Incest/GSA
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kollar just nu om Incest/GSA på TV4 Fakta.
Vad är eran syn på incest/GSA? "Frivillig" sådan då. Inte som någon blir påtvingad som övergrepp osv.
Asså jag tycker att det är ganska sorgligt. Att man inte kan hitta någon annan människa att leva/vara ihop med så man måste ta någon ur familjen/släkten. Jag menar vad är det som är gale? såg ett avsnitt på Jerry Springer Show (vet ej om det är uppgjort/ploj) men då var det en 16årig kille som var tillsammans med sin 60åriga mormor och dom hade sex regelbundet och var jätte kära?
På denna dokumentär som var på 4 fakta just om incest/GSA är det om folk som har blivit separerat i väldigt tidig ålder. Ex syskon, förälder/barn osv. Folk som inte vetat av varann, eller inte allt hållit kontakten med varann, kanske sen spädbarns åldern och sedan helt plötsligt träffas dom som vuxna/äldre. Dom börjar tycka om varann och får mer och mer känsla för varann. Dom ser inte varann som syskon, förälder/barn osv. Antagligen pga dom inte har växt upp med varann, så dom har väll inte det där familje bandet mellan varann utan är mera som främlingar. (-nu menar jag inte att alla är så..). Och dom får känslor för varann.
Självklart tycker vi att det är konstigt, annorlunda, äckligt, vidrigt osv.
Men är det inte lite fel utav att döma dessa människor som är i dessa relationer? Eftersom man inte vet hur de har det helt enkelt.
Jag kan tänka mig att det är konstigt om en helt främmande människa tex står vid min dörr och säger att han är min halv bror. Som man inte själv visste något om.
Den där Jerry Springer episoden såg jag. Ja, det är lite extremt för mig med det där. :/
Har man inte levt som släktingar ser jag faktiskt inget fel i det om man bli kära. Bara man inte skaffar barn!!
Har man levt tillsammans som till ex syskon, förstår jag inte hur man kan blir kära, och det blir genast äckligt.
Det där med mormorn är ju riktigt äckligt, speciellt då pga ålderskillnaden.
Förresten, vad är GSA?
Tja, vad säger man? Finns ju faktiskt dem som inte vetat om varandra innan, så träffas de plötsligt en dag och blir superkära. Så är de syskon till råga på allt! Då kan man nog inte göra så mycket åt det skulle jag tro. Men skaffar man barn så är det ju stor risk för inavel.
Fast vet man om att man är syskon, eller släkt med varandra och tar klivet över gränsen - så kan man ju undra…
Jag undrar också vad GSA är?

Håer med vissa. Vet man inte om att man är säkt eer syskon , bir tsm och en dag får reda på dte och man fortsätter vara tsm ser jag inget fe i det.
Är man däremot uppväxta som syskon/säkt förstår inte jag hur man kan vara tsm.
Tycker dock inte man ska skaffa barn pga inave.
# 3 Jag tycker inte det är äckligt med åldersskillnad. Det är upp till var och en. Kärlek är inte äckligt bara för att en är ung och en är gammal.
Däremot tycker jag det är äckligt att en mormor är med sitt barnbarn.
Sara

Jag kan bara instämma, äckligt att en mormor kan ha sex med sitt barnbarn.

Det gick en dokumentär om det på discovery, rätt intressant ändå hur hjärnan kan fungera. Människor relaterar till likheter men ur överlevnadssynpunkt så relaterar vi vanligtvis inte till nära släktingar. Om syskon eller liknande skiljs åt och inte växer upp tillsammans så kan de dras till likheterna eftersom man söker detta omedvetet.
Om personerna har växt upp tillsammans oavsett om det är syskon eller liknande så är det faktiskt rent äckligt och sjukt. Det är inte ett vettigt beteende ur utvecklingssynpunkt.
Men det har förekommit i alla tider, och även bland en del djurarter.
Qui dormit, non peccat
Håller med #8!! Det är inte åldersskillnaden som är äcklig! Utan att en mormor är med sitt barnbarn.. :S Är det tillåtet att vara tillsammans med sin kusin i Sverige? Har för mig att jag hört det. Att där går liksom gränsen..
Om en av parterna är 60 år gammal och den andra är 17 så tycker jag det är JÄTTE äckligt. Varesig dom är släkt eller inte.
För tusan, den ene är inte ens myndig och den andre snart i pension. Nej, ser jag ett sådant par så känner jag att ngt är fel.
Likaså att en mormor har förhllande med barnbarn.
#11 Jag har svårt att tänka mig att vi har ett förbud mot vilka relationer folk får ingå.
Paulina
#12: Det som räknas är ju dock om de tycker att det är äckligt, inte du.
#14 Det har jag inte sagt ngt om.
Så känner nog mormorn och barnbarnet också, att det enda som räknas är vad de känner.

#13 Jodå det finns lagar! Tagit från denna sida:
Sex med nära släkting : De flesta länder har något slags lagstiftning mot sexuellt umgänge med nära släkting, men definitionen av vilka släktskap som förbjuder sex variera starkt från land till land. I Sverige regleras detta av äktenskapsbalken (1987:230) , som säger att äktenskap inte får ingås mellan personer som är helsyskon eller släkt i direkt med varandra upp- och nedstigande led. Sexuellt umgänge är förbjudet med samma personer som man inte får gifta sig med. Halvsyskon kan få gifta sig men då krävs tillstånd av länsstyrelsen. Samma sak gäller adoptivsyskon.
Qui dormit, non peccat
#16 Hm, ja där ser man! 6 kap. 7 § brottsbalken reglerar vem man får ha sex med. Äktenskapsbalken reglerar "bara" vem man får ingå äktenskap med.
Jag ser nyttan i att förbjuda förökning mellan nära släktingar. Däremot så kan jag inte tycka att det är motiverat att förbjuda frivilliga sexuella aktiviteter. Folk borde få bo, klippa gräs och ligga med vem de nu behagar göra det med.
Paulina

#17 Jo på sätt och vis håller jag med, vuxna människor borde få göra som de vill så länge de inte skadar någon annan och det är frivilligt. Men med tanken på risken att det blir barn, så tycker jag att det lika gärna kan vara förbjudet.
Qui dormit, non peccat
Rent inlärt så stöter man ju attraktion och sexualitet mellan släktingar ifrån sig som något skamligt, osmakligt och naturvidrigt, men själv har åtminstone inte jag något emot frivillig kärlek av något slag. Inte så länge den som sagt är frivillig och fyller dem det gäller med lycka.
När nu detta ändå är uppe på tapeten; har någon här läst "Syskonkärlek" av Katarina von Bredow? Den handlar dock om syskon som har vuxit upp ihop, men det handlar ju ändå om samma tabubelagda ämne.
Personligen tycker jag inte att sexuella förhållanden mellan besläktade personer bör vara förbjudet i lag. Dock bör det kanske vara det för minderåriga som lever under större risk att bli utnyttjade av äldre syskon?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor