Helgsupa
Sättet man ser på alkohol idag har verkligen förändrats de senaste åren tycker jag.
Nu ses det som fullständigt normalt att dricka varje helg, trots att det faktiskt är en typ av alkoholism. Somliga dricker varjedag, te.x ett par glas vin eller några öl.
Folk skriver glatt och öppet om hur bakis dom är dagen efter, precis som om det vore något häftigt.
Var har det gått fel? Alla VET ju egentligen hur farligt det är. Varför har det blivit en vardag för många?
Jag dicker inte alls. Kan ta en cider på en helg kanske 1 gång i månaden inte mer. Förstår inte meningen med att supa. Man slösar pengar, gör bort sig och sedan mår man dåligt dagen efter (oftast). Finner inget nöje med det. Kan man ha minst lika roligt UTAN sprit i kroppen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast alkoholism är det ju inte så länge man inte måste dricka… Inte så länge man knappt tar sig igenom en vit helg.. Och det finns det ju gott om folk som inte klarar så för den delen… Men jag anser inte att det klassas som alkoholism så länge man kan vara nykter några helger..
Problemet tror jag ligger lite i att vi är ganska rastlösa nu för tiden och kräver ordentlig underhållning så fort man är ledig. Det är inte riktigt lika okej att ta en helg där man bara slöar och hänger framför TVn. Vi blir ständigt matade med att vi måste uppleva och underhålla oss med olika saker!
Läs bara på facebook så ser man om hur ofta folk träffas, hittar på saker etc etc etc… Det måste hända saker! Jag blir lätt stressad av att inget händer! Nu måste det ju inte betyda alkohol men för många är det ett lätt sätt att ha kul, umgås och "uppleva".
Ibland dricker jag alkohol flera gånger i veckan. Men då gäller det bara lite vin eller nåt glas cider. Det är något jag har börjat med på senare tid då jag upptäckt att det finns alkoholhaltiga drycker som är fruktansvärt goda. Jag ser inte att gå ut och ta en öl skulle vara sämre för min kropp än om jag sitter hemma och smäller i mig en hel påse godis.. Vilket lätt händer annars :S
Har dock haft perioder sedan jag började dricka då jag nästan aldrig dricker.. En gång varade en sådan period i nästan 2 år. …
Sajtvärd på Iller.ifokus
Dricker inte och ser inte varför man Måste dricka för att ha kul.
Men att ta ett glas vin till trevlig sällskap eller så ser jag inga fel med.
Men det är illa när man ligger däckad på en grusgång varje helg..
#2 Dricker man varje helg, så ser jag det som att man måste dricka. Annars hade man ju inte gjort det så ofta.
Tror folk glömmer bort mer och mer hur man umgås på ett nyktert sätt.
Och så är det det ökande utbudet också. Allt fler krogar har fullständiga rättigheter och det blir allt fler krogar. Det höjs röster för att alkohol ska få säljas i vanliga livsmedelsaffärer. Vi matas med acceptans för alkohol överallt i media - reklam, TV, bio, osv. Och att inte dricka alkohol ses som något konstigt. Man ses som en torris, en som inte unnar sig att ha roligt, en puritan. Det är som att det inte går att ha roligt utan att dricka!
Alkohol i sig är inte farligt om det nyttjas med måtta.
Felet är när man nyttjar det i övermått. Vissa människor kan inte hantera droger, vare sig det är nikotin, spel, sex, narkotika, alkohol eller whatever. De blir beroende.
Jag vet inte hur man ska göra för att stoppa den här trenden. Men den är djupt olycklig. Själv har jag en farbror som var alkoholist. Han dog vid 72 år av lungsäcksinflammation efter att ha haft en kropp som var fullständigt fördärvad, diabetes typ 2, hjärtproblem, osv.
#4 Måste hålla med dig - Kallar det också för en form av alkoholism..
Det är inte alltid att ligga på en parkbänk med en billig vodka i näven en onsdageftermiddag.
#4 Fast jag tror inte det är ett måste för att man dricker varje helg, det kanske bara är det sättet man umgås på.. Som här. Jag skulle inte säga att jag är beroende av iFokus även om jag sitter här nästan varje kväll. Det är ju ett sätt att umgås med folk. Är man fullast på festen varje helg så har man förmodligen problem.
Ska dock även nämna att en av mina bästa vänner är nykterist :) Hon är med som alla andra när det är fest!… Bakis blir hon också haha
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag dricker inte varje helg. För mesta delar jag och min sambo en flaska vin till maten för att det är gott, men det är som sagt inte varje helg. Festar ordentligt gör jag mer sällan än en gång/månad. Klarar mig bra utan alkohol.
/Christine
Jag dricker ganska sällan och i små mängder. Aldrig öl, gillar inte öl. Inte förtjust i sprit eller vin heller. Kan ta ett glas vin på restaurang någon gång om året, bara för festlighetens skull. En snaps några gånger om året, till jul-påsk-valborg-midsommar.
Cider är den alkoholdryck jag föredrar.
För närvarande dricker jag VÄLDIGT lite eftersom jag är inne i en tränings- och kostsatsning 
Jag dricker väldigt lite alkohol och väldigt sällan. Sällan eller aldrig mer än en Smirnoff Ice eller Bacardi Breezer eller Mokaï åt gången. Dock blev det en Bacardi Breezer och en Mokaï igår, båda på 4% och idag har det blivit en Bacardi Breezer. Ibland ska man ju njuta av något man tycker om, och jag tycker inte om alkoholsmak, men alla ovannämnda smakar inte alkohol trots sina 4-4.5% (De är köpta på Netto i Danmark, inte systemet i Sverige, därav den svagare procenten).
Jennie
Nu har jag varit ute och helgsupit igen ;P
Tagit ett par cider på krogen…
Jag ser dock en stor varningsklocka om man:
*Dricker när man är ensam bara för att det är helg.
*Inte klarar av en vit helg.
*Dricker sig fullast på varje fest.
Men man kan faktiskt ta en öl utan att vara alkis :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag gillar väl inte riktigt attityden kring alkohol. Upplever också att folk verkligen skryter om att dom är bakis osv. Sen när en bekant som är i samma ålder fick problem med alkohol blev det väl lite av en tankeställare dessutom.
Själv tycker jag inte om riktigt vad alkohol gör med kroppen och dricker mest för att det är gott ibland. Men det är väldigt sällan och jag ser till att inte bli för full.
Håller mig även undan när folk festar, för det är INTE roligt att vara ensam nykter heller. Vissa blir så jobbiga när dom dricker, eller i princip alla. *gnäll*
Däremot är det ju en annan sak om några vänner träffas och bara dricker lite grann nån gång. Men när det bara är meningen att man ska bli full så håller jag mig hellre undan.
Och varje helg kommer jag aldrig förstå mig på.
Och då menar jag att verkligen supa. Att bara ta en öl är väl inte så farligt i jämförelse även om det skulle bli en öl varje helg.
Här kommer en alkis
Jag dricker varje helg. På semestern så gott som dagligen.
Jag är en stor ölälskare så jag tycker det är jättegott när helgen kommer att ta några öl.
Ibland blir det vin. Någon gång men inte så ofta blir det någon Whisky. Har jag Wisky hemma har jag inga problem med att ta mig en liten en vardagkväll heller.
I onsdags så lunchade jag och sonen på stan och avslutade med att ta varsin öl på en pub. Jag ser inget konstigt i det.
Att supa är en helt annan sak tycker jag. Då är man ute efter ruset som alkoholen ger.
/Maria

Håller helt med Jossan. Det är bullshit att säga att folk är alkisar för att de dricker socialt. Själv går jag ut kanske två gånger i veckan. After work med kollegorna en tisdag är inget ovanligt. Två öl och sedan hem kl 18. Jag dricker sällan mer än 2-3 öl för jag vill inte bli bakis, men vissa fredagar blir det fler. Jag kan oxå ta en folköl hemma vissa dagar då pluggandet varit intensivt. Sen kan det gå veckor mellan gångerna för att jag inte känner för det. Men att kalla mig alkis för att jag dricker upp till 5 öl i veckan tycker jag är lite magstarkt. Att göra som i södra europa och dricka ett glas vin till maten varje dag tycker jag inte heller är att vara alkis, då dricker man för att det är gott bla. Vi dricker inte mer här, bara på annat sätt.
Jagh kallar ingen alkis. Men det är en typ av alkoholism att dricka så ofta.
Och att alltid ta en öl eller två när man träffar vänner säger mig att ngt är fel.

#15 det där skulle jag säga är extremt dömande och helt fel. Det är att säga att hela Sveriges studentbefolkning har alkoholproblem.
#16 Det är inte dömande eller fel, det är sant.
Fråga vilken läkare som helst.
Det är det jag säger, det är så accepterat idag att folk vägrar inse att det faktiskt är ett problem, ett ohälsosamt sådant.
Vet att det svider att läsa, och kanske är du en av alla som inte kommer erkänna det. Men innerst inne vet nog alla med sig att en sådan alkoholkonsumtion inte är hälsosam. Det kommer visa sig i framtiden.
Redan idag dör så många av akolholrelaterade sjukdomar. Det kommer inte bli bättre om 30 år. Snarare öka.
Det är dagens sanning! Varesig man gillar det eller inte.
Därmed inte sagt att jag är bättre än stora delar av Sveriges befolkning angående alkoholkonsumtion.

Det är skillnad på att supa sig berusad och på att ta en-två öl. Skrev jag alltid? Nej det gjorde jag inte. Som Jossan säger så anser jag att ett missbruk är då man inte kan avstå. Då man måste dricka alkohol varje gång man går ut eller är hemma ensam. Super man sig berusad flera gånger i veckan utan att kunna vara nykter då man går ut håller jag med dig. Men försök inte amatöranalysera mig är du snäll.
Visst är det skillnad, men om man dricker varje vecka är det inte hälsosamt i vilket fall som, hur man än vänder och vrider på det. Det finns olika grader av missbruk, man måste inte supa sig full för att ha problem.
Hemskt vad du tar åt dig, jag bryr mig väl inte om dina vanor.(rättade till mitt felval av ord.) Jag skriver i allmännhet, trodde det var tydligt?
Orkar inte dividera mer, handling säger mer än ord. Och idag missbrukas alkohol i olika former mer än någonsin.
Sen att många accepterar det, ser det som normalt, det är synd.
Over and out 
Jag tycker absolut inte att man är alkoholist för att man dricker alkohol på helgerna!! Håller med Jossan i inlägg #11. Alkoholism är ett starkt ord och jag anser att man ska dricka mer än på helgerna för att vara det.
#19 Oj, vad hårt det blev nu.. Startar man en tråd får man räkna med att inte alla kan hålla med hela tiden och det är det som jag tycker är intressant. Att man kan få höra andras syn på olika saker.
Jag är nog benägen att hålla med Hera. Alkohol är farligt. Det är ett gift och själv är jag medveten om att jag har en alldeles för hög konsumtion på t.ex ledighet som semestrar och helger.
Även om jag inte "super" i ordets rätta bemärkelse så sammantaget blir det över gränsen för vad som är skadligt för kroppen.
Det är ett ganska laddat ämne för vem vill erkänna att man dricker för mycket och en "alkis" har ju alla en bild av hur en sådan är.
Men många av "oss" har en alldeles för hög alkoholkonsumtion som är skadlig för våra kroppar. Även om vi kan vara utan alkohol och inte känner något begär så kan konsumtionen vara för hög.
/Maria
#21 Jag kan hålla med dig om att konsumtionen är för hög idag. Själv dricker jag väldigt sällan alkohol men att kalla folk som dricker varje helg för alkoholister är verkligen att överdriva, men det är bara min åsikt.. :)
#20 Huh? Hårt? Förklara dig gärna.
Precis som om jag inte skulle veta att man får höra andras synpunkter om jag startar en tråd? Haha :) Har faktiskt varit med i gamet ett tag nu ;)
"Hemskt vad du tar åt dig, jag bryr mig väl inte om dig? Jag skriver i allmännhet, trodde det var tydligt?" Det tycker inte var så värst trevlig iaf.. 
Det verkar tyvärr som att när någon inte håller med dig så blir tonen surare och du ska "dra dig ur".. Ber om ursäkt om detta inte stämmer eller om det bara är jag som upplever det så! Nu tillbaka till det intressanta ämnet.. ;)
Man kan ju välja hur man läser det.
För det är ju så det är, jag bryr mig inte om vem som är alkis, helgsupare eller nykterist. Jag skriver i allmänhet om folks vanor. Ser inte hur det är otrevligt.
Men allt kan ju bli otrevligt om man väljer att läsa det så. Just därför ska man försöka läsa allt med ett leende. 
Jag drar mig ur när jag ser att det är slut på disskussionen och man bara upprepar sig, ser du någon anledning till att fortsätta samma cirkel? Jag gör det inte.
Åter igen, "surare ton", det är du som läsare som lägger sur i det jag skriver.
Hera- jag känner inte att det är helt rättvist att sätta alla i samma fack. Dricker du 5 öl i veckan eller 20 öl så är man tydligen alholoist vilket som.. Det är bara det att det är stor skillnad på att häva i sig 10 öl på en kväll eller att ta 2. Det är en stor skillnad.
Jag kan ju säga att jag lättare kan avstå alkoholen en vecka än godis!
Och man måste inte dricka när man umgås med sina vänner även om man säger att man ibland umgås med vännerna och tar en öl.
Om jag går ut och tar en öl eller 2 ett par gånger i veckan samtidigt som jag umgås med mina vänner så betyder inte det att jag inte träffar dom andra dagar i veckan utan att dricka något med alkohol…
En kompis till mig är tillsammans med en italienare. Han blev förvånad över hur vi i Sverige inte drack under veckorna. I Italien spelar det ingen roll att man jobbar eller när det är- man umgås över en öl på krogen. De flesta dagar i veckan. De super sig inte fulla på samma sätt som oss Svenskar men dom dricker ofta.
Jag kan liknade lite med att gå och ta en fika. Så mycket socker som vi äter dagligen. Det lär knappast vara bättre för kroppen än akohol, men det är socialt accepterat!
Nu pratar jag förstås inte om att man ska supa sig full, men att ta ett par öl ser jag inte som något värre än just ta en ordentlig fika..
Sen kommer det väl bli mer veckodrickande nu till jul då både jag och min sambo älskar glögg! För oss värmer det i vinterkylan och vi dricker det ju knappast för att vi ska kunna umgås med varandra utan det är smaken vi vill åt… Och värmen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Snälla läs vad jag skriver. Jag har ingenstans satt alla i samma fack. Så läs.
Äch, lite öl varje helg är mindre farligt än rökning…. det är väll dem man ska fokusera på då? att sluta röka borde vara större prio än öldrickandet på helgerna;)
Själv kanske jag dricke/festar 1-2 gånger i månaden såjagantar att inte det är så farligt.
Min blogg: SweGizmo.se
Läser rubriken - Helsupa
Supa för mig är ett ord som används vid tungt drickande.
Inte att ta två öl på puben med nära och kära till ett mål mat..
Att häva 10 öl m.m. och däcka först på varje fest är för mig Supa.
Kan kanske tänka mig att Hera ser det lite på samma sätt som mig?
Att tolka ordets innebörd..
Hilo; en tråd innehåller mer än rubriken. Tråden handlar om så mycket mer än just helgsupa.
#30 Jo, men just av ordet supa drar jag slutsatsen - Dricka Mycket(!!)
Sen att ta två öl är för mig inte helgsupa, det är socialt drickande och inget farligt.
Beroende på situation och syfte..
Nåja, lämnar tråden.. för mycket tjaffs och tydligen fanns det mer i tråden än vad jag trodde..
#27 Du skriver ju att dricker man varje helg så har man ett missbruk.. Att det är viss skillnad på att dricka sig full eller ta några öl men att det likväl är ett missbruk.
För mig är det att sätta alla i samma fack. Alkoholister helt enkelt, vare sig man tar 2 öl eller 20..
Jag måste missa där du påstår något annat, kan du inte hänvisa till det?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#31 Jag ser bara disskussioner. Att det hettar till ibland är ju bara spännande :) Ger det hela lite liv.
#33 Kanske, men tydligen hade jag fel 
Så drar mig ut eftersom jag inte riktigt förstår innebörden av tråden.. Om det inte handlar om rubrik/huvudinlägget.. 
Det handlar om rubriken OCH mycket annat. Läser du tråden så vet du ju vad den handlar om? Förstår inte vad du menar riktigt?
#35 Nej jag trodde bara att tråden handlade om just synen på alkohol och helgsupande och om det ses som / ska ses som alkoholism och varför det blivit så idag.. Men jaa. 
Man kan kalla dricka alkohol för ganska mycket. Supa, pimpla, hinka hojta, öla, dricka, kröka, och säker en massa mer

/Maria
#30 Fast tråden handlar väl om just alkoholvanor? Att folk "helgsuper" och vad folk anser om det- precis som Hilo gett syn på det hela och hur hon tolkar "helgsupandet" som tråden faktiskt handlar om. Rubriken är ju en "sammanfattning" av vad trådskaparen vill att tråden ska handla om, är det inte så?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#37 Fast allt det där (förutom dricka då) betyder ju att man ska dricka en hel del.. När man bara ska ta en eller 2 öl så säger man ju knappast att man ska gå och pimpla öl liksom ;)
Tar man bara 2 öl då är dricker man! Precis som när man dricker saft, mjölk, te, kaffe eller en öl. Man "dricker" så länge det är måttligt. Man pimplar eller hinkar även kaffe- det betyde rju inte att man tar en kopp :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det beror väl helt på vad man lägger för värde i orden eller tolkar dem. Man kan säga det med glimten i ögat osv.
Jag har full förståelse för Heras tankar eftersom alkohol är ett gift och dricker man det regelbundet som varje helg t.ex så kan det vara skadligt även i mindre mängder.
Våra kroppar är olika mottagliga för gifter och hanterar det på olika sätt.
Fråga vilken läkare som helt så är doserna för vad som räknas ofarligt ganska låga och många hamnar "ovanför detta strecket" utan att man för den skull ens tänkt tanken på faran, än mindre ordet alkoholist.
Det är ett laddat ord och de flesta är givetvis inte alkoholister men många dricker för mycket (inklusive jag själv)
/Maria
#40 Du förklarar det bättre än jag. Precis vad jag menar.
/Maria
Om man dricker varje helg tycker jag det är fel, likaså varannan helg, eller under flera vardagar, själv förstår jag inte varför det ska drickas en massa alkohol när det faktiskt finns andra goda drycker oxå.
Kan inte folk ha roligt utan sprit ? Måste man dricka för att vara avslappnad tillräckligt ?
Jag förstår inte vitsen med det när man vet att det gör mer skada än nytta.
#43 Så tar man 2 öl varannan helg dricker man för mycket då?
Nu ska vi se.. Andra goda drycker… Jag gillar inte för söta drycker så saft går bort, likså all juice som inte är färskpressad, jag gillar inte heller någon läsk mer än vissa lite mindra söta cider-drycker (och dessa innehåller ju vanligtvis alkohol).. Vad har vi kvar.. Jo, te! Jag gillar te men bara en kopp då och då. Så gillar jag mjölk.
Så om jag skulle dricka något annat för att det är gott är det i så fall färskpressad juice och mjölk och båda dessa gör att jag får sjukt ont i magen om jag dricker för mycket..
Och jo, jag kan ha roligt utan sprit (det är sällan jag dricker sprit ska jag säga, dricker mest andra alkoholhaltiga drycker)! Jag kan ha roligt utan att fika också. Jag kan ha roligt utan att äta god mat på kvällen.. MEN det är en social grej. Ta en fika och prata eller ta en öl och prata.
Konstigt nog mår min kropp faktiskt bättre av en riktigt torr cider framför en god fika (vilket jag oftast får ont i magen av)…
Sajtvärd på Iller.ifokus

problemet ligger inte i att ta en öl/ett glas vin till maten varje dag. det är inte farligt utan kan till och med vara ganska nyttigt. i de flesta länder i världen dricks det mycket mer kontinuerligt än här, och alkoholproblemen är inte större för det. att alkojol är ett gift är sanning med modifikation. i fel mängd är det farligt för alla, i rätt mängd kan det faktiskt vara bra för oss, bland annat på grund av hur det påverkar våra blodkärl. min sambo skrev en avhandling om just vin och choklads positiva påverkan på blodkärlen och hur de till och med kan verka föryngrande på dem.
vi här uppe i spritbältet har dock över lag en helt annan, farligare syn på alkohol. det är inte ett glas vin till maten, utan ofta en halv flaska. dricker vi här är det några öl, inte någon öl. i många fall är målet att bli berusad av olika grad och många gånger häller vi i oss större mängder under kort tid ett par gånger i veckan istället för att sprida ut det till små mängder under längre tid. vi blir ofta oftare, även om det inte är målet, lite berusade när vi dricker. det ligger ju trotts allt lite sanning i uttrycket "Vem fan är Måtta, och varför skulle jag vilja dricka med honom?"
en annan skillnad är att vi ser det som en belöning här uppe i norden. "jag har varit så duktig på jobbet idag så jag förtjänar några öl". en annan skillnad är att vi dricker för att slappna av eller för att våga umgås med andra. vårat sätt att dricka, och vår syn på drickande är, och har alltid varit på det här sättet. att vara nykterist här förknippas ju nästan med mer udda och fel många gånger, eller möts av förvåning. när jag på företagshälsovården sa att jag drack alkohol max någon gång i månaden trodde sjuksköterskan att jag ljög :P om man i ett sällskap förklarar sitt dåliga drickande med att man inte tycker att det är särskillt trevligt för sin egen skull att vara berusad blir man ofta en tråkmåns.
"44, Jag tycker det är fel att dricka så där ja, det hörs lite som en undanflykt att du måste dricka din öl för något annat kan/vill du inte dricka. Det finns ju faktiskt mycket fler drycker än de du angav ovan, det var inte meningen om du tog åt dig för att jag nämnde bara min åsikt.
Det finns ju faktiskt alkoholfri öl, och vin. Kan man inte dricka det? I alla fall någon av gångerna man dricker?
Tycker man läsk är för sött kan man blanda det med kolsyrat vatten. 
Jag tycker folk får dricka hur de vill. Jag har inte ont av att någon tar ett par öl efter jobbet eller dricker sig berusad fredag och lördag.
När det kommer barn med i bilden är det däremot annorlunda. Jag tycker inte man ska sitta och dricka öl efter öl när barnen sitter bredvid. Man är definitivt inte berusad. En öl eller ett glas vin till maten är helt ok.
Blir man alkoholist så ja, det är inte bra naturligtvis men man har ett egenansvar och sin alkoholförbrukning får man själv ta ansvar för.
Alkoholism är för mig när man dricker för att man får abstinens när man inte gör det. Men att dricka för att bli berusad för man tycker det är en skön känsla när man festar är inte att vara alkoholist.
Jag har druckigt mig berusad i princip varje helg (fre/lör) hela våren, sommaren och hösten. Men jag hade inga problem med att vara nykter helgen som var = inte alkoholist. Men jag gillar känslan och var i sällskap som precis som jag uppskattar drinkar/cider.
Jag tycker personligen folk i allmänhet har alldeles för mycket åsikter om andras liv. Så länge man inte skadar någon så drick på.
Sara
Om man gör en liten jämförelse.
Man besöker läkaren för någon åkomma och får medicin utskrivet.
Av medicinen så märker man förändringar såsom, att man sluddrar, vinglar, man blir uppåt, kissnödig, kanske illamående, ser suddigt, får yrsel och kanske t.om kräks.
Man hade nog snarast blivit ganska förskräckt/rädd och kontaktat sjukvården för denna medicin måste ju vara farlig med alla dessa biverkningar.
/Maria

#45 jag skulle säga att bland mina vänner har vi gått mer mot en mer kontinental syn på alkohol. Litre oftare men mycket mindre. Har förmodligen med att göra att jag nästan bara umgås med folk från andra länder ;)
Varför ska vi som vill inte få dricka alkohol? Varför ska vi blanda vatten i läsk??! :s låt oss ha vår alkohol ifred så länge det inte går ut över ngn annan, vilket exempelvis mina två öl två gånger i veckan inte gör. Skulle dessutom gissa att jag har bättre hälsa än många andra, äter inget socker, är inte överviktig etc. Om vi ska gå in på hälsofaror så skulle jag absolut se övervikt som ett större samhälls och individuellt problem än att folk går ut och tar några öl efter jobbet.
Jag fattar inte behovet att moralisera över fikadrickande. Är det min hälsa ni värnar om då ni vill att jag ska dricka socker och kolsyra eller är det ngt annat? Vart ligger den stora oviljan mot drickande där folk inte är fulla och störande och våldsamma?
Och nej, jag pratar nu inte om de som dricker 20 öl på en helg och som låter det gå ut över andra.
Säger det igen, riktigt hemskt vilken syn dagens samhälle har på alkoholen.
Att jämföra övervikt med alkohol, är riktigt dumt tycker jag, eftersom alkoholen skadar hela kroppen. Övervikt skadar inte på samma sätt, sålänge det inte är riktig fettma, men även då är det annorlunda.
Alkoholen skadar kroppen, och det försvinner inte sen. Det bara byggs på allt eftersom. som sagt, det kommer bli mer sjukdomar i framtiden pga alkohol.
Alkohol kan dessutom vara en bridragande orsak till övervikt.
Dessutom är övervikt ngt man kan göra ngt åt, en skrumplever går inte att bota.
Men jag ser tydligt nu att många blundar för hur skadligt det faktiskt är att dricka systematiskt.
Man kan snacka bäst man vill och försöka få det att låta bra, problemet kvarstår.
SJÄLVKLART är det upp till var och en hur de vill leva sina liv. Jag säger inte att ni ska sluta dricka, drick mer för all del om ni vill, det är inte det jag vill få fram.
Ni behöver inte inta försvarsställning för att någon påpekar det farliga med alkohol. Och nej, det är inte bara farligt om man super sig askalas varje helg. Det är farligt flera dagar i veckan också.
Vissa studier säger att ETT glas vin om dagen är bra, andra säger att det är skadligt. Vad man väljer att tro på får man ju välja själv.
Jag håller med dig här Hera
, många går i försvarsställning direkt man antyder nått, tydligen ett känsligt ämne.
Jag läser det som att man argumenterar för och emot. Bara för att man är för och argumenterar för något så är man ju inte i försvarsposition.
Jag håller med ovanstående talare som skrev att det finns värre hälsorisker än att bli berusad ett par gånger i veckan. Fetma och rökning exempelvis.
Rökningen dödade min mor. Men jag känner ingen som dött av att ha festdruckigt ett par gånger i veckan.
Sara
#54 Om du visste hur många som i förlängningen dör av för mycket drickande. Att festdricka ett par gånger i veckan så att man t.om blir berusad kan ge framtida cancer i levern, bukspottskörteln, det kan påverka ditt hjärta och ge upphov till stroke med mycket mera.
Klart man inte säger att någon som fått en stroke har dött av alkoholskador även om så är fallet.
/Maria
#55 Precis. Inte att förglömma, hjärnan blir sämre också.
Sen förstår jag inte det här med att "det finns värre".
Klart det finns värre hälsorisker. Men vad har det med saken att göra? Nu disskuterar vi alkohol, och den blir inte mindre farligt för att det finns värre ;)
"vänta nu här, att dricka klorin är farligare än att dricka sprit, så det är lungt att dricka sprit"
#46 En undanflykt? Ska väl kanske nämna att jag inte ens dricker öl.. ;) Jag dricker i stort sett bara torr cider.Jag dricker det jag tycker om och jag räknade upp det andra jag kan tänka mig att dricka men inte gör.. Jo jag har en till dryck som jag tycker om väldigt mycket ochd et är energidryck! Men det dricker jag nästan aldrig för att det innehåller taurin..
#47 Att dricka alkoholfritt gör stor skillnad på smaken! Mycket stor. Som att dricka apelsinjuice utan apelsiner- bara konstgjorda smakämnen..
Och varför ska jag byta ut min torra cider mot läsk? Skulle en enorm mängd socker vara bättre? Och jag avskyr kolsyrat vatten.. Det värsta man kan dricka tror jag.. Förresten dricker jag inga kolsyrade drycker utan alkohol (enda undantaget är energidryck) och det är endast för att jag inte tycker det är gott då.
#49 Tar man 2 öl eller ett glas vin har jag då aldrig någonsin fått några "biverkningar" som du beskriver. Aldrig. Dricker man så man blir full eller rent av aspackad ja då är det ju sån man blir.. Men det är ju inte det vi diskuterar..
#51 Vet du vad övervikt gör mot kroppen?
Man måste ju inte dricka så man blir full! Jag menar, jag tar ju inte en fika för att äta mig mätt varje gång jag fikar..
Och det är självklart att man får skador av alkohol! Men vad händer med kroppen av allt socker vi äter? Av alla Eämnen vi får i oss varje dag? Av att vara överviktiga? Allt måste ju skötas med måtta annars blir det aldrig bra! Då blir man sjuk!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker det är helt ok att jämföra rökning och fetma med alkoholskador. Jag tror ingen är ovetandes om att det är skadligt att dricka regelbundet.
Däremot blir folk skogstokiga om man säger att man inte kan förstå hur någon överhuvudtaget kan fortsätta att röka idag när vi är såpass upplysta hur rökning skadar.
Det känns som om att det mer accepterat att röka ett paket cigg varje dag än att dricka ett par gånger i veckan. Dessutom verkar en del anse att de har rätt att röka överallt och att ickerökare får flytta på sig. Att jag dricker två öl på min balkong skadar ingen, men om jag röker två cigg så går röken in i lägenheten bredvid och min granne blir passiv rökare. Det skadar.
Nu röker inte jag.
Men jag förstår inte varför andra ska lägga sig i hur mycket jag dricker på helgerna, precis som jag inte lägger mig i om någon röker om det inte går ut över mig.
Sara
JossanH; haha jo, jag vet precis vad som kan händer vid övervikt.
Skam vore det annars.
Ibland händer det att jag dricker 3-4 helger i rad men sen brukar jag börja längta efter en lung filmhelg eller bara ta det lungt. Ibland händer det att jag inte dricker på flera månader och sen kommer en period då jag dricker ganska mycket tex för att många fyller eller så.
Men jag skulle abslut inte kalla mig helgalkis för jag kan låta bli att dricka utan problem, precis som jag skrev så tröttnar jag efter några helger.
"59, Ja jag kallar det undanflykt, måhända det inte är öl du drack men cider då om det ska vara riktigt men alkohol som alkohol. det var det som var min poäng.

Igen undrar jag vad sytftet är… vad vill ni som säger till oss andra att det är fel att dricka? Att vi inte borde göra det? Vad är det som ger er rätten att moralisera över detta? Något som inte går ut över andra. Varför är det fel att jämföra med övervikt? Alla vet att det är faligt, men ändå är vissa överviktiga. Jag tycker att er argumentation är att likställa. Jag skulle dock aldrig moralisera inför en överviktig person och säga, vet du inte att det är farligt att äta för mycket? Det är fel av dig. Skäms.
Alkohol är inte bara ett personligt problem. Det är ett samhällsproblem av stora mått så jag upplever inte att någon moraliserar men däremot att man tar alkoholen i försvar.
Varför ska man inte kunna diskutera något som är ett stort problem och kommer att bli för många unga. Även Kvinnor 50+ är numera storkonsumenter och i riskzonen för vad som kan ge skador.
Jag tycker det är jätteviktigt.
Sedan kan man ha en tråd om fetma, om rökning, snusning, överträning, självsvält och massa annat som vi själva åsamkar oss men just denna tråden handlar faktiskt om alkohol och dess verkningar.
/Maria
Jag skulle vilja säga att en enda person med alkoholproblem påverkar många andra i sin omgivning något ofantligt. På det sättet angår alkoholproblem så många fler än bara den som ägnar sig åt drickandet. De blir medberoende ofta.
Sedan tycks det i huvudsak finnas 2 sorters människor: 1) de som kan hantera alkohol utan att utveckla riskbeteende eller beroende och 2) de som INTE kan hantera alkohol utan utvecklar riskbeteende eller beroende.
Poängen är att det har blivit en ökad tolerans i samhället för just supande. Inte nog med vårt spritbältesmönster, vi tar även till oss det engelska mönstret med pubar och ölhävande och det Medelhavspräglade drickandet med vin lite när som helst.
Så jag håller med Hera, det finns farosignaler att vara på sin vakt inför. Nu resonerar jag helhetsmässigt, hela befolkningen - inget utpekande av enskilda personer.
Allt det här ser jag också, och det oroar mig.
Jag har, eller hade en farbror, som dog till slut av sitt missbruk. Ett ex som var periodare, tog livet av sig - han orkade inte med sin tillvaro längre. Alkoholmissbruk i lindrig, medelsvår eller svår form är vanligare än vad vi tror.
Har även en väninna, 48 år, som helt klart ägnar sig åt ett riskbeteende med alkohol. Hon super sig nästan redlös varje gång hon går ut på krogen. När jag dristade mig att säga till henne en gång om hennes konsumtion, blev jag typ avsnäst.
Det finns inte i mina tankar att moralisera över enstaka människor som jag heller inte känner. Men jag kan känna mig oroad över de generella tendenserna.
# 66 Men ingen tycker det är ok att vara alkoholist. Då har det gått för långt och man behöver hjälp. Det som folk verkar tro är att man är alkoholist om man dricker lite varje helg, vilket de flesta av oss inte är.
Det är ungefär som om någon skulle kalla någon för tablettmissbrukare för att man tar värktabletter/sovtabletter varje dag.
Jag förstår att folk tar illa upp när de får kastat i ansiktet att de är missbrukare och alkoholister när de inte är det.
Sara
#67 Det vi säger är att det är skadligt vid upprepad användning.
Att det är skrämmande hur accepterat drickandet har blivit trots alla risker med det.
#67 Men steget över till missbruk kan vara kortare än vad man tror.
Där ligger det farliga.
Och visst kan man vara alkoholist även om man "bara" dricker på helgerna.
Så var det med en karl jag träffade en del för ca 3 år sedan. Han måste ju sköta sitt arbete i veckorna, men på helgerna så passar han på. Finns en del människor som gör så.
Man genomskådar ofta ett missbruk genom att personen "slår bakut" och blir upprörd när orden missbruk, överkonsumtion och riskzon kommer på tal.
Är det så himla farligt att erkänna att man emellanåt dricker för mycket?Jag gör det och skäms inte men jag vet vilka konsekvenser det kan få.
/Maria
#68 Det är inte alls bara det ni säger. Ni säger att man är alkoholist om man dricker varje helg. Det är det som stör mig. Jag håller med om att alkohol är skadligt i för stora mängder! Men man är fan inte alkis för att man festar på helgerna. Är man alkoholist kan man inte vara utan alkoholen, man känner abstinens och måste dricka! Det är en helt annan sak..
#70 Och jag har druckit alldeles för mycket under mitt korta liv. Något jag nu ångrar och har slutat med.
Jag skulle säga att dricka varje helg är klart ett riskabelt drickande.
Ett bra riktmärke för ett riskbruk är den som per vecka får i sig 14 standarddrinkar (män) och 9 standarddrinkar (kvinnor).
Med standarddrink avses 1 glas vin (15 cl), 1 starköl (33 cl), 50 cl folköl eller 4 cl starksprit. Cider fanns inte med.
(Källa: Netdoktor: Alkoholmissbruk)
Jag har också festat om en del i mitt liv, men det är inget jag är stolt över. Kände mig riktigt smutsig under en period när det blev varje helg. Så jag slutade med det.
#64, Det är ett forum och det är upp till var och en om man vill dricka på det viset men man har ändå rätt att uttrycka sin åsikt.

Jag pratar inte heller om ett ordentligt missbruk. Självklart går det ut över omgivningen. Men, ett flertal gånger har "fikadrickande" blivit kallat missbruk och det är det jag vänder mig emot.
#74 Jag frågar varför du tycker att det är så fel, du kontstaterar utan att argumentera.
#75, Men man måste inte argumentera bara för att man konnstaterar
varför inte bara acceptera att jag tycker att det är fel, jag ville bara framföra min åsikt .

jag är bara nyfiken på varför, eftersom jag tycker att åsikten är oförståelig så vill jag gärna bli upplyst
#77, Det är onödigt när det finns så mycket annat att tillgå och dels kan det bli ett beroende när man minst anar det helt enkelt, hoppas du blev tillräckligt upplyst.
#63 Så det är lika illa att ta ett glas lättöl som att ta en shot? alkohol som alkohol?
#68 Jag tycker det är skrämmande hur accepterat det är att smälla i sig socker i mängder trots att man vet alla risker med det. Men det är det ingen som reagerar på…
#69 Jag vet också sådanna människor. Som är helgalkoholister. Deras syn på alkohol är något helt annat än det som diskuteras här. Jag vet en hel familj (far, mor och dotter på 19 år) som helgsuper från fredag förmiddag till söndag kväll. Dom dricker nästan aldrig utan att känna något och inte ens salongsberusning är nog för dom utan dom är apfulla 3 dagar i sträck. Dom jobbar alltid måndagen med alkohol i blodet.
Sen kan jag dra paraleller till en av mina bröder somd rack saftigt 2 dagar varje helg. Tills han träffade sin nuvarande sambo. Han hade inga problem med att byta ut sitt festande mot myskvällar. Det hade inte en helgalkoholist klarat av…
#73 Verkar som ett otroligt vagt mått.. Man tål inte lika stor grad av alkohol.. Men, men, ska man gå efter det måttet ligger jag inte i någon riskzoon iaf.. :)
Jag förstår ju, precis som alla andra, att alkohol kan leda till missbruk etc. Och jag vet ju att det finns människor som är betydligt mer motagliga för att börja missbruka alla sorters alkohol, tobak eller droger..
Efter att ha pratat med ett par vänner som arbetar inom hälsa och träning så är den ständiga frågan var för ingen reagerar på vårat socker intag? Är man gravid tex finns det strikta regler gällande tex alkohol men ingen tar ens upp socker som något man bör undvika.
Skulle jag bli gravid nu skulle jag självklart undvika all alkohol och tobak (röker inte, så inga problem) men jag skulle även försöka sluta eller åtminstone dra ned på alla tillsatser och allt socker man får i sig dagligen.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#79, citat : Så det är lika illa att ta ett glas lättöl som att ta en shot? alkohol som alkohol?
Exakt 
#80 okej, cider i butikerna med 2,25% (eller vad det nu är för alkoholhalt) anser du att man kan bli alkoholist av med andra ord?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#81, Jaha så jag klassar er direkt för "alkoholister" för att jag tycker det är fel ? det var oxå ett sätt att resonera på
,
#82 Oj, vart skrev jag det???
Det jag frågade var att om du tycker att det är samma sak, hur stark alkoholen än är, så borde du anse att man kan bli alkoholist av lättcider på samma sätt som starksprit? Alkohol som alkohol…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#83, du skrev : anser du att man kan bli alkoholist av med andra ord? Därav mitt svar i 82,
Jag har aldrig skrivit nått om alkoholist så det är din egen bedöming. Varför jag anser det är fel skrev jag i inlägg 78.
Men visst kan vi dra det till bristgränsen ifall du vill och få svar på det oxå , dricker du mängder av lättöl/lättcider så ja då kan man bli alkoholist av det oxå, dock tar det längre tid men även om man så dricker lite av det så anser jag det ändå är fel även om man INTE blir alko.
#84 Ja jag frågade om du trodde man kunde bli alkoholist på 2,25% cider inte att du trodde att "vi" skulle bli det.. Det var pga ditt uttalande om att all alkohol var lika illa..
Är det fel att äta praliner med tex punch-fyllning tycker du?
Tycker du det är fel att dricka någon form av alkohol över huvudtaget?
Sajtvärd på Iller.ifokus
JOssanH; socker är också uppe på tapeten idag, och man vet att det är farligt. Så jag kan inte se att det är accepterat. Men åter igen, vi pratar alkohol här, som för övrigt blir till socker i kroppen.
Detta är ett ämne jag och min pojkvän diskuterade nu i helgen. Jag tycker inte det är kul att dricka och festa ofta. En gång i månaden kanske, men inte mer. Jag finner verkligen inte nöjet i det längre.
Min pojkvän däremot tycker det är helt okej och skoj att dricka varje helg. Här är det fester varje helg dessutom. Han kan inte tänka sig offra någon fest för att sitta hemma och ha det mysigt, för det tycker han att man kan göra andra dagar.
Jag tycker verkligen inte det är skoj iaf.
Att festa varje helg får mig att känna mig som en äcklig alkoholist.
#85, och det var pågrund av ditt uttalande jag svara som jag gjorde. Är det så svårt för dig att förstå att man kan tycka annorlunda ?
#88 Va? Jag bara ställer raka frågor till dig. Jag argumenterar inte ens emot dig! Det är konstigt att skriva "jag tycker såhär" men att ingen får fråga "varför?" på ett diskussions forum.
Jag bara undrade vart du drar din gräns, är det så svårt för dig att förstå?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#89, Jossan, jag skrev varför i ett tidigare inlägg ovan så de har du fått svar på men du fortsatte att ifrågasätta bara för att jag tycker som jag gör o pågrund av de så frågade jag dig om de var så svårt att förstå att jag kunde tycka annorlunda o istället för att svara på frågan så vänder du på de genom att fråga mig detsamma.
Tråden handlar om folk som verka tycka det e normalt att dricka på helger o när som helst o att det har förändrats mycket genom åren o inte vilka gränser jag har o varför jag tycker de ena eller andra, jag har gett min åsikt o det e bra så.
#90 Okej.. Jag trodde alla gav sin åsikt om vad just dom tyckte.. Ursäkta. Ska inte ställa några följfrågor till dig fortsättningsvis. Och jag har aldrig frågat dig om du kan förstå att jag tycker annorlunda. Bara så du vet. Bye!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja jag undrar fortfarande vad det är som gör att folk säger totalt nej, och vad syftet med tråden är, och varför folk vill att jag ska drickar socker i bubblor istället… är syftet att upplysa folk, moralisera, peka finger, få folk att övergå till cola? vad?
#92 Syftet kanske rentav är att försöka påminna folk hur farligt alkohol i själva verket är
/Maria
#92 Ja, allt kan bytas ut mot upplöst socker vet du väl..
Så många idag som är beroende av coca cola.. Varför vill folk byta ut min "alkoholism" mot cocacolism för… ;P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#92 det är ingen som vill att du ska dricka det ena elelr det andra. Och trådens "syfte" ser du i #93.

Det är skillnad på att upplysa och att moralisera, då man säger att man inte bör dricka en droppe etc är man inte ens öppen för diskussion. Nej har man den attityden att "du är kanske en av dem som aldrig inser att det är ett alkoholmissbruk" och "inte ens lättöl är ok" vinner man knappast folks tankar på sin sida.
Nu har jag inte läst alla komentarer här, men de är en del jag håller med o en del ja mindre håller med.
#2 Jag håller med dig totalt! Idag är vi så beroende av att göra något!
Jag själv kan erkänna att jag älskar att festa! Tycker de är roligt att bli full, men ändå medveten om vad jag gör! De är en fantastisk känsla och man "vågar" mer. Tycker man får roligare om man dricker än när man är nykter. Man vågar inte släppa loss lika mycket som med alkohol i kroppen. (inte jag iaf) Dock kan/brukar vissa överdriva mkt o skryta om hur bakis dom är osv osv vilket jag tycker är ganska löjligt!
Och sen, hur skönt är de inte att ta en öl efter jobbet? Skolan? Mötet? ect ect.. De är vad jag tkr iaf. Men alla tkr olika (:
Jag vill bara påpeka att det är inte mängden alkohol som gör att man är/blir alkoholist, utan vanan att dricka alkohol, samt när/om andra människor i ens närhet känner det jobbigt att personen dricker. Och svårigheten att ta sig ur vanan att dricka.
När man frågar människor om hur dom ser på en alkoholist, så säger dom ofta att dom kan identifiera A-lagaren som alkoholist. Men det är bara 5 % av alkoholisterna. Därför att dom syns ju. Var har vi då dom andra 95% ?
Jo, det är helt vanliga människor med helt vanliga jobb, med helt vanliga barn och en helt vanlig familj. Och dom alkoholisterna syns inte, för dom ljuger om sitt missbruk, och en del kanske till och med inte är medvetna om sitt missbruk.
Och ju yngre man är ju snabbare går det att bli alkoholiserad.
Jag tror att drickandet har ökat i med att alkoholen är relativt billig och lätt att få tag i. Samt att människor härmar ju gärna varandra, det ligger i vår natur.
Hade regeringen gjort samma sak som dom gjort med tobak så tror jag att drickandet skulle minska.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#99 Sen har vi ju alla TV program där ungdommarna dricker sig askalas i varenda avsnitt. T.ex Jersey Shore, Bartender skolan och Kungarna av Tylösand.
Det gör ju att barn och ungdomar tror att det är normalt att dricka så. Förstår inte att sådana program visas.
Jag förstår inte heller mig på dom programmen, därför i den åldern så är det störst risk att bli missbrukare.
I med att varken kroppar eller hjärnan har växt klart, så ökar också tolleransnivån drastiskt.
Det är först efter flera år av missbruk som personen i fråga faktiskt blir medveten om sitt missbruk, bara för att dom i ungdomen trodde att det var normalt, för att många vuxna också dricker på ett sätt som dom tycker är normalt.
Tyvärr är det väldigt få som inser i tid hur illa det kan vara/bli och slutar att dricka.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"