Förhållandet på facebook
Jag har funderat över detta ett tag nu. Jag och min pojkvän har massor av bilder av oss tillsammans på facebook. Han är med på säkert hälften av alla bilder som finns på mig där. Rent hypotetiskt, ifall förhållandet skulle ta slut, vad skulle vi behöva göra åt alla dessa bilder? :-/
Ska man ta bort alla taggar eller ta bort alla bilderna, av respekt för (ev.) nästa partner? Kan man kräva av en annan bekant att ta bort bilderna, ifall denne lagt upp dem?
Å ena sidan är alla bilderna goda minnen, och de skulle jag aldrig vilja radera ut ur mitt liv, men å andra sidan skulle det inte kännas rätt att ha de bilderna uppe så offentligt. Då blir förhållandet nästan lite oavslutat…
Kan man kanske spara bilderna först och sen ta bort(de som man inte redan har på datorn, vill säga)?
Gör vad som är på bilden någon skillnad; kramar, pussar, bilder där vi sitter nära varandra, en fest, en resa/utflykt, bilder där vi gör miner, vardagsbilder, ett internt skämt, bilder på en av oss men som man vet att den andre tagit, bilder på mig med hans släkt eller hund o.s.v…?
Och ifall man behåller några bilder på fb, ska man ändra ev. vänlig/skämtsam kommentar eller ska man ta bort den?
Om man fortsätter vara vänner även efter att man gjort slut, förändrar det någonting? Vad tycker ni?
Samma fråga har jag också angående kommentarer. Jag och killen har tendens att skriva halvlånga kärleksförklaringar på varandras facebook-wall ibland.. ;-P Ska det bort eller vara kvar om förhållandet skulle ta slut?
Och gulliga kommentarer(med hjärtan etc.) på gamla bilder som egentligen inte rör honom alls: bort eller kvar? Hur petig ska man vara?
Jag känner mig lite hemsk som ens tänker tanken på att vårt förhållande skulle kunna ta slut. :-P Men tanken skrämmer mig inte. Jag vet ju att det inte finns en chans att det kommer att hända på länge, så.. <3
(Jag vet inte om jag la ämnet i rätt kategori…)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tycker kärleksförklaringar och liknande när kommunikation med sin partner är privat och inte alls hör hemma på facebook. Ibland när jag ser saker som fb-vänner skrivit tänker jag att jisses, har de ingen integritet alls eller att det nästan är exibitionistiskt i nivå med att blotta sig på stan. Eller vad är syftet med att lägga sånt så "hela världen" kan se?
Jag tycker att man måste acceptera att ens partner har ett förflutet och att det troligen innebär tidigare förhållanden. Man ska inte behöva sudda ut sitt förflutna bara för att man har någon ny, den tid man spenderade med sina ex har ju mycket att göra med vem man är idag.
Fast då har jag aldrig varit särskilt brydd om sånt här och har aldrig haft något emot att partners pratar om sina ex med mig, jag tycker att det hjälper mig att se hur deras relation ser ut idag och det hjälper mig även att förstå en person bättre.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jag gjorde sa att jag sparade de bilderna jag ville ha kvar, och sen tog jag bort taggarna. Da finns de anda kvar, men inte direkt pa min sida.
Kommentarer fick vara kvar, for de var inte sliskiga, och de fick mig kanna varken bu eller ba. Hade de varit jattekarleksfulla kanske jag hade tagit bort dem, men da for att JAG inte ville ha dem kvar ifall de gjorde mig ledsen, arg eller sa.
// Amanda
Jag undrar en sak om facebook och foton. Är det verkligen tillåtet att lägga upp bilder på andra på fb utan deras tillåtelse? Min brors nya tjej tog en massa foton på mig i höstas när jag fyllde år. Sedan sa hon skämtsamt att nu skulle hon lägga upp dessa bilder på fb. Jag sa då "Nej det får du ABSOLUT INTE göra!" Nu är bilderna där iaf. Bilder på bara mig, och på henne och mig. Inga knäppa bilder, men jag vill helt enkelt inte ha foton av mig själv ute på nätet. Jag är inte själv med i fb och har inget intresse av det. Jag har sagt till henne en massa gånger att ta bort dem men hon vägrar. Hon säger att hon har rätt att ha bilder där av hennes upplevelser och vad hon gjort.
Ska jag måsta polisanmäla. Ni kanske tycker jag är löjlig men vill jag inte vara på nätet borde jag slippa
Jag skulle spara bilderna jag fortfarande vill ha, och sen tagit bort foton som man pussas och kramas på. Andra foton får vara kvar.
Meddelanden man fått på sin wall låter jag stå kvar. Om man träffar en ny är nog ngt fel om denne sitter och bläddrar tillbaka på wallen för att se vad som skrivits.
#4 De borde väl vara tillåtet med tanke på alla miljontals bilder som finns på allas barn och barnbarn som både är minderåriga och inte har tillfrågats.
/Maria

#4 Ja det är tillåtet…tyvärr…
Vad det gäller Facebook…jo den är jättebra till vissa saker, kanon att hålakontakt med vänner över hela klotet….MEEEEEEN….det är ett sk "Socialt Media" som faktiskt alla kan läsa, Allt från ovänner till arbetsgivare och diverse myndigheter…kan ju vara bra att tänka på…
Varför vara personlig på "wallen", vill man vara det kan man ju skicka PM, som dessutom är väldigt lätt på FB….
Jag har som princip att bara skriva allmängiltiga saker där ….privata ordbyten föregår via andra kanaler….och skriver någon något privat som inte alla har med att göra, så tar jag bort det omedelbart jag ser det….och svara vederbörande privat.
Facebook används idag av ett flertal myndigheter för att helt enkelt hålla koll på vissa enskilda individer…och ärligt inte fan har Försäkringskassan med mitt kärleksliv att göra…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Jag tycker inte att det är ok att låta bilder eller inlägg ligga kvar som jag postat till mitt ex. För det första har vi gjort slut vilket är ett avslutat kapitel, jag skulle dock spara bilder som jag har haft där. Men i slut änden kommer man aldrig att ha användning för dem. Jag har aldrig känt behovet av att varken läsa eller titta på gamla bilder på mitt ex eller min första kärlek. Jag tar bort allt för att jag vet att jag aldrig kommer få användning för det och för att jag vill visa respekt till den jag är tillsammans med. Jag tycker inte riktigt att man gör det om man sparar sånt. Men sån är jag.
Sen finns det saker jag har lust att skriva i min wall men gör inte det för personer har inte med vissa saker att göra.
Det här om att arbetsgivare och dyl kan gå in och läsa stämmer inte helt.
Väljer du att inte låta andra läsa dina saker och se dina bilder så kan dom inte göra det. Om du bara låter "vänner" se dina saker så kan ingen utomstående gå in och titta.
Dom flesta har en något annorlunda definition av "vän" på facebook än i verkligheten. Tycker kanske det vore mer sant att kalla det "fb-kontakter". Kanske finns chefen med? eller i alla fall några kollegor och bland dessa även nån du inte känner så jätteväl men inte vill avvisa? förutom din gamla farbror med dator, dotterns kompis mamma, inte alls ovanligt med 100, 200 fb "vänner" Sen är det ganska vanligt att inte ställa in sekretessen på "enbart vänner" utan på "även vänners vänner" och då är vi lätt uppe i 10 000-20 000 läsare varav många finns i de sammanhang där du vistas och garanterat nån av dom jobbar på försäkringskassan… eller skattemyndighetern, eller känner din chef.
Och om du så bara har 20 fb-vänner och ställer in sekretessen på "enbart vänner" så förstår jag fortfarande inte varför man vill lägga in sitt kärleksliv där!
#10 jag måste faktiskt vara beredd att hålla med dig och kunde faktiskt inte ha skrivit det bättre själv.
#10 Det jag skriver är att man har ett val. Man ska inte gnälla över att folk som inte ska läsa gör det, för det är ens eget fel.
Sen hurvida det är vänner eller FB är mindre intressant. Alla gör ju hur dom själv vill.
Jag och mitt ex skrev en massa gulligt där inne, varför skulel vi inte göra det? Vi hymlade inte med ngt.
Jag tillhör dem som tycker man "ska" vara lite mer privat på FB.
Alltså, alla gör ju som det passar dem men personligen tycker jag det är lite …. för uppenbart, om man skulle ha t ex arbetskamrater från nuvarande arbetet som vänner. Hör ju på flera av mina kollegor - att de har varandra på FB men det skulle inte falla mig in. Skulle någon mot förmodan skicka en förfrågan (jag har aliasnamn på FB) skulle jag tacka nej.
Visst har jag särbon på FB men vi har aldrig skyltat med vårt förhållande där. Vi har inte ens "länkat" till varandra.
Jag har skrivit en enda kommentar på hans sida, och den var hur oskyldig som helst, rörande musiklyssning.
Nä, offentliga visningar är inget för mig. Jag begriper att andra inte har något emot det, men själv har jag inte lust med det.
#13 Där är vi nog ganska lika.
Jag har däremot av ren artighet tre arbetskamrater på FB men ingen konversation oss emellan.
En gång däremot skrevs det ett ganska insinuant meddelande dem emellan. Antingen hade de glömt att jag var vän eller också var det meningen att jag skulle läsa denna "pik"
/Maria