Att inte bli trodd
En granne hade fastnat i en brant backe här vid granngården. Han hade stora tunga ensilagebalar på en vagn efter sin traktor och vägen är rejält brant uppför och väldigt isig/hal just nu. Han hade alltså inte lyckats ta sig upp utan stannade mitt i backen och lämnade kvar vagnen där några dagar. Det är ingen allmän väg så det var ingen större fara. Men efter två dagar hade vagnen kanat bakåt, neråt, vagnen hamnat på sniskan i diket och 2 stora balar hade trillat av (tur inga barn var i närheten när dett hände). Mannen o sonen såg ayt detta hade hänt när de var därnere för att åka pulka.
Byns jordkällare där våran potatis ligger finns nere i denna backa, och min man behövde hämte några säckar potatis. För att inte behöva kånka säkar så långt så körde han så nära det gick med våran traktor och gick sen den sist biten till källaren o kånkade säckarna till traktorn o åkte hem med dom.
Sen nu idag, då ringer grannen och skäller på min man. Han har sett att det finns traktorspår ner till hans vagn och att det hamnat i diket. Han tror att min man har ställd till med detta… för han ser ju spåren. Min man förklarar lugnt att han varit där för att hämta potatis, att han inte rört grannens vagn och att vagnen dessutom legat i diket sedan torsdag, dvs ett par dagar innan han var nere efter potatis. Men grannen tror inte på det! "Han vet minsann hur man ställer en vagn, det har han gjort så många gångar" så han tror inte på oss vad vi än säger. Vad gör man? Vill ju inte vara osams medgrannen ju. Vi vet att vi inte gjort nåtfel, men han tror inte på det?
Stolta människor som inte kan tänka sig att de någonsin kan stå för några problem eller saker som går fel.. Eller som i detta fallet, en liten olycka..
Det är ju tyvärr ord emot ord, och det kan ju bli knepigt att lösa.
Hoppas det gör det ändå dock.. Utan allt för sura miner och krångel..
Risken att ni blir osams är ju ganska stor om er granne inte tror på er. Ser ingen lösning på problemet, eftersom ni inte kan göra annat än tala sanning.
Fy fasiken vilket jobbigt problem, det heller inte att man kan göra annat än att hävda sanningen.
/Maria
Fy vad drygt det där lät! Hoppas det inte blir ett fall för programmet Grannfejden bara..
Sån´t där är aldrig roligt att uppleva. Man vet själv att man talar sanning fast man inte blir trodd. Ibland kan saker och ting se ut på ett visst vis, utan att det för den saken förhåller sig så. Trist värre!!
Hoppas det löser sig för er.
Nej, det blir inte till grannfejden 2! Det ska 2 till att slås och vi kommer inte att delta i något krig!
Jag funderade ett tag på att ringa honom och föreslå honom att be min man om ursäkt. Men vi lutar åt att bara låta honom landa lite. För något år sedan var det en annan granna som hade blivit utskälld av samma person, då ännu värre så hon var alldeles gråtfärdig. Denhär grannan med vagnen jobbar 3-skifte och har eget företag också, ibland sover han nog inget alls och är fruktansvärt stressad, vi väljer att utgå från att det var så idag och hoppas han kommer till fornuft av sig själv.
# 5 Ja, det lät klokt att göra.