Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 6131 ggr
Salladshataren
2010-11-05 16:26
0

Så förbannad!

Är så förbannad på min mormor! Skrikandes

Jag och min bror är ingenting för henne, det verkar inte som att vi inte ens är hennes barnbarn. Men nääää, hon kan fan särbehandla också! Hon är ofta hos min kusin som är utvecklingsstörd och hälsa på.

Men hon kommer inte hit när jag och min bror fyller år… Och hon kan köra bil, men hon är så lat så hon orkar inte.

Fyller år imorgon som sagt, hon sa till mamma igår om att jag kunde köra och hämta min present hos henne?!?!?!?! Måttet är fan rågat, jävla dålig stil. Skulle hon höra av sig imorgon, ska hon fan veta att hon kan köra upp presenten där solen aldrig skiner Skrikandes

Hon vill hellre åka iväg och sjunga. Hon vill också särbehandla och favorisera.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Karmatarerskanise
2010-11-05 17:12
0

Ja, jag tycker också att hon kan stoppa upp presenten där solen aldrig skiner!

Synd att hon lyckas sno energi från dig :(
Jag hoppas du får en UNDERBAR födelsedag även utan din mamma Glad

Och hgrattis i förskott om jag skulle glömma det imorgon Flört

Salladshataren
2010-11-05 18:07
0

Det var mormor jag skrev om Flört

Tack Hera Kyss

DinJejja
2010-11-05 18:26
0

Min mormor behandlar mig som luft. Dom bor 45 mil ifrån mig och mina syskon ( syster på 10 år och bror på 14år).

Hon bryr sig jättemycket om våra kusiner. Visst att de är långt till oss men hon och morfar kommer aldirg och hälsar på.

Dessutom sen jag fyllde 18 har jag verkligen slutat existera för dom. Dom kunde inte skicka födelsedagskort till mig på min 18 års dag för dom skulle utomlands dagen efter! min födelsedag..

Dom kom inte på min student för sånt tyckte inte om var viktigt.

PLUS att dom skickar födelsedags presenter och julklappar till mina syskon men dom kan inte skicka med nåt till mig. Och så har det vart sen jag var 18 är nu 20.

Har pratat med min mamma men hon bara blåser bort det och säger att du vet hur mormor är..

Ringde till mormor men hon ville inte prata om det och med morfar fick jag inte prata med för mormor.

Så.. Jag har lagt den delen av min släkt på hyllan. Jag har inte gjort dom någonting. Tycker dom inte att äldsta barnbarnet betyder nåt är det deras förlust!

(sry för långt inlägg) :)

DinJejja
2010-11-05 18:26
0

Glömde ju gratta med! Glad

Musiken
2010-11-05 18:45
0

Min farmor ar likadan. Vi bor i samma stad, och kusinerna med. Sedan de foddes sa ar det dem som hon vill ha ute i sommarstugan hela somrarna, dem hon koper hundar och hastar(!!!) at, dem som hon koper lagenheter(!!!) at och dem som hon skammer bort pa jul och fodelsedagar.

Jag kommer sa val ihag nar jag var liten och pappa fragade om jag inte kunde fa komma och halsa pa och kanske sova over i sommarstugan en kvall, men det fick jag minsann inte! Hon hade redan fragat om inte kusinerna och deras kompisar ville spendera helgen ute i stugan. Pappa har aven fragat om hon inte kan hjalpa till och iaf hitta en lagenhet at min bror (hon sitter i hyresgastforeningen), men det vill hon inte heller! Hon hade ju redan kopt lagenhet at bade pappas bror, och mina kusiner, och den nya lagenheten som kommit upp ville hon inte ha min bror i. Eventuellt skulle pappas bror ta over den nya lagenheten for endast 5000kr, och da kanske min bror kunde fa kopa hans gamla lagenhet - for 65 000kr!!!!!

Senaste fodelsedagen fick jag inte ens ett grattis. Hon kom forbi, men bara for att lamna over ett presentkort pa 25kr pa blommor och prata med pappa om den nya altanen…

Hoppas din fodelsedag blir bra anda, utan mormor! :)

Karmatarerskanise
2010-11-05 18:53
0

Haha sorry ;)

Maria
2010-11-05 20:01
0

Tyvärr så är inte alltid blod tjockare än vatten.

