OT: Påskhelgen närmar sig!
Ibland kan man fundera på om Påsken känns så himla viktig att fira egentligen.
Jag har inte alltid tyckt det under mina vuxenår, men i och med att barnen kom så blir det genast igen mycket roligare. Jag gör inte så stora förändringar utan lägger bara ut en gul köksduk, tar fram lite keramikhönor/tuppar och nån häxa, sätter fram påskris med fjädrar och vips så är det påsk i Casa SharpMissy-SeaHawk.
Påskäggen ska naturligtivis fyllas åt barnen och själva unnar vi oss en smörgåstårta på självaste Påskafton. Det är en ny tradition som jag införde för tre år sedan. Påskmat är inget för oss, då det är alltför mycket likt julmat och den vördar vi och uppskattar enbart till julen.
Gör ni själva något särskilt under påsken?

Vet ni varför man firar påsk?
Det måste vara för att handlarna har kommit på hur mycket mat dom kan sälja då och tjäna en rejäl hacka.!!!
#1 Vi firar den till minne av Jesu död och uppståndelse. Men jag tycker att det är för "allvarliga" saker för att ta upp med mina barn, så jag kör på fjädrar, kycklingar och godis istället.
Minns min nu 12-åriga son som 3-åring på Kyrkans barntimma. En kväll låg han och grät och skakade i sin säng. När jag äntligen fick ur honom vad det var han var så rädd och ledsen för så hulkar han fram: "Ma-h-ma… va..vaaffö… spi-hi-kade dom… upp… ho… honom??"
Då blev jag asförbannad och lät aldrig mer min pojk vara där och har strängeligen blivit emot alla kyrkors hjärntvättande av barn. Jag har inget emot kristendom och religiös tro, jag respekterar den helt och fullt, men anser att det är först som vuxen man ska välja vad man vill veta och hur man vill leva.
Jag tycker om dessa storhelger bara pga av att man får vara lite ledig..jobbar annars 6 dagar /vecka
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Lilleman fyller fyra år på påskafton! Här skall ritas skattkartor, gömmas ägg, letas upp ägg och ätas godis! Vi ska kitta fönster, gräva land och plantera fröer.
Vidare ska här spikas vindskivor, kapas takpannor och monteras stuprör. Dricka äggtoddy, äta god mat och vem vet - kanske lite socialt umgänge?
Hmm. Hur lång är påsken egentligen…? Får kanske börja stryka lite i listan…

#3. Det var klumpiga barntimmar, tycker jag! Så fungerar det inte alls här, är mer som scouterna.
Jag arbetar som kyrkvaktmästare. Två dagar denna vecka har vi haft en Påskvandring för klass 3, 6 och konfirmander. Vi spelar ett slags påskspel från nattvarden till uppståndelsen. Det är mycket uppskattat och inget skrämmande alls. Själv har jag varit Barrabas i 11 föreställningar ;)
Håller med dig! Mycket klantiga barntimmar.
Min ena son är väldigt engagerad i Sions barnverksamhet och den fungerar precis som hos er - som scouterna ungefär. Där varken hjärntvättas eller skräms, barnen har kul och ledarna är kalasbra! Tyvärr fungerar det ju olika på olika håll det där, och huvudsaken är väl att man har en dialog med barnen och är observant så man märker om de mår dåligt…
En anekdot:
När maken var liten gick han på söndagsskola. En dag var familjen ute och gick, och maken cyklade i vägkanten. Hans pappa ropade att han inte fick cykla för långt ut, för han kunde bli påkörd. - Det gör inget, sa småbarnsmaken, Jesus helar mig igen!
Då fick inte han heller gå på söndagsskola mera…

Påsken är städning i trädgården, in med björkris. Va är fjädrarna som jag köpte på Kvantum? In i bilen, hämta fjädrar o sätta dem på plats på bordet. Vad kommer man på då, fins det någon annan som sitter på andra sidan bordet? Hör en röst, ser inte det står ett träd på bordet. Ner på golvet med trädet, bra tills valpen får se fjädrarna. En leksak, vatten på golvet skurtrasa fram torka. Riset ut, titta på sin kära o önska glad påsk och låter sill o nubbe väl smaka. Totalt slut , vi gör inget mer i dag va? Så jag tror att påsk betyder arbeta tills du stupar.

#8. Nore, du har så rätt! Jag hinner inte ens med min egen trädgård före påsk. Jag får arbeta tills jag stupar för att få det klart på jobbet i stället.
Jag ska ner till Göteborg under påsken.. :)

Vi ska få besök av min mamma, som kommer med tåg från nordligare breddgrader.. och så ska vi fira min kära sambo som fyller på påskafton.. dessutom ska jag jobba en del också..