White trash?
Har varit inne på ett annat forum (inte ifokus) lite grann och där används uttrycket WT = white trash ganska mycket.
Jag tycker inte om att sätta stämpel på folk. Så jag undrar lite hur ni ser på uttrycket och vad ni räknar som WT om ni använder uttrycket?
Sara
Använder aldrig uttrycket. För mig är det folk som är fattiga, dricker mycket och bor i husvagnar i USA. DOm lever ofta på bidrag.
Har samma uppfattning som Hera och har heller aldrig använt uttrycket.
/Maria
Vitt patrask har jag för mig att det översätts som.
Nog finns det människor som kan klassas som patrask även i Sverige. Även om jag inte skulle säga patrask. Kanske utslagna?

Jag använder ordet :) I samma meningar som "Tacky"
#4 Tacky?
/Maria

#5 typ stillöst.
#6 OK tack
man lär sig alltid något nytt…
/Maria

:) jag pratar oftare engelska än svenska så det blir många engelska slangord :)
Jag tycker också det är ganska dömande, så jag gillar inte när folk använder det.
/Isa
Tycker att det är ett dömande uttryck precis som man ibland kan säga att någon inte har ett liv.
Tänk om jag skulle kalla vår uteliggare för WT, det skulle inte fungera för mig för hon är både smart och intelligent.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#10 "Er uteliggare"?
#11 Vi har en uteliggare i vår lilla by, som har valt att vara det. Många kallar henne för bagladyn. men jag kallar henne gärna vid hennes namn. En otroligt intelligen o smart människa.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
# 12 Nu tänker jag ifrågasätta om man verkligen är intelligent och smart om man väljer att leva som uteliggare.
Visst får alla göra som de vill, men intelligent och smart kommer jag aldrig gå med på att man är då. Vad är så smart med det?
Nu förstår jag ju att du menar att hon har intellekt och verkar ha alla hästar hemma men ändå, det kan aldrig i mina ögon bli smart att vara uteliggare.
Sara
#13 Men hon sparar en massa pengar som gör att hon kan resa en hel del 
Alla människor gör olika val här i livet och att vara udda har ingenting med smarthet eller intelligens att göra tycker jag.
Tyvärr har vi ett samhälle där det inte får finnas plats för dessa udda människor utan alla ska samlas i fack.
Förr fanns våra "luffare" som med dagens mått skulle kallas för uteliggare.
Även på landsbyggden idag finns det udda människor som mer eller mindre är uteliggare och bor i något fallfärdigt hus utan kanske både el och vatten.
I en storstad däremot blir det svårare eller ett mindre samhälle.
Det måste få finnas plats och utrymme föra alla sorters människor tycker jag utan att "vi andra" dömer dem som mindre smarta.
/Maria
# 14 Tja, visst, men ändå.
# 15 Som jag skrev, folk får göra som de vill. Jag tycker alla människor (udda, unika, säregna, normala, stekare, snobbar osv osv) har rätt att finnas och deras val är deras. Däremot måste inte jag tycka att deras val de gör är smarta.
Sara
Lite biologi-filosofiska funderingar.
Det är bara människan som tar hand om sina behövande exemplar av den egna arten och är solidarisk med dem, exemplar som inte kan klara sig själva eller som avviker. Alla andra djurarter stöter bort dem som avviker. Det gör oss unika.
En antilop på Afrikas savann som råkar ha vit päls istället för brunspräcklig, blir bortstött. De andra i flocken vill inte ha med den antilopen att göra. H*n är ett hot mot deras överlevnad, h*n syns för tydligt och gör flocken mer utsatt för rovdjursangrepp.
Jag är nog benägen att säga att den som blir uteliggare i vårt moderna och välmående samhälle, den saknar något i överlevnadsförmågan.
#10 "Er uteliggare"?

