Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3127 ggr
Karmatarerskanise
0

Vad innebär vuxen?

Vad är" att vara vuxen"? Vad är det som gör en människa vuxen?

pyromanen
0

bra fråga! Det finns nog många olika svar!

Självständig och ansvarstagande, är nog nåt av det viktigaste för att jag ska tycka en person är vuxen.  "Vuxen" betyder ju också "växt klart",man blir inte längre. Och så har man fylld 18 så man är juridiskt vuxen.

hus-musen
0

Finns många vuxna dvs över 18 som inte är "vuxna" så jag tycker inte att man kan definera vuxen bara på ålder. Att vara vuxen för mig är att vara mogen, självständig, ansvarstagande och kapabel att se konsekvenser av sitt och andras handlande. Finns liksom 15 -åringar som till åldern inte är vuxna men som är det till sätt och tänkande.

Qui dormit, non peccat

Sara
0

Vuxen är för mig två saker.

1. 18 år och myndig. Man har ansvar själv, speciellt när man gått ut gymnasiet och föräldrarna inte är försörjningsskyldiga.

2. När man är så pass ansvarsfull att man betalar sina räkningar, går till sitt jobb om man har nått eller likvärdigt, man sköter sig och beter sig vuxet helt enkelt.

Sara

Karmatarerskanise
0

För mig är vuxen när man tar ansvar för sig själv och sina handlingar och man visar respekt för andra. Finns nog mycket mer, men det känns som ganska viktiga saker.

Sen räknas de flesta som vuxna vid 18, juridiskt sett.

Fridaaaa
0

Tycker inte att man är vuxen vid en viss ålder, tycker att man är det när man har lärt sig ta ansvar för sig själv och dem handlingar man gör, beter sig moget när man "ska" osv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MesserCrazy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tänker såhär; man är vuxen när man kan ta hand om sig själv och att man tar ansvar för sina handlingar

LitenPyssling
0

Allmänt:
Jag anser att man är vuxen när man kan ta ansvar för sig själv, visa respekt och hänsyn till andra.
Se konsekvenser i sina och andras handlingar samt kunna ta en diskussion på ett bra sätt och inte enbart ställa motfrågor och hugga emot utan även kunna hålla med samt kunna lägga sig i en het diskussion utan att bli sur eller liknande efteråt.
Man ska kunna ta hand om sig själv, kunna se över sin ekonomi på vettigt sätt och inte köpa allt som faller sig in samt kunna förhålla sig till bra saker och inte köper godismat t.ex.

Alkohol:
En vuxen person kan se över sin akloholhantering och dricker inte bara för att det är kul eller liknande. De skryter heller inte om hur mycket de druckit eller vad de druckit, hur tuff eller töntig den och den festen var.

Trafik:
En vuxen person tycker jag är den som kan köra med respekt och vett. Som inte trycker på gasen bara för att och heller inte sladdar osv. bara för att.
Jag anser att man är otroligt omogen om man tror man är cool när man trycker på gasen eller sladdar, liksom att man gör det för kul. Det är inte moget och är man inte mogen är man heller inte vuxen, enligt mig!
Kan man inte sladda och gasa när man kör med en körlärare så ska man bannemej inte göra det efter heller, det visar enbart hur idiotisk man är som tror att det är fritt fram bara för att man fått det.
Sladda, lek och bete dig som en barnunge med körläraren så får du förhoppningsvis en ordentlig läxa och genomgång om hur man är vuxen, mogen och vettig. Det kommer ta längre tid för dig att få körkort, men det behövs eftersom att du ändå inte kan köra med vett!

Det är ungefär så jag ser på saken om man är vuxen eller inte.
Åldern har inget med mognad att göra och avgör absolut inte om man är vuxen. Det finns 45åringar som fortfarande hör till barnstadiet liksom det finns 15åringar som verkligen hör till vuxenstadiet!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Maine]
0

#4  Håller med.

#7  Ja, jag är 45, och känner mig fortfarande som en tonåring! Flört

LitenPyssling
0

#8 Hehe =P

[Maine]
0

Att vara vuxen låter tråkigt. Även när man är det så vill/kan man bete sig som ett barn. Jag menar.. vem tycker inte att det är kul att göra en bredsladd med bilen? Inte på en gata naturligtvis, men på en stor yta. Jag dricker inte ofta. Men gör det för att det är gott och kul.

Måste nog säga att #7 har ett lite tråkigt synsätt på "oss vuxna". I dennes synsätt, så är och förblir jag tonåring. Men vad gör det, jag klarar mig ändå! Flört

LitenPyssling
0

#10 Det är så jag är lärd, och sen är det vad jag anser en vuxen person ska vara =P
Kan vara så att jag har en, snarare sträng syn än tråkig syn på hur vuxna ska vara för att jag dagligen är omgiven av omogna barnungar till 16-20åringar =P.

Visst, det kan vara kul att sladda men knappast moget om man gör det för att stila inför andra eller att man gör de på en riskabel plats, och riskabel plats är egentligen alla platser oavsett storlek. Men tänker man ur den syn att det inte är andra människor omkring sig så skulle en stor övergiven/tom parkering vara passande.
Men knappast moget i mina ögon, kan man inte köra så med sin körlärare så ska man inte göra det efter heller - då är man inte mogen för körkort om man frågar mig.

[Maine]
0

#11  Det är inte bara roligt att sladda på en stor (enslig)yta, det är även bra träning. Tråkigt att du generaliserar så. Personligen anser jag att om man inte kan ha lite roligt och frångå "det vuxna" ibland, så är livet urtrist.

Men så är det, vi ska respektera varandras åsikter, men man behöver inte hålla med. Cool

Hur gammal är du om jag får fråga när du tycker att 20-åringar är barnungar?

Karmatarerskanise
0

Det är självklart för mig att även vi vuxna ska kunna vara barn ibland, och det är ju inga problem så länge man inte gör någhot dumt som kan påverka andra :)

Som jag, jag älskar att åka karuseller :)

[Maine]
0

#13  Precis, så länge vi inte påverkar andra. Och om man inte törs göra "barngrejer", då lånar man en unge! Glad Och då menar jag till pulkaåkning, en barnfilm eller vad det nu kan vara.

Maria
0

Jag hyr gärna tecknad film. Älskar ungdomsfilmer också.

/Maria

[Maine]
0

#15  Disneyfilmer kan jag inte se, tårarna sprutar! Flört

Fridaaaa
0

#16 Alla är ju inte sorgliga ;)
Men jag gråter nästan när jag ser bla lejonkungen…

[Maine]
0

#17  Naturligtvis gäller det inte alla filmer, som Kalle Anka och Musse Pigg, utan de flesta Klassiker.

Och jag är så omogen att jag är otroligt lättrörd och har väldigt lätt för tårar. Ett mindre handikapp faktiskt.

LitenPyssling
0

#12 Självklart ska man få frångå, håller absolut med dig där - annars blir det ju trist! =P
Men om man pratar illa (väldigt illa dessutom) om andra 24/7, pratar djursex, hur coolt det är att "supa" sig full (om man ska använda deras uttryck) och liknande så tycker jag inte man kan påstå att man är vidare mogen.
Det var inte mening att generalisera, det finns gott om 16-22åringar (och alla andra åldrar såklart) som är mycket vuxna till sättet och så, att dra alla över en kam var inte min mening! =)

Jag är 17år just nu, av de jag har träffat så är det väldigt få som jag anser vara mogna och har då även haft en hel del medhåll av vuxna. Hur så?

Fridaaaa
0

#18 Jag är precis likadan! Kan börja gråta över jättelöjliga saker :/ Ganska jobbigt.

Maria
0

Att gråta är vuxet tycker jagFlört

/Maria

LitenