Blind av kärlek?
Man säger ju att "Kärleken gör en blind".
Vad menar man med detta? Håller du med?
Jag får ofta höra uttrycket
"Man gör dumma saker när man är kär" av min sambo.
Jag tror det är lite samma sak.
Man gör saker på ett annat vis, eller kanske inte ens skulle ha gjort alls som man inte var kär, eller förälskad.
Man kanske ser saker på ett annat vis än utomstående..
T.ex. de som lever i sämre förhållanden, men inte själva ser det.
man blir "hemmablind".
Jag tror att man menar att man lätt blundar för det som inte är bra.

#2 Håller med. Man vet att det inte är bra, men väljer att blunda för det.

Precis, man blundar för det som inte är bra. Oftast är det nog i början av ett förhållande när man inte riktigt vet hur sin partner fungerar och ännu inte upptäckt de negativa sidorna.. Medans folk i ens närhet ser dem..ungefär.
ääsch jag är trött. Men jag håller med i alla fall.
Kanske skulle formulera om det till "blind av nyförälskelse". Man bruker "nyktra till" efter nåt år eller 1,5 och få syn på verkligheten. men den kan vara helt OK den med 
Jag har sagt till min man att kärleken gjort honom blind, för hur kan han tycka att jag är fin och underbar. Nu efter mer än 5 år ihop verkar han fortfarande lika blind. Eller så ser han mer hos mig än vad jag själv och alla andra gör.
Visst kan vara blind av kärlek och göra mycket dumt. Tror det handlar både om att man inte riktigt ser det mindre bra och även att man åsidosätter vänner för kärlekens skull.
/Christine
Jaa, men de som inte vagar kora pa och forlora kontrollen en stund har nog inte varit kara pa riktigt! Om man noga vagde for och nackdelar med en relation och huruvida man skulle passa ihop etc etc sa skulle det aldrig bli aka av.
Kärlek ser inte, den känner! 
Kom att tänka på ett citat, om det passar här vet jag inte..
Loving someone doesn't need a reason. If you can explain why you love someone, its not called "Love"… its called "Like".