Nära dina grannar
Är just nu i Helsinrgfors hos min mormor och morfar.
Här lever man verkligen nära sina grannar.
Jag var inne på toaletten en dag, hörde hur grannen ovanför gick in på toaletten, tände lampan och satte sig ner. Därefter hörde jag porlandet vid kisseriet samt hur grannen släppte väder. MINDRE trevligt!
Tur jag inte har det så lyhört hemma, skulle ju aldrig kunna slappna av ;)
Så hade vi det i måånga år. Man vande sig faktiskt.
Numera har vi lyhört på vissa ställen i huset. Toaletten bl.a
Men då får det vara knäpp tyst förövrigt och jag hör bara när vattnet spolar och när någon spolar i toaletten.
/Maria
Hjälp :-O Jag hade fått panik!
Här hör man om någon i ettan bredvid pratar, tack och lov är det nästan aldrig någon där, när någon spelar hög musik och när grannen under hostar. En gång hörde jag honom spy också och jag har världens kräkfobi så jag tänkte på allvar flytta ner hos djuren i källaren! Men eftersom jag nästan precis kommit hem efter ett självmordsförsök hotade de med att låsa in mig om jag flyttade in hos djuren, det sågs inte som någon lämplig bostad… Så öronproppar införskaffades och används varje natt och ibland om det är ovanligt tyst överlag.
euw!! mysigt värre.
Hör inget från mina grannar (bor i lägenhet) :P tur!
I min gamla lägenhet hörde jag dock när ena grannen hade sex och hur han sjöng och spela gitarr varje morgon xD
Ja, lite (mycket) sänggnissel hördes i min förra lägenhet, jag fattar inte hur folk kan hålla på så mycket och ändå orka stiga upp på morgonen :-/
#2 Får du ha djur i källaren i bostadsrätten? (Lägenheten?) :o
Här är lyhört men inte så som hos er. Jag hör när det spolar på toa lite svagt men inget mer.
Sara
#5 Hyr en lokal nere i garaget, den har varit lager och verkstad tidigare
#7 Tufft, tänkte mer på förråd i kälaren man får till när man hyr :P hehe
#8 Ok, ja, blir lite trångt i ett vanligt källarförråd :-P
#9 (OT) Beror på hur många djur man har och hur stort förrådet är :) Mitt är stort och jag har bra med utrymme där, har bara tre kaniner men får inte ha djur där antar jag p.g.a ev. allergi. Det är dåligt ljus där med :)
Nej fy! Uh! Verkligen tur (och skönt) att du inte har så hemma!
Det enda jag störs av här är att det ibland luktar cigarettrök både ute i trappen och in i våran lägenhet, och vi röker inte. Ibland hörs springande fotsteg ovanifrån men väldigt väldigt sällan något man störs så mycket av.
/Christine
Jag hör när grannen ovanför tror jag det är, sitter och skiter
Sen när någon granne ovanför spolar så låter det som de kastat skruv i toaletten.
Hör även när grannen bredvid duschar eller diskar.
Prat hörs ifrån grannen bredvid och grannarna under och ovanför. Tyvärr är grannen under fotbollsfan så man hör direkt om det är en match! Under fotbolls VM räckte det inte med att han låtsades stå på en stadion med vänner, idioten hade köpt en vuvuzela också
Jennie
hahaha jag skrattar gott åt era berättelser! Men jag antar att ni inte typ bankar i tak/golv, hotar era grannar, och knackar på så fort man dammsuger? Nu har våra galna grannar flyttat men innan hade vi de inte så kul.
Vi bor på vindsvåningen i ett hus bygt ca 1894 och de är rätt lyhört. Blev inte bättre när hälften av de boende beslöt att riva bort golven och ta fram de orginala. Vi bor överst och har två grannar under oss. Den ena, de som flyttat, klagade tom på våra steg. Jag kunde få för mig att lyssna på relativ hög musik när ja städade…typ mitt på dagen. Hände ett par gånger. Minns när ja va höggravid så bankade grannkillen på dörren och hotade mig och skällde ut mig…knasboll
Tydligen hade vi förstört deras relation och hennes mammaledighet, va nu dom menar med det. Dom klagade på allt från att vi dammsög på en helg till att vi hade sex eller gick och la oss sent. Vi lever rätt stillsamt annars…och är oftast inte ens hemma. Att dom kunde med.
Gick tom så långt att jag letade efter hjälp på nätet om hur jag skulle ställa mig inför detta (lagar/regler/praxis…)
Lite får man tänka till när man flyttar in i ett sådant hus asså. De andra har de lika "hemskt" men har inte hängt upp sig. Även de två på bottenvåningen asså. Å ena sidan kan man tycka att man har måste visa extra mycket hänsyn…likväl kan man tycka att man måste ha extra mycket tolerans…vet ej.
liten berättelse om hur de kan gå. 
kramar,
IDA
#13 Min tidigare granne klagade på klicken från hundarna klor :-/ Vilket var konstigt eftersom inte ens jag som är ljudkänslig kunde höra några kloklick då klorna inte gick till golvet
I min förra lägenhet så hörde jag varje kväll hur dom över drog runt på möbler. Jag vet faktiskt inte vad dom gjorde men det lät som dom möblera om och det började alltid vid 10 på kvällen. Och ibland kunde jag vakna vid 1 på natten av att grannen stog och sjöng ashögt det var typ någon bön sång eller nåt. Vi fick nog tillslut och varje gång dom börja släppa möbler kasta vi saker i taket ^^ Och när hon börja sjunga på natten så skrek jag faktiskt åt henne att vara tyst ibland och ibland blev hon tyst hehe.
I den här lägenheten hörde man bara när grannfamiljen bråka men dom har flyttat så nu är det lugnt och skönt =)
Här är det extremt välisolerat. Eller så får jag skylla på min dåliga hörsel haha. Kan höra lite musik ibland. That's it.
Jo, en granne nära mig har hund. Någon gång kan jag höra hur den gruffar. Men jag tycker det är jättetyst här!
Den som ställer till oljud annars är väl jag, som spelar piano. Undrar ibland hur väl det hörs när jag sätter igång. Men jag har aldrig någonsin fått klagomål.

#16 Du kanske spelar så fint så att folk inte klagar 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet