Särbo... igen
Åh jag blir så trött. hur många gånger ska man behöva flytta ihop innan man får till det?
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i åtta år. Under denna tiden har vi bott ihop två gånger och bott isär tre (distans). Detta pga studier och jobb.
Just nu är vi inne i en "isär"-period därför att jag var tvungen att byta stad för ha praktik på ett företag. Efter detta är jag färdigutbildad. Jag trivs väldigt bra på det nya stället. Och får jag möjlighet att få jobba där sen kommer jag antagligen att ta det. Det är svårt att få in foten i branschen och som samhället ser ut idag är det svårt även att få ett vanligt jobb. Både jag och min pojkvän tycker att det vore dumt av mig att inte ta möjligheten om den kommer.
Men samtidigt är jag så trött på detta jojjo-boendet. Jag är trött på att bo trångt och temporärt. Och jag tycker det är tråkigt att bo utan min pojkvän.
En tröstande plan jag haft är att ifall jag får jobb så tänkte jag skaffa egen lägenhet (är inneboende) och äntligen skaffa mig dom där fåglarna jag trånat efter i elva års tid. Eget boende, husdjur och jobb. Det kunde kanske vara ganska gott ändå, även utan sambo.
Men nu visade det sig att det är många års väntetid för att få tag i en förstahandslägenhet. Att hyra i andra hand är svårt om man vill ha fåglar lösa i lägenheten. Dessutom känns det inte som ens eget ställe och det är betydligt mer instabilt.
Jag frågar inte direkt efter något. Jag känner mig bara förtvivlad över situationen. Känner mig även skamsen att jag känner som jag gör, för jag har väl inte så mycket att gnälla över egentligen.
Du kanske kan köpa dig en lägenhet när du fått jobb.
Det behöver ofta inte bli dyrare än en hyreslägenhet.
/Maria
Jag har tänkt på det. Månadskostnaden behöver inte alls bli dyrare. Min pojkvän köpte till slut en egen tvåa eftersom det var mycket lättare att få boende på det sättet. Innan det hade han varit inneboende i två år utan att hitta boende.
Problemet är att man måste ha jobbat ett tag (är det minst ett år?) innan man över huvud taget får ta lån. Så det blir ändå ett projekt som händer långt in i framtiden.
Men jag vet inte, får sätta mig in i det bättre och prata med mina föräldrar om dom kan tänka sig vara sån där borgensmän om det blir aktuellt.
Flera års väntetid? Absolut, om man bara skriver sig på ett ställe. Skriver man upp sig överallt i väntelistor kan det gå på ett kick. Sen annonseras lägenheter ut på blocket och i tidningar också.
Jag skrev upp mig på ett ställe, där fick jag vänta flera år för att komma upp i de poäng man behövde för att kunna söka en lägenhet. Hade lågt antal poäng jämförst med många, men plötsligt hade alla över mig fått andra lägenheter och jag fick en. En vecka senare ringde dom från ett annat företag och erbjöd mig en till.
Köpelägenhet blir ju dyrare i hyra med lånet inräknat. Plus det man måste lägga ut först. Sen om ngt går sönder får man stå för det själv.
#3 När jag tänker månadskostnad så räknar jag med lånen också. Priset beror såklart på hur dyr lägenhet man köper och vad dens avgift ligger på. Man får ju ta något som ger en sammanlagd månadskostnad man har råd med. Denna behöver nödvändigtvis inte bli dyrare än att hyra.
Visst, det är surt när saker går sönder men samtidigt allt som man fixar med lägenheter blir ju som en investering i sig själv. Så det finns för- och nackdelar med det. ;P
Det smidigaste vore ju att hyra dock. För det är lättare om jag ska flytta sen igen.
Nu är det Göteborg det rör sig om. Jag har varit inskriven på boplats sedan över ett halvår. Även skrivit in mig på partillebo. Jag har uppfattat att boplats är Göteborgs stora samlingsplats för sådant och att i princip all uthyrning sker via denna sidan.
Ifall någon har erfarenhet av Göteborg och känner till fler ställen man bör vara inskriven på så får ni gärna tipsa mig.
Vi har ju några medlemmar som bor dr. Min Medarbetare tex är ganska nyinflyttad.
borttaget….
Det blev inte så mycket att fundera över, jag får nämligen inte anställning. Kommer flytta tillbaka till pojkvännen och denna gången tänker jag inte flytta isär något mer!
Det känns väldigt bra faktiskt. Tyvärr väntar arbetslösheten vilket drar ner humöret ordentligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Då önskar jag er lycka till :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lycka till säger jag med
Ni verkar i alla fall veta var ni har varandra (känslomässigt alltså) trots att ni lever separerade emellanåt. Vilket låter tryggt att höra