Saxat ur Wkipedia…och jo …jag använder det nog i begränsad omfattning…
"
Termen white trash har sitt ursprung i 1800-talets USA, där den användes om fattiga vita arbetare i södern, som bland annat kunde arbeta åt slavägande godsägare[1][2] . Numera förknippas benämningen främst med lågutbildade och kulturellt obevandrade grupper i USA som befinner sig i socialt lågt ansedda positioner. Exempelvis brukar invånare i husvagnsbyar (trailer parks) stämplas som white trash, en besläktad term är trailer trash.
I viss mån har begreppet white trash sökt sig till Sverige, där det förekommer som nedsättande uttryck om etniska svenskar med låg social status. Ibland talas det exempelvis om WT-namn eller white trash-namn, vilket syftar på att föräldrar med en lägre social status oftare anses välja mera udda och trendiga och inte sällan amerikanskklingande namn åt sina barn.
Stereotypiska kännetecken för white trash innefattar bland annat kort utbildning (högst en praktisk gymnasieutbildning), begränsad allmänbildning och ett ointresse för samhällsfrågor. Livstilen kan inkludera tidigt föräldraskap, barn med olika partners, långvarigt bidragsberoende, rökning samt alkohol- och ibland drogmissbruk. Utseendet kan vara förknippat med igenkännande klädsel (exempelvis crocs, urtvättade och illasittande träningsplagg, gärna kamoflagemönster), hemfärgat hår, tatueringar och piercingar samt bland Kvinnor antingen starkt överdriven eller ingen make-up."
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#19 :) :)
Jag använde inte uttrycket "white trash" förrän jag träffade min nuvarande pojkvän, men - då han är en flitig användare av det - brukar även jag det en del numera.
Jag använder det då såsom #19 beskriver i de två sista styckena i texten.
Jag säger ibland "low class" för att beteckna kategorier i #19, de två sista styckena. Och det beror på att jag tycker folk i de kategorierna rätt så ofta är direkt ouppfostrade. Eller så är det jag som fått kanhända ett lite gammalmodig uppfostran.
Jag är inte högutbildad, tycker väl samhällsfrågar är sisådär intressanta (vissa är naturligtvis intressanta), skulle inte kalla mig kulturellt intresserad, är både piercad och tatuerad, svär ibland, är hemmablonderad, aminkar mig varje dag (iof gaska naturligt), nyttjar alkohol då och då och har sjukersättning… Är jag WT då?
Haha, har iaf aldrig sätt mig själv som WT.
Iof så är jag inte dåligt allmänbildad, jag äger varken crocs eller nått kamoflagefärgat, har inga beroenden, röker inte, sminkar mig inte extremt, är 32 och inte fått barn med någon än och har tom gått en kurs på universitetet med godkänt betyg. Så jag kanske inte kvalar in på riktigt.. 
Sara
WT är nog för mig, om jag ska nu ska sätta stämpel på någon, ovårdade människor som hellre (inte är tvungna av någon anledning, det kan vem som helst bli) går på soc än jobbar. Med beteckning på ovårdade.
Sara
WT anvands av bara av manniskor som sjalva anser sig vara former an de som de kallar WT. Ett satt att knuffa upp sig sjalv lite hogre pa dynghogen. Skont att kunna jamfora med nagon som man sjakv har bestamt ar lagre staende pa alla vis. Att kalla nagon WT ar lika respektlost som ordet "blatte" eller "hora". Varfor valjer man att se sin omvarld pa det sattet , kan man fraga? Svaret finns hos en sjalv.

#16 "Däremot måste inte jag tycka att deras val de gör är smarta."
Naturligtvis inte, men bara för att man gör ett mindre smart, eller rent ut sagt dumt, val i livet (som faktiskt alla människor gör någon gång under sin livstid) så betyder inte det att personen i sig är ointelligent

