Vad är mobbing?
Vad är mobbing enligt dig?
Medvetet utesluta någon från gruppgemenskap. Kränkande, nedvärderande bemötande som systematiseras. Aggressioner, våld, hårdhänthet.
Att göra eller säga/skriva saker med syfte att få nån att må dåligt/känna sig mindre värd/utanför. Fysiskt eller psykiskt.
Att medvetet eller omedvetet upprepande göra en annan illa psykiskt och/eller fysiskt. Trots att man för länge sedan sagt ifrån att man tar illa vid sig av hur personen/erna behandlat en.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
För mig är det att medvetet och upprepat på något sätt orsaka annan människa fysisk eller psykisk skada. Direkt eller indirekt.
Paulina
#4 Håller med.
#3 Håller inte med för är det omedvetet så är det ju omedvetet.
/Maria
Håller också med 4.
Man kan inte mobba omedvetet tycker jag.
Jag har känt många människor genom åren som inte varit medvetna alls om att dom varit elaka förrän man har sagt ifrån. Så visst kan man både mobba och göra någon illa omedvetet!
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Självklar kan man göra någon illa omedvetet men då är det ganska oskyldigt för det är ju inget ont uppsåt. Man kan ju inte skylla någon för mobbing som inte är medveten om det. Ingen kan läsa någon annans tankar.
Har någon däremot sagt ifrån så är det ju en annan sak.
/Maria
#7 Ja jag håller med dig. Jag tror också det är väldigt vanligt att en mobbare inte ser eller i alla fall inte fullt ut förstår att han/hon mobbar. Det med att bli medveten är första steg til att låta bli.
DÅ ser vi på mobbing på helt olika sätt. Förstår inte att man kan tycka att man OMEDVETET kan mobba.
Mobbing är en medveten handling, något man gör för att få andra att må dåligt.
#10 Håller med.
/Maria
Om jag fäster blicken på en person på ett sätt som den ogillar när vi pratar, är jag en mobbare då? Om jag hälsar på ett sätt som en person inte riktigt förstår men jag får inga som helst indikationer på att det ogillas och vet inte själv om det, är jag en mobbare då? Om mitt sätt att tilltala någon anses dumt men jag inte vet om att det anses dumt och inte själv menar illa, är jag en mobbare då? Om jag har knasig humor och en person uppfattar det jag säger som pikar istället för det jag menar som skämt och jag inte vet om att personen tar illa upp, är jag en mobbare då? Ja, ni kanske ser vart jag är påväg.
Stötande? Javisst kan det vara det! Men mobbing är ju en typ av trakasserier och i det begreppet ligger ju ett visst mått av medvetenhet. Kanse behöver man inte vara medveten om omfattningen av skadan man åsamkar en annan person, men att det inte är en genomvänlig handling det rör sig om anser jag att mobbaren är medveten om för att det ska klassas som mobbning.
Paulina
Det jag menar med omedveten mobbing är mer "otydlig" - man kan självklart inte slå, hälla vatten i någons byxor eller skriva elaka saker på nätet utan att veta om det, men mer diffusa saker. Som att "glömma" säga till personen x att ikväll är det afterwork bowling, att inte sätta sig vid fikabordet där personen x sitter ensam, att i grupparbeten köra över personen x systematiskt utan att vilja x något elakt, bara att alla andra tänker på ett annat sätt.
Eller så har man som jag blivit mobbad hela skoltiden, från första dagen. När jag senare i livet tagit upp detta med några av dom som mobbade mig. Så förstod dom inte hur illa dom hade gjort mig. Några av dem tyckte det var roligt att "reta" mig bara för att jag var så söt. Och några hängde bara på för att visa sig tuffa och modiga.
Både lärare och elever slog mig med jämna mellanrum, tillslut orkade jag inte gå mer till skolan. Och jag kan inte tänka mig att lärare slår elever för att det är medvetet elakt att göra så. Och det ska tilläggas att jag var en tyst elev. . .
Så visst kan mobbning vara omedveten från mobbarens sida!
#14 Av vilken alnedning tror då du att en lärare slår på en elev?
ALlt det du skrev är medvetet, inte omedvetet.
Ja, om man slår någon utan att inse att det gör den andre personen illa då är man ju riktigt korkad
/Maria
#15 När mobbningen pågick på mig s¨å var den faktiskt omedveten från några av mobbarna. Därför att dom visste inte då hur illa jag tog vid mig av det. Dom förstod inte hur ledsen jag blev. En mot fråga: Om en mobbar en annan och den som blir mobbad inte blir ledsen eller tar illa vid sig är det inte mobbning då?
Att slå en elev för att man räcker upp handen och kan svaret på en fråga som läraren ställer, är det en bra anledning att slå på en elev?
#17 Om ingen blir ledsen eller upprörd så kan det ju knappast vara mobbing.
Jag tycker inte det finns anledning överhuvudtaget att slå en annan människa. Det tror jag är få som tycker.
/Maria
#17 Tycker du själv att det är mobbing om ingen blir ledsen?
/Maria
#17 Dom visste inte hur illa det gjorde dig, men att det gjorde dig illa kan jag lova att dom visste. MEdvetet.
Och nej, det är inte mobbing om ingen tar åt sig.
Det finns aldrig en bra anledning till att slå, men nu handlade det om att du trodde att det inte var medvetet elakt av läraren.
Mobbning ör mig är när saker och ting upprepas flera gånger om!
