Efterhängsel mormor
Har problem med min mormor som är ca 72-73 år och väldigt pigg av sig (Dock rädd för att koppla av då hon tror hon kommer bli sjuk)
Hon har varit valt samma intressen som mig och min stora syster genom flertral år. När min syster började med hästar började vår mormor med det osv.
Både jag och mormor slutade rida för ett par år sedan men nu för någon månad sedan började jag med ponnytrav och mormor skulle promt åka upp och titta på när jag körde en gång. Sedan dess vill hon nu också börja med ponnytrav, hon skulle aldrig ens tittat åt trav eller annat om det inte vore för att jag börjat med det.
Hon frågade mig nu om att det säkert skulle bli skoj om hon började. Jag sa nej men hon bara skrattade bort det trots att jag var fullständigt gravallvarlig.
Jag vill absolut inte ha henne där men hon vägrar inse och jag vet verkligen inte hur jag ska få henne att förstå att jag inte vill ha henne där. Kan låta lite smått egoistiskt av mig att jag vill vara där själv men för första gången i livet när man har hittat ett intresse man verkligen brinner för så vill man inte ha dit sin 73 åriga mormor som skämmer ut mig och andra förstår hennes "senilitet"

Tycker det är mer att din mormor vill spendera tid med dig och intresserar sig för det som du är intresserad av.
Visst kan det upplevas som jobbigt, men det tycker jag är trevligare än mina morföräldrar som bara har varit intresserade av mina prestationer i skolan och inte så mycket mer.
Om du inte vill ha med henne dit så kan du föreslå något annat som ni kan göra tillsammans så hon kan spendera tid med dig iochmed det och inte med ponnytrav 
Jag tycker INTE det är OK. Det är respektlöst och påträngande.
Både föräldrar och som i ditt, lite ovanligare fall, morföräldrar måste släppa sina barn. Låta sina barn/barnbarn odla egna intressen och vara själva.
Det är klart att många vill vara så mycket som möjligt med sina barn/barnbarn men det är rent egoistiskt. Träffas kan man göra ändå och kanske ha något gemensamt intresse men inte allt nytt.
Kan du inte få hjälp att säga ifrån av din mamma?
Annars kan du kanske försöka lägga fram det lite försiktigt som "Jag menar faktiskt allvar med att det här är någonting jag vill göra SJÄLV och du får respektera det"
Den typen av människor brukar vara lättstötta men då får hon bli det…Det kommer att gå över.
Lycka till
/Maria
Jag ska medge att jag vid första anblicken tänkte "men oj! Jag hade lätt velat byta ut min elaka, oförskämda mormor mot en sådan istället" men vid närmare eftertanke så förstår jag att det är jobbigt och jag tycker inte heller att det borde vara så.
Jag vet inte exakt hur du ska gå tillväga men du har ju fått några tips ovan. Det enda jag önskar är att du vågar stå på dig i frågan eftersom det verkligen påverkar dig och din fritid negativt.
Paulina
Jag tycker att du ska säga ifrån, berätta som du känner men på ett trvlit sätt.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Vilken gooo mormor du har..njut av hennes omtänksamhet så länge hon är i livet!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Kan förstå att hon vill spendera tid med dig och dela dina intressen, men hon är vuxen och borde faktiskt förstå att man behöver vara med folk i sin egen ålder, och ha egentid från familjen.
Kan säga så att det inte är roligt att ha en sådan mormor, många kan tycka det är en dröm att ha en mormor som bryr sig om en och som vill spendera mycket tid med mig. Dessvärre känner jag att hon skämmer ut mig och många andra kan tycka hon är jobbig också och jag vill inte att dem ska behöva stå ut med henne också.
Har pratat med min mamma men hon bara skakar på huvudet och inget gör.
Försöker hitta på annat med min mormor som att åka till stan osv. Men inget hjälper. Antar att jag får prata med mamma igen och säga åt henne att inflika att jag behöver ha ett eget liv för oavsett hur jag än säger det till mormor så förstår hon inte och vill ju inte göra henne ledsen heller.

#7 Har du ingen morbror eller moster som kan hjälpa dig istället?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
har en morbror men han är ingen man kan prata med dessvärre.
Säg helt enkelt till henne att du älskar henne jättemycket men att du vill ha travet för dig själv med dina vänner. Och föreslå andra saker ni kan göra ihop.
Sara
Kan du inte prata med din mamma om att du tycker din mormor är lite jobbig. Så kanske du kan kompletera detta med att vara lite med henne på fritiden kanske kan hon komma till stallet ändå o köra lite med dig? Jag vet hur det är med ponnytrav o att ha en mormor där som springer efter är inget jag skulle vilja ha. Men en mormor som älskar mig o vill vara med mig skulle jag gilla. Sen var glad att din mormor är så aktiv min mamma är i den åldern o väldigt sjuk, så ta lite vara på tiden det går snabbt nerför när baken börjat dala.