När är man otrogen?
Hej
Man brukar ju säga att allt är relativt och det kan jag hålla med om, för det mesta i alla fall. Otrohet är en sån sak som är relativt. Alla tycks ha olika syn på vad som är otrohet och inte. Var går gränsen? för dig?
Jag anser att otrogen är man om man gör någonting fysisk med någon som man vanligtvis bara gör med sin partner. Jag är stenhård med det här då jag har blivit sviken så många gånger. Jag accepterar t.ex. inte att min partner tittar på porr. Skulle jag komma på honom med det så gör jag slut direkt(kom av ämnet lite).
Jag vet inte ens om jag skulle orka med en sån sak som om jag skulle komma på honom med att gå och hålla handen med en tjejkompis. Jag vet dock inte om jag skulle rubricera det som otrohet men det är inte okej ändå. Otrohet tycker jag går vid pussar. Kramas gör man ju med vem som helst oftast, men pussar ger man inte till vem som helst.
Jag anser att man kan vara otrogen i tankarna också Porr är iofs ett sätt att vara otrogen om man har samma syn på det som jag har. Där sitter han och önskar att han fick sätta på tjejerna i filmen.
Nä, är man med mig så är det bara jag som gäller, för jag förtjänar att bli behandlad med respekt.
Vad har ni för syn på otrohet?
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Tillägg: Man kan ju röra vid varandra på ett erotiskt sätt utan att för den delen röra könet eller så. Det är inte heller okej.
håller faktiskt med dig på alla punkter. Hålla handen är faktiskt en ganska intim grej, man gör det bara med en speciell person.
Jag kan även tillägga att jag tycker man är otrogen om man sex-chattar med någon, eller liknande. Några jag känner tycker att det är ok över internet eftersom dert inte är någon fysisk kontakt. Men jag vill att min kille ska vara trogen både fysiskt och psykiskt.

Jag tycker inte att jag blir mindre respekterad bara för att min kille har en fullständigt naturlig sexlust och även attraheras av andra. Vad spelar det för roll liksom? Jag tycker att det är bättre att ha en avslappnad inställning till sådant och inte ha ett diktatur-förhållande…
Gränsen för otrohet går vid oralsex eller petting. Något mildare än det skulle jag ogilla visserligen, men inte flyga i taket över.
Vi har dock en ärlig relation, skulle han verkligen vilja ha sex med någon annan så skulle han säga det. På så vis behöver ingen oroa sig för att bli backstabbad av den andre.
Otrohet för mig behöver inte vara fysiskt. Det räcker med att han går bakom ryggen på mig, undanhåller saker som porrtittande, chattande med andra tjejer, träffar andra tjejer. Han får göra det, men jag vill veta om det. Sina tjejkompisar får han ge vänskapliga kramar. Pussar nej. Så länge man ärlig mot sin partner, det är det allra viktigaste.
/Christine
#3: Jag hade samma inställning förrut men har fått så fruuuktansvärt mycket skit och blivit så lurad trots att jag trodde att vi var ärliga med varandra då jag hade en väldigt avslappnad attityd och låtit honom titta på porr och uppskatta andra Kvinnor.
Jag kör inte med något diktatur-sätt. Det tyckte jag lät väldigt hårt. Jag har lagt upp mina regler för jag tänker fan inte acceptera att bli trampad på något mer. Min knäppa svartsjuka som jag har dragit på mig efter all skit jag har fått, den håller jag för mig själv, för det är mitt problem. Han vet vad som gäller och antingen följer han det eller inte. Det jag inte vet, mår jag inte dåligt av och helst vill jag veta så lite som möjligt. Men kommer det fram att han brutit mot mina regler och därför inte visat tillräckligt med respekt för mina känslor så kan han dra. As simple as that.
Allt som är bakom ryggen på mig är otrohet.
Gör man det bakom ryggen,vet man ju med sig att det inte är ok.
Det behöver inte vara fysiskt.
