Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 5799 ggr
TacoBelle
2010-12-23 20:02
0

Era bästa spartips?

Det är tuffa tider nu och det är väldigt många som har det riktigt knapert. Fattigdomen sprider ut sig i Sverige. Speciellt om man är t.ex. ensamstående förälder, sjukskriven, arbetslös, studerande eller pensionär.

Men såhär runt jul har nog de flesta det lite svårare att få ihop sin ekonomi.

Så vi kan väl ha en tråd där vi delar med oss av våra bästa och smartaste spartips!

Det behöver inte vara jättestora tips för att spara tusenlappar (som att sälja bilen eller huset). Men små enkla knep och idéer som gör att man kanske sparar några slantar i vardagen kan göra stor skillnad.

Inga tips är knäppa eller fel så tveka inte att skriva. Och kommer ni på fler tips senare så bara skriv! Glad

Karmatarerskanise
2010-12-23 20:12
0

Ett tips är ju att passa på att köpa stora förpackningar kött då det är extrapris och sen frysa in. Det kan man spara mycket på.

Att gå istället för att ta bilen eller bussen. Många är så bortskämda idag att man inte ens tänker på att sträckan man ska avverka faktiskt är ganska kort.

Ringa mindre, och ha kontantkort istället för abonnemang.

Sluta röka och snusa (om man nu gör det)

Inte gå ut varje helg, utan hellre då ha en fest hemma där folk får ta med saker, knytkalas.

Sarah
2010-12-23 21:09
0

Att inte äta kött ;) För tillfället lagar jag väldigt mycket mat från scratch, är vegan och gör egen tofu etc, håller på att se hur billigt jag kan leva ett tag framöver och ändå äta väl, tippar att jag kan äta för 5-600 på en månad.

Jeeey
2010-12-23 21:27
0

Laga egen mat såklart! (undvik take away/ färdigrätter mm)

Vecko-/storhandla och handla inte i de mindre närbutikerna och liknande.

Gör storkok titt som tätt, frys in lagom stora portioner så har du alltid färdiga matlådor hemma som bara är att värma på. Både smidigt, billigt, nyttigt och gott, + att man inte behöver äta lunch ute på jobbet (där sparar man in ännu mer!)

Undvik helt (alternativt dra ner kraftigt) på allt godis, chips, läsk mm - det är både riktigt onyttigt och dyrt!

LaSadie
2010-12-24 00:35
0

Som #3 säger så är det bra att storhandla och sedan frysa in. Köp så man har till en veckomeny och inte gå till affären varje dag. Undvik småköp och tänk igenom innan man köper. Vare sig det gäller mat eller kläder.

Bergspuman
2010-12-24 12:11
0

Baka eget bröd. Det kan man spara rejält mycket pengar på.

Se över elavtal, mobil- och teleabonnemang, försäkringar, osv.

guraknugen
2010-12-25 14:14
0

Mitt spartips är helt enkelt att ha koll på sin ekonomi. Ofta har man väl någon form av plan om att köpa något som är lite dyrare, kanske en bil, resa, musikpryl, dator eller vad det nu kan vara. Öronmärk pengar till detta (exempelvis genom att ha dem på ett särskilt konto som man fyller på efterhand som man har lite pengar över) och bestäm dig för att inte röra pengarna förrän de räcker till det de är avsedda för.

Sådana saker, typ. Ju bättre koll man har desto lättare inser man vad man har råd med och inte och då tror jag inte man frestas att köpa alltför många onödiga saker eller så frestas man att vara lite noggrannare med att inte betala överpris för saker.

Koll på ekonomin alltså, helt enkelt.

Aviendha
2010-12-25 15:51
0

Storkok, storhandling, bakgundscheck innan man köper större saker (jämföra priser innan man inhandlar tvättmaskinen etc.) se över alla avtal och sådant har ju redan nämnts.. Min upplevelse är att många lever rätt billigt på en hel del fronter men ändå inte riktigt får ekonomin i praktiken att stämma överens med teorin. Mitt tips får därför bli att under en månad (gärna fler) föra klassisk kassabok över alla inköp, allt från godisbiten för 3kr och upp till de dyraste inköpen/räkningarna man har. Vill man vara ännu grundligare kategoriserar man sedan månadens alla kostnader i olika fack som ex "hushåll" "mat" "transport" "nöje" etc. Då är det lättare att få ett hum om hur det egentligen ligger till, vilka poster som man kanske lägger mer på än man gissat att man gjorde, och man kanske tom. hittar rent onödiga saker. Även om man kanske inte kan strypa kostnaderna så mycket så blir det lättare att lägga upp en bra, rimlig budget som håller om man har bättre koll på vart pengarna tar vägen, på riktigt.

PogoPedagog
2011-01-01 21:55
0

inte gå i affärer! jag handlar sällan prylar eller kläder men sen jag köpte julklappar och såg allt fint som finns blev jag helt ha-galen, livsfarligt:)

Annars äta mycket grönsaks och bön-rätter, det är billigt, gott och nyttigt.

mco92
2011-01-01 22:50
0

Ha en sparbössa att lägga alla mynt i så fort de skräpar i plånboken. Även 20lappar.. Funkade jätte bra för min familj när jag bodde hemma om alla la i så hade vi det till resan sedan.

Sen kan man ju även passa på att sälja saker man inte behöver…

Bunn
2011-01-01 22:51
0

Något som hjälper mig när jag blir så där "köp-sugen" är att tänka: 

"Är detta något jag vill ha eller verkligen behöver?"

Oftast blir svaret att det är något jag bara vill ha och då köper jag det inte om jag har dåligt med pengar just den månaden. Prioritering! 
Om det är nånting som jag absolut, jättegärna vill ha så lägger jag undan pengar på ett särskillt ställe och köper det då jag anser mig ha råd. Festar sällan/går inte ofta ut på krog/restaurang utan lagar mat hemma vilket är betydligt billigare och faktiskt ofta mycket godare.
Baka eget bröd/fikabröd istället för att köpa färdigt och att storhandla på tex. ICA Maxi istället för att småhandla varje dag i närbutiken.

Pricerunner/prisjakt är superbra sidor.
Dessa kan jag starkt rekommendera!

Maria
2011-01-02 08:03
0

Handla på second-handFlört

/Maria

Fridaaaa
2011-01-02 13:25
0

Är själv arbetslös och det vi gör är att ta det på extrapris, frysa in :) Inte köpa massa onödigt som sedan behövs slängas. Veckohandla!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

artdesiu
2011-01-03 00:44
0

Har bara ögnat igenom de andra tipsen lite snabbt, så kanske upprepar något..

Jag tror att ordning och reda är nyckeln. Ta kvitton när man handlar och skriva upp sina utgifter, och i slutet av månaden eventuellt gå igenom vad man köpt, vad man kan dra ner på eller liknande och göra en simpel budget för kommande månad.

Sen är ju ett klassiskt tips att inte gå och handla när man är hungrig eller sugen, blir så lätt nåt litet gott som slinker ner i korgen då :)

guraknugen
2011-01-03 00:53
0

#13: Jo, det har man ju gjort några gånger (handlar när man är hungrig). Fått med sig en massa godsaker hem och sedan har man proppat i sig så mycket man orkar och därefter mått dåligt resten av dagen…

Tungan ute

Pehpsii
2011-01-04 19:15
0

Klädbyten! Gå med i facebookgrupper eller ha klädbytarkväll med kompisarna. Alla tar med de kläder de inte använder tillräckligt ofta för att motiverat kunna ha kvar, och så provar och byter man!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Fridaaaa
2011-01-04 19:18
0

Sälja saker man inte använder på t.ex tradera och blocket:D

guraknugen
2011-01-04 21:10
0

#15: Hm… min fru brukar sno mina kallingar, då kan jag ju sno hennes trosor… Det är ju också ett klädbyte… ha ha ha Fast det blir nog problem med storleken…

Skrattande Tungan ute

Pehpsii
2011-01-04 22:32
0

#17 alla sätt är bra utom de dåliga!

Min sambo och jag har samma storlek i t-shirts och huvtröjor så vi använder dem kollektivt

guraknugen
2011-01-04 22:42
0

Jag är ju klart längre än min fru, men hon gillar att gå omkring i mina tröjor och hon brukar även sno mina sockor… åtminstone de som är lite tjockare, om det är lite kallt. Jag brukar dock inte använda några av hennes kläder och de hade ändå varit för små. Risk att de går sönder då, ju…

Förvånad

Pehpsii
2011-01-04 22:43
0

#19 Se det positivt, hon går ju inte och köper massvis med nya kläder, hon återanvänder ju! Tungan ute

Fridaaaa
2011-01-04 22:45
0

#19 Samma som för mig och min pojkvän:) haha hittar inte jag några rena strumpor snor jag hans men han kan inte ha mina;) Fast han snor mina mjuksbyxor ibland:D

guraknugen
2011-01-05 01:17
0

#20: Det är ingen fara; jag ser det redan positivt. Hon är så söt i mina tröjor, fast speciellt sexiga är de ju inte förstås… Däremot är jag inte lika förtjust i att hon använder mina kallingar (vilket hon gör när det är tomt i hennes lådor, inte annars), så jag brukar tjata på henne att hon skaffar fler egna underkläder, eller att vi tvättar oftare…

Så, nu vet alla hur det går till hemma hos oss ibland… Skrattande