Dömande och dömande, de flesta sätter ju grupper av folk i fack. man har ngn typ av fördom om de flesta fack. Mänskligt.
# 26 Ett sådant val att medvetet välja att bo utomhus och leva som en uteliggare anser jag nog vara ett tecken på att man inte är så smart. Hade inte tyckt det var en smart människa även om det hade varit min far, bror eller bästa vän.
Att man väljer att tälta under sommaren är en sak, att göra det i minusgrader för att spara pengar till ex en resa är bara dumt.
Sara
#28 Jag ser det inte som dumt om personen gillar det.
Det är ju lite som att kättra i berg där det är snö och iskallt. De gör det för adrenalinet. Är det också dumt? Eller mindre smart skrev du.
# 29 Ser du inte skillnaden på att klättra i berg när det är kallt och sova ute varje natt?
Sara
#25 Personligen ser jag inte felet i att kategorisera folk på detta vis, så länge man är medveten om att det bara är ett högst opersonligt fack och att det är tämligen ointressant (och inskränkt) att kategorisera enskilda individer på detta vis.
För mig är är inte "white trash" ett begrepp som jag använder på enskilda individer; jag nyttjar det snarare till att kategorisera en specifik folkgrupp.
Ungefär detsamma som "stekare". Det är en viss typ av människor med en gemensam mentalitet och beteenden som utmärker dem. Ser jag ett gäng "stekare" i klunga, blir likheterna dem emellan förmodligen väldigt uppenbara och ett riktmärke - trots att de givetvis även är individer och säkerligen även kan kan komma att platsa in under andra kategorier och/eller sub-kategorier (vi människor är trots allt komplexa till vår natur). Kategorisering är enbart mänskligt och en följd av att vi är i behov av struktur.
Det blir skadligt först när vi kategoriserar folk i grupper och därefter vägrar att se till individen där bakom. När vi inte är villiga att förkasta våra fördomar och ompröva våra förutfattade meningar. När vi är selektiva i vårt umgänge och väljer att inte beblanda oss med andra typer av människor p g a att de tillhör en annan grupp med människor än den vi vanligtvis umgås med. Och när vi drar förhastade slutsatser om andra som personer, utan att låta dessa komma till tals eller vara villiga att lyssna.
Med humanitet och ett öppet sinne kommer man dock ganska långt, men då gäller det att sätta detta i främsta rummet - framför behovet av struktur och indelning. För allting är inte alltid vad det tycks vara och även den som ser ut som en anka, går som en anka och kväker som en anka i ett visst sammanhang, kanske antar en annan form i en vitt skild miljö och med helt andra människor.
D v s: En människa är inte "white trash". "White trash" är en förenkling och en kategori, som en människa möjligtvis kan tillhöra - samtidigt som den även är så mkt annat.
(Detta blev långt och invecklat, som alltid när jag är i farten.) 
#30 Båda två är medvetna val. Varför skulle det vara mindre smart?
Att du aldrig skulle få för dig att göra det, gör inte handlingen mindre intelligent för att någon annan väljer att göra det. Man kan nog spara en jäkla massa pengar på det :) Smart!
# 32 Förklara vad det smarta är att inte ha någonstans varmt att sova, äta, förvara sina saker, vara. Att inte ha en adress.
Om det är så smart, varför gör inte fler så? Varför gör inte du så?
Nej, ingen kan få mig att tycka att man är smart genom att välja att vara uteliggare, hur mkt pengar man än sparar. Jag tror inte sannolikheten är så stor att man går till jobbet varje dag när man är uteliggare? Vilka pengar sparar personen? Har man sjukersättning och lever på gatan, är det bra för ens hälsa då? Soc? Har h*n vunnit massa pengar och lever på dem? Så vitt jag vet så måste man äta och klä sig även som uteliggare.
Kan man spara pengar på nått sätt så tycker jag inte att man ska gå och äta på gratisbespisningar i ex kyrkan, få kläder som skänks, sova på ställen för utslagna osv. Sånt ska gå till sådana som inte har pengar att spara, som verkligen behöver det. Inte till personer som vill resa och sparar sina pengar.
Var är smartheten?
Sara
#33 Jag vill inte göra så. Men jag tycker inte att ngn som gör det är dum. Väljer man det så kör på.
Det smarta är pengarna, tänk vilket överflöd av pengar om man har ett fast jobb 
Förresten så skrev du om att sova i tält innan, och vi har ingenstans snackat om gratismat, få kläder osv. Det har du ju lagt till nu.
Varför fler inte gör så? Jag undrar just hur du vet vad andra lever för liv? Världen är bra mycket större än din umgängeskrets. Sen är det ju knappast ett bekvämt val, så kanske väljer majoriteten andra sätt.
Men för tusan, vill någon bo i tält under vintern för att spara pengar, låt dom göra det utan att tro att du är smartare för att du hyr lägenhet.
Själv väljer jag att bo i lägenhet, för det är skönare. Men jag skulle gärna slippa betala flera tusen per månad för det. Skulle gärna ha pengarna till annat, som en resa tex.
#34 Jag vill inte göra så. Men jag tycker inte att ngn som gör det är dum. Väljer man det så kör på. Klart man ska göra som man vill, jag måste inte tycka det är smart.
Det smarta är pengarna, tänk vilket överflöd av pengar om man har ett fast jobb
. Tror du på allvar att man kan sköta ett jobb om man sover utomhus?
Förresten så skrev du om att sova i tält innan, och vi har ingenstans snackat om gratismat, få kläder osv. Det har du ju lagt till nu. Ja, jag utvecklade mina tankar.
Varför fler inte gör så? Jag undrar just hur du vet vad andra lever för liv? Världen är bra mycket större än din umgängeskrets. Sen är det ju knappast ett bekvämt val, så kanske väljer majoriteten andra sätt. Jag tror nog de flesta som har ett val väljer att bo någonstans i värmen.
Men för tusan, vill någon bo i tält under vintern för att spara pengar, låt dom göra det utan att tro att du är smartare för att du hyr lägenhet. Jag har aldrig sagt att jag är smartare, bara att det inte är intelligent i mina ögon att medvetet bo utomhus året runt.
Själv väljer jag att bo i lägenhet, för det är skönare. Men jag skulle gärna slippa betala flera tusen per månad för det. Skulle gärna ha pengarna till annat, som en resa tex. Vem skulle inte vilja spara pengar?
Sara
Sedan finns det ju uteliggare som av olika anledningar (ofta någon psykisk sjukdom) eller missbruk som också är en sjukdom, inte klarar att leva ett "svenssonliv" eller att anpassa sig till det "normala" samhället.
Jag skulle absolut inte vilja kalla dessa människor för mindre smarta. Det är omständigheterna som gjort situationen.
/Maria
#36 Men då är det inget medvetet val heller.
Sara
Åjo, visst finns det uteliggare som är väl medvetna om att de inte klarar att bo i en lägenhet av olika orsaker och väljer att att sova ute.
De vill oftast ha så lite med samhället som möjligt att göra. De vill egentligen bara vara ifred.
/Maria
#34 & #35
Spelar det verkligen så stor roll huruvida ngt är "smart" eller ej? (Och vem avgör detta, förresten?) Det är omöjligt att diskutera på detta plan, då "smart" är en personlig uppfattning och just ingenting annat. En tycker att det är smart, en annan inte. Inget är mer rätt eller mer fel än det andra, så länge vi inte kan uttala oss om resultatet - vilket, för den delen, är beroende av så mkt annat än "smarthet".
Gör inte detta hela diskussionen om "smart eller ej" till en icke-fråga?
Det finns självklart såväl positiva som negativa aspekter med att välja bort ett fast boende. Oftast är det dock inte så mkt frågan om att välja bort - det är snarare ett faktum vi ställs inför; som en konsekvens av tidigare val och/eller omständigheter. Ibland är det inte mkt mer än slumpen som avgör. Men, ibland, kan det faktiskt vara ett aktivt val. Huruvida detta är "smart" eller ej är väl irrelevant i sammanhanget, då det enbart är individen själv som vet varför hen prioriterar såsom den gör.
# 38 Men det är fortfarande inte samma sak som att göra det för att spara pengar.
Att man pga ett handikapp eller liknande inte klarar av att leva i det "normala samhället" är inte självvalt enligt mig. Det är inget val utan man gör det som är nödvändigt för att få ro och överleva.
Sara
# 39 Så sant.
Sara

#28 Som sagt; att göra ett dumt val har väl inget med intelligensen att göra, eller?
# 42 Det kan nog diskuteras. Vissa dumma val är ointelligenta. Sen kan man välja vägar i livet som man i efterhand inser är fel, det är inte ointelligent. Men vissa dumma val, det har med intelligensen att göra.
Sara
#43 Det tycker jag är ett otroligt fördomsfullt sätt att bedöma människors val på
/Maria
# 44 Tycker du att det är ett intelligent val att shoppa saker så man inte har pengar till mat till barnen den sista veckan innan lön?
Är det ett intelligent val att börja röka när man vet hur farligt det är?
Är det intelligent att köpa ett djur när man vet att man måste göra sig av med det inom några månader?
Jag har personligen gjort massor av ointelligenta val. Folk får göra precis som de vill, jag brukar aldrig påpeka för dem hur dumma de är eller så, tror inte det, det är deras val, men man kan inte kalla alla val intelligenta.
Sara
# 45 Alltså onödiga saker som man egentligen inte behöver, typ den där snygga tröjan, den där dvd-skiva, parfymen osv.
Sara
Fast jag tänker nog mer att vissa val är dumheter och viss gör alla människor dumheter men det har inget med intelligens att göra utan det kan handla om att man lättare faller för frestelser, är impulsiv osv.
Så egentligen tycker vi nog samma fast vi sätter olika ord på det.
/Maria
#45 Det där exemplet med att shoppa upp alla pengar, har väl ändå ingenting med intelligens att göra? Det kan handla om shoppingmissbruk, eller helt enkelt andra prioriteringar. Alltsom oftast handlar det dock om självbedrägeri. Det kan drabba intelligenta personer också, var så säker.
# 47 Säkert. 
# 48 Allt man gör är ett val. Har man ett missbruk som går ut över andra får man söka hjälp. Jag har heller inte sagt att människan är ointelligent, bara att vissa val är det. Man kan välja att be om hjälp att komma ur sitt missbruk. Inser man inte att man skadar andra genom sina handlingar så är det inte så intelligent. Det är rent sunt förnuft som gör att man avstår vissa val.
Sara
#49 Du skriver att det är "rent sunt förnuft som gör att man avstår vissa val" och jag håller inte alls med. Missbruk kan vara väldigt lömska och, även om man söker hjälp för sitt missbruk, är det inget som säger att man faktiskt blir hjälpt. Sådant kan ta tid.
Jag har tyvärr väldigt svårt för när någon säger att allting handlar om aktiva val; det är att förenkla problemen enligt mig. Det är som att säga att en deprimerad människa har valt att må dåligt eftersom den fortfarande är deprimerad. (Ja, jag känner själv folk som tycker precis så.) Ibland vill man så gärna och söker hjälp, försöker och försöker - men det vill sig ändå inte. Allting sker inte på ett medvetet och rationellt plan; gjorde det det, hade de förmodligen agerat ngt annorlunda i situationen.
Ok, jag förstår absolut skillnaden mellan att kalla en handling ointelligent och att kalla människan som utför handlingen ointelligent. Däremot använder jag hellre ordet irrationell när det kommer till handlingar; tycker att det är mer passande i sammanhanget.
#50 Det är som att säga att en deprimerad människa har valt att må dåligt eftersom den fortfarande är deprimerad.
Det är inget val att bli sjuk. Däremot kan man välja att be om hjälp eller välja att låta bli precis som du skriver. Inte alltid får man hjälpen man behöver men då är det inte ett val man gjort, valet var att man sökte hjälp.
Missbruk kan vara väldigt lömska och, även om man söker hjälp för sitt missbruk, är det inget som säger att man faktiskt blir hjälpt. Sådant kan ta tid.
Missbruk är jättesvårt men man kan välja mellan att be om hjälp och att ta emot hjälpen eller låta bli. Tar man emot hjälpen och gör sitt bästa så kan man inte göra mer, väljer man att blunda och fortsätta så är det ett i mina ögon ointelligent, irrationellt, dumt eller oförnuftigt val.
Jag tror vi menar lite lika bara att vi sätter olika namn på det.
Sara

