Hur fyller man i?
Hur mer exakt fyller man i skiljsmässoansökan? Jag har bestämt mig för att själv fylla i blanketten, vilket det står att man kan göra. Men tycker instruktionerna är minst sagt luddiga när jag försöker läsa mig till hur man gör.
Jag och min man ska skiljas, och nu kanske han måste återlämna lägenheten som jag bor i om 3 månader, så jag MÅSTE verkligen flytta snart! Men kommunen jag ska flytta till sätter käppar i hjulet eftersom mannen och jag sökt lägenhet gemensamt i kommunen innan och de måste ha papper på att vi ska skiljas för att kunna hjälpa bara mig, så nu måste jag ta tag i allt här!
Jennie
google är alltid bra o ha det står oxå att har du frågor så vänd dig till tingsrätten
hur va det nu bodde du i Sverige eller inte? för i så fall så stämmer nog inte länkarna hör med Tingsrätten är nog det enklaste
usch så trist det är verkligen inget kul o skilja sig
får otrevliga flashbacks när jag skiljde mig fast då va min man så trevlig o fixade allt o det va väl ändå rätt skönt
fastän det tar emot så försök att prata med din man angående det praktiska ingenting blir bättre av att ni inte ens kan prata med varann
Kan du inte vända dig till instansen som ska ha ansökan. Jag vet inte riktigt om det är skattemyndigheten när det gäller Danmark eller inte.
I vilket fall som helst så borde de kunna rådgiva dig tycker jag.
/Maria
Jag ska vända mig till Stockholms tingsrätt då jag inte har någon nuvarande bostadskommun i Sverige men har rätt att skilja mig i Sverige eftersom jag är Svensk medborgare. Men jag tänkte mer höra om folks egna erfarenheter. Det är så fyrkantigt att prata med myndigheter och man behöver vara akademiker för att förstå vad de säger
Alternativt så hänvisar de till länkar man redan läst, inte förstått och därför ringer
Jennie
Gör så här: Fyll i den själv helt och hållet.
Ni har inte barn vad jag förstår. Då kan ni få snabb skilsmässa, dvs. ingen obligatorisk betänketid på 6 månader som det blir, om man har barn under 6 månader. MEN: Det krävs att bägge två skriver på den. För skriver bara du på, så åker du på 6 månaders betänketid i alla fall.
Den utgår automatiskt om bara en av parterna söker skilsmässa, om den andre vägrar eller så. Men svensk lag säger att man bara kan vägra i 6 månader, (12 månader om det finns barn under 18 år) sedan blir det äktenskapsskillnad i alla fall.
Jag fyllde i det mesta av vår skilsmässoansökan själv, sedan langade jag fram den till exet och hade honom att skriva på. Glöm inte att det ska vara personbevis för er bägge två.
Gör ansökan så kortfattad som möjligt, fyll bara i det som måste fyllas i. Tror det är fullständigt namn, personnummer på bägge, adresser på bägge, när äktenskapet ingicks, lite sådana saker allmänna, om jag inte minns fel. Och så ska du fylla i om ni vill ha betänketid eller ej och om det finns barn under 18 år.

Jagr fyllde i ansökan själv och skickade in, vilket då blir till en stämningsansökan. Och då är det tingsrättens uppgift att få in en underskrift av den som vägrat.
I och med att det fanns ett barn under 16 år med i bilden så fick vi minst 6 månaders betänketid.
Det jag skrev i var helt enkelt våra personuppgifter. Namn och adress och personnummer för båda två. Och så skickade jag med ett personbevis för mig själv. Mer var det inte.
Okej, nu börjar jag få en idé om det hela i alla fall. Med mindre fluffiga kaniner än när jag försökt läsa på nätet. Det är min man som vill skiljas egentligen, men han lämnade både mig och allt arbete med att söka information och papper! Men jag gör nog som så att jag fyller i det, så kan han bara skriva under innan jag skickar in. Vill verkligen inte ha ens en sekunds betänketid om det går att slippa
Jennie
#6 Förstår det. Lycka till! Det blir säkert bra.