Jag är helt övertygad om att "vänner är anhöriga man själv väljer"Glad

Kanske gör det extra ont när man är släkt men den typen av människor kan man vara utan. Man får ta tillvara på de goa människorna man har runt sig istället.

/Maria

pyromanen
2010-11-05 21:32
0

Det bästa är nog som flera varit inne på att låta det vara och "ge upp" och fram för allt lära sig hantera det på ett sätt så det inte tar ens energi och glädje.  Mina föräldrar har hälsat på mig én gång sedan jag flyttade hemifrån (för 24 år sedan), det var då mitt första barn var ½ år. När nummer 2 föddes kom de däremot inte, inte när jag fick missfall heller, eller när jag separerade och flyttade, inte  när deras 3 barnbarn föddes heller. Var mycket smärtsamt att acceptera. De bor 50 mil bort och tycker det är så långt, fast de är friska, pensionärer med massor av tid och god ekonomi och de reser iväg lika långt på andra "grejer".

Helt i linje med bombleboos #7 filosofi så har jag/vi däremot med tiden kompletterat med nya "släktingar".  90 åriga grannen har en farfar- liknande roll för våran son och en annan nära vän (utan partner eller barn) har ingått i familjen i många år och är oftast med på kalas, julafton, midsommar, födelsedagar mm.Glad

Att man är genetiskt släkt innebär inte att man funkar ihop eller uppskattar varandra livet ut.

Bergspuman
2010-11-05 21:56
0

Släkten är värst. Ett ordstäv som jag allt mer inser sanningen i.

Jag står ju inte ut med min egen mamma t ex.

pyromanen
2010-11-05 22:03
0

Eller som en av mina bästa kompisar sa till mig vid något tillfälle: Släkten är bra att ha … på ett foto… nerstoppat i en låda … med framsidan neråt.Skrattande

Kalendula
2010-11-06 00:00
0

Grattis!

Man behöver inte tycka om varandra bara för att man tillhör samma släkt. Försök att inte tänka på henne, utan din dag. Kram!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Salladshataren
2010-11-06 10:07
0

Tack för gratulationerna! Glad Ska inte svara när mormor ringer idag. Hon behöver inte ödsla tid på mig och min bror nån mer…

Gerbilflicka
2010-11-07 12:59
0

Min mormor har alltid resonerat å att barnen (dvs mamma och moster) får lika mycket till sina familjer i julklapp. Till saken hör dock att jag och mina syskon är 3 stycken och min kusin är ensam. Alltså är det rättvist att om vi 3 får 100kr var så får vår kusin 300kr.

Sen var det julen då jag var 15 år och min syster var 13, och vi fick klippdockor i julklapp (sånna för typ 20 spänn). Klart det inte gjorde något att det inte var dyra julklappar, men samma år fick vår kusin ny hockyutrustning för flera tusen…

Ett annat år fick jag ett armband som mormor hade fått gratis på en kinarestaurang! Det var mest komiskt. Skrattande

Grattis på födelsedagen och hoppas att du får en underbar dag!

Salladshataren
2010-11-07 13:03
0

#13 Tack Emma Skrattande

Mormor ringde två gånger igår, men struntade i att svara. Skulle inte förvåna mig om hon ringde idag också Obestämd

Sweelin
2010-11-07 17:57
0

Jag har samma problem fast med min farmor och mormor -.- Mormor gullar bara runt med mina utvecklingsstörda kusiner, oss kan dom väl skicka någon stickad socka till julen men hon är bättre än farmor som slutade att prata med oss när våran pappa dog… Mina kusiner finns hon alltid där för, vi bor i samma stad men oss har hon inte hört på flera flera år…

Jag har inte haft så bra födelsedagar men grattis Salladshataren! Skrattande Hoppas att din födelsedag blir bra ändå utan din mormor ^^

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Peak303
2010-12-07 18:47
0

Ni ska vara glada att det bara e era mor och far föräldrar :/
Min pappa har alltid gjort skillnad på mig och mina 2 syskon som pappa e pappa till(har ännu en bror). Då jag ej var där på 2 år (pga. ngt jag ej tar upp öppet på internet) då dog min halvbrors morfar så han ärvde 10.000 och min syster(helsyster) ärvde 10.000 och jag fick inte ett dugg… -.-

Sen när min lillebror fyllde 8(förrförra året) på julafton, fick han ett xbox 360, för 2000, medans jag som fyllde 15 dagen efter bara fick ngn armbandsklocka när det inte ens fanns med på min önskelistasom kostade väll 100-200kr.. :S
Och nu när min lillebror fyller 10 på julafton i år så fick han en platt TV i födelsedags present redan i sommras. Sen att när jag köpte ett nytt DS så blev min lådsas mamma sjukt sur och menade på att jag kunde sälja mitt gamla till min bror för en "syskonpeng" då altså typ 100kr elr ngt. Sjukt arg blev jag :S 
Sen nu har han 2 DS och hon säger inte ett smack till honom om det :S

Sen nu har min pappa ej hört av sig på sjukt länge elr jo han skickade ett sms dagen efter min namnsdag och sa grattis. Men lixom vet han inte när hans dotter har namnsdag? :S

Har även en massa saker de gjort skillnad på både mig och min syster om men orkar ej skriva de för då hade inlägget blivit typ 3 ggr så långt.. xI

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Salladshataren
2010-12-07 20:28
0

#16 Tycker det är dålig stil, oavsett vilken släkting man pratar om…

Peak303
2010-12-07 20:31
0

#17, jo det e det ju. Men tycker ändå att när det gäller ens pappa som ändå ska stå som en andra hand för en..

-'  Malin Hultman

asvensso
2010-12-08 15:49
0

Nu handlar det plotsligt mycket om pengar…

Jag kan som slakting saga att vissa av barnen jag ger julklappar till "kraver" fina saker och tackar sallan eller inte speciellt hjartligt. De liksom forutsatter att de ska fa nagot och jamfor garna med vad andra far. Andra barn bland slakt och vanner blir genuint glada, tackar och skriver vykort till mig ibland och undrar hur JAG mar nar jag t ex brytit benet. Det ar trevligare. Vuxna maniskor har ocksa kanslor. Gissa vem som far mest presenter nasta gang? Ibland kanns det faktiskt inte som om vissa bryr sig annat an om presenter. Trist.

Peak303
2010-12-08 20:17
0

#19, nja men att göra skillnad på barn/barnbarn på de sättet är inte rätt i mina ögon. Och nej allt handlar inte om presenter. Det handlar om särbehandlig av barn och barnbarn.

-'  Malin Hultman

Katti
2010-12-08 23:29
0

Möjligen kan man väl ge mer till en familj om de har mycket mindre pengar och inte har möjlighet att ge barnen t ex cyklar. Men då är det ju för att jämna ut villkoren!

Jag var t ex på språkresa med en kompis vars föräldrar inte hade råd. Då gick en äldre släkting in och betalade en del. Tror inte hon gjorde motsvarande till andra barnbarn som kunde få det av sina föräldrar.

asvensso
2010-12-09 15:58
0

Ja precis, varfor ska den rikare familjens barn fa annu mer presenter i slakten istallet for att ge den famlj som faktiskt behover mer pengar dyrare presenter eller annat stod. Men trist att se att diskussionen om rattvisa handlar sa mycket om stalar. Nar gav dessa presenthungriga barn sina slaktingar ett handtag med lite snoskottning, handling eller kanske bara ett vykort senast? Om man sjalv gillar nagon och den personen gor en besviken sa blir man nog mest ledsen. Har ar det mycket ilska och snack om materiella ting. Den aldre generationen har svart att identifieras ig med det sa darav kommer formodligen generationskrocken.

Salladshataren
2010-12-09 16:03
0

#22 Nu är det inte så att jag startade denna tråd om hur man blir särbehandlad pga materiella ting, utan jag tycker min mormor borde kunna lägga lite tid och bry om oss.

asvensso
2010-12-09 16:21
0

Bryr du dig verkligen om henne? Du later bara arg och ganska foraktfull faktiskt. Att hon valjer att tillbringa tid hos en slakting som ar utvecklingsstord ar bara tecken pa att hon har ett stort hjarta. Om du aker dit sa kan ni traffas ni ju dar t ex. Om du verkligen vill traffa henne.

Salladshataren
2010-12-09 16:28
0

#24 Jag är arg för att hon skiter fullständigt i oss!

asvensso
2010-12-09 16:32
0

Om jag var hon och laste det du skrev sa skulle det nog inte gora att jag kom oftare - jag skulel bli otroligt ledsen. Kan du inte istallet forsoka borja ringa henne oftare och ta forsta steget att visa att du verkligen bryr dig om henne. Tror allt kommer naturligt da. Sjalvklart kanner hon dina negativa vibbar och det ar inte bara slaktingar som haller sig undan om man inte kanner sig omtyckt.

Salladshataren
2010-12-09 16:34
0

#26 Tänker inte förklara någonting för dig, för det verkar som du tolkar som du själv vill!

Madde
2010-12-10 10:58
0

Som sagt jag kan inte sätta mig in i det hela hur du har det.

Men jag kan säga att när det kommer till min mormor/morfar och farmor så får jag åka dit om jag vill något eller om dem har en present till mig.

Jag bor 6 mil bort från mormor och jag har alltid fått åka dit om jag vill ha något för att dem nästan inte rör sig hemifrån.

Min mormor har aldrig hälsat på mig sen jag flyttade hemifrån och det är 7 år sen nu. Eller ja morfar och farmor har inte heller gjort det. Men det är inget jag räknar med när dem är gamla.

Skulle jag få en present fick jag åka dit och hämta den själv. Det har jag själv gjort även om jag drar mig för att åka tillbaka till min hemstad. Trivs inte riktigt där så åker väldigt sällan dit.

Men som sagt det är så jag har haft det. Betyder inte att det är mer rätt eller inte.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Salladshataren
2010-12-10 11:03
0

#28 Tycker ändå är väldigt konstigt att hon åker till min kusin och hälsar på henne, trots att alla barnbarn bor i samma hemstad. Tror till och med att jag bor närmare henne än vad min kusin gör.

Men att kräva att folk ska köra och hämta sina presenter för att de inte orkar, eller att hon ska göra något annat tycker jag är en fruktansvärd dålig stil. Hon kan köra bil, hon är inte handikappad på något sätt, hon är bara så sjukt lat av sig… Till och med min gammelmormor och gammelmorfar kom hit till oss, när de levde och gammelmorfar hade körkort.

asvensso
2010-12-13 15:23
0

Nae, det du skriver talar for sig sjalv, Salladshataren. Jag forstar att det blev som det blev.

sundsvallstjej
2010-12-13 15:45
0

Att åka och hämta en present själv kan knappast vara särskilt betungande. Orkar man inte det kan man gott vara utan present.

Redigerat av admin pga påhopp på person.

Jag tycker inte man kan kräva något sådant av en mor eller farförälder. Föräldrar ska vara rättvisa mot sina barn. Mor-och farföräldrar anser jag inte ha någon skyldighet att behandla sina barnbarn lika då vissa barnbarn kan uttrycka sig så negativt och otrevligt om dem. Naturligtvis känner de av att du inte tycker om dem och du blir behandlad därefter

Salladshataren
2010-12-13 15:56
0

#31 Du behöver inte komma med dina åsikter om mig i denna tråd! Ja, ni vet fan ingenting om hur min mormor har betett sig mot oss! Hon har t o m varit VÄLDIGT otrevlig mot min pappa utan anledning. Och det ger rätten och säga att hon är en god människa? Jag kommer be att ditt inlägg tas bort vilket den var så jävla onödig…

Karmatarerskanise
2010-12-13 18:00
0

Nu börjat det bli lite löjligt i tråden. Ni, #30 och #31, känner inte till situationen överhuvudtaget, ni bara gissar utifrån det ni läst. Tydligen är det så att TS inte har en bra relation till sin mormor, och hon har all rätt till att få ventilera sina känslor här inne, utan att ni ska komma och läxa upp henne i hur ni tycker man beter sig mot morföräldrar.

Ni förutsätter att TS är den som förpestat relationen, men av det jag kan läsa är det tvärt om. Så nu sätter vi punkt för detta!

Jag har redigerat i inlägg 31 då det inte är ok att gå på person.

Sara
2010-12-13 18:32
0

Jag skulle också vara besviken på min mormor om hon gjorde så. Jag tycker att man har skyldighet att behandla sina barnbarn någorlunda lika.

Om min mormor, farmor, moster osvosv inte hade tagit sig orken att hälsa på mig på min födelsedag men kunde åka till andra så hade jag också blivit besviken och arg.

Sara

Karmatarerskanise
2010-12-13 20:30
0

Håller med dig #34.