När den/dom gjort det medvetet,flera gånger om.jag själv har varit utsatt.jag själv är ranad mobbare på min skola bara för att det är en tjej som var med mig och mina två andra kompisar,jag och T försökte vara snälla mot henne vi gjorde allt för hon ville ha A för sig själv.vi gjorde ALLT,efter ett tag så hade hennes mamma ringt hem till T och pratat om att jag och T mobbade hennes dotter i skolan.det var då helvetet började.vi vart kallade till mobbningsteam och hela skiten,till slut när jag fick Nog i matsalen då hon stog där och väntade vid bordskanten medans vi andra åt.jag frågade om hon kunde sätta sig och vänta istället,snällt och vänligt.Till baka får jag et spydigt svar tillbaka som låter ungefär så här:Jag får väl för fan stå om jag vill.jag håller min lungna ton men mina komisar ser att jag börjar bli riktigt förbannad då detta hade upprepats i över två veckor,jag svarar snälla H kan du inte sätta dig för jag blir stressad.hon vräker ur sig samma sak igen med samma spydiga ton.Jag ställer mig upp utav ren reflex och säger med inte alls lika lungn ton: Nu får det för fan vara bra,jag orkar inte mer!jag frågar juh dig förfan bara om du kan sätta dig och vänta jag säger det med lungn röst och fr en spydig ton tillbaka.hur tror du jag känner mig?ja känner mig kränkt flera gånger om!!
Snabbt smsar hon sin mamma,sm sätter sig vid daton och skriver ner detta.A som var kompis med H på fb,ser när hon kommer hem och oggar in på fb att Hon och hennes mamma har suttit och skrivit skit om mig och T på fb!(nätmobbning då det uppstor flera gånger om)
nösta dag i skolan lossas hon som ingetingnär plöttsligt läraren kommer och säger Ida och T skullr jag kunna få prata med er…jag vräker ur mig handlar det om H och mobbning så behöber ni inte tala med oss vi vet redan vad du tänker säga!
efter det var det möten hit och dit.efterett möte med rektorn på solan om allt detta,han visste knappt vd det handlade om,efter de dagen vågar inte jag se Hs mamma igen jag är livrädd för henne,då hon hota med polisanmäa allt deta!Vi är inte vänner längre jag och H,men när en som hon brukar vara med r borta då är hon ett litet plåster på Oss,men jag bryr mig inte jag går därifrån.
Lite om Mitt liv varför jag ser så på mobbning!detta hände i höstas/våras/höstas och håller fortfarande på de de jag skrev där nere…
Jag tror ni måste definiera ordet omedvetet vs medvetet.Känns som om ni har olika uppfattning om vad som är medvetet och vad som är omedvetet.
Passiv mobbing kan vara både medvetet och omedvetet. När jag blev mobbad i skolan så var det massa människor som bara gick förbi när det hände. Jag trodde att dessa förstog att det pågick mobbing mot mig och i mina (offrets) ögon så gjorde detta lika ont som mobbingen i sig gjorde.
Man kan även vara aktiv i en handling utan att inse att det är mobbing. När massa människor trycks ihop och tvångas umgås med varandra så faller det sig naturligt att alla inte alltid passar in, det kan vara så att ingen sätter sig brevid Lisa i klassrummet på måndag morgon, inte heller i matsalen och inte heller på eftermiddagens lektion, inte för att ala ogillar Lia och vill mobba henne utan för att ingen har haft anledning att direkt prata med henne för alla har sitt eget. Egentligen inget konstigt, men på tisdag morgon är det inte heller någon som sätter sig hos Lisa. Efter ett tag inser Lisa att hon är utfrusen ur gruppen. Detta är enligt mig mobbing, fasten ingen medvetet fryst ut Lisa. Ingen menade något ont, men alla hade fullt upp med sitt och sina egna kompisar. Även om någon märkte redan första dagarna att Lisa var ensam så var det inte någons medvetna val att det skulle bli så, därremot måste man vara medveten om vad som hänt för att aktivt kunna förändra situationen.
För mig är omedvetet att man inte först vet om att personen ifråga är/bilr utsatt. Det kan även vara att man inte aktivt gjort en handling för att skada (man umgås med sina kompisar rätt upp och ner).
Någon skrev lite (i mina ögon) "löjliga" jämförelser om att man isf skulle vara rädd för allt man gör eftersom någon kanske tar illa vid sig, och ja, allt man gör bär man ansvar för. Mobbing börjar inte vid första tillfället som någon tar illa vid sig, men om personen gång efter gång tar illa vid sig av vad jag gör mot denne så måste klockor börja ringa (för att man ska anses som "normal" och fungerande i sociala sammanhang enligt samhället - jag med asperger fattar inte alltid detta men så blir jag väldigt illa utsatt tillbaka och fungerar inte i samhället enligt andra människor heller). Men kan inte förutse om en person kommer att bli passivt utfryst, men man kan lära sig att se att personen nu är utsatt/har tagit illa vid sig och då utföra en aktiv handling för att förändra situationen. Att lära sig att se är att inte längre vara en omedveten mobbare.
Medarbetare på westernridning.ifokus

jag tror att medparten av dom som mobar inte vet att dom mobbar, för hur många vill vara en mobbare.
Att utesluta någon från gruppen, det gör alla för annar får man en för stor grupp men den som blir utesluten från alla grupper blir mobbad eller hur.
Att inte vara med Elin som har massa andra kompisar blir inte mobbing men att utesluta Lisa som är ensam det är mobbing, även om man inte gör en medveten hadling och vet att man mobbar så är man med och kränker Lisa.
Att inte se när någon blir kränkt är också mobbing, att inte säga emot när någon blir förtald det är mobbing osv. en kan nämligen inte mobba det behövs en svans för att kränkningen ska bli total