Snälla hjälp!
Hej
Har en kompis som är lika gammal som jag ( 14 ) och hon vill ha sex med en kille som hon inte ens känner. Hon har pratat med honom på MSN och sånt. Men dem har aldrig träffat varandra i verkligheten. Och jag har sagt till henne att det är för tidigt, men hon lyssnar inte.
Hon säger också att han är hennes "true love" men hon har aldrig träffat honom på riktigt …….
Snälla hjälp, vad ska jag göra?

Jag har själv aldrig varit i den situation du nu befinner dig i, men jag förstår att det känns svårt för dig. Det du kan göra är att försöka prata, lugnt och sansat, med henne (igen), informera om riskerna, eller prata med hennes föräldrar.
Eftersom hon bara är 14 år så är hon inte "byxmyndig". Att ha sex med en person under 15/16 år är straffbart, då den myndige personen begår brott mot sexualbrottslagstiftningen.

#1 Jag har sagt till henne om alla risker och faror men hon lyssnar helt enkelt inte. Det känns som om man pratar med en vägg. Jag har också sagt att den killen kanske kommer döda henne, men då sa hon bara " Ja, men det gör ingenting "
Jag har försökt att prata med henne om hur farligt det kan vara, men hon vill helt enkelt inte lyssna.
Kan också tillägga att killen är 17 och han har typ redan en flickvän.
Och min kompis bor i Skåne medans killen bor i Stockholm. Så jag tycker det är lite sjukt att hon ska åka HELA vägen till Stockholm för att ha sex med en kille hon inte känner?
Du borde säga till hennes föräldrar. Skulle odm verkligen låta henne åka ensam till Sthlm?

#2 Prata med tjejens föräldrar, skolsyster eller annan vuxen.
Är du lugn och saklig när du pratar med henne?

#3 Hon ska åka med sina föräldrar, och sen så ska hon säga till sina föräldrar att hon ska ta en " promenad "

#5 Jag är lugn, och jag har försökt övertala henne nu i kanske ett halv år.
Hon har också sagt till mig att hon har redan bestämt med killen var dem ska träffas och sånt.

#7 som både jag och Hera skriver; Prata med hennes föräldrar!
Jag tvilar starkt på att de skulle tillåta henne att göra något sådant
Jag tycker att du ska prata med hennes föräldrar om detta!
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

#8 Jag ska prata med hennes föräldrar om jag inte har något annan utväg. Men jag är så rädd att det kommer att förstöra vår vänskap. För att hon "älskar" verkligen denna killen, och hon vill VERKLIGEN åka till Stockholm och träffa honom. Men om någonting går fel …. vet jag inte vad jag ska göra …

#10 Precis det du skriver här, tycker jag du ska säga till henne.
Brusa inte upp eller låt upprörd, utan var lugn och saklig.

#11 Jag ska försöka … Men jag kan inte garantera att det kommer att gå bra. För hon är GANSKA envis.
Kan inte låta bli att rysa… Hur många gånger har man inte hört om tjejer som stämt träff med nån över nätet, som blivit lurade och blir våldtagna av nåt äldre pervo…?
Vänliga hälsningar
Cindy
Om man ska träffa någon över nätet, enkla regler.
* träffas på allmän plats
* gör nåt ihop tex ta en bit mat, gå i affärer (tänk på att ha folk runt sig hela tiden)
* ta med en kompis!
Har man alltid folk runt sig är det lungt, gena inte genom någon gränd, eller liknanade så ni blir ensama.

#13 Det är EXAKT det jag har sagt till henne men hon säger bara " - Neh, men jag har sett honom på web cam så jag vet att han är på riktig "
Hon är så envis så att det inte är sant, men hon är fortfarande min bästa vän och jag vill inte att nåt ska hända henne. Så jag ska verkligen försöka övertala henne att inte åka.

