Är utseendet viktigt?
Tycker du att folk lägger för mycket vikt vid sitt utseende?
Är det bra eller dåligt att allt fler lägger ned pengar på plastikoperationer?

Överlag, så ja dem flesta tkr utseendet är för viktigt istället för dte som verkligen spelar roll-personligheten.
Folk får lägga sina pengar på vad dme vill, plastioperationer är ok om dte är för att man varit med i en olycka och vill återställa sitt utseende. Men för att man inte vill se gammal ut?-nej tack, då kan demlämna min vänlista om dem är så utseendefixerade!
Enligt mig är detta flera olika frågor.
Är utseendet viktigt? Ja, jag anser det. Utseendet är trots allt det första intrycket du får av en person och huruvida någon bryr sig om att vårda sitt yttre eller ej, speglar även dennes personlighet.
Bra eller dåligt att lägga ner pengar på plastikoperationer? Jag använder mig ogärna av ord såsom "bra" och "dåligt". Mår personen själv bra av att plastikoperera sig, tycker jag att det är bra om hen gör det. Jag anser dock att det är en fördel om man gör det av "rätt" anledning/-ar. Vill man bara plastikoperera sig för att uppnå en bättre självkänsla, tror jag snarare att det vore på sin plats med terapeutisk hjälp. Avser plastikoperationen ngt man har haft komplex över under en längre tid och självkänslan är bra i övrigt - shoot!
Ja utseendet är viktigt. Hel, ren, fräsch är kodord. Sen kan någon som är snygg i en persons ögon vara ful i en annan persons ögon.
Hade jag haft pengar hade jag nog fixat både det ena och andra på min kropp, lite fettsugning och bröstlyft.
Sara
Jag är inget fan av plastikoperationer direkt. Tycker man ska vara stolt över den man är. Om man inte accepterar sig själv som man är, hur ska då någon annan kunna göra det?
Jag tycker världen är alldeles för utseende fixerad. Det har gått helt överstyr.
Visst bör man ta hand om sig, men att många inte ens kan gå utanför dörren utan märkes kläder och en massa makeup, det är skrämmande.
Skulle själv aldrig plastikoperera mig, om inte jag blev vanställd efter en olycka.
Att se ut som en människa är allas rätt.
På ett sätt är de kanske bra om folk kan öka självförtorendet eller för som som behöver de för kroppens skull (skador/olyckor)
men ä de intre för den delen så ä ja helt emot. man borde lära sig vara nöjd med den man är.
tycker tryvärr de ä "barbie" modelen som förstört de mesta.
Utseendet är viktigt till viss del, men personligheten är minst lika viktig, likaså självförtroendet! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Utseendet är viktigt. Men vad som är fint beror mycket på ögonen som tittar.
Kan bli ledsen över att så många vill göra om sig, eftersom det berättar att dom är missnöjda med sin alldeles normala och välfungerande kropp. Om så många vill göra om sig är det nåt som är fel i samhället.
En gymnasiekompis till mig förminskade sina bröst, och det hade jag faktiskt förståelse för. Hon hade (liksom sin mamma, ärvsligt altså) enorma bröst, så utan att vara överviktig så fyllde brösten typ hela bredden av bröstkorgen ända ner till magen och hon hade jätteproblem med nacken pga tyngden och det var svårt för henne att idrotta. Hon opererade sig altså av medicinska skäl och fick typ C-kupa istället då hon var 22-23 år.
Ja, på ett sätt tycker jag att utseendet är viktigt. Men jag är dock inte typen som sminkar mig alls. Eller fönar håret och fixar och trixar. För mig räcker det att man är hel och ren.
Skönhetsoperationer, hm det beror på. Ut medicinsk synpunkt så är jag för. Tex. om man har gått ner i vilkt väldigt mycket på kort tid och har en massa hud över som inte går att träna bort. Eller, som en kompis tillmig när jag var liten, hon hade olika stora bröst. Men inte att operera sig för att man har en massa rynkor eller för att man inte är nöjd med sina bröst eller näsan.
Men, jag lägger mig inte i människor som lägger tusentals kronor på operationer, det är deras grej. Så hur mycket tid människor lägger på sitt utseende är också deras grej.
?? Det är det yttre som fångar en, det inre får en att stanna kvar…??
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Mycket bra sagt, sista lilla raden av #8
Håller med där.
Jag tycker väl att plastikoperationer som är befogade är helt okej.
Folk som gör det för andras skull, eller dylikt har jag inte mycket för.
