Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 837 ggr
[Sajberlena]
2007-03-11 23:54
0

Bokrelationer!

Nu ska jag berätta en hemlighet!

Jag har en passionerad relation "vid sidan om"… Generad

Jag bedrar min man med böcker! Det är ett sånt måste för mig att jag inte fungerar utan min lilla affär…

På senare år har det blivit mer av hörböcker än läsböcker, för jag har upptäckt att jag kan "läsa" och göra massa annat nyttigt samtidigt! Jag lyssnar på böcker samtidigt som jag städar, kör till jobbet, lagar mat, eldar, hugger ved, stryker, viker tvätt, bäddar sängar, handlar… Hela tiden med en bok i öronen!

Enda gången jag inte kan lyssna på mina böcker är när jag duschar och sitter vid datorn, för då tappar jag tråden…

Böcker - bra böcker - blir för mig som en kompis. Är den riktigt bra kan bli helt tom när den är slut, precis som en kompis som reser bort. Det finns böcker som jag läser eller lyssnar på igen och igen och igen, jag kan hitta massor av saker jag inte märkte gången innan.

Jag tror aldrig jag har slängt en bok! Det börjar bli en aning fullt nu i bokhyllan, och kartongerna i källaren har jag fått bära själv sista två flyttarna för maken bara vägrar!

Men åååå, vad jag njuter, med MP3-spelare i öronen och en suverän uppläsare som läser med inlevelse  och dramatik och alla tråkiga sysslor går som en dans!

Är det någon som delar min fanatiska relation till ordets makt och förströelse?

zooboo
2007-03-11 23:59
0

Nä, verkligen inte!Räcka ut tungan

Däremot är jag den första som ger bort alla överflödiga ljud eller läsböcker till min favvosyster!

[Sajberlena]
2007-03-12 00:01
0

Nä, det hade jag inte väntat mig att du gjorde heller, men om du någon gång försökte dig på att läsa en bok, en BRA bok, så skulle du nog bli förvånadFlört

Och jag vet, du är nog den mest omtänksamma och snällaste jag vet, jag sparar dom i en "zooboolåda" med hjärtan på!

SeaHawk
2007-03-12 00:03
0

Men han behöver ju inte ens läsa den, det räcker ju med att han lyssnar på den. Jag funderar ju på att man skulle köpa sej ett rejält minneskort till telefonen och ha med sej en "bokkompis" när man nu ska sitta i maskinen 12 timmar om dan. Kunde ju hinna med typ 2-3 om dan då va?

Annette
2007-03-12 01:19
0

Jag är också beroende av ljudböcker. De jag tycker om kan jag lyssna på om och om igen.

sofie
2007-03-12 02:34
0

Jag älskar att läsa böcker. Jag kan sitta och sträckläsa i timmar. Men nu på senate tiden har jag inte haft nån ro för det. Men jag hoppas det kommer tillbaka snart :)

mandymoo
2007-03-12 10:00
0

Samma här… har kunnat läst hur mycket som helt… älskar böcker o köpte en del nya på rean. Men oavsett hur jag än längtar till att läsa så "orkar" jag bara ta mig igenom några få få sidor i taget innan jag märker att tankarna är på ett annat plan.

[Sajberlena]
2007-03-12 10:39
0

För ett tag sedan övergick min relation till böcker över till en helt ny dimension!

Jag hittade fenomenet nedladdningsbara böcker direkt i MP3-spelaren! Wow! Med några enkla knapptryckningar kan jag lugnt sitta och ladda ner böcker på arbetstid! För mig som inte är någon internetvirtous (läser mest bara tidningen) öppnade sig en helt ny värld.

Dessutom är det hyfsat billigt, om man jämför med CD-böcker. Utbudet är tyvärr inte lika stort än, men det lär väl ska växa.

www.ljudboken.se

[Sajberlena]
2007-03-12 10:49
0

Har du tur så lyckas du hålla dig till samma bok i två dagar
t o m!

I Dostojevskis Brott och Straff kan du följa Raskolnikovs mord, ångest och vedermödor i 25 timmar till exempel! Att lyssna på Per Myrbergs enastående uppläsning är en upplevelse bara det, även om jag personligen tycker att det är en ganska överskattad bok.