Ju mer trygg man är i relationen och ju mer man litar på varandra ju mindre strengt behöver det vara det med att minsta lilla blick är ett hot för en relation. Det med bakom ryggen som #6 skriver kan jag hålla med om. Allt som han också skulle kunna göra när jag tittade på är ok… allt vad jag skulle göra även ifall han var där är ok. Var sen gränsen går måste få vara olika i olika relationer.
Vi har pratat om det där här hemma. Lyckligtvis var vi väldigt överens! Vi kom fram till att det är mycket känslan som styr om det är "otrohet". Man kan ge någon en lång och innerlig kram utan att det är något konstigt med det. Men en betydligt mindre kram eller annan snabb beröring kan vara på gränsen. Som någon annan skriver så är det jag kan göra när min partner ser på okej. Känner jag att jag behöver dölja något för honom så har jag passerat gränsen.
För att spinna vidare på sidospåret så behöver man väl inte alls önska att man fick byta plats med någon i en porrfilm man ser på. Jag skulle definitivt inte vilja "bli påsatt" av de killar jag sett i såna filmer. Det funkar på ett helt annat sätt för mig, har inte alls med skådespelarna att göra.

håller med dig förutom det där med porrtittande, det stör mig faktiskt inte,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#5 Med andra ord, diktatur. Eller "my way or the highway", sak samma. Men du gör såklart vad som känns rätt för dig.
Vi har pratat om det och satt upp granser for vad vi tycker ar ok. Vi tyckte lika om i stort satt allt redan fran borjan sa det har aldrig varit nagra problem. Otrogen kan man vara bade i handling och tanke; for oss ar allt intimt bara for varandra.
Sen tycker jag alltid att man ska fraga sig sjalv; skulle jag gilla att min pojkvan gjorde det har mot mig?
Hade en bekant till min kille som nyligen borjade florta ganska ordentligt med mig, och aven om jag aldrig flortade tillbaka skulle det ha kannts som otrohet for mig om jag inte slutade prata med honom. Jag hade inte gillat om min kille accepterat sadant flortande, sa varfor skulle jag gora det?
#6. Jag håller med dig!
Jag vet ju inte hur andra fungerar men jag tror då inte att jag någon gång ”önskar att jag fick sätta på tjejerna i filmen”, särskilt inte när jag vet att ganska många redan varit där och rotat…
Men vad vet jag? Alla andra kanske önskar det.
#10: Håller faktiskt inte med riktigt, fast jag tror mig ändå förstå din poäng. Jag ser det mer som att hon menar ”här är jag, jag fungerar så här, passar det inte finns det andra alternativ där ute”. Man är som man är, helt enkelt. Den som inte accepterar henne som hon är, är förmodligen inte den hon vill dela sitt liv med.
Jag förutsätter givetvis att hon respekterar den hon är ihop med på motsvarande sätt, och om så är fallet så har jag svårt att koppla ihop det med ordet ”diktatur”. Det blir nog någon väldigt indirekt form i så fall.

Jag är inte alls svartsjuk och har en rätt avslappnad stil när det gäller vad jag tolererar och inte, dels beror det nog på att jag inte blivit så hemskt sårad många gånger (peppar peppar), och dels pga mitt tankesätt. Men saker som sker bakom ryggen är klart inte okej. Min partner får gärna se på hårdporr, hålla andra i handen, pussa och krama kompisar osv. Men då ska det inte ske i smyg, det är mitt krav.
I slutändan så bör man (alltså så som jag känner, jag predikar inte för någon nu :)) vara såpass trygg i sin relation att man kan känna inombords att ens partner är den personen man är tillsammans med, som man faktiskt valt att leva med och "tillhör". Oavsett alla relationer runtomkring.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#0, ”När är man otrogen?”: Inte vet jag. Tisdagar 18-19?
guraknuger; ibland kan du vara underhållande. Ibland är du bara …………….
#16 *host host* Vad var det jag sa …
För någon natt sedan var jag taskig mot maken och typ insinuerade att jag legat och eller ville ligga med någon annan. Han blev snabbt irriterad och undrade om jag skämtade eller var otrogen. När jag väl sa att det var en tjej det gällde så var det helt plötsligt inga problem. Haha..
