Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 8017 ggr
Wolfgirl
0

Hur ska jag tänka

Min sambo och jag älskar verkligen varandra men jag har på senare tid funderat allt mer på vårat samliv. Jag är väldigt ofta villig till att ha sex med honom ja nästan kanske lite nymfo i det hela. Har haft 2 fårhållanden tidigare och har aldrig känt så stor sexlust som nu. Saken är den att min sambo ser mycket på porr. Han ser hellre på porr än har sex med mig. Känns som om jag är otillräcklig att han vill ha mer än vad jag kan erbjuda honom fast jag gör vad som helst för honom utom att ha fler inblandade i våran säng. Vad ska jag göra ? har sagt till honom vad jag tänker om saken men det verkar intt hjälpa till mig säger han oftast att det kommer en dag imorgon eller att han är för trött.

Karmatarerskanise
0

Att han hellre ser på porr än har sex med dig är ju fruktansvärt fel! Om men man väljer att se film istället för att få the real deal, så är det verkligen något som inte stämmer. Inser han inte det själv vet jag inte vad du ska göra.

Du får ställa ett ultimatum. Du eller porren! Flr du ska inte leva i ett förhållande där inte du är i fokus.

Cindy
0

Det finns äldre trådar i samma ämne, och jag svarar som jag brukar;

Alla har rätt till ett sexliv med sig själv. Onani är inte ersättning för sex med partnern, det är ett separat behov som många har. Han älskar inte dig mindre för att han ser på porr, det handlar om fantasier och att släppa verkligheten ett tag.

Jag har full förståelse för att man ibland inte orkar ha sex med sin partner men på egen hand. Vid onani är man fullständigt självcentrerad och behöver inte tänka på att tillfredställa någon annan också.

Så; håll isär de två sakerna. Ta inte ifrån din kille hans stunder med sig själv. Men är du missnöjd med ert gemensamma sexliv så ska ni givetvis prata om det. Det ena behöver inte utesluta det andra!

Vänliga hälsningar
Cindy

Wolfgirl
0

jag tycker inte det är fel i att han ser på por men det känns som han ersätter det med mig då vi kanske har sex med varann typ 1-2 ggr i månaden o han kan se på porr dagligen o det gör han dessutom när jag inte är hemma i smyg.

Karmatarerskanise
0

#3 Nej, så uppfattar inte jag det heller, att du tycker porr är fel. Men som du skriver ska det ju inte ta överhanden.

Kalendula
0

Kanske kan ni se på porr tillsammans och se vart det leder till.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Wolfgirl
0

om vi ser på porr tillsammans så leder det ofta till att jag får honom att njuta sen blir ja liggande o inte får ut så mycket ev det, känns som om han måste ta till porr för att över huvudtaget bli tänd….

Kalendula
0

Då får du ju berätta att du inte blir tillfredställd och så får ju han göra på dig så som du tycker om.Flört

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

nagithas
0

Säg till honom att ni ska kolla på porr, sätt dig och titta på en film själv när han inte är hemma och kolla vad den innehåller, mycket pillande på tjejen, slickande sugande och sådant som ni båda skulle kunna njuta av. Fråga sedan din sambo om han vill kolla på porr med dig sätt på filmen och fråga sedan honom om han har lust att göra vad de på filmen gör.

Sarah
0

Är det bara jag som tycker att det är lite sjukt? Visst egen sextid, men när det kommer till att föredra porr framför sin partner så har det gått för långt. Ett ex tittade på massor av porr och i smyg. Visserligen ville han ha sex med mig ändå, men det gick för långt. EFter mycket prat om det så insåg vi ju att han gjorde det för att han mådde dåligt, vår relation var inte bra då och porren blev hans sätt att fly undan det som var jobbigt. Jag tycker inte att det är ett dugg hälsosamt att titta på porr dagarna i ända.

Karmatarerskanise
1

#9 Nej du är inte ensam, som du kan se längre upp.
Att hellre se på porr än att ha sex med sin flickvän är inte något normalt.

Så att ge tips på att man ska se på porr tillsammans tar ju knappast bort problemet, att han tänder mer på porr än flickvännen!

nagithas
0

Han kanske inte tänder på det. Jag kollar på porr när jag har tråkigt eller när jag tycker att min vardag är för mycket vardag. Jag kollar för att jag har tråkigt inte för att jag är missnöjd med mitt samliv. Jag flyr snarare undan min egen tristess för stunden. Knäppt kanske men finns det verkligen inget annat att göra när man gjort allt så kollar jag på porr. Jag tittar som sagt inte för att jag tycker att min sambo är tråkig i sängen eller för att jag tänder på att kolla på porr, jag tycker bara att det är underhållande och framför allt är det mer lätt tillgängligt än att titta på någon film som man sett hundra gånger redan.

