Vad är en mamma?
Hämtat ur http://gasoline.bloggplatsen.se Fick lite dåligt respons på en mycket konstig men tänkvärd fråga…
Vad är en mamma, igentligen? - En av mina konstiga funderingar
Är mamma den som för dig till livet, är en mamma den som älskar dig och uppfostrar dig? Kan man vara mamma åt något annat än en människa?
För den som är adopterad sedan födseln, vem är dennes mamma? Den som tar hand om barnet eller den som födde den. Har en adopterad människa 2 mammor?
Om man använder sig av surrigatmödrar, dvs att man plaserar sitt eget ägg inuti en annan kvinna som sedan skall föda barnet, vem är då mamma? Den som ägget tillhörde och som ska sköta om ungen eller den som bar barnet i 9 månader?
Min hund, är jag "mamma" till den då jag sköter om honom, matar honom, tar hand och honom, ger honom kärlek och ser till att han mår bra?
Finns det kanske två olika typer av mammor, biologiska och de om tar hand om en. Vissa biologiska kanske är båda sakerna medans andra kanske inte ens värda att bli kallade för mammor, trotts att dom fört barn till livet.
Många frågor, men igentligen kanske det inte finns något rätt eller fel. Vad tycker ni?
Kollade vad wikipedia sa om detta, även om det inte är en säker källa till något. Men hittade inge vettigt svar där heller. http://sv.wikipedia.org/wiki/Mamma
För mig är en mamma en människa som tar hand om ett litet barn och älskar, fostrar, stöttar och finns där i bakgrunden hela livet oavsett…
Det viktiga är inte att ha fött fram barnet utan det viktiga är kärleken.
/Maria
Bomblebbo beskriver "en bra mamma". Sen finns det mindre bra mammor, men de är väl också mammor?
Min definition av en mamma ser nog ut såhär: person av honkön som har någon närmare anknytning till ett barn. Om man sedan vill så kan man dela upp dessa i bra mammor, platsmammor, surrogatmammor, biologiska mammor etc. För min del så innehåller alltså inte "mamma" någon värdering i hur förhållandet ser ut, dvs om det är enkom fysiskt, emotionellt eller båda delarna, utan att det är en kvinna som på något sätt har någon typ av relation till ett barn. I min värld kan man därför ha mer än en mamma och vem som är "mest mamma", som i fallet med surrogatföräldrar är svårt, det är olika typer av mammor båda två och jag ser inte tvunget att det måste vara så att den ena av dem alltid värderas högre på mammaskalan i alla situationer.
Paulina
Håller med #1. Bra beskrivning.
En mamma är ju en människa som fött fram ett barn.
Men sen är ju allt relativt om vad en mamma Också kan vara.
För min egen del vet jaf inte riktigt vad jag tycker att en mamma också är..

#3 Bra skrivet!