Att fixa något som man länge mått dåligt över, utan att överdriva är för mig något som kan vara att man stärker självförtroendet hos en person.
Men när man börjar närma sig 3 bröstoperationer, 5 fettsugningar m.m. då känns det bara löjligt..
Allt med måtta som man brukar säga.
Personligen spelar utseendet stor roll för mig.
Mer att en männsika ska kunna ta hand om sitt yttre, likaväl som att en människa ska kunna ta hand om sitt inre.. 
#9 jag tror dom allra flesta som opererar sig skulle svara att de gör det för sin egen skull. men frågan är hur det "behovet" har upstått? Vad är et för mekanismer som får en normal och fullt frisk människa att bli så missnöjd med någon del av sin kropp att han/hon vill operera sig?
Är övertygad om att den generella utseendefixering, "idealen", objektifiering av kroppen i samhället (tv, film, reklammm) ligger bakom. Alltså menar jag att dom flesta som gör det "för sin egen skull" är offer.
Jag tycker också att man har tappat perspektiv på vad som är viktigt här i livet om utseendet på en kroppsdetalj kan vara så viktigt.
#10 Njae, menade mer folksom råkat ut för olyckor, eller sjukdom som gjort att de inte är nöjda med något.
Förstår hur du menar dock, och håller med dig på den punkten.

Ja, utseendet är viktigt, till en viss gräns. Dvs jag håller mig hel och ren och luktar gott. Sedan är det en kulturell skillnad på vad som är ett fint utseende. Är jag sedan i min stuga på landet och ska gå skogspromenad såser det patetiskt ut med smink, men det vill jag gärna ha hemma i stan, annars ser stadsborna knappt åt en.
Apropå kirurgi, så har jag silikon, jag fick det betalt av Landstinget eftersom jag hade små. Idag hade jag dock inte gjort det, och jag har övervägt att ta ut det om jag får råd med privat kirurgi. Jag fördömer inte t.ex. att släta ut rynkor eller spruta in botox om man tål det, för man manipulerar ju utseendet för att se yngre ut även när man färgar över sina gråa strån till sin gamla färg…
#12 Får man fråga varför du inte hade gjort det idag? Och varför du vill ta ut dom?

#13: Idag hade jag inte tyckt att det var lika viktigt med en dryg C-kupa, jag har lärt mig uppskatta även A. Ta ut dem vill jag göra för att det alltid finns risker med implantat, varav den största väl är att de kan börja läcka. En annan att jag fick veta just när jag hade satt i dem (men inte innan!) att ungefär tio år, sen är det dags att byta ut dem eftersom de inte håller i evighe. Och det har de suttit i nu. Så jag vill inte ta ut dem för att jag tycker jag är ful eller så.
Men det kanske inte var onödigt, för just när jag gjorde bröstkirurgin så kändes det viktigt! Och jag var nöjd med att de blev större. Och jag kanske inte hade prioriterat annorlunda idag, om jag haft nästan-A och blivit erbjuden C-kupa för skattepengar.
Utseendet ar tyvarr alldeles for viktigt i relationer manniskor emellan. Smaken ar ju delad men alla vet anda ungefar hur man sjalv och manniskor i ens omgivning mater sig pa skalan av snygghet. Framfor allt minns alla hur kul de snygga tonnisarna hade i plugget ;-).
Jag kan inte pasta att jag ar en angel heller - visst ar det trevligt med snygga manniskor. Men med aldern har jag ocksa lart mig att de riktigt snygga inte alltid har de snygga personligheterna eller ar de intressantaste manniskorna. Skulle naturligtvis inte valja vanner pga utseende.
Jag skulle vilja saga att jag ar valjer en partner enbart pga de inre egenskaperna men det ar inte sant. Men efter som smaken ar delad sa ar det sallan mina kompisar tycker att en person ar snygg som jag gillar och tvartom. Klart att man inte stannar med en idiot bara for att han ar snygg men skulel heller inte inleda en sexuell relation med nagon som jag inte ar fysiskt attraherad av heller.
Forskare sager att vi attraheras bl a av en person pga deras genetiska komposition for att slaktet ska leva vidare.
Jag har haft siliconbröst i 22 år men numera (sedan 4 år är de bortopererade) Betalade mina själv.
Jag hade kupa B efter operationen så det var inga direkta "bomber"
Jag var otroligt nöjd med mina bröst under alla år och ångrar mig inte en sekund.
/Maria
Ja, jag kan tycka att ungdomsfixeringen går överstyr. Varför är det så viktigt att inte låta det naturliga åldrandet synas? Varför får man inte vara gammal och ful?