Din sambo kanske känner sig otillräcklig för att du vill ha mer sex än vad han kan ge dig. Du tolkar det mer som om du är otillräcklig. Men som karl att erkänna att du vill för ofta och för mycket kanske är jobbigt och hotar hans så kallade manlighet. Han kanske vill ge dig mer än vad han kan göra. Därför flyr han istället till porren för att han kanske vill ge dig mer och för att han helt enkelt inte har annat att titta på.

Är din sambo arbetslös? Är han det och varit det länge har han snarare kommit in i en depression som är svår att ta sig ur för att varje dag ser likadan ut och han har ingenting att göra om dagarna= tittar på porr för att det är lätt tillgängligt och för att han har tråkigt.

Har han jobb kanske han är jäkligt trött och slö och orkar verkligen inte ha sex men lätt tillgänglig porr livar upp hans tråkiga vardag.

Det är nog inte dig det är fel på, problemet ligger nog hos honom och tror inte att porren direkt bottnar i problemet. Ta ett ordentligt snack med honom istället och förklara hur du känner. Är det hans manlighet som är problemet så ta det varligt, det är ett känsligt ämne.

Skulle nog vilja påstå att porrtittande än att ha sex tillsammans med sin sambo är normalt. Det är normalt om man är deprimerad, har problem, är trött, har tråkigt, har en snopp som inte riktigt vill bli hård=testar med porr, och en slak snopp ger sårad manlighet.

Cindy
0

#11 Väl skrivet, håller med fullständigt!

Vänliga hälsningar
Cindy

[helenal]
0

Min kille är likadan och kollar mycket på porr, han säger själv att han är porrberoende. Gick så långt att han ville att ja skulle ut med hunden så han kan kolla på porr etc, men jag pratade med honom om det och nu är det mycket bättre.

Cindy
0

Men herregud, lever halva denna sajt i föreställningen att man har allvarliga problem om man ser på porr? Jag ser på porr och onanerar ofta, för att det är skönt och avslappnande. Betyder det att jag hellre onanerar än har sex med min kille, eller att jag tänder mer på porrskådisarna än min kille? NEJ!

Vårat sexliv är (trots mina underlivssmärtor) bra, och jag är så fräck att jag menar att detta delvis är tack vare att vi båda två har bra själ-sexliv också, och är väldigt trygga både i oss själva och med varandra. Vi vet att vi älskar varandra, att vi tänder på varandra, att vårt sex är super, och att porr/onani inte är en ersättning eller fiende.

Problemet för TS är i mina ögon alltså deras kommunikation och tillit, inte den enes behov att onanera. Visst finns det porrberoende killar som kör förhållandet i botten om de inte skaffar hjälp, men att utgå ifrån att alla har dessa problem är befängt.

Prata med varandra! Våga lita på att partnern inte ersätter dig med porren. Våga jobba på relationen och sexlivet utan att tvinga undan partnerns övriga behov. Och försök aldrig att tjata sig till mer sex, även om partnern även onanerar.

Vänliga hälsningar
Cindy

Sarah
0

Min privata åsikt är att man har en märklig syn på människor som objekt om man tittar på mycket porr, men det är jag. Sen är det såklart skilnad på porr och porr. Sen håller jag med om att onani gör sexlivet bättre och har inga som helt problem med det, utan problemet är när porren tar överhanden.

Karmatarerskanise
0

Cindy; du verkar inte förstå att det är skillnad på att titta normalt på porr och på att alltid titta på porr, och helllre se på porr än att vara med sin flickvän!!!

Jag tycker det är befängt att du antar att folk inte kan se skillnad på att ha en hälsosam syn på porr och inte! Du förlöjligar tjejer som anser att det har blivit ett problem genom att skriva osm du gör. De vet säkerligen mer om deras förhållande än vad du gör! Du antar saker, medans dom lever i det.

Wolfgirl
0

hejsan. jag menade aldrig att det är illa med porr men den behöver eller måste ju inte ta överhanden om ett förhållande….

[Emma--]
0

Det är jobbigt i ett förhållande om porren tar över på det där sättet. Det första du får göra är att diskutera saken med honom. Och låt inte diskussionen avslutas med att han säger att det kommer en dag imorgon. 
Så försök bara förklara hur det känns för dig. Kolla med honom vad han säger om det.

Ibland har det gått så långt att porren har blivit ett problem och då kanske det inte är så lätt för killen att bara sluta heller.

Maria
0

Nu hamnar jag lite OT men eftersom frågan om det är OK med att titta på porr eller inte dykt upp o tråden så funderar jag lite över tillgängligheten på porr.

Detta är ändå en ganska ny företeelse med att de flesta människor har tillgänglighet till ganska grov porr med bara några knapptryck i sitt eget hem. Det handlar om ett 20-tal år (knappt)

Innan fick man smyga iväg till någon videobutik och hyra sig en rulle eller så fick man köpa eller prenumerera på någon porrtidning. Eller besöka någon skum porrbutik som kanske hade visning också.

Innan dess så var det ganska omöjligt överhuvudtaget att få se den typen av porr för "vanligt folk" och då hamnar vi kanske på 50-talet.

Vad har det gjort med oss denna porren? Är det något som förstör? Är det något som piggar upp? Vad kommer det att bli i förlängningen?

Vi har ju uppenbarligen njutit av sex innan all denna porr också så behöver vi verkligen den?

Förlåt om jag hamnat OT

/Maria

Cindy
0

#16 Du verkar inte förstå att man kan titta på porr ofta utan att för den sakens skull ha missbruksproblem. Och värst av allt att porr/onani inte behöver vara en ersättning för partnern och därmed ett hot mot förhållandet.

Jag tycker att det är tråkigt att vissa har så dåligt självförtroende och/eller kommunikation med sin partner att man är rädd att porr betyder mer än riktigt sex. Det är två skilda ting!

Eftersom du inte vet ett smack om mig eller vad jag varit med om så ber jag dig sluta vara respektlös gentemot mig genom att göra antaganden och anklaga mig för förlöjligande. Man måste kunna diskutera även dessa frågor utan att gå in på detalj om egna erfarenheter.

Jag står fast vid min åsikt; man har rätt till ett sexliv med sig själv och om det inkluderar porr är det inget konstigt. Har man som partner svårt att acceptera detta eller är rädd att det ersätter sex, så måste man lära sig prata med varandra.

#17 Prata med honom! Det ena utesluter inte det andra. Fråga vad ni kan göra för att krydda upp erat sexliv.

Vänliga hälsningar
Cindy

Maria
0

#20 Att man inte tycker om porr eller att ens partner tittar på porr behöver absolut inte handla om dåligt självförtroende eller dålig kommunikation. Det är din egen uppfattning.

Det kan ligga helt andra värderingar bakom det.

/Maria

[Emma--]
0

#19 Personligen tror jag det i många fall skapar problem.

#20 Visst kan det vara så att det handlar om dåligt självförtroende. Men ibland kanske man helt enkelt inte tycker det är okej att sin partner tittar på porr eftersom man tycker att en stor del av porrindustrin är sjuk. Och att man kanske vill att sin partner ska vara nogare med valet av porr och inte bara titta på vad som helst. Och vissa saker kanske går helt emot vad man tycker är okej. 

Hur som helst ska inte porren eller ens sexliv med sig själv drabba förhållandet.

Självklart måste saken diskuteras först så att båda har koll på hur den andra känner. Och är det inte något man kan acceptera och respektera så bör man inte stanna i förhållandet.

Men jag tycker väl inte det är ens rättighet att göra hur man vill i sitt förhållande. Ibland får man komma fram till lösningar som passar båda. 
Och oavsett orsak till varför den ena tycker dåligt om porr, så är det väl inget partnern borde fortsätta med egentligen. 

Självklart ska man få ha rätt till ett sexliv med sig själv. Men om det går före det vanliga sexlivet kan det ju bli lite fel.

Denna kommentar har tagits bort.
JossanH
0

#16 Håller med dig.

#20 Man kan titta på porr ofta utan att man är missbrukare men när man tex ber sin partner att gå ut med hunden för att kunna kolla på porr i fred, då har det gått för långt tycker jag. Alldeles för långt!

"Jag står fast vid min åsikt; man har rätt till ett sexliv med sig själv och om det inkluderar porr är det inget konstigt. Har man som partner svårt att acceptera detta eller är rädd att det ersätter sex, så måste man lära sig prata med varandra."