#43 Kan du ge några exempel?
# 52 Ett ointelligent val är att åka bil utan bilbälte, att prova droger eller att träffa en blind date ensam hemma hos honom första gången. Sånt som uppenbart är dumt och kan gå åt helsicke fel.
Sen finns det saker som man inte kan förutse men i efterhand inser kanske inte var så smart alt vara efterklok. Att köpa huset/bilen på avbetalning/lån och sen blir man arbetslös och inte kan betala och går till kronofogden exempelvis. Lätt att vara efterklok när man har faktan men en avbetalning /lån i sig är ju inte ointelligent för man är medveten om att det blir dyrare och är villig att betala det extra. Men du kunde inte förutse att du skulle bli arbetslös.
Sara

#53 Att köra utan bälte, ja det är ett dumt val, men jag kan inte påstå att de personer som gör det för den skull är ointelligenta.
Här tar du enbart upp exempel på dåliga val, inte val som påvisar människors ointelligens.
vad menas igentligen med WT?
#55 Det är ju det vi försöker komma fram till i tråden
(Läs #0)
/Maria
jaha;P fatta inte riktigt..men vad betyder White trach
#57 Vitt skräp, patrask, sopor eller liknande, kan jag tänka
/Maria
okej..Fan vad tasktigt att utrycka sig med sådana ord mot folk!
Urkäkta mitt ord val
#59 Håller med. Det finns mängder av olämpliga uttryck. "Blatte, , bög i nedsättande betydelse liksom flata. Svartskalle, mongo, CP, dåre, psyko, och listan kan nog göras hur lång som helst.
/Maria
ja det är synd.
# 54 I mina ögon är det rent ointelligent. Om man tror att "det händer ju aldrig mig" så är man ointelligent.
Min far kör alltid utan bälte. Han är inte ointelligent men hans val att inte använda bältet är ointelligent enligt mig. En vacker dag hamnar han kanske i en olycka och dör pga det.
Sara
Vi kommer att få många flera uteliggare framöver om man fortsätter att montera ner den sociala välfärden
Det är inte många som helt frivilligt lever sitt liv som uteliggare dom flesta av våra uteliggare har hamnat i den situationen på grund av att dom av någon anledning som vi inte vet har blivit av med sin bostad och har du en gång blivit av med bostaden så får du ingen ny hur som helst så många av våra uteliggare har inget val annat än att fortsätta sitt uteliggarlivv
Vi kan alla hamna där förr än vi tror själva på grund av sjukdom eller andra orsaker
#63 Man får ju hoppas att saker går på rätt håll, att det blir bättre och inte sämre. Hoppet är det sista som lämnar oss 
Visst hoppas man på en bättre lösning men tyvärr så pekar allt på motsatsen
Det är fler och fler som blir arbetslösa och när man blir arbetslös och misster sina inkomster så är risken väldigt stor att man också blir av med sin bostad eftersom mångga har väldigt dyra boendekostnader här i storstaden är det inget ovanligt med boendekostnader på mellen 10 000-14 000 kronor i månadem
Det är lika illa om man blir sjuk en längre tid då kommer man inte att ha råd att bo kvar och kan tvingas att göra sig av med den dyra bostaden
Och eftersom det blir allt mindre antal hyreslägeheter så finns det inget billigt boende för dessa människor
Och har man en bostadsrätt eller villa så måste man göra sig av med detta innan man kan få tillfälligt försörjningsstöd av kommunen
Det har gått så långt här i stockholms län att många kommuner har tagit bort tak över huudet garantin och då finns det bara gatan som gäller när man blir av med sin bostad av någon annledning
SvenA; det där med bostadsrätt stämmer inte i den här staden i alla fall.
För att få försörjningsstöd av kommunen får du inte lov att ha några tillgångar (såklart), men en bostadsrätt med låg hyra kan du få behålla om du har betalningsanmärkningar. för då kan du inte hitta en ny lägenhet.
Tyvärr har du rätt i att det blir färre och färre hyreslägenheter 
Det beror på att din kommun tolkar lagen så att det är tillåtet med bostadsrätt och det är ju bra för er i den kommunen men dom flesta kommunerna är inte så generösa
Det finns många exempel på detta också

#62 Förstår inte riktigt hur du menar/tänker då du säger mot dig själv.
# 68 Hur menar du?
Jag menar att man inte måste vara ointelligent för att göra ointelligenta val. Även ett geni kan göra ointelligenta val. Med ointelligent menar jag oförnuftigt, dumt, ogenomtänkt, osunt osv osv, olika namn för i princip samma sak.
Man kan alltså vara jättesmart och göra osmarta val.
Sara

#69 Jag hänvisar till ditt inlägg #43 samt #53 (som du nu verkar ha ändrat?!).
Jag bad dig komma med exempel på val som påvisar en människas ointelligens. Om jag inte minns fel så hade du, i inlägg #53, skrivit att det är ointelligent att köra utan bällte, men att din pappa gör det ibland och att han inte är ointelligent. Eftersom du säger att det är ointelligent när vissa gör det, men okej för viss så tycker jag att du säger emot ditt egna exempel, men jag kanske minns fel/har tolkat dig fel och ber då om ursäkt.
# 70 Jag gör skillnad på ointelligens och att man gör några ointelligenta val. Man behöver inte vara ointelligent för att göra ett ointelligent val.
Det är inte skillnad på vem som kör utan bälte. Jag tycker det är ett ointelligent val av alla som gör det. Men för det är personerna i sig inte ointelligenta, bara det valet.
Om du inte förstår hur jag menar nu så vet jag inte hur jag lättare ska förklara.
Jag har inte ändrat något i de inläggen.
Sara
#70 Det är inte ändrat i något av inläggen.

Med tanke på ursprungsfrågan… och en tråd på ett annat forum, en playboybunny-tatuering, white trash. sorry om ngn har det ;)