Och jag kan också tycka att det inte tjänar så mycket till att operera sig som en del gör. Hur det än är, så fixar man sitt utseende bara för sig liksom. En krokig näsa nedärvs dessvärre - de turkiska tjejerna vill få liten och fin näsa, men deras döttrar får ju den krokiga näsan lik förbannat…
Sa lange folk betalar sjalva for sina operationer om de ar av enbart kosmetisk natur pga fafanga eller smak (inte nodvandiga ingrepp vid brostcancer, branskador eller olyckor), sa far folk gora som de vill. Det enda som ar trist ar att operationer och retuschering or att ungdomar far en konstig bild av hur manniskor ser ut.

Jag maste val da pasta att utseendet inte spelar nagon som helst roll for mig. Sa lange personen ar hel, ren och frasch, sa kvittar det. Jag verkar inte se skonhet och utseende pa samma satt som andra, vilket bade gladjer och tynger mig. Gladjer for att jag kan bortse fran det yttre totalt, och tynger for att det verkar vara en sa pass "intressant" grej. Folk ger ju komplimanger, och min pojkvan far ofta hora hur vacker och snygg han ar, aven av framlingar pa facebook t.ex. Och visst ar han proportionelig. Han har starka anletsdrag. Smal och muskulos kropp. Men langre an sa verkar jag aldrig komma nar det kommer till utseendet hos nagon. For mig ligger det ingen vardering i ens kakben eller muskelmassa. Nar jag forst traffade honom kom jag inte ens ihag hur han sag ut de forsta manaderna, men jag uppskattade att umgas med honom och kande mig dragen till honom.
Jamfor man fysiologi mellan de pojkvanner jag haft hittar man inte manga gemensamma namnare.
Daremot har jag lart mig att det ar viktigt med utseende ur en social och karrieristisk synpunkt. Aven om jag inte varderar nagon annorlunda beroende pa hur de ser ut, sa bemots jag olika beroende pa hur jag ser ut.
Operation kan jag tanka mig, men helst inte forrens det finns arr-fria sana ;)
Det for att jag inte trivs med mig sjalv. Jag kanner mig inte hemma i min kropp.
// Amanda
Jag är av den uppfattningen att en plastikoperation inte alltid är av ondo..
Man kan bli missbildad utan att ha varit med om en olycka!
Om du t.ex minskar i vikt så kan du behöva reducera bort överflödig hud..
Jag själv är bukplastikopererad pga att jag fött 2 stycken 5 kilos barn.Huden kan inte dra ihop sig efter att ha varit uttänjd och dessutom spruckit! Hade jag inte opererat mig så hade jag sett gravid ut resten av mitt liv och haft huden hängande ner på låren!
Du har även personer som får så hängande ögonlock så att synen blir begränsad -Det är oxå ett jätteproblem för dom som drabbas!
Finns även dom som är födda med defekter som kan vara besvärliga att leva med !
Jag tror att när man säger skönhetsoperation att man snabbt bara tänker på dom som vill se ut som en barbie.Jag tror inte det är lika vanligt i Sverige som i USA.
Tror inte ett dugg på att man tappat perspektiv på vad som är viktigt i livet för att man vill åtgärda en defekt !
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag bryr mig inte så mycket om utseende utan ser mer på personlighet.
Jennie

Jag tycker att det är jätteviktigt men drar gränsen vid operationer. Man ska åldras med värdighet. Men, min gräns dras även vid smink på mig själv, det har jag i princip aldrig. Men kläder, stil och kroppsbyggnad är viktigt då jag tittar efter en partner. Självklart är personligheten det avgörande, men jag gillar att ligga snyggt ;)
Ja, det dar med att man bara tanker pa manniskors snallhet nar man tycker de ar sexiga ar bara bag. Sedan ar ju smaken delad sa min prins ar nagon annans groda. Och tur ar val det.
Utseendet spelar roll men det handlar även om att kunna se personen som den är. En person kan vid första ögonkastet inte tyckas vara speciellt snygg men ju mer tid man spenderar med varandra växer personen och helt plötsligt kan ha/hon vara supersnygg i ens ögon. Personligheten har större roll än utseendet men det är klart, det är ju en schysst bonus! Plus att man vill ju vara attraherad av människan.
När det gäller operationer är jag emot det mesta, om det finns rimliga skäl för en plastikoperation som till tex bröstförminsknin om man har jätte stora bröst som belastar ryggen för mycket g eller liknande, inga problem. men om det enbart handlar om en egoboost, nej. Det stannar oftast inte vid en operation. Kissie är ett ganska bra exempel på det..
