Relationer iFokus

Relationer

Etikettskilsmässa
Läst 6246 ggr
Pytteliten
0

Man vet aldrig...

För några månader sedan levde jag i ett bra äktenskap. Vi byggde fina villan för 2.5 år sedan, har tre underbara barn, katter, hund och allt sånt där som man ska ha (utom platt-TV!). Då säger min man plötsligt att han har tröttnat på mig och vill skiljas.

Nu letar jag efter någonstans att bo och försöker ta reda på hur mycket bostadsbidrag jag kan vara berättigad till. Det känns som om jag har kraschlandat i öknen!

Till råga på allt annat elände så har han tjänat betydligt mer än jag och har en arbetsgivare som pensionssparar extra åt honom. Jag har eget företag och har nästan inte pensionssparat någonting… Är i all fall glad att vi var/är gifta. Som sambo hade jag verkligen stått där med skägget i brevlådan.

Vill bara säga till er som har någon att ta hand om varandra!

Bergspuman
0

Jag är ledsen att behöva säga det, men sådana här situationer befäster min åsikt att en kvinna MÅSTE se om sitt hus och ta ansvar för sin ekonomi även om hon är gift / sambo. Se till att hon har pengar och kan försörja sig själv, och ha råd med ett eget boende. Många värjer sig för den tanken, den känns som om man planerar för skilsmässa. Men givetvis är det inte alls så.

Jag blir otroligt bedrövad varje gång jag hör sådana här historier, inte bara för att det i sig är en tragik varje gång en familj splittras (kommer själv från en splittrad familj) utan också för att de ekonomiska konsekvenserna blir som de blir.

Hoppas att det reder upp sig för dig och att du hittar eget boende snart.

Se till att skaffa ett juridiskt ombud så att du inte blir blåst på pengar i bodelningen. Har din man eget pensionssparande, kan det vara så att det ska ingå i bodelningen - kolla upp det. Villan äger du givetvis hälften av.

Och varför ska DU flytta förresten? Det borde väl vara han som flyttar, om han är den som tagit initiativ till det hela.

Pytteliten
0

Finns inte en chans i världen att jag har råd att bo kvar i huset!

asvensso
0

Oj, vilken osis!

Hoppas det loser sig for dig. En sak ar ju saker och det ar nar du fixat det sa kommer du att vara starkare an nagonsin!

Det finns gott om karlar darute. Du ar ju en driftig tjej som har eget foretag sa tvivlar inte ett ogonblick pa att du fixar dig ur denna temporara svacka. Kanske blir det lite knapert ett tag men det ar ju bara pengar. Din livsgnista kan han inte komma at.

Hur ar det med barn och djur? Ar barnen utflugna? Vem tar hunden?

Bergspuman
0

Din make ska då lösa ut dig ur huset och det ska han göra till husets fulla marknadsvärde. Ta dit en egen och oberoende värderingsman, lita inte på din makes värderingsman.

Jag tror att bodelning ska ske senast 1 år efter att skilsmässohandlingarna ingivits, om det är så att barn under 18 år finns (Inte 100% säker på reglerna som gäller när man har barn under 18 år, min egen skilsmässa hade inga barn inblandade).

Inom 1 år ska du alltså ha ut pengar från husvärderingen om 1-årsregeln gäller. Din make kanske vill förhala, men det kan du förhindra.

Se till att han inte lurar dig på pengar som rätteligen är dina.

Pytteliten
0

Han vill inte lura mig på några pengar. Det är inte säkert att han heller har råd att bo kvar. Han håller på att diskutera det med banken. Vi får väl se hur det blir med det. Huset är inte värt så mycket mer än vad vi har lån på, men vi ska se till att få det värderat.

Barnen är mellan 7 och 11. Alla djur är mina, ingen som helst tvekan om det Skrattande.

Visst är jag både driftig och stark och kommer att gå hel ur det här. Men just nu är jag allt annat än hel, vilket är en ovan känsla för mig. Det är alltid jag som har varit den starka av oss. Han har aldrig velat fatta stora beslut, så att han står så fast i detta är en chock…

Bergspuman
0

Att skiljas är att dö en liten smula, sa Shakespeare…

Det brukar ta minst 1 år innan man är sig själv igen efter en skilsmässa.

För mig tog det 3 år innan jag gick vidare med en ny partner, och då var det inte ens barn inblandade.

Man går igenom olika faser. Man får bara ta sig igenom skiten. Ta en dag i sänder. Sänder dig välgångsönskningar och kramar!