Ex dyker upp i drömmar
Hej!
För ganska exakt ett år sedan gjorde jag slut med min dåvarande pojkvän. Anledningen var att det inte fanns några starka känslor kvar och att vi inte fick ut så mycket av relationen.
Hans respons blev att han inte ville träffa mig något mer, men att vi kanske kunde bli "vänner" efter ett halvår. Han påstod att det var enda sättet för honom att gå vidare. Nu har det gått ett år och vi pratar fortfarande inte med varandra.
Mitt problem är att han går i min parallellklass (vi går i trean på gymnasiet) och att det alltid blir en konstig situation när/om vi stöter på varandra. Vi säger nämnligen inte ett ord. Han har en egen flickvän nu och jag har min underbara pojkvän, som jag älskar. Jag märker inte heller av i "vaket" tillstånd att jag skulle sakna mitt ex, men han har börjat dyka upp i mina drömmar.
När jag sover drömmer jag ofta om att jag pratar med mitt ex och föreslår: Kan vi bli vänner nu då? Det händer ganska ofta. Därför känns det som att jag egentligen saknar honom… Men å andra sidan känns det bättre att bara låta honom vara.
Hur går jag vidare med detta?
…Inga tips?
Jag känner igen mig lite i det du skriver. Det är över tre år sen som mitt ex och jag bröt kontakten men jag tänker fortfarande på honom flera gånger i veckan och jag drömmer också om honom regelbundet. För mig handlar det inte om att jag har några känslor kvar för honom. Vi bråkade väldigt mycket på slutet och vi hade svårt att förstå varandra och sätta oss in i varandras situation. När vi bröt kontakten så hade vi en massa saker som var inte var uppredda och det "plågar" mig fortfarande. Det enda jag skulle vilja idag är att prata med honom och se så att läget är ok liksom, att allt groll är borta. Då skulle jag nog kunna släppa tankarna på honom.
Jag tror det är lite samma för dig. Eftersom ni inte kan prata med varandra så känns det liksom inte helt färdigt? Om du förstår. Dina drömmar är ju ganska tydliga när du frågar honom om ni kan vara vänner.
Jag har inga bra tips egentligen. Har du frågat om ni kan vara vänner? Han kanske inte vågar prata med dig för han tror att du inte vill vara vän.
Jag tror att en människa som varit så nära den sätter djupare spår än man många gångar tror. Framförallt om det är första stora kärleken. Min första stora kärlek kan fortfarande dyka up i drömmar (inte ofta men det händer) och det är 20 år sedan det tog slut.
För att bli av med dendär jobbiga tystnad när ni träffas kanske det skulle vara bra att ha pratat om det. Kanske inte behöver bli vänner o umgås direkt nu, men kunna heja kanske vore en bra början till att få mindre spända vibbar.