Bearbeta?
Hej jag undrar hur man går tillväga för att kunna bearbeta bort svartsjukan? Jag tycker att det är jätte jobbigt och det förstör relationer så oerhört mycket.
Försöker att kontrollera mig men det är inte alltid det går 
Min svartsjuka var värst i mitt förra förhållande. Tyvärr visade det sig att det jag hade på känn faktiskt var sant.
I detta förhållandet är jag inte svartsjuk alls.
Tips är ju att jobba med sig själv och sitt självförtroende. Man måste trivas med sig själv.
#1 Okej, trygghet i förhållandet har väl en stor roll, men tyckte att jag var trygg i det. Var bara ständigt orolig liksom.
Ska man visa att man är svartsjuk eller tycker annorlunda. Svartsjuka är väl kanske inte det bästa att visa då det kan bli misstolknigar m.m men endå?
Nej man ska inte visa svartsjuka, det är en garanterad förhållande-dödare eller i bästa fall bara grälorsak och vedeld till mer svartsjuka.
Om din partner visar tecken på otrohet så prata om det. Sitter det i ditt huvud så prata av dig hos nån annan och jobba hårt för att släppa dessa negativa och destruktiva känslor!
Kommer svartsjukan så fråga dig själv varför du är svartsjuk, och säg högt för dig själv att "nu är jag bara svartsjuk, min kille älskar mig och jag har ingen orsak att vara rädd". Lite som Alfons Åberg - skräm bort spökena och inse att det bara var lakan.
Det är inte lätt, men det går!
Vänliga hälsningar
Cindy
# 3 Tack, det ska jag komma ihåg. Väldigt tacksam för svaren!
Ett tips som jag tycker verkar vara väldigt bra är att tillåta känslorna att finnas där, men agera inte på dom. Det blir lite som #3 skrev, erkänn för dig själv att du är svartsjuk, försök ta reda på orsaken till känslan, men tillåt det inte att styra ditt beteende utan du beter dig så som du skulle göra om svartsjukan inte fanns där.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Först och främst så tror jag att man måste lita till sig själv, och sedan tillåta sig att lita på den man är svartsjuk på. Sedan är det viktigt att kunna prata om sin svartsjuka och dom känslorna man har och varför.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#5 #6 Tackar, lägger det på minnet hehe