Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 7547 ggr
Elipowe
2011-02-12 21:47
0

Arvsrätt?

Jag vet inte om jag placerar detta rätt men ja, låt oss ge detta försök.

Postar inlägget för en vän, som vill vara anonym! Hennes ord mm.

Mina föräldrar är skilda sedan 10år tillbaka.  Min far, är omgift sedan ett par årtillbaka. Inga nya barn dock.  Min bror och jag har ingen kontakt med vår far sedan ett par tillbaka pga otrevligheter. Han har en bror och jag tror även Farmor fortfarande är i livet. (Vilket går in på min andra fråga, har jag någon arvsrätt där ifall hon har ett skrivet testamente? Och blir jag meddelad isåfall om hon går bort?)

Nu sitter min far på bra mark, fin herrgård och bil. (som han köpt sig efter skillsmässan med min mor) Om man skulle värdesätta allt detta, så pratar vi nog om ca 10 miljoner kr.

Min fars levnadsvanor ger han mer eller mindre "mycket tidig död! i pannan. Vad han gör och tar behöver vi inte diskutera här.

Men vad händer ifall han går bort? Jag har hört att jag och min bror får 50% av hans egendom. Och frugan får resterande. Har även fått höra att det finns något som heter "säkrat boende"?  Alltså att vi inte kan ta huset för att få ut pengarna?

Tacksam för hjälp!

Sarah
2011-02-12 21:59
0

Yep. Din far har rätt till 50% av din farmors egendom (om han är ensamt barn) opch övriga 50% kan hon skriva bort till andra.

Din pappas fru är berättigad till 50% av hans egendom och barnen 50%. Men ni får inte ut delar av erat arv innan hon dör om det ligger i boendet. Hon ska inte bli tvingad att flytta från sitt hem för att ni ska få ut erat arv.

Elipowe
2011-02-12 22:07
0

#1 Men har hon då rätten att sälja huset? Kan hon mer eller mindre göra oss arvslösa genom att spendera bort allt? Men låt säga att hon kan tänka sig flytta till "något billigare", får hon göra det då?

Men i samma tanke som med min farmor. Jag och min bror har ju 50%, men om min far vill ge pengar till någon annan än frugan. Är det möjligt?

Sarah
2011-02-12 22:15
0

Är osäker på hur det fungerar när man är gift och partnern överlever en och barn från tidigare äktenskap och att skriva över arv. Ni får nästan höra av er till en advokat som har koll på familjerätt och arvsrätt. Men, säljer hon så bör ni ju få hälften. Men, avrsrätten från förälder till barn ska inte gå att skriva bort.

Jag har funderat på liknande saker då mina föräldrar är skilda med nya famlijer, men mamma är inte gift och de har inga gemensamma barn = jag ärver min mamma helt, pappa däremot är gift och har ett nytt barn = jag ärver 25% av min far.

[Hilo]
2011-02-13 11:32
0

Jag har för mig, om jag minns rätt att hon kan köpa loss er från egendomen, men inte sälja och ta allt själv..

Det var något snack om liknande när farfar gick bort
(skild från farmor, ny fru).
Där är boendet uppdelat i tre när det kommer till arvsrätt.
Nya fruns son, och så min pappa och min faster delar tre lika på lägenheten när du hon går bort.. Dock har ingen ensamrätt på lägenheten..

Ja, du kanske inte vart klokare, men..
Är som sagt osäker..

[Wera]
2011-02-13 16:37
0

Jag har just läst massa om arvsrätt osv i en kurs på skolan men har inte allt i huvudet.

Citerar: "När han dör blir det först en bodelning, innan arvet börjar fördelas. I bodelningen får hans fru normalt hälften av deras sammanlagda tillgångar om inte annat framgår av t.ex. äktenskapsförord. Det som finns kvar på hans lott i bodelningen efter hans död är det som ska ärvas."

Om fadern har barn med någon annan än hans fru, (som i det här fallet!) så ärver barnen honom, och hans fru ärver ingenting om inte hennes barn är hans också (gemensamma barn). Hans fru får endast det hon fick genom bodelningen, hela arvet går till hans barn som finns på annat håll.

Hans egna barn på annat håll kan minimum få 50 % av arvsbeloppet, även om han ändrar i testamentet. Om jag förstått allt rätt :)

Elipowe
2011-02-13 16:41
0

Efter en snabb kontroll på lagfarterna så står han ensam på huset. Gör detta någon skillnad?

[Wera]
2011-02-13 16:48
0

#6 Köpte han huset innan han gifte sig? (Eftersom han står som ensam ägare?) För jag har för mig att frun enbart får det som dom skaffat sedan de gifte sig - gemensamma saker, ex. om de köpt en bil efter att de gift sig - ja då är det hennes också typ.
Eller så blandar jag bara ihop detta med skiljsmässa xD

Elipowe
2011-02-13 16:58
0

Huset köptes efter att dem gifte sig. Men bara han som står som ägare!

Bilen skaffade han från början när mina egna föräldrar var gifta. Men min mor orkade inte dra tjafset om bilen då. Dock krockade han med denna bil för något år sedan och fick den "inbytt" till en likadan, fast av nyare modell. Detta hände efter dem två gift sig! Räknas då den nya bilen som inköpt när dem gift sig?

Sarah
2011-02-13 17:57
0

tror inte det spelar roll vem som äger det om man är gifta, halva går till henne.

Buffaomini
2011-02-13 21:39
0

så länge inget är enskild egendom/eller arv till just den personen så går allt 50/50, mellan makarna. enligt äktenskapsbalken  7 kap
tror inte man kan ha bostadshuset som enskild egendom.

du kan även läsa på ärvdabalken för mer info.

nu var relationen inte så bra?
så om han vill vara jävlig kan han ha skrivit bort er genom ett testamente, detta gäller dock inte och man kommer att meddela detta från dödsboet, men man måste själv ta hjälp av en advokat och se till att man får pengarna. ville bara påvisa om att man måste själv vara aktiv och detta händer.

[Hilo]
2011-02-13 22:44
0

Men hur funkar det här med äktenskapsförord eller vad det heter..
För pappas fru och hennes ungar får inget om han skulle dö först och så..

Där går allt till oss barn..
Ja, två av tre av hans barn i alla fall så vitt jag vet..

Buffaomini
2011-02-13 23:14
0

Hur menar du? Äktenskapsförord?

Reglerna är så här:
(ett ex) Kalle gifte sig med Stina, fick två barn, Fia och Mia (särkullsbarn).
Sen skiljer sig dom, och Kalle gifter sig med Anna. Dom får Jonas.
När Kalle dör får Fia och Mia ut sitt arv men inte Jonas, han får vänta tills hans mamma Anna dör.

Särkullsbarn ärver alltid före make/maka. I detta fall tillfaller 1/3 vardera åt Fia och Mia och resterande till Jonas, men hans mamma lever så hon får det och sen ärver han det när hon dör. Var det svar på din fråga?

Om Anna hade haft barn med någon annan hade denne inte ärvt Kalle.