Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 6210 ggr
Karmatarerskanise
2011-02-13 02:02
0

Tror du på Karma?

Får man igen om man gör dåliga gärningar?
Kommer allt tillbaka till en? Får man det man förtjänar?

Gluskap
2011-02-13 03:14
0

Jag tror absolut på karma.

Maria
2011-02-13 09:22
0

Jag tror absolut inte på Karmalagarna. Det är ju en form av livslångt straff som t.om följer med dig genom dina olika liv.

Snacka om att Kristendomen förtrycker människor med Moselagarna osv. Det är ju bara en droppe i havet jämfört med Karmalagarna.

Att du själv skulle vara ansvarig för vad du drabbas av som du eventuellt gjort i ett tidigare liv? Ändå är detta vad många" New ageare" tror och det är för mig helt ofattbart.

/Maria

Gerbilflicka
2011-02-13 11:14
0

Nej, tvärtom jag väl säga… Jag tycker snarare att när jag tittar tillbaka i livet så blir jag arg då de som hade det svårt innan men som ändå var snälla människor, de har inte fått något tillbaka! Snarare raka motsatsen.
Men de som inte tvekade att trampa på andra för att lyckas har just lyckats. De där människorna som var ena riktiga smilfilkar, som ljög och gjorde allt för att få fördelar… de har inte fått vad de förtjänar, de har blivit belönade!

Så nej, jag tror inte på karma… men ibland önskar jag att det funkade så.

[Hilo]
2011-02-13 11:27
0

Nää, för jag vill inte tro att jag gjort så mycket ont i livet för att förtjäna det..
Jag känner att så Fort något bra händer är det dåliga inte långt bakom..
Min lycka är sällan långvarig, och tror inte det har med Karma at göra..

hus-musen
2011-02-13 12:52
0

Nope tror inte på karma. Livet är vad man gör det till och ibland skiter det sig.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2011-02-13 12:57
0

Tror inte heller på det.
Men bland önskar man att folk fick vad dom förtjänade.

JossanH
2011-02-13 14:16
0

Till viss del. Inte tror jag ju att man får sona för tidigare liv (om nu det finns) nu i detta liv.. Men jag gillar tanken på att gör man något bra så får man något bra för det och gör man något dåligt får man betala för det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

pyromanen
2011-02-13 17:18
0

Nej!

Men visst kan det vara skönt att tänka att nån som är dum nog får sitt straff.

Bergspuman
2011-02-13 18:35
0

Nej det gör jag inte. Inte så att synder från tidigare liv ska följa med en. Men däremot tror jag att den som gör idel dåliga saker i sitt nuvarande liv, den får så småningom sota för det, på ett eller annat vis.

Buffaomini
2011-02-13 21:40
0

Jag tror det, eller jag hoppas på det.

Aviendha
2011-02-14 00:22
0

I bemärkelsen á la religion nej. Men "what goes around comes around" stämmer emellanåt.

[vaargen]
2011-02-14 01:11
0

Nej!

Eller vad menar ni som tror på Karma att de barn som föds med HiV har gjort för "fel"?

[Mairah]
2011-02-14 15:23
0

Det sägs ju att det man ger ut får man flerfaldigt tillbaka. Oavsett handling. Vem vet, kanske det är så?

Destany
2011-02-15 11:47
0

jag tror på det =)

ChristineL
2011-02-15 12:20
0

både ja och nej, lite som Aviendha. inte som religion men what goes around comes around är ett bra uttryck :)

Lyan
2011-02-15 20:24
0

Om karma finns måste jag varit en elak människa. Enligt en tjej har min själ levt en gång tidigare på en rätt uppsatt position i faraoernas Egypten och de verkar ju inte vara kända för att vara snälla direkt

freudiana
2011-02-15 21:12
0

#3 Visst är det så att en del jävliga människor lyckas, och de är inte alls "förtjänta" av det kan man tycka. Men jag lovar att dom människorna är väldigt olyckliga inom andra områden av sitt liv -som tex kärleks- eller familjelivet!

På samma sätt så är de snälla människorna som drabbas av otur, garanterat lyckligare i tex sina förhållanden. På så sätt tror jag på karma (inom detta livet) eller "what goes around comes around…". Välvilja får alltid positiv effekt, och illvilja negativ effekt -kanske inte direkt, men garanterat i det långa loppet!

Jag tror på karma i den mening att ens gärningar får konsekvenser, men inte att sjukdom eller olyckor etc skulle bero på "dålig karma". Men en sak är säker -en jävlig människa som drabbas av tex sjukdom kommer inte ha någon som bryr sig om och stöttar honom/henne!  Och vice versa för en godhjärtad människa som drabbas av olycka.

Jag tror väl mer på att "som man sår får man skörda". Och när något dåligt drabbar en elak människa så tänker  nog dom flesta att" han fick vad han förtjänade" och det är lätt att tolka det som "dålig karma". Men om något händer en god människa blir man förbryllad och tänker "varför skulle det hända honom" och då kallar man det otur snarare än karma.

JossanH
2011-02-15 21:27
0

#12 Man måste ju inte ha gjort något dåligt för att något dåligt ska hända, men gör man något dåligt så får man iaf tillbaka (får man hoppas!!).. Ska man följa religionen så räknas ju även tidigare liv för att man ska "straffas".

Sajtvärd på Iller.ifokus

Maria
2011-02-15 21:28
0

#18 Beror på vilken religion…

/Maria

[Mairah]
2011-02-15 22:40
0

Jag köper inte heller att bara för att man drabbas av sjukdom eller annan otur i livet, att det skulle vara något straff av något slag. Obestämd

Läste någonstans att man kan välja sjudom t ex som tema i sitt liv, bara för att kunna sätta sig in i hur det kan vara? Vi är ju här i livets skola för att lära sägs det ju. Inte för att straffas på något vis.

Däremot kan jag tänka mig att ifall man varit elak och hård mot andra människor i något tidigare liv, så kanske man väljer att prova på att känna sig "utsatt" i ett efterkommande liv, så då får man mer insikt i hur de utsatta  människorna hade som man själv utsatte för hemskheter i sitt tidigare liv. (Fattar ni hur jag menar?)

Bara en teori från mig. Foten i munnen

Sara
2011-02-16 01:07
0

Jag tror på karma.

Det du gör mot andra får du igen sedan.

Sen kan andra behandla en illa utan att man för den skull har gjort det själv. 4 av 6 pojkvänner har varit otrogna mot mig. Jag har inte varit otrogen.

Sara

Maria
2011-02-16 09:42
0

#21 Men ni som tror på Karma. Tror ni som Esoterikerna att de följer genom reinkarnerade liv. Att man kan straffas i sitt nästa liv för det man begått nu?

Det tycker jag är helt horribelt.Skrikandes Snacka om att skuldbelägga människor som av någon anledning råkar illa ut. För att inte säga föräldrar med små sjuka barn t.ex.

/Maria

Sara
2011-02-16 12:32
0

# 22 Jag tror inte på att man straffas. Jag tror på att man lever flera gånger för att lära sig saker, utvecklas. Men jag tror inte man får ex en sjukdom för att man ska straffas för något man har gjort.

Strafftänket är helt uteslutet hos mig. Däremot tror jag att vi får prövningar för att kunna utvecklas. Sen behöver det inte alltid vara en själv som behöver lära, det kan vara någon i ens närhet.

Ett exempel, min mamma dog för ett år sedan av att ha blivit felbehandlad av läkare. Jag tror inte hon straffades eller förtjänade att dö eller lida, men jag tror att kanske läkaren som gjorde felet behöver lära sig att vara mer uppmärksam, mer ödmjuk, att lyssna osv.

Det finns ingen rimlig anledning till ex spädbarnsdöd, men kanske vetenskapen eller någon i närheten behövde utvecklas, lära sig något. Det finns ingen som helst anledninga att barn behöver dö i Afrika, men kanske behöver vi i västvärlden lära oss att dela med oss, att bry oss om andra.

Allt vi går igenom utvecklar oss och får oss att växa som människor. Men jag tror inte på att man blir straffad för onda gärningar.

Kanske man får tillbaka (karma) för att man ska vakna och inse att man gjort fel och inte göra om det. Oftast är det att råka ut för samma sak som man verkligen inser hur ont det gör att bli behandlad på ett speciellt sett.

Men folk lär sig inte alltid sina "läxor" och fortsätter att bete sig illa, gör man det i längden så lär folk bete sig illa tillbaka. Men jag tror inet sånt sträcker sig över flera liv. Men jag tror att allt som händer har en anledning. Inte straff, utan utveckling som människa antingen för en själv eller någon i ens närhet.

Sara

Maria
2011-02-16 12:36
0

#23 OK. Då kan jag hålla med dig.Glad

/Maria

Sara
2011-02-16 12:49
0

# 24 Glad

Sara

[Mairah]