Vad har ni för syn på otrohet? Jag vet inte eftersom jag sagt till min kille att han får träffa vem han vill, men det klart gör han något med någon annan och sedan ljuger om det så skulle det nog kunna vara otro.
Tycker det är svårt att dra någon exakt gräns. Min sambo får kolla porr, eller får, det låter som jag tror jag kan förbjuda honom om jag vill men det kan jag ju inte, han är vuxen och har egen vilja :). Men det stör mig inte ett dugg om han gör det, jag vet att han inte vill ha tjejerna i filmen, jag vet att det är mig han älskar och vill ha :). Skulle han sexchatta med någon skulle det inte störa mig heller, han kan krama, pussa, hålla handen med någon utan att jag blir sårad för det. Skulle troligtvis inte ta så hårt om han kysste någon heller.
Anser nog inte att man kan vara otrogen i tankarna. Det vore ju jobbigt att gå och oroa sig för vad han tänkte hela tiden, hans tankar är hans tankar och de får han ha som han vill.
Vad jag menar är precis som sagts i inlägg #14! Alla människor är olika och såhär fungerar jag. Min pojkvän och jag diskuterade detta väldigt tidigt i förhållandet och han tycker samma sak som jag. Jag kan ju aldrig se till att han följer mina "regler" och vill inte se till det heller. Han har ju en egen vilja. Hittills har han valt att följa dom vad jag vet och vi har det bra tillsammans. Ömsesidig respekt helt enkelt. Men väljer han att inte respektera mina "regler" så har han ju gjort ett medvetet val och vill då alltså inte helhjärtat vara med mig och då kan ju han söka sig någon ny. Jag vill inte vara med någon som inte vill vara med mig precis som den jag är. jag tänker inte låtsas fungera på något annat sätt och ha några andra åsikter. Take it or leave it, liksom!
Om man som kvinna är tillsamman med en man och sen är otrogen med en kvinna så tycker mannen det är ok. Varför är det så? Många tycker så har jag förstått. Jag är själv lesbisk och tillsammans med en kvinna och skulle inte vilja att hon var tillsammans med någon annan och det spelar ingen roll om det är kvinna eller man.
#21: Det är mycket enkelt: Vi människor är inte exakta kopior av varandra. Du tycker som du tycker och jag tycker som jag tycker. Det är faktiskt inte så värst mycket mer komplicerat än så…

#21 Troligtvis för att han inte vet att hans tjej är bisexuell (om det nu är så, det är ju inte helt säkert), och därav inte fattar att det kan vara mer än bara attraktion utan även andra känslor inblandat, och därför inte tar det "på allvar".
/Sanna
#23: Jag hade ändå inte haft något emot det. Varför har jag dock ingen aning om. Man känner som man känner, inte mycket man kan göra åt det, oftast.

#23 Nej alla är vi olika och har olika synsätt :)
/Sanna
Jag tycker att det är jättehärligt att läsa allas åsikter. Det får mig iaf att tänka lite annorlunda, öppna ögonen och se saker från nya vinklar :)
/Christine
Jag var otrogen mot min kille med en tjej, för att hämnas(jag vet, jätte-omoget och skit-dumt) för att han varit otrogen 2 ggr. Han blev otroligt illa berörd av det men gjorde inte så stort väsen av det ändå, just för att det var med en tjej. Men jag var ju med henne för att jag var attraherad av henne. Jag är bisexuell och tycker inte att det borde vara någon skillnad på vilket kön man är med. Skulle min kille vara otrogen med en kille så skulle det vara nästan ännu värre för jag skulle ju känna mig så lurad då jag trott att han varit hetero.
#27: Jag har ju inte råkat ut för något sådant än, så det kanske är lätt för mig att sitta här och säga att jag inte skulle ha något emot att min fru ”hade lite kul” med en tjej, eller hur man ska uttrycka det. Men som det känns så skulle jag inte ha något emot det så länge det inte påverkar hur hon och jag umgås i någon större utsträckning. Det är OK för mig så länge hon har en tjej utöver mig och inte istället för mig.
Men som sagt har hon nöjt sig med mig hittills och vi har ju varit ihop i snart 4 år och gifta i 2.
