad/övertygad nog att läsa den. Och nej, jag tänker inte läsa all propaganda som publiceras - vare sig det är från veghåll eller antiveghåll.
Och allt detta ständiga tjat om vegetarianer som konsumerar miljöfarlig soja. Det är ju den moderna köttproduktionens fel att man odlar sojan i sådana kvantiteter att den har blivit ett miljöhot. Av de fåtal procent som importeras här till Sverige för mänsklig konsumtion så går ju dessutom inte allt enbart till vegetarianer - sojalecitin är ju ett vanligt emulgeringsmedel i många produkter.
Som veg har iaf jag rätt bra koll på min soja - i form av tofu är den KRAV-märkt, i form av torkade bönor ekologisk.
Och självklart är det jättebra om folk börjar välja kött från djur som ätit det de är menade för, ekologiskt, osv. Men det är ju som EmmaJo redan påpekat - vi kan inte fortsätta äta så mycket kött vi gör idag. Det är inte hållbart, och klart jordbruket utarmat jorden och haven blivit utfiskade för att få fram mat till alla djur som föds upp för foder.
_No way! Yes way!
Nej - jag anser inte att alla ska bli veg. Jag anser dock att folk borde bli mer kostmedvetna - vare sig det gäller animaliska eller vegetabiliska produkter.
_No way! Yes way!
#19 Synd när någon avfärdar en bok som propaganda. Jag tycker att man ska fatta sig sin egen uppfattning, inte genom recensioner, "frälsta" och motståndare. Hon tar upp så extremt många punkter som är hjärtefrågor för veggos, tycker det är konstigt att alla veggos jag pratat med om boken vägrar ens låna den på bibblan.
Vad gäller soja är det givetvis hemskt att så mycket land skövlas för dess odlingar, och hemskt att djuren tvingas äta det. Men det är i mitt tycke lika illa att det är klassat som mänsklig föda, eftersom fyroöstrogenet soja är fullt av är skadligt!
Vänliga hälsningar
Cindy
Det händer rätt ofta, fast att jag inte är vegererian att jag äter en grej som jag tycker om.
Jag häller i lite välfria frysta grönsaker i en riktigt het panna med lite olja. Kryddar efter behag,lite buljong tärning är gott i. Och efter en stund lägger jag i några klickar kräm fräch eller lite grädde. Låter det hela koka ihop så att grönsakerna är al dente. Ibland blandar jag i lite vatten, så det blir simmigt som en soppa.
Till det kan jag pasta, ris eller kokt potatis som jag sedan har tärnat i lagoma storlekar.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Mitt ex hittade på en jäkligt god vego-carbonara. Strimla soltorkade tomater som legat i olja över natten och fräs dom i en stekpanna. Tillsätt crème fraîche och låt bubbla en stund. Krydda med basilika och svartpeppar, och precis före servering rör man i en äggula.
Mums på pasta eller nykokt broccoli!
Vänliga hälsningar
Cindy