Jag tycker att det är helt ok med plastikoperationer om man har något fel, om man tex är född som harmynt eller är med någon olycka som gör någon defekt på kroppen. Men om man inte har något "fel" så vet jag inte hur jag ställer mig till operationer.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Jag tycker personligen att det är viktigt att se bra ut, eller iaf fräsch! Men sen tycker jag att sprutor och plastikoperationer ibland kan gå i överdrivt, men någon liten operation eller något litet fix tycker jag är ok (ex. botox, kanske liten fettsugning eller fixa öron som petar ut enormt som paraboler) men som alltid… lagomt är bäst!
Att ex. fixa håret så det ser ok ut är viktigt för mig! Och kanske lite smink (ej nödvändigt hela tiden) :P Eller att tänka på hur man går klädd, hehe :)
Nu låter jag sjukt dum i huvve typ… men jag irriterar mig på fula människor som ALLTID ser skabb ut eller totalt ofixade - Och ja! Jag vet att det är deras kropp och liv!
Att fixa till sig så att man ser fräsch ut är en sak, men att göra plastikoperationer är en annan sak, för att du gör man om sig själv.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Utseendet är viktigt, det går inte att komma ifrån. Men jag tycker att folk i allmänhet lägger ner alldeles för mycket tid och pengar på utseendet. Det krävs inte så mycket för att se bra ut. Översminkade människor är inte snygga i mina ögon. Det finns mycket man kan göra utan smink och dyra produkter. Är man säker i sig själv så får man en sådan utstrålning att man blir mer attraktiv, då finns det ingen anledning att gömma sig bakom massa smink.
Plastikoperationer ska vara något man gör för sig själv. Men ofta så hittar man något nytt man inte gillar om man ändrar något man är missnöjd med så jag skulle hellre se att man jobbar med sin självkänsla. Det är även bättre om ändrar sin livsstil och tränar istället för att göra fettsugningar tex.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag förstår inte att folk har så mycket synpunkter på plastikoperationer när det hörs mycket mindre klagomål på tatueringar och piercing vilket också är kroppsliga (inte helt ofarliga) ingrepp
som dessutom har med utseendet att göra.
/Maria
#29 Piercing och tatuering kan du ångra (även om att ta bort tatuering kostar supermycket så går det), men det kan man inte med plastkirugi.
#30 Jag har opererat ut mina siliconinlägg
Viss piercing lämnar fula ärr och långa öron
Tillräckligt stora och djupa tatueringar är i stort sett omöjliga att ta bort utan plastikingrepp.
Jag förstår fortfarande inte skillnaden.
/Maria
#30 Du kan ta ut implantat..
#29 Jag instämmer!
#31 #32 Ja just bröstförstoring men nu menar jag överlag, t.ex om du operarar näsan, hakan osv.
Ja just extrema fall av piercing och tatuering men nu menar jag dem vanligaste :)
#34 Spelar det någon roll om man opererar näsan eller tatuerar sig eller sätter en ring i näsan?
/Maria
Man blir inte så pass mkt förändrad vid en piercing som vid en plastikoperation. Det är skillnaden enligt mig.
#36 En tatuering då?
Sedan beror det väl alldeles på vad man gör för plastikoperation.
/Maria
#37 En tatuering för mig är också en så pass liten förändring och detalj att jag inte bryr mig MEN det beror på hur pass många och stora tatueringar man har. Lika så gäller väl operationer ex. att man fixat någon deffekt eller "bättrar" på något bryr jag mig inte om :P
#38 Vad är det du bryr dig om då? Nyfiken…
/Maria
För mig är operationer och tatueringar helt olika saker.
Tatueringar är konst som man sätter på kroppen. En operation förändrar hur du ser ut. Inte alls samma sak.
Men som sagt kan man inte bara ta bort en tatuering och tro att det blir snyggt.
Jag tycker egentligen allting handlar om utseendet oavsett om man tatuerar, opererar, piercar, eller på andra sätt förändrar eller smyckar sin kropp.
Människor har gjort det i alla tider och hade plastikoperationer funnits förr så är jag övertygad om att en del hade varit stora kunder då också.
/Maria
Absolut. Människan är ju som bekant aldrig nöjd ;)
Precis. Sedan kan man ju tycka att vissa saker är mer eller mindre snyggt
/Maria
SMaken är som baken, delad.
Eller som röven, klöven
/Maria
hahaha ja