Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 8873 ggr
LitenPyssling
2010-12-20 11:26
0

Alkohol & Droger

Håller på med en debatt alt. krönika på svenskan om alkohol och droger. Dock vet jag inte vilken jag ska välja ännu då jag svajjar mellan valen.

Själv anser jag att åldersgränsen på krog samt system skall höjas, på system till 25 och krog 23.
Detta för att jag känner att det borde stoppa en del av alkoholutgivningen till ungdomar samt att alkoholismen bör dras ner om gränserna blir högre i och med att det blir svårare att få ut.
Är ju inte alla som vill köpa ut.

Detta kan visserligen vara en "knäpp" tanke, men jag vet inte riktigt hur alkoholvärlden fungerar då jag personligen avskyr det.
Dock vet jag att många unga vill ha sänkt då de ska få ut enklare. Nästan hela min klass exempelvis samt deras "drickvänner".

Hur känner ni kring alkohol och droger?
Ska de höja åldersgränserna? Varför/Varför inte?
Någon personlig berättelse kring alkohol/droger som ni vill dela med er?

Kom med allt och ingenting vad ni tycker och känner.
Skapa diskussioner om ni vill det, skriv ut era tankar ordentligt =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Musiken
2010-12-20 11:57
0

Jag tycker att de borde sankas faktiskt. Ju mer det avdramatiseras, dess battre tycker jag. Blir det "mer forbjudet" sa kommer ju den dar fyllan bara vara annu mer eftertraktad - och jag vet att nar jag var ung och det var svart att fa tag pa alkohol sa drack jag ju sa mycket jag bara kunde nar jag val fick tag pa det da jag inte kunde vara saker pa att fa tag pa nagot pa ett tag igen.

Nu bor jag i UK, och visst har vi problem med alkohol osv, mycket mer an i Sverige, men jag tror inte att problemet har har med aldersgranserna att gora. De som "maste" dricka kommer losa problemet pa ett eller annat satt. Sa ar det bara.
Vad jag tycker mig se har, i motsats till hemma, ar en mer avslappnad forhallning till alkohol. Det ar ok att ga till puben pa en tisdagskvall och ta nagra ol med kompisarna, och det ar ok att ta en flaska vin till maten fastan det inte ar lordag. Bara for att det ar lattare att fa tag pa betyder inte att folk dricker mer, utan istallet for att ga ut och bli dyngraka varannan vecka nar de lyckats fa tag pa alkohol, sa sitter man hellre hemma hos en kompis och tar det lugnt med nagra ol t.ex.
Klart att folk fortfarande festar och blir alldeles for fulla och utvecklar alkoholproblem, men det tror jag inte beror pa aldersgranserna.

pyromanen
2010-12-20 12:10
0

Tror inte det värsta ungdomsfylleriet sker på krogen faktiskt.  På krogen är man under någon sorts social kontroll och kan bli utestängd om man inte håller sig någotsånär på benen. Tycker 18-årsgräns är bra, då är man ju myndig.

Efterom man inte kan trolla bort alkohol tror jag det är bättre att lära sig hantera det på ett förnuftigt sätt och det gör man inte i smyg på kompisens rum när hans föräldrar är borta.

LitenPyssling
2010-12-20 12:16
0

#1 Sant!
Min tanke om höjning av åldern kom lika snabbt som blixten då hela min klass just nu sitter och pratar om att de inte ens ska finnas gräns, "bättre att förgifta sig i tidig ålder när man är stark och tål mer än att göra det sen när det hela vänder och man blir svagare" - det är deras tankar kring alkoholen.
Det finns ju både för och nackdelar med allt man gör, inget är enbart gott liksom inget är enbart ont.

Jag känner som så att om det är en höjd gräns så kanske man kommer in i alkoholvärlden lite senare och därmed kanske och förhoppningsvis har bättre vett i huvudet än att supa sig dyngrak och förstöra sig det första man gör, man vet innerst inne vilken skada det gör och denna sanning kanske har kommit fram vid äldre ålder, det är ju trots allt ofta de under 25 som är mest på vad jag sett här.
Sällan jag hör/ser de över 25 som pratar alkohol, fylla osvosv.
Det lilla jag hört är att de tycker det är hemskt att behöva ha nattpatruller för att föräldrar köper ut till deras tonåringar bara för att de fått smak på det så tidigt av äldre vänner t.ex. även om en del även börjar i hemmet.
Förstår du hur jag tänker?
Vet inte om jag är ute och cyklar, jag är ju som sagt inte engagerad i alkohol/droger då jag avskyr detta så jag vet inte "verkligheten" bakom konsumtionen.

#2 Om krogvakterna sköter sitt jobb så ska inte ens ungdomarna komma in på krogen så vitt jag vet. Så tror mer på att det är föräldrar eller äldre vänenr som köper ut för att många idag promt måste ha.

Håller med dig där, dock känner jag att detta förnuftiga tänkande kommer mer i vuxenåldern tyvärr. I alla fall om jag ska gå på alla de tonåringar och de upp till 22 som jag hör prata om alkohol och så. Dock vet jag som sagt inte hur konsumtionen är.

viktoria91
2010-12-20 12:17
0

#3 Fast sen skadas hjärnan mer ju yngre man är av alkohol och droger då hjärnan inte är färdigutvecklad.

LitenPyssling
2010-12-20 12:21
0

#4 Även därmed min tanke kring 25års åldersgräns, då är hjärnan utvecklad. Den är väl färdig vid 22års ålder eller har jag hört fel?
Varför förstöra något så värdefullt på ett sådant sätt?
Det förstår jag inte.

viktoria91
2010-12-20 12:27
0

#5 Har också hört att hjäran (oftast) är färdigutvecklad en bit efetr 20 år. Nej, det kan jag inte heller förstå, man får bara en hjärna och den ska man vara rädd om!

LitenPyssling
2010-12-20 12:41
0

#6 Precis!

[Emma--]
2010-12-20 12:51
0

Folk kommrt alltid hitta ett sätt att få tag i det så jag tänker lite i dom banorna att 18 är nog en bra ålder för att få komma ut på krogen. Det är ju ändå, eller det ska vara begränsat med hur mycket alkohol man kan dricka där. Bartendern har ju ett visst ansvar att försöka avgöra när någon fått för mycket. 
Och så finns det vakter som ändå håller viss koll.

Men det kommer antagligen helt klart försvinna några som köper ut om gränsen skulle höjas. När man är 25 brukar man kunna vara lite mer mogen än när man är 20. Och det kanske minskar det här att man känner folk i åldern som kan köpa ut.
Men då finns det fortfarande kvar föräldrarna som kommer att tänka att det är bättre att dom köper ut än att dom inte vet vad sina barn ska dricka.

Men själva problemen med alkohol tror jag tyvärr inte kommer spela någon roll även om åldersgränsen skulle höjas. 

Dom som egentligen inte festade så mycket när dom var under 20 kan lika gärna hinna bli alkolist innan dom är 25 utan att dom är ut och festar. Kanske hade det minskat risken en aning om personen inte kunde ha köpt ut själv förrän h*n var 25, men risken hade antagligen funnits där ändå. Det finns ofta mycket annat som spelar in. 

Sen funderar jag även lite som #1. Alltså när det blir "förbjudet".

Jag tror egentligen det är hela attityden kring alkohol som är farlig, och då spelar det ingen större roll vilken ålder det är. Det kan säkert spela in lite bland vissa.
Men jag tror inte lösningen är att höja åldersgränsen. Men inte sänka den heller.

Kalendula
2010-12-20 13:06
0

Tycker dels att man ska höja åldergränsen till 25 både på krogen och att köpa på systembolagen. Dels tycker jag att man ska höja skatten på alkohol och inför motboken igen.

Både alkohol o droger ställer till det ur flera aspekter i vårt samhälle i dag.

5 % av alla alkoholister är a-lagare. För det är så samhället ser på en alkoholist. Men var är då dom resterande 95% av alkoholisterna? Det är vanliga människor som gör tillvaron till ett helvete för sina anhöriga och dom som finns runt omkring alkoholisten.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Sara
2010-12-20 13:40
0

Jag tycker att det ska vara 18 års gräns. Man blir myndig vid 18, får ta körkort, gå på krogen, starta företag, gifta sig osv. Anses det att man är så pass mogen att man får göra de här sakerna så borde man anses vara mogen nog att hantera alkoholen.

Sen så är väldigt många 18-åringar inte mogna för ovanstående saker och då heller inte alkohol. Men eftersom 18-års gränsen inte är personlig utan allmän så borde den gälla allt.

Sara

LitenPyssling
2010-12-20 13:43
0

#8 Jag tror att om gränsen är på 25år så är man, som du säger, mer mogen och kan då tänka mer klart än vad en 20åring gör t.ex även om det finns en del som tänker väldigt klart även då.
Och är man mer mogen så prioriterar man oftast rätt, och alkoholen tror jag kan komma mer som en "mysfaktor" isf, t.ex ett glas vin till maten men inget mer än så.

#9 Vad är motboken för något?

#10 Men vid 18 är ju inte hjärnan färdigutvecklad ännu, då blir det lite fel då också (för mig)?

Kalendula
2010-12-20 13:49
0

#11 Ett slags häfte som man fick stämplar i varje gång man köpte alkohol för att hålla reda på ransonen. Ett försök att minska alkoholkonsumtionen.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

LitenPyssling
2010-12-20 13:55
0

#12 Det verkar bra, samtidigt som det känns lite som om att en del kommer strunta i den?

Sara
2010-12-20 13:55
0

# 10 Nej kanske inte, men man anses ändå vara så färdigtutvecklad att man klarar att rösta, köra bil osv. Då borde myndighetsåldern höjas oavsätt.

Man får dricka alkohol vid 18 år, du får bara inte köpa den på systemet. Alltså anses man vara så pass färdigutvecklad att man kan nyttja alkohol.

Sara

[Hilo]
2010-12-20 14:02
0

#10 Instämmer.

Sara
2010-12-20 14:05
0

# 8 Motbok tror jag gör att folk köper mer hembränt.

Sara

Kalendula
2010-12-20 14:06
0

#13 Säkert var det en del som fuskade eller struntade i det på ett eller annat sätt. Precis som folk gör i dag vad gäller andra myndigheter.

Det sägs att folk brände mer hemma när motboken fanns. Och på det sättet kunde berusa sig. Åh andra sidan sägs det att många fler dog av alkoholförgiftning med. Eller dog för att det blivit träsprit.

Men det är ändå inte bättre i dag vad gäller alkohol och alkoholpolitiken, för dom glömmer det som händer runt omkring den som dricker för mycket. För den som dricker finns inget viktigare än drickandet. Så gäller den som drogar med.

[Emma--]
2010-12-20 14:13
0

#11 Dock lär det inte hjälpa själva problemet ändå. När jag var under 18 så var dom som köpte ut mest kring 25. 
Det var inte svårt att hitta någon att köpa ut om man ville.

Så det lär tyvärr inte hjälpa även om åldern skulle höjas.

LitenPyssling
2010-12-20 14:17
0

#14 I och för sig.

#17 Okej, som sagt för och nackdelar med allt =/

#18 Hm, kan det vara pga rent dum tänkande eller för att de var bekanta med den innan?
Känns lite som om att man kanske lägger lite mer band på sig om gränsen höjs, då kanske fler inser allvaret och tillgängligheten blir inte lika stor.
Om man är 25 och faktiskt hållt sig relativt utan så kanske man inser att man klarar sig utan, man kan ha kul utan och det är enbart skadligt och därmed avstår man utköp?

[Emma--]
2010-12-20 14:25
0

#19 Jag vet inte, men för vissa var det inte så noga vem som skulle få spriten. 
Men tyvärr tycker jag inte attityden till alkohol verkar allmänt "bättre" när det handlar om folk som närmar sig 25 eller redan passerat 25. 

Jag har aldrig riktigt tyckt det varit roligt med alkohol, och jag har inte varit ut på puben på flera år. Och jag känner mig inte lockad till det heller. (jag är snart 24)
Däremot verkar det inte vara synen dom flesta har. Dom flesta är fortfarande ut relativt ofta på puben. Super sig fortfarande ganska rejält fulla.

T.o.m fester där man ser folk i mina föräldrars ålder så dricker dom ju inte direkt lagomt med alkohol. Dom festar kanske inte varje helg, men när dom dricker så kan det bli en hel del.

Så attityden allmänt till alkohol är ju vad jag tror är största problemet, men jag tror inte det håller sig till en viss ålder heller.
Skillnaden är att dom yngre kanske känner sig "tuffa" när dom super. Medans vuxna inte ser något problem med att dricka en hel del.

LitenPyssling
2010-12-20 14:30
0

#20 Håller med, attityden är ett enormt problem!
De bara viftar bort allt och "Ja men jag vet ju i alla fall vad min tonåring dricker" osvosv, men inser de vilka skador som medföljer?
Attityden bör förändras!

[Emma--]
2010-12-20 14:40
0

#21 Frågan är väl bara hur attityden ska kunna förändras.

LitenPyssling
2010-12-20 14:48
0

#22 Jo, mer undervisning om alkoholens egentliga effekt, den effekt som de vuxna bara viftar bort osv.
Den effekt som faktiskt även dödar människor oskyldigt (de som kör påverkade)

Kalendula
2010-12-20 14:53
0

Tror att man ska lyssna på barn vars närstående dricker för mycket. Många barn är det som far illa i familjer där det festas för mycket.

utbildning bland barn, ungdommar och vuxna skulle kunna vara bra. Men det är ju dock dom vuxnas fel att deras barn senare dricker. För alkoholism är ärftligt ur många aspekter.

Barn tar efter vad vuxna gör!

LitenPyssling
2010-12-20 14:57
0

#24 Själv har jag sagt ifrån kontakten med min mamma pga. alkoholen.
Jag avskyr alkoholen på alla sätt och vis och kan verkligen inte tänka mgi själv sitta där och dricka.

Man ska lyssna på tonåringar, de är inte dumma i huvudet som jag hör väldigt många vuxna säger att de är. *de förstår ingenting och de vet ingenting*

Kalendula
2010-12-20 15:02
0

Hm, egetligen är ju ingen dum i huvudet. Bara alkoholisten får behålla sitt drickande så är det ju lugna gatan. Men ser man det ur ett större perspektiv. Så förstör ju dom som dricker för mycket för alla andra som finns runt omkring dem. Men det är något dom får stå för.

Därför tycker jag också att man ska höja alkoholskatten på samma sätt som tobaksskatten. Men risken är ju då att folk bränner hemma.

Men ju dyrare alkoholen blir ju mindre attraktivt blir det ju i alla fall att köpa.

pyromanen
2010-12-20 16:16
0

25 års gräns på krog och systembolag skulle inte få 16-25 åringar att dricka mindre, men styra deras alkoholinköp i än högre grad till privatimporterat/smuggelsprit/hembränt.

Alkoholism är ett jätteproblem, men finns i alla åldrar.

Kalendula
2010-12-20 16:32
0

Hm, jag har aldrig stött på en alkoholist under  13 år- Det finns säkert någonstans. Men ska det börjas i tid så kan man kanske som vuxen lära sina barn att dricka?

För det är precis vad vuxna som dricker för mycket lär sina barn. Det är ju dom vuxna som säger med sitt drickanade till barnen att det är okej att dricka för mycket.

Karmatarerskanise
2010-12-20 17:40
0

Jag vet inte riktigt hur man ska få bukt med problemen. Här i den här staden är droger väldigt vanligt.

Att höja åldern på systemet och på krogen kan ge både önskade effekter, och ge oönskade. Svårt att säga innan. För visst kan förbudet göra att ännu fler skaffar alkohol på annat sätt. Men det kan också göra så att fler skiter i det.

Droger då. Hur bör man göra där? Ska man tillåta det så det inte är förbjudet och lika spännande? Eller visa mer filmer om det i skolan?

Jag tycker att vi fick väldigt mycket information om både sex, alkohol och droger när jag gick i skolan. Ändå är det många i min årskull som dricker aaaaaaldeles för mycket!! Så jag tror faktiskt inte man når fram, trots möten med riktiga personer eller filmer.

What to do, what to do?

Sara
2010-12-20 17:42
0

# 29 Jag tror att om man vill ha alkohol så skaffar man det oavsätt om man själv kan köpa på systemet, någon köper ut åt en eller man köper av tysklandslangare alt hembränt.

Sara

Karmatarerskanise
2010-12-20 17:46
0

#30 Men sen finns de dom som faktiskt inte skaffar det om det är för svårt. Alltså kan ju alternativet vara en framgång.

Sara
2010-12-20 18:06
0

# 31 Ja, men helt ärligt tror jag det är vanligare att en tonåring fixar det de vill ha än skiter i det. Speciellt om det är lite status i att man kan fixa sprit.

Sara

Karmatarerskanise
2010-12-20 18:13
0

Så du tror inte att en höjd åldersgräns skulle leda till ngt bättre?

Jag tror det. Färre skulle nog dricka. Jag tror inte heller att fler skulle dricka.

pyromanen
2010-12-20 18:19
0

Tror inte det skulle göra nån större skillnad på konsumtionen med höjd åldersgräs. Möjligen nåt mindre antal personer skulle avstå/vänta tills 25 men då "artiga" typer som troligen ändå inte tillhör riskgruppen.

Tror nånstans änddå at information och kunskap är en viktig bit. Men minst lika viktig att så många som möjligt mår bra och tycker om sig själv och sin kropp och vill vara rädda om sig. Tävärr är det väl ganska många just inom gruppen 18-25 som inte är så rädda om sig och inte tycker så mycket om sig.

Gerbilflicka
2010-12-20 18:44
0

För mig känns det ganska löjligt att höja gränsen till 25. Av den enkla anledningen att de inte skulle sluta dricka för det - de skulle bara tvingas göra det olagligt.

Snacka om att man skulle kunna öppna upp en ENORM svart marknad genom att göra en ganska simpel lag tuffare.

Sara
2010-12-20 18:46
0

# 33 Nej, jag tror inte de få som skulle vänta med att köpa alkohol skulle överväga de som skulle köpa alkohol på annat håll.

Bättre att de som ändå kommer köpa alkohol kan handla "finsprit" på systemet än "fulsprit" från mer eller mindre professionella hembrännare.

Hur många yngre tjejer tror du inte blir utnyttjade av langare gentimot att de får sprit alt köpa sprit? Jag har ingen källa på att det är så men jag kan ju själv tänka mig.

Sara

Maria
2010-12-20 19:24
0

Jag håller med Sara i hela denna tråden.

/Maria

LitenPyssling
2010-12-21 00:49
0

Intressant hur man tycker!
Själv tycker jag på mer information kring detta och vekligen visar sanningen kring alkoholen.

Men håller också med både Hera och Sara, en del skulle nog försöka få till sig på annat håll oavsett vad som står i vägen, men en del "ger sig" också och låter det vara.
Det finns människor till allt, "goda som onda"

Karmatarerskanise
2010-12-21 11:45
0

#38 Jag vet ju inte hur mkt info mat får idag, men jag har svårt att tro att det är mindre än när jag gick i skolan.

Sen undrar man om det ser ut på samma sätt i olika delar av landet.

För som jag skrev så fick så mkt information man kan få. Bilder, filmer och levande personer som kom och pratade. Det sätter sig inte i huvudet på barn/ungdomar. Jag såg i alla fall ingetn verkan av det.

Så där stor jag det är samma sak. De personer som kommer börja dricka, kommer gra det hur mkt info dom än får.

Maria
2010-12-21 11:48
0

#39 Javisst är det så.

Man kan se hur mycket bilder som helst på cancerförstörda lungor men inte slutar man röka för det. Du kan t.om ha någon nära som avlider i sviterna av kanske rökning men vissa fortsätter ändå.

Kunskaperna finns men hur ska man göra för att omsätta dessa i verkligheten är den stora frågan.

/Maria

Karmatarerskanise
2010-12-21 12:16
0

#40 Ja det är det som är stora frågan.
Jag tror faktiskt inte man kan göra så mycket. Vårt släkte lär sig oftast av sina egna misstag.

Maria
2010-12-21 14:44
0

#41 Jag har ju en ganska stor operation framför mig och vet att man rekommenderar rökstopp bl.a för bättre läkning osv. innan men jag röker ändåSkäms Nu har jag i alla fall bestämt att på Nyårsafton får det vara stopp. (eller dagen efter förstås)Flört

/Maria

Karmatarerskanise
2010-12-21 14:49
0

#42 Kommer hålla tummarna på att du klarar det!

Maria
2010-12-21 14:52
0

#43 TackGlad. Men det är ju f*n rent ut sagt att man måste råka ut för någonting för att man ska bli klok nog…Skrikandes

/Maria

Karmatarerskanise
2010-12-21 15:22
0

Precis Obestämd

SweGizmo
2010-12-21 15:37
0

det är inte åldern som ska ändras, det är synen på alkohol och droger… inget annat.

Min blogg: SweGizmo.se