Att mörda
Tror ni att det krävs en viss typ av människa (vilken?) för att mörda, eller kan vem som helst hamna i en situation där man begår ett mord?
Jag har lite blandade tankar kring det. Jag tror inte jag själv skulle kunna mörda, men vem vet. Kanske finns det en situation där alla kan begå mord?
Men är det så tror jag det kan krävas olika mycket för att det ska hända. Sen finns det dom som antagligen ångrar sig rejält, medans det säkert finns dom som i princip inte känner något trots att dom tagit någons liv.
Så det är en svår fråga. Jag tror väl egentligen att långt ifrån alla skulle kunna döda någon. Speciellt inte medvetet.
Fast om det kommer fram någon riktigt extrem situation så kanske vem som helst skulle kunna det. Men då tänker jag att det för dom flesta skulle krävas en väldigt extrem situation som antagligen aldrig kommer att hända.
Men i "vanliga" fall tror jag att det krävs en viss typ av människa.
Jag tror nästan alla kan göra det under rätta (fel) omständigheter.
Det fanns en kille i min parallelklass i grundskolan. Han bodde på "barnhem", inte hos sina föräldrar. Han var supersnäll och lugn, jätteduktig på schack och spelade i samma schack-klubb som min bror och umgickes en del med honom. Några år efter skolan mördade han sin flickvän när hon gjort slut med honom (på färjan dessutom, så det var uppe som löpsedel på kvällstidningar mm). Ingen fattade att det var sant att han hade gjort detta, men det hade nog slagit slint för honom. Kanske nåt med att inte klara att bli övergiven av den man älskar och kanske för att hans föräldrar på något sätt övergivit honom.
Själv har jag försökt tänka vad som skulle kunna få mig att döda, och helt klart om det var krig eller liknande och någon höll på o misshandlade/voldtog/försökte döda mina barn och jag fanns där och hade vapen, då är jag säker på att jag skulle kunna slå ihjäl denhär som annras skulle döda mitt barn.
Jag tror att alla, i vissa situationer är kapabla till mord.
Jag skulle nog kunna mörda om jag hamnade i en sådan situation.
Självförsvar t.ex eller om någon mördat min son.
Jag tror också att de flesta människor vid "fel" tillfälle har förmågan.
/Maria

Det är svårt att veta på förhand hur man skulle reagera i vissa situationer. För måste man slåss för sitt liv eller sin familjs liv är det ju svårt att veta hur saker och ting skulle sluta.
Däremot tror jag att de människor som tex går ut en kväll och mördar en okänd person eller massmördare eller planerade mord sker av personer som saknar empati och kan inte avgöra vad som är rätt och fel. Sedan finns det ju garanterat fler faktorer och spärrar som avgör, men något är det ju som inte stämmer om man tex är en seriemördare.
Hoppas ni förstår hur jag menar, kändes snurrigt :P
Planerade mord utförs för det mesta av personer som det är något fel på. De har t ex empatistörning som någon var inne på. Eller de har en skruvad uppfattning om verkligheten.
Men dråp i hastigt mod, som jag tror det kallas, tror jag varenda människa är kapabel till om omständigheterna är "de rätta".
När ens nära och kära hotas, tror jag man blir som en björnhona och bara hugger.
Mord är planerade. Att döda i självförsvar är inte mord, inte i laglig mening.
Jag tror alla kan döda men inte mörda.
Sara
#7 Mord behöver inte vara planerat. Det är väl som mycket annat att det finns olika grader.
Och jag vet en som åkte dit för mord trots att det egentligen kanske var en olycka. Men det blev ett bråk, och h*n högg ihjäl den andra. Det var inte planerat.
#7, hur menar du med att alla mord (min tolkning av det du skrev) är planerade? Handlar det om termer i lagspråk, eller en personlig åsikt? Blev nyfiken på ditt resonemang kring det hela.
Jag tror Alla Kan mörda, men bara för det betyder det inte att alla faktiskt skulle göra det…
Jag tror faktiskt t.ex många föräldrar skulle mörda för sina barn.
Jag tror absolut att alla är kapabla till att mörda i extrema situtioner. Jag är ingen person som ens använder våld men om någon skulle försöka döda någon som står mig nära så skulle jag göra allt för att försvara den personen och därmed kanske bli mördare.
Hemskt skrivet jag vet men jag skulle göra allt för dom jag älskar.
Tror att om man är med om ett traoma som gör att man så att säga inte är sig själv, så kan man nog göra mer än man själv tror. Som man är idag så skulle man kanske inte kunna gå över en gräns, men vem vet vad som kan hända som skakar om ens tillvaro ordentligt.

Mord är planerade, dråp är om man slår ihjäl någon i stundens hetta ex om någon håller på att bränna upp ens bil och man tur upp en sten och slår personen i huvudet med den och personen dör.
Mord är planerade att man ska mörda ngon på ett speciellt stt ex strypa, hur och var det ska gå till. Tror det finns olika grader inom mord beronde på hur brutalt det är.
#13 Ja det är alldeles rätt.
#13 Som jag fattat det kan man åka dit för mord ändå. T.ex om man hamnar i slagsmål och använder en kniv. Då är det något i stil med att man vet att personen kan dö av det, och att det då är medvetet. Och då kan man alltså dömas till mord.
Mord är att uppsåtligt döda.
"Dråp är ett mord som på grund av omständigheterna anses mindre grovt. Ett exempel kan vara att någon av barmhärtighet dödar en svårt sjuk. Däremot är det ingen skillnad mellan mord och dråp när det gäller att gärningsmannen måste ha uppsåt att döda."
Hittat på http://faktabanken.nu/morddrapvall.htm
#17 Hmm, jag har alltid fattade det som att dråp = döda någon oavsiktigt=olyckshändelse, dock inte samma som vållade till annans död..
Mord=planerat dödande.
Intressant, man lär sig något varje dag :)
Kallas inte en olyckshändelse "Vållande till annans död"?
Min kompis blev påkörd av en bil och dog när hon var 15 år. Killen som körde bilen var 19 och körde över 120 km i timmen på en 30 väg mitt på ljusa dagen. Han fick grovt vållande till annans död. Det var en olycka men han var ju mycket medvetande om risken som fanns så som han körde. Så jag antar att vållande till annans död blir när man inte kan bestämma om det är dråp eller mord.
#19 Jo, men skillanden förstod jag inte, men nu förstår jag lite mer efter ditt inlägg 
Trodde det var samma sak, fast beroende på situation kallades det dråp eller vållande..
# 8, 9 planerat kanske var fel ord, om jag säger så här istället, mord är när någon dödar med uppsåt, alltså gör något mot någon annan som man vet kan döda den personen utan att vara i behov av att döda för att beskydda sig själv.
Sara

#20 Vållande till annans död blir dte vid en olycka som han som körde ihjäl din kompis. Det var idiotiskt av han att köra så men hans avsikt (var vad jag vet) inte att döda någon alltså vållande till annans död.