#28 Är det ok om hon har en annan kille utöver dig?
Jag är otroligt svartsjuk, men jag vet inte vart otrohetsgränsen riktigt går för mig. Han får kolla porr, men inte porrsnacka med andra tjejer. Jag tycker egentligen inte ens en puss på kinden är okej , men jag ser inte det som otrohet, men jag blir arg , det blir jag. Men skulle han pussa en annan tjej på munnen så har det gått för långt. Jag vill vara ensam om att göra sånt med honom. Sen vet jag inte om det är i den här tråden eller en annan jag läst, men man kan väl se saker som otrohet när man inte kan berätta det för den andra partner , när man smyger med saker, som tex smsande, eller chattande eller fika på stan osv.
#29: Nej, inte som det känns för tillfället och den känslan kommer nog inte att ändra sig heller, tror jag. Sedan är det dessutom så att det skulle vara klart värre när det gäller vissa killar än andra, märkligt nog…
Jag och min sambo är polygama men det kan ändå finnas otrohet i vår värld, för oss är det om vi förnekar den andres existens. Tex om någon av oss vill komma åt en som är monogam och vi därför säger att vi är singlar.
För övrigt har vi inga regler. Vi vill begränsa varandra så lite som möjligt, snarare uppmuntra till nya spännande och glädjande relationer.
Vad gäller porr anser jag att det hör till var och ens privata sexliv och det tycker inte jag att någon annan har rätt att inskränka.
Oj vad jag har svårt att förstå det där. Men jag respekterar att ni har det så. Det är ju upp till var och en hur man vill ha det!

Jag och min man har et töppet förhållande. För oss är otrohet när man är med någon som den andre partnern har sagt uttryckligen att man inte ska träffa (mer än som en vän).
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj, finns mycket att rada upp och mer kan säkert hittas efter hand.
Jag skulle aldrig acceptera att min kille:
- Går bakom ryggen på mig eller håller undan massa saker.
- Kysser eller pussar en annan tjej.
- Håller handen med en tjej eller tjejkompis.
- Sexchatta och liknande = inte okej.
- Har dejtingsidor och liknande kvar under vårt förhållande, varesej dom används eller ej.
- Och därefter kommer givetvis "värre" saker som sex med andra osv… not okej
Jag tänker inte på något sätt styra min kille, han väljer naturligtvis själv om han vill följa det eller inte.
Men jag har som tur är en underbar pojkvän som uppfyller det mesta jag kan tänka mig :) Vi har nog ganska lika syn på otrohet.
Jag är imponerad av hur ni med öppna förhållanden klarar det, jag är alldelles för svartsjuk för att klara något sådant.
#0 Håller med om det mesta, utom porr, det tycker jag är okej, men inget sexchattande med andra.
#13 Bra, hoppas fler tänker så :)
Otrohet för mig rent fysiskt är:
- Pussar annat än på kinden till en god vän.
- Smek.
- Petting.
- Sex på alla sätt.
Men man kan vara otrogen psykiskt också enligt mig:
- Vara aktiv på dejtingsidor utan den andres vetskap även om man inte träffar någon irl. Fråga en specifik människa om sexuella tjänster alt foton/filmer. Att kolla på vanlig porr är inte otrohet men att se en amatörtjej i staden bredvid på webcam, nej det är inte ok.
- Att säga till någon att jag vill ha sex med dig, blir kåt på dig osv. Man kan känna så men inte säga det.
- Sen är det väl inte direkt otrohet men jag skulle inte uppskatta om min pojkvän tänker på någon annan när vi har sex. Varför är han med mig om han måste fantisera om tjejen på jobbet exempelvis? Men man kan inte hindra någon från att fantisera.
- Ha känslor för någon annan utan att berätta det. Då menar jag inte attraktion, man kan alltid tycka någon är sexig, ser bra ut osv. Men kärkänslor är inte ok. Då ska man inte vara ihop med den man är ihop med. Otrohet? Kanske inte men omoraliskt riktigt och jag hade känt mig sviken.
Sara
Så som du (TS) beskriver, erotisk beröring..
Även om jag kan ta en kram, eller en snabb puss på kinden.
