Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 2469 ggr
abbis
0

Är så trött på folk....

Historien är den här.Jag driver företag sen 1980. Jag har haft upp till 3 anställda ..För 2 år sedan så sålde jag min stora hyresfastighet då jag ämnade flytta verksamheten.Den nya lokalen krävde en genomgripande rustning vilket jag inte visste hur lång tid detta skulle ta.Tjejen jag hade anställd då hade jobbat hos mig på heltid i 3 år.Det var ingen självklarhet att hon skulle få fortsatt anställning då vi inte visste när vi kunde öppna igen..Så jag sade upp henne.Jag hade sen extrahjälp i butiken av en familjemedlem under sommaren.Fick då höra att hon skulle anmäla mig för detta då hon att återanställningsskydd.Men jag hade tagit reda på att det gällde inte om jag hade familjen som hjälp.Hade dessutom ingen möjlighet att ge henne en heltidsanställning .Har nu mött henne på stan och hon hälsar inte  trots att jag gör det..Kan man inte inse att det finns ekonomiska faktorer som gör att man inte alltid kan hjälpa andra.Det har heller inte gått någon nöd på henne då hon fick jobb ganska snart på ett annat ställe.Har dessutom hört  på stan då stan är liten att hon går runt o pratar skit om mig..Nått som jag verkligen inte gjort mig förtjänt av är det någon som alltid månat om sina anställda så är det jag..Dom har fått presenter , julbord och bonusar..Otack är världens lön..Kanske man varit för snäll*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Pomperipossa
0

Jo men som företagare så har man inga utgifter och alla skattefifflar…. En ung kille ryckte in och hjälpte till lite på krogen. Han tyckte ägaren var så snål som inte bjöd på mer (gratis läsk och kaffe och så och hyffsad lön). Vi började prata lite och jag blev tvungen att fråga om han ens tänkt på vad det kostar i lokalhyra per månad. Det visade sig att killen inte ens tänkte på att det kostar att köpa saker…

[Sajberlena]
0

Har också varit egen med sju anställda. Den allmänna uppfattningen är väl att alla pengar som inte syns i lönekuverten hos de anställda behåller man själv…

Men om man börjar förklara vad det egentligen kostar och vad man har för övriga utgifter brukar de bli ganska förvånade…

Jag har haft turen att ha jättebra personal som givit järnet och varit väldigt lojala och alltid ställt upp, varför det alltid varit kul att ge tillbaka lite extra. Andra jag känner har haft personal som anser att en anställning är behäftad med enbart rättigheter, skyldigheter finns inte… Tråkigt när det blir så.

Martin
0

Jag håller med #1 - många arbetstagare tänker inte rikigt på vad det kostar för arbetsgivaren.

Omvänt skulle jag vilja säga att väldigt många arbetsgivare inser inte hur mycket mervärde en viss utgift skulle betyda för företaget, då anställda som får lite förmåner ofta ger betydligt mer. #0 verkar ha insett det då han gett julmiddagar, presenter osv, men ändå haft oturen med en otacksam anställd. Tråkigt att han/hon inte hälsar - samtidigt måste man förstå att det inte är så lätt att få sparken heller - även om man får nytt jobb snabbt.

Sen tror jag inte att det för de flesta - inte för mig i alla fall - handlar om att bli bjudna på lyxiga julluncher eller få feta julklappar. För mig är en liten gest i vardagen värd mer - men det är inte rikigt det tråden handlar om så jag släpper nog det här :o)

mvh Martin

Gasoline
0

Vilken sjuk människa. Man måste ju acceptera att man kan bli sparkad om man inte har ett eget företag, annars ska man ju inte jobba. Och bara för att arbetsledaren kickar än så behöver inte det vara personligt.

Jag tycker att det är fel utav henne att snacka skit om dig, det har du inte förtjänat. Dessutom, som anställd ska man inte räkna med att få bonusar, julbord ect. Man ska enbart vara glad om man får den lön man är lovad.

Om allt är som du skriver i inlägget så har inte du gjort något fel.

abbis
0

Har fått rådet av andra att aldrig försöka bli kompis med en anställd…Men man är bara människa…har alltid trott gott om alla  men får nog omvärdera saker och ting…Att vara arbetsgivare är inte alltid så lätt …det vet jag…men jag har alltid prioriterat mina anställda hur jävligt det än varit…Är dessutom alldeles för öppen o ärlig…det är en brist jag har och som kan användas emot mig*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

didis
0

Jag tycker det är jättesvårt att vara arbetsgivare. Är missnöjd med en anställd just nu och har svårt att få till en förbättring, hon vill inte (eller har inte kapaciteten).

Hon tyckte dessutom att lönen var dålig och då gör man ju inget bra jobb. Hon har dock 1 extra veckas semester/år, fritt gymkort och lön något bättre än avtalet! Lösningen var att ge henne högre lön mot ökade arbetsuppgifter (som jag tidigare gjorde) så på den punkten är vi relativt nöjda.

Det tråkiga är att hon inte "accepterar" att jag tar ut vinst och bra lön eftersom hon tycker att det hindrar hennes löneutveckling… vi har diskuterat det på utvecklingssamtal flera gånger så jag hemlighåller vinstutdelningen och visar alla andra siffror…

Pomperipossa
0

#6 Men vad chefen har i lön har hon inte att göra med överhuvudtaget…. Vad sur jag blir på sånna människor!!! Kan hon göra ett riktigt bra jobb så ok, då kan man väl få lite bättre i lön, men är hon så missnöjd så kan hon väl sluta då.. Jag kan å andra sidan vara en riktig slavdrivare tycker många. Jag ställer väldigt höga krav men inte så höga att jag inte skulle klara det själv…

Martin
0

#7 Bra att ställa krav, men det får inte vara orimliga krav. Ang din sista mening - är man chef och ställer krav, så har man själv krav på sig (leda firman osv). Det innebär faktiskt inte att man behöver kunna det man begär av sina anställda att de skall kunna.

Dvs - man skall kunna ställa höga krav på en anställd - utan att själv klara just de arbetsuppgifterna.

Däremot, skall man givetvis motsvara de höga krav anställda har på sina chefer (framför allt krävande chefer *hehe*) och framför allt skall man ju klara av chefsjobbet.

mvh Martin

Pomperipossa
0

#8 Ja men du förstår vad jag menar… Jag vet vad det innebär att vara egenföretagare och det är inte alltid kul…. Tycker det är väldigt många som brister i arbetsmoralen..

Martin
0

Jodå, förstod vad du menade - och jag är också väl medveten om mångas arbetsmoral, eller omoral snarare. Har sett det både bland vänner och på de arbetsplatser jag själv jobbat.

mvh Martin

Betty
0

men hur man än gör här i livet så kommer inte alla att älska en. det viktiga är bara att gör sitt bästa och själv kan stå upp för sina val. visst det kan kännas jäkligt tufft ibland, men vrider du ut och in på dig själv för att behaga andra så lever du ju inte ett självständigt liv.

Pomperipossa
0

Bara en sån enkel sak som att komma lite sent till jobbet är tydligen ok idag… Jag tycker inte det är ok om man inte har en giltig orsak…och det ska inte upprepas lite då och nu…

Martin
0

#12 Det beror nog bara på att man inte gör något åt det.

På mitt jobb är vi benhårda, är man sen så är det tårta till kollegorna, eller en hundring till en "festkassa". Sedan hittar vi på saker 1-2 gånger om året och tömmer då kassan och handlar mat osv för den. Fungerar helt ok hos oss, det är ytterst sällsynt att någon är sen.

I övrigt håller jag med, folk som inte passar tider (konsekvent alltså, alla kan fela någon enstaka gång) är något som kan få mig att spinna på alla cylindrar…

mvh Martin