#14 Bra tips, men hon är bara 14 år så JAG tycker att det är för tidigt. Och hon ska bara åka till Stockholm för att ha sex med honom, inget mer …. Jag tycker det är ganska sjukt.
Och min andra kompis ska också till stockholm, men hon kommer vara upptagen med hennes träningar så hon kan inte gå med.
#15 Och filmsnuttar på nätet kan inte kopieras och användas av nån annan…? Nä hu vad naivt argument…
Jag träffade min första seriösa kille över nätet, men när vi väl träffades hade vi pratat på telefon nästan varje dag i ett halvår. (Detta är mer än 10år sen.) Och våra mammor hade gjort upp om att jag skulle sova hos dom när jag besökte honom 50 mil bort, så vuxna var inblandade och ansvariga.
Vi möttes dessutom på en tågstation första gången, så hade det visat sig att han ljugit om sin ålder hade jag kunnat vända på klacken.
Jag förstår att hon är ivrig om hon känner att hon mött "den rätte", men är hon inte mer rädd om sig själv kan det sluta illa.
Vänliga hälsningar
Cindy

#17 Det har jag också sagt att det kanske inte är han på web carmen, men hon litar helt enkelt inte på mig. Hennes föräldra vet inte ens om att hon pratar med en kille på nätet.
Så ja, hon vill bara ha sex med honom, NU liksom och jag har sagt till henne over and over again att det är bäst om man väntar tills man verkligen känner att det rätt. Och vet du vad hon sa till mig då?
-" Men vi lever bara en gång, så jag vill liksom göra alla saker jag vill göra på en gång. För jag kanske dör imorgon."
Konstig sagt av henne, jag vet …..
Men idag skulle jag har pratat med henne, men jag liksom tvekade …. Så jag får säga det imorgon istället.

Du bör absolut berätta om hennes planer för föräldrarna.
Jag tvivlar starkt på att de kommer godkänna detta, när de väl känner till vad som pågår. Jag skulle själv aldrig tillåtaatt en 14-åring träffar en kille, eller ens star en promenad, ensam i stad jag inte känner till.

#19 Jag har gett upp. Jag har spenderat HELA skoldagen med att försöka övertala henne att inte åka men hon skiter i det helt och hållet. Hon säger till mig att hur mycket jag än övertala henne så kommer hon inte att ånga sitt beslut, så jag har gett upp. Och hennes föräldrar tycker att det är OK att hon har sex. Så jag får väl bara hoppas på att det inte händer något hemsk när hon träffar killen …
Ring hennes föräldrar!
Vänliga hälsningar
Cindy

#21 jag ska försöka. Men hon kommer att bli skit sur och aldrig prata med mig mer om jag stoppar henne. Och det vill jag inte ….

#22 Om du absolut måste, vad skulle du då välja:
* riskera att kompisen blir sur
eller
* riskera att din kompis råkar illa ut?
Även fast hennes föräldrar är okej med att hon har sex (vilket jag personligen tycker låter konstigt, eftersom hon inte är 15 och därmed byxmyndig) tvivlar jag ändå på att de godkänner att hon har sex med en vilt främmande person.

#23 Klart jag hade valt att riskera att hon blir sur på mig. Men det är så mycket mer än det. Min andra kompis har också bestämt för henne att hon ska bli gravid och sånt shit. Och mitt snack går inte igenom liksom. Och det känns som om det bara är jag som bryr sig om henne. Och dem andra tjejerna vill att hon ska göra det och bli gravid och sånt. Och jag är den enda som är allvarlig, så det känns ganska lönlöst att försöka övertyga henne att inte göra det när hon redan har bestämt sig.

#24 Nu har du försökt prata med henne et flertal gånger, men det hjälper inte så mitt råd till dig är: Skippa det och prata istället med hennes föräldrar.

Jag forstar om du inte vill prata med henne foraldrar, jag hade varit valdig osaker pa att gora det sjalv nar jag var i eran alder - ingen tvekan om saken!
Vill du dock anda hjalpa tjejen, sa kanske det anda kan vara pa sin plats att skicka ivag ett e-mail eller sa till foraldrarna? Du behover ju inte saga "eran dotter XX tanker "ga pa en promenad" nar ni ar i Stockholm och ha sex med YY", utan du kan ju bara saga nagot i stil med
"jag vet att det har egentligen inte ar nagot som jag bor lagga mig i, men jag ar lite orolig for min kompis. Hon har sagt att nar ni aker till Stockholm sa kommer hon "ga pa en promenad", och da mota upp med en YY, som hon aldrig traffat, och ha sex. Kanske skulle ni kunna prata med henne och informera om riskerna med att mota upp nagon man inte kanner sedan innan och ha sex med dem? Namn helst inte att det var mig som ni fick reda pa allt ifran da jag forsokt prata med henne, men hon bara bli sur nar jag forsoker, och jag vill inte forstora varan vanskap. Hoppas att allt ar bra med er, vanliga halsningar [ditt namn]"
// Amanda

Du har sagt din åsikt sen är dte inte mkt mer du kan göra, det är hennes liv och vill hon ha sex så får hon det.
Bli gravid?!! Vad är det för vrickade polare ni har? Hon ska alltså inte bara riskera att träffa en främling, utan även könssjukdomar och att bli gravid (hejdå ungdom!)?
Vad fasen är det för fel på dom?
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag tror att du hellre kommer vilja/kunna leva med att hon antagligen aldrig pratar med dig igen än att hon kanske blir våldtagen och ärrad för resten av livet. Är hon en riktig vän kommer hon med tiden inse att du bara gjort de du gjort för att hjälpa, även om den tiden kankse blir lång…
Att det är så svårt att få ungdomar att lyssna till dom som redan varit där och har lite mer kött på benen? Själv sitter man nu och blickar tillbaka och förundrar sig över hur korkad man var som inte tog råd av de som uppenbarligen visste vad dom snackade om?
Är det meningen att ungdomar ska vara såna?
Kanske naturens sätt att sålla…fniss

#26 Jag ska försöka prata med hennes föräldra när jag får chansen och när jag har byggt upp mitt mod.
Hon har ska till honom på höstlovet så jag får väl berätta för hennes föräldrar snart …

#27 Jag vet att det är hennes liv och sånt. Men jag tycker bara att hennes tänkade är idiotiskt.
Laser ungdomar inte tidningarna om alla brott som begas av idioter som latsas vara superkillar pa natet?
Om jag var du sa skulle jag stalla ett ultimatum till din kompis for hennes egen skull och for att hon har satt dig i en situation dar du oroar dig (med all ratt).
Sag till henne exakt hur du resonerar och varfor hon satter dig i en position dar du omojligt kan lata bli att gora nagot som hennes van. Att du faktiskt bryr dig och hellre tar hennes ilska om foraldrarna vet an att leva med vetskapen att du kunde ha forhindrat henne fran att raka riktigt illa ut.

#28 jag vet, jag har kontiga kompisar … Men dem är dem ända kompisar jag har. Och mina kompisar vill bli av med oskulden för dem tycker att det är coolt
#30 Skicka över deras telefonnummer och hennes namn till mig så ringer jag och säger som det är, att jag läste det på internet. 
Vänliga hälsningar
Cindy

#34 Jätte snällt av dig, men jag ska nog göra det själv 

#35 Strongt av dig!

#36 Mm, och jag har nu också berättat för henne att jag är orolig för henne och att jag bryr mig om henne. Och då sa hon att hon vet att jag bryr mig och att det var jätte snällt av mig. Men hon kommer att åka ändå …
Så ja, när jag har tid och så ska jag prata med hennes föräldrar utan att hon vet om det.

#37 Jag tycker du gör ett otroligt bra jobb.
Du verkar vara en jättegullig tjej som verkligen bryr sig om dina nära och kära. Stor eloge till dig för det!

#38 Tack så mycket!