Mest för att det görs så i min vänskapskrets..
Men pussar på munnen, icke!
Sara i #36 skiver många saker jag håller med om..!
I övrigt, bara för att det nämnts innan.
-Porr är för mig helt okej.. Han får titta själv, eller med mig i rummet, eller tillsammans med mig. I don't care..
Jag var en gång tillsammans med en kvinna som inte stod ut med att jag umgicks med andra människor än henne, ens på ett vänskapligt plan. (Jag dumpade henne efter åtta månader.)
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#38 Jag fattar inte att du stod ut i åtta månader. =)
Sara
#39 - Så här efteråt förstår inte jag det heller. Men jag handlade efter en förmodan att hon hade hamnat i en formsvacka och devisen att jag inte ville sparka på den som låg. Sen är det inte hur lätt som helst att med kort varsel hitta någonstans att bo när man är i Stockholm. I fyra av de åtta månaderna höll jag god min för att ha någonstans att bo.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Skulle inte bry mig om han kysser ngn annan och en puss på munnen med vissa vänner gör både han boch jag. Finns ingen anledning att gå och bry sig om småsaker tycker jag.
#41 Det som är småsaker för dig, är gigantiska saker för en annan :)

jo dte är jag väl medveten om och du är väl medveten om min syn på svartsjuka :)
Jag ser det som att man är otrogen när man bryter ett löfte till någon angående vad man får och inte får göra med andra. Man måste alltså diskutera och komma fram till vad som anses som otrohet och vad som inte är det, det finns så många olika sätt att se på det här på att man inte kan anta vad en annan person ser som otrohet. Har man inte lovat något så kan man inte heller vara otrogen (dock kan man fortfarande såra någon vilket man såklart bör försöka undvika).
Eftersom jag är relationsanarkist så är jag helt enkelt öppen med att jag inte lovar något om att inte göra något med andra och inte heller kräver att någon annan ska avstå något för mig, det kan såklart ändå komma fram en del överrenskommelser eftersom men det blir väldigt svårt att vara otrogen eftersom allt är tillåtet så länge man visar respekt för varandra. Börjar man däremot ljuga om saker så kan man komma nånstans i närheten av otrohet även inom relationsanarkin.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Har inte läst alla inlägg men håller med #6 Allt som är bakom ryggen är inte okej.
För mig är otrohet sex, pussar, sex-chattande, man kan vara otrogen med ord också enligt mig.
Men porrtittande är helt okej enligt mig.
Jag och min pojkvän har diskuterat vad vi tycker. Jag vet var hans gräns går, och han vet var min går. Vi är inte speciellt svartsjuka någon av oss, och tror att det har sparat oss mycket gräl.
Att förbjuda sin partner att göra saker som att gå ut med vänner osv tycker jag är extremt fel!
Vill partnern vara otrogen så kommer han vara det på något sätt ändå.
Tror inte ett skit på förbjudande!
Jag håller med dig om alla punkter.
Där emot inte riktigt porr, alltså jag skulle inte trivas med att min partner skulle kolla på porr men det är inte något jag vill förbjuda heller.
Men att hålla hand med någon är inte otrohet för mig men det är inte heller något jag tycker är okej! Där emot pussar/kyssar, att ta på varandra, ha sex och allt det här fysiska är att gå för långt och räknas som otrohet för mig, lika så att gå och träffa andra bakom ryggen på mig. Det skulle jag bli riktig ledsen, besviken och arg på.
Det behöver inte bara vara det fyskiska heller. Att sex-chatta är inte heller något jag accepterar och räknas som otrohet i mina ögon.
Förövrigt så håller jag med #36.
Jag förbjuder inte något! Däremot berättar jag om vad jag tycker kring saken och berättar hur jag känner, sedan får han själv ta beslutet.
tycker den här frågan e jättesvår!
men han skulle inte få pussa kyssa eller ha sex med någon annan.
inte heller göra något bakom min rygg, typ smsa eller chatta med nån tjej e smyg.
pussa på sina killkompisar från han göra :) för ja pussar på mina (tjejkompisar).
och kolla på porr är självklart okej för de gör jag med.