Byter du och din partner julklappar?
Ni som har varit tillsammans ett tag. Fortsätter ni köpa julklappar till varann år efter år?
Mina kompisar tycker att jag och min sambo är jättetråkiga. Efter att vi varit tillsammans i 3 år kom vi överens om att sluta köpa julklappar och presenter till varann på födelsedagarna. Alla verkar ta för givet att man ska göra det och gör man inte det så har man inget bra förhållandet och uppskattar inte sin partner. Men så tycker jag inte alls att det är. Vi köper istället gemensamma saker när vi tex behöver något nytt till huset.
Jag undrar bara hur ni andra gör+ Är vi ovanliga?
När jag har partner bytar vi julklappar och födelsedagspresenter varje år. Ser ingen anledning till att inte göra det. Vi tycker ju om att göra det.
Men jag bryr mig ju inte om hur andra gör.

Det är olika, födelsedagspresenter brukar vi alltid byta, men julklappar varierar från år till år. Förra året beslöt vi oss för att inte köpa någonting till varandra, medan vi kommer göra det i år. Kanske främst för att vi precis köpt hus och fått barn så vi behöver lite mer saker än när vi bodde i lägenhet.
Vad tråkigt att vissa definierar lyckan i ett förhållande på hurvida man ger varandra materiella gåvor eller inte.
Carpe Diem
Var och en gör exakt hur den vill i sin relation, det är ju upp till er! Om andra har en massa åsikter och lägger näsan i blöt är det ju bara enögt och trångsynt av dem.
Huvudsaken är att NI är nöjda.
Men så där är det ofta: vissa personer tycker att det ska finnas vissa milstolpar och kännemärken och ritualer inom en relation, det "ska" vara på ett visst sätt, "annars är det inget förhållande". Avskyr det synsättet.
Nyligen har jag sagt till en väninna på skarpen att hon ska sluta komma med dumma kommentarer om mitt eget förhållande, som hon inte tycker är ngt riktigt förhållande, bara för att vi oftast bara kan träffas på helgerna (han bor och jobbar i Norrtälje, jag bor i Uppsala och jobbar i Enköping).
Strunta i andra och gör det NI tycker är bäst.
Nej självklart bryr vi oss inte om vad andra anser om att vi inte gör som dem. Jag blev bara förvånad över deras reaktion när de frågade vad jag skulle köpa till min sambo och jag sa att vi slutat köpa julklappar/presenter till varann för flera år sen.
"Ni kan ju inte ha det så bra tillsammans då" eller "Skulle aldrig kunna sluta köpa present till min kille, skulle ju kännas som vi inte längre älskade varann då"
Visst, hade vi en massa pengar över skulle vi förstås kosta på mer. Men nu ser det inte ut så. Och skulle vi någon gång få något över så går vi hellre ut och äter tillsammans vilket vi väldigt sällan har råd med (har hänt en gång i år)

Jag och min man kommer inte byta julklappar i år. Vi behöver lägga dem pengarna på andra saker. Vi kommer däremot gå ut och äta en god middag någon dag efter jul. :)
Alla gör ju som de vill och jag tycker inte att man älskar varandra mindre bara för att man inte ger varandra julklappar :)

Nix, vi har aldrig bytt julklappar.
Om ni är överens om hur ni vill ha det så spelar det ingen rolll vad andra tycker.
Vi ger oftast varanra klappar o presenter, men det har också hänt tt det inte blivit något och det ska få vara ok också, ska inte vara ett krav, då känns det inte äkta. Jag skule bli mer glad för att få en gåva sopntant för att mannen kände för det än att han shoppat nånting bara för att det är nåt visst datum. Ibland när barnen var små, vi jobade heltid och var sletna så fanns inte ork/tid och vi tyckte det var helt ok att inte få presenter nödvändigtvis. Andra saker än prylar (t.ex. en sovmorgon där den andra tog småbarnen) var mycket mer värd då.
Det är våran tredje jul och i byter fortfarande julklappa :) Tycker det är mysigt ju :)
/Christine
Vi har aldrig bytt julklappar eller gett varandra födelsedagspresenter. Eller jo, en födelsedag fick jag presenter av maken.
Han åkte 80 mil bara för att träffa mig (var hos min mor några veckor)
den helg jag fyllde år och hade med sig ett litet kamerastativ och en handsfree.
Det komiska var att jag var på lite kass humör den dagen och att han inte svarade i telefon gjorde inte saken bättre, men när jag väl fick tag i honom och fatttade att han bara var några mil ifrån mig blev jag överlycklig.
Bästa presenten!
#8 Ja, jag tycker också det är mysigt :)
Vi ger varandra presenter när vi känner för det, inte för att ett datum i kalendern säger att det ska vara så. Jul firar vi inte alls, så julklappar vore bara fånigt.
Vänliga hälsningar
Cindy
vi byter julklappar och födelsedagspresenter, ibland bara något litet och jätte billigt eller ibland något som behövs.
Man behöver inte slå på stort, det räcker med något litet för tankens skull och för att det är kul att öppna paket^^ haha, kul att gå omkring och undra vad det är i också;D mystik du vet.
Min blogg: SweGizmo.se
Självklart ger man presenter när man känner för det, men det ena behöver ju inte utesluta det andra :)
Nej vi behöver pengarna till annat. Däremot verkar sambon ha fuskat i år och har köpt en julklapp tillsammans med min syster ändå.
Då kan man hellre köpa något gemensamt som man behöver istället. Skulle ekonomin vara mycket bättre så kanske vi skulle börja köpa julklappar och presenter igen.
Att man inte har mycket pengar.. Jag har aldrig mycket pengar. Men en julklapp behöver inte kosta mycket. Det gäller att vara finurlig och påhittig.
Om man nu gillar att ge bort julklappar dvs. Jag glömmer bort hela tiden att alla inte älskar det lika mycket som jag gör :) Att ge, planera, packa in och se hur glad (förhoppningsvis) personen som får juklappen blir :)
Om nån har lite fantasi över kan ni ju hojta till haha ^^
Nämen det är klart att det inte behöver kosta massa pengar. Jag och sambon kommer hitta på något mysigt istället. Vi har fixat klappar till våra familjer istället och är båda nöjda med det. Förutom att sambon nu fuskat i år.
Och det kan vara irriterande när man själv hållt sig till det man sagt ;P Då känner man sig bara dum på nåt sätt.
#16 Eller hur, har man bestämt att inte ge varandra nåon och sen den ena gör det blir det lite jobbigt ;)
#17 Ja. Och inte kan jag skälla på honom för det heller. haha
Hahaha nä det hade inte sett bra ut ;) Men egentligen ska du bara ta emot den och vara glad. Du får ge tillbaka en annan gång!
Jodå ^^ Jag får göra det.
Vi byter julklappar. Gillar det!

Jag och min sambo byter inte julklappar längre, men presenter på födelsedagar ger vi :)
#13 Jo för mig blir det krock. Om jag fick julklapp av min kille, men jag inte köpt honom en så skulle jag känna mig dum. Blir inte alls samma effekt när man ger spontanpresenter - där är ju lite av tanken just att det är den ene som ger.
Så, vi ger aldrig julklappar eller födelsedagspresenter, men gärna gåvor emellanåt.
Vänliga hälsningar
Cindy

Ja, eftersom det är vår första jul som vi är tillsammans ;) Men ska fira den lite efter, typ vid nyår… :P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mins ambo fick ett par fårskinsinneskor av mig och som pjulklapp åt mig broddade han hov bootsen till min ponny. Så man kan ju säga att vi gav varandra julklappar, han broddade hov boosen som jag ville så. =)
Jag och min sambo köper julklappar till varandra.

Vi koper julklappar. Han ar inte den typen som ger spontana gavor (han ar inte typen som gar ner pa stan i forsta taget ens om han absolut inte maste, och da koper han bara det och rusar sen hem sekunden efter), sa for mig sa kanns det bra att faktiskt fa nagot emellanat. Han visar uppskattning och karlekt pa manga andra vis, men jag ar lite egoistisk och vill faktiskt ha nagot fysiskt som jag kan vardesatta fran honom. Och jag gillar att kopa saker till honom, och gar ofta och koper smasaker till honom da jag ofta ar pa stan och kommer att tanka pa honom ibland nar jag ser saker. Till jul sa ser jag mojligheten att kopa nagot storre och battre an "vardagsgavorna".
// Amanda
Vi byter inte julklappar med varandra utan vi köper något tillsammans som vi behöver här hemma. Denna jul har vi inte ens gjort det för vi sparar som attan nu när vi ska bli tre.
Presenter vid födelsedagar ger vi till varandra.
Jag och min sambo byter inte julklappar och har aldrig gjort. Du är nog inte ensam, det finns nog många som inte gör det och det är också ett medvetet val man gör. Presenter vid födelsedagar ger vi varandra men i början gjorde vi inte ens det. Under jul köper vi saker som vi behöver mest, iår behövde vi dock ingenting och ville heller inte köpa något då vi ska flytta och det finns en sak mindre att packa ner i lådor och kartonger.
"Ni kan ju inte ha det så bra tillsammans då" eller "Skulle aldrig kunna sluta köpa present till min kille, skulle ju kännas som vi inte längre älskade varann då"
Konstig kommentar, men alla är vi ju olika. Synd bara att många ser det som brist på kärlek. Det finns så många andra sett att visa kärlek till varandra än ge bort gåvor. Vi ger inte ens varandra gåvor vid alla hjärtans dag, vi umgås bara lite extra med varandra och lagar tillsammans till något gott att äta.

Vi köper julklappar och födelsedagspresenter till varandra. Men inget stort och dyrt. Och inte för att man "ska", utan för att vi vill.
Kan berätta att mina mamma o pappa som varit gifta i över 30 år fortfarande gör det, och alltid har gjort.

#31 Mina gör det också. Och dom har varit gifta i 51 år….