Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 5679 ggr
Trollhassel
0

Preventivmedel som passar oss?

Jag funderar på vilket p-medel som kan passa mig och min sambo. Jag har ätit p-piller och haft p-stav och de båda gjorde mig deprimerad och jag tappade lusten att ha sex (effektivt preventivmedel, va?).

Alltså, inget hormonpreparat vill jag ha.

Kondom är heller inte någon hit. Sambon gillar det inte och dessutom är det svindyrt.

Funderat lite på spiral men jag har inte någon erfarenhet av det. Är rädd att jag kommer blöda mer när jag har mens och att mensvärken blir värre. Den är redan outhärdlig.

Någon som har tips på vad vi ska hitta på eller erfarenheter av spiral att dela med sig av?

Tack på förhand!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bergspuman
0

Isåfall, är mitt tips pessar. Kan verka lite gammalmodigt, och visst är det lite pyssel att sätta in det, "förbereda" sig. Men man kan sätta in det i god tid innan sex. Och man behöver bara fylla på med den där särskilda krämen / salvan mellan samlagen. Men det är helt hormonfritt och det ger en mycket hög säkerhet om man använder det rätt. Inte lika hög som p-piller och spiral förstås. Men tillräckligt god.

En nackdel är att det kanske inte är så kul för killen att utföra oralsex när det är inne. Så det får man tänka på.

Annars: p-dator, säkra perioder, avbrutet samlag. Inte så säkert, men definitivt hormonfritt.

Trollhassel
0

Ska kolla upp detta med pessar. Har knappt hört talas om det :P

Säkra perioder var i alla fall inte så säkert….för vi fick ju en dotter när vi körde med det. Det var ju naturligtvis kul men oplanerat och jag vill inte ha en till just nu.

P-dator…är det en sån man kollar ägglossningen med?

Med Vänliga hälsningar

Bergspuman
0

Vet ej!

Har personligen ingen erfarenhet av det. Men jag tror att det är så.

Trollhassel
0

Spiral lär visst göra asont att sätta in också…hmmm..Obestämd

Med Vänliga hälsningar

[Wera]
0

Jag har för mig att det finns hormonfria p-piller eller minipiller elr vad nu det är? :)

Aviendha
0

P-ring är förvisso ett preventivmedel men det innehåller rätt låga doser, det hamnar ju där det ska. Hormonspiral innehåller ännu mindre, även det är ju lokalverkande. Fördelen med sistnämnda är att många upplever att de får mindre mensverk, mindre blödningar och för en del upphör de helt. Kopparspiral har ju som ev. biverkning att ge riktligare blödningar och kraftigare smärtor. Man kan ju ha turen att slippa det, men det kanske inte är det alternativet man är mest sugen på om man redan har det kasst på den fronten.

För en del gör det asont att sätta in spiral, för en del andra är det inte alls så farligt. Det kan ibland vara lättare efter att man fött barn har jag för mig men jag kan ha fel. Man kan ju ta smärtstillande innan i förebyggande syfte om man vill, men även om det gör ont att sätta in den så går ju värken över inom relativt kort. Det är ju en begränsad tid man har ont och med tanke på att den sitter inne i 5 år (hormonspiralen, koppar kanske är 10 år?) så kan det ju vara värt det ur den synvinkeln.

Trollhassel
0

#5 Kanske…i alla all östrogenfria men de kan tydligen också minska lusten och det vill jag ju inte. Jag hade verkligen noll lust med p-staven inne.

#6 P-ring ska jag kolla upp vad det är. Hormonspiral står det också att den kan minska lusten och samma sak där är jag livrädd att det ska göra ont att sätta i. Nog för att jag fött barn men det hjälper inte mot min rädsla. Dock skulle det ju vara smidigt med ett skydd i 5 år (om vi nu inte vill ha ett till barn innan dess vilket vi kanske vill). Kanske skulle vara värt det om jag inte blev deprimerad av den också. Synd att kasta ut 1000 kronor på något man måste plocka bort av den anledningen.

Med Vänliga hälsningar

Aviendha
0

#7 Man kan ju alltid plocka ut den i förtid, det ska gå relativt frort att återfå fertiliteten efter den som jag förstått. Ja, det finns alltid risker med hormoner det ska vi inte sticka under stol med. Själv så har jag testat en hel del olika saker och fått byta ut allt för att det inte fungerat på flera olika sätt, men just nu är jag inne på min andra hormonspiral och det är vad som fungerat bäst hitintills. Jag märker inte alls någon förändring i humör, lust eller mående vilket jag gjort innan. Jag hade ett uppehåll på 6mån mellan spiral 1 och 2 och märkte inte heller någon skillnad där. Det som jag upplever negativt är att jag fått oregelbundna blödningar, men de är mycket mycket mindre och mensverken är löjligt lätt så det är egentligen nästan positivt jämfört med hur det varit innan, och speciellt hur jag varit på andra hormonpreparat. Å andra sidan så kanske någon p-pillersort som jag inte testat skulle kunna fungera super, det vet jag ju inte och det finns ju otaliga exempel som visar att fel sort kan ge massor med trista biverkningar men rätt sort kan få samma person att fungera som hon ska.

Jag tycker absolut att du ska sätta dig ner med en kompetent barnmorska/gynekolog och gå igenom vilka alternativ som finns, dina förutsättningar och tidigare erfarenheter och på det sättet gemensamt komma fram till något/några alternativ som kan fungera för just dig. Vi alla är så oerhört individuella..

viktoria91
0

Jag har en p-dator! Persona heter den, finns olika modeller. PM:a mig om du är intresserad av att veta mer. =)

Trollhassel
0

#8 Ja, det har du rätt i. Men gör det ont att plocka ut den också? Jag skulle ju tacka om min mens blev lindrigare. Jag brukar kräkas av smärtan och blöder ganska mycket. Då föredrar jag om den är oregelbunden och mindre. Jag skasnacka med en barnmorska jag litar på och då tar jag upp ditt förslag och ser vad hon har att säga.

#9 Skickar ett PM

Med Vänliga hälsningar

Aviendha
0

#10 Det ilade lite bara när den skulle ut, lite som typ ett svabbprov på livmodertappen. Blev förvånad faktiskt, hade väntat mig en liknande upplevelse som när den sattes in.

Trollhassel
0

#11 Ok, betryggande…för jag vet att jag skulle dra mig för att plocka ut den om det gjord ont. Man vill ju int ha den där för alltid.

Med Vänliga hälsningar

Ylva_87
0

Jag har kopparspiral och det har funkat kanon bra. Gjorde inte speciellt ont att sätta in, kostade 100kr och den innehåller inga hormoner. :)

Trollhassel
0

Funderar fram och tillbaka. Just nu känns p-dator lite intressant. Hade aldrig hört talas om det. Spiral har ju sina för och nackdelar. Vill inte ha mer mens och mensvärk…och hormonspiral känns så dumt om jag ändå måste ta ut den i fall jag blir deppad eller tappar lusten.

Ja, det finns ju inget 100% rätt alternativ för oss men jag får väl klura ut vilket som är bäst av de som finns.

Ska boka tid hos gyn eller barnmorska nu i alla fall.

Med Vänliga hälsningar

Musiken
0

Jag funderar ocksa pa kopparspiral.. Vill inte ha mer hormoner i kroppen nu (kanner mig som en helt ny manniska nu nar jag slutade med p-pillren!), men samtidigt nagot som ar nara 100% sakert. Det som gor mig lite avig mot den ar ocksa mensen.. Har redan nara 7 dagars mens, och att ha annu langre an det kanns ju ganska vardelost! Mensvarken ar val hanterbar, men tank om den blir outhardlig?

Har last om hormonspiral ocksa, men det finns manga "skrackhistorier" dar ocksa da hormonerna spelat in.

Efva
0

Jag kan rekommendera p-spruta. Innehåller visserligen hormoner, men jag har inga problem av den som jag hade med p-piller tidigare. Och - man har ingen mens! Det är det allra bästa! Så ta upp p-spruta med din barnmorska också, så kan hon bedöma om det är något för dig. Jag blev själv tipsad om det av en kompis för drygt 10 år sen. Det är inget som barnmorskorna själva tar upp, men jag (och flera av mina kompisar) tycker att det är kanonbra! Man går till barnmorskan och får en spruta i skinkan var 12:e vecka.

Trollhassel
0

#16 Jag ska frågaom det. Men det går ju inte att ångra en spruta om man blir deprimerad eller på annat vis mår dåligt av den. Det är lite läskigt.

Med Vänliga hälsningar

mco92
0

Har använt mig utav P-ring vilket funkar super.. Får sms varje månad då man ska ta ut den, och sen sätta in den. Har också haft jobbigt med ppiller med hormoner i men denna funkade utan några biverkningar alls!

Inte svår att ta in och inte svår att ta ut, störs inte vid sex heller.
Gör inte ont heller, det är inte värre än att sätta in en tampong..

Däremot vet jag att de kostar lite mer efter ungdomsmottagningstiden.. Men det borde vara värt det.