Det är ingen som har sagt att man inte har rätt till att se på porr eller onanera när man är i ett förhållande, saken är att beteendet har blivit extremt. Antar att det inte varit såhär hela tiden utan att det har eskalerat och TS verkar ju knappast ensam om att ha ett sådant problem.
Vi kan se det som så att det hade gällt träning. Alla har ju rätt till att träna och ta hand om sig själv, men tränar man 4 ggr om dagen 7 dagar i veckan så är det något som är fel. Sådanna saker bottnar ofta i depression eller andra känslor som inte funnits där innan. Alltså är det ett problem som måste lösas och kan inte sopas under mattan som något helt normalt.
Och väljer man då att inte alls ha sex med sin partner utan bara köra sitt race med massor av porr så blir ju det automatsikt en ersättning av sexet med sin partner om han inte är lika sugen på det längre. och det behöver inte bara vara sexet det gäller utan porren kan ha gjort att partnern väljer porr framför att ens umgås med sin flickvän. Ett problembeteende helt enkelt.
Sen får man faktiskt respektera varandra i ett förhållande. Jag hade ALDRIG kunnat vara tillsammans med en kille som jag kom på kollade på djursex tex. Det tycker inte jag ingår i rätten till ett eget sexliv.
Samma sak tycker många att det är väldigt kvinnoförnedrande. Tjejer säljer sina kroppar för pengar.. Det är ju faktiskt så. och alla tycker inte att det är okej att stödja den industrin… Men som sagt är det ju inte det tråden handlar om utan ett beteende som gått över styr.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

#20 Jag forstar precis. Men du laser ju inte vad man skriver. Vi skriver inte om normalt beteende, utan om ngt som gatt till overdift.

Jag tycker att det är tråkigt att vissa har så dåligt självförtroende och/eller kommunikation med sin partner att man är rädd att porr betyder mer än riktigt sex. Det är två skilda ting!

Men vi snackar ju om nagon faktiskt helrre ser pa porr an har sex med sin partner, hur kan du ignorera det? Ater igen, du verkar inte farsta att det faktiskt handlar om ett problrem och inte om vanligt porr tittande.

JAg vet itne ett smack om dig nej, ser itne heller vad det har med saken att gora. Jag ser ju att du inte kan acceptera att det ar ett problem, och det gor att jag tycker att du forlojligar en annan manniskas problem.

Cindy
0

#21 & 22 Om man är tillsammans med någon som gillar porr mycket och själv har moraliska åsikter mot porr, så får man nog fundera på om förhållandet kommer hålla i längden. Visst kan man ta sig an projektet att ändra sin partner, men det slutar sällan bra. TS har skrivit i tråden att porren inte är problemet, utan hur sällan de har sex.

Jag tycker faktiskt inte att man kan kräva av partnern att sluta titta på porr. Lika lite som jag tycker man kan kräva att partnern slänger sin dildo, eller hjärntvätta sig själv till att aldrig fantisera om andra människor. Jag har inga moraliska problem med porr, jag ser det som ett sex/onani-hjälpmedel. Att fantisera om sex med andra och/eller tända på att se andra ha sex är normalt. Och jag drar inte gränsen för när porrtittandet blir onormalt vid hur ofta man gör det, utan med känslorna och driften kring det.

#24 Att be sin partner om lite ensamtid för att onanera en gång om dagen behöver inte vara bevis på att man har problem. Vem kan slappna av och onanera när man vet att partnern sitter i rummet intill, medveten om att denne inte är överlycklig över ens aktivitet? Jag tycker man har all rätt i världen att onanera "bakom någons rygg", eftersom det är en personlig rättighet som man inte ska behöva be om lov om. Och om killen vet att hans tjej ogillar hans onani, så givetvis kommer han hålla den bakom hennes rygg. 

Även männen i porrindustrin säljer sina kroppar. Vi kan diskutera porrindustrins fel och brister i en annan tråd, men det är inte dom tankarna man onanerar till så porrtittande är inte en förolämpning mot porrmotståndarna.

#25 Jag både läser och förstår vad ni skriver (tack för idiotförklaringen), jag håller bara inte med! Om du har svårt att förstå skillnaden så är det ingen ide att jag fortsätter skriva på denna sajt. Tro det eller ej, men jag skriver på Relationer för att jag bryr mig om andra, inte för att loska på folk som har problem. Om mina åsikter förlöjligas när de inte överensstämmer med andras så tack och adjö.

Du anser att denne killes porrtittande är onormalt, jag gör det inte. Det innebär inte per automatik att jag inte inser att de har problem, utan att vi har olika syn på vart problemet ligger.  

Jag är nära på att ge upp att försöka förklara vad jag menar, men ger det ett nytt försök för TS skull:

#0 Att din kille onanerar till porr behöver inte vara en ersättning för sex med dig. Ta bort onanin så kan det lik förbannat vara samma situation er emellan. Kanske skulle han vilja ha sex oftare, kanske skulle det bli mer sällan. Vi kan omöjligt veta!

Men lösningen på dina problem är inte att slänga ut porren och begränsa hur ofta din kille får onanera. Det är inte så enkelt! Har man ett dåligt eller väldigt sporadiskt sexliv så måste man prata med varandra och försöka reda ut det. Om det visar sig att ja, han onanerar för att han inte tänder på dig, då har ni ett allvarligt problem! 

Om det visar sig att han vill ha sex två gånger i månaden oavsett mängden onani, då är problemet av en annan art. Sexlust är inget man kan kräva fram av sin partner, det är något man jobbar med! Du skriver att du har väldigt stor sexlust, och det kan vara svårt att leva upp till det. Mår ens partner dåligt så kan det tyvärr vara så att inget prata ut i världen kan ändra på sexlusten, oavsett mängden onani.

Man blir inte lyckligare av att gå runt och tro att ens kille tänder mer på porr än på sin tjej. Man blir ett nervvrak om man ska jämföra sig med porrskådisarna och inbillar sig att det är vad killar vill ha i verkligheten. Har man inte tillräcklig kommunikation i förhållandet så kan hjärnspöken förstöra ens självförtroende av många orsaker - för världen är full med sexuellt utmanande porrfilmer, reklam, filmer, TV-program, tjejer på krogen, i kön på ICA osv osv. Och ja, ladies, de allra flesta killar/män njuter av ögongodis och låter tankarna vandra ibland. Våga lita på att din partner är med dig för att du är den han vill ha, inte för att han "nöjer sig" tills den dagen en porrstjärna slår klorna i honom.

Och har ni inte det sexliv du önskar, så prata om det och se om det finns något som kan krydda upp lusten. Men att klanka ner på porrtittandet kommer troligtvis inte leda nånvart. Blir ert sexliv bättre så kanske porr/onanibehovet minskar. Men det finns ingen garanti för att det omvända kommer hända, att sexlivet blir bättre för att han inte får se på porr.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Emma--]
0

#26 Man kan inte tvinga, men man kan ju ändå diskutera saken. Och det är fortfarande en stor skillnad på när det är "normalt" tittande på porr och när det blir ett problem.

Det ska inte drabba relationen. 

men är man väldigt olika och inte kan komma överens om det lär det inte funka i längden.

karleksproblem
0

#0 förstår att det måste vara jobbigt! Prata med honom så ska det vara lugnt :)

Hemulen
0

#26 Cindy! klockrent! Håller med dig fullständigt!

Hoppas verkligen inte du slutar skriva här, jag uppskattar alltid det du skriver och tycker du har en bra känsla för att se saker ur många olika perspektiv. Dina svar har ofta väckt många tankar hos mig och jag har många gånger omvärderat mina ståndpunkter tack vare en annorlunda vilnkling från dig som kastas ett annat ljus på en viss situation. Tack för det! Sluta inte skriva!!

Wolfgirl
0

hmmmm sikka reaktioner detta skapade….. jag tycker inte det är fel att ha ett sexliv med sig själv. men om jag ligger helt näck framför honom o tex onanerar o han inte bryr sig det minsta i det utan bara säger typ stackars mig o sen sitter ensam i smyg istället o ser porr eller hellre ser på tex top modell på tv o komenterar åhh sikken snygg häck eller vilka snygga bröst hon har. så säger han aldrig till mig. det får mig att fundera på hur jag ska gå till väga för att kunna locka honom att åtminstone bry sig en del när jag tex gör mig extra fin för honom eller visar upp mig i naket tillstånd…. vad gör jag för jäkla fel…. anser inte det är fult eller illa med porr men tycker att vi kan ju se det tillsammans. han säger att han skulle vilja ha en trekant med mig o min bästa vän vilket inte jag är öppen för alls då jag dessutom lider av svartsjuka. svartsjuka är inget försvar i något men jag kan inte bara sluta med den heller. tro mig jag har försökt flertal gånger. jag tycker att sexlivet är ganska viktigt i ett förhållande o att man "ser" varandra. det i sig har inget alls med porr att göra. men hur göra när man tycker att ens partner kanske hellre ser porr än på mig som ligger live intill o onanerar o kanske ber honom hjälpa mig, - det kommer en dag imorgon………….

Karmatarerskanise
0

£26 Jag har inte forlojligat dig, och det ar helt upp till dig om du vill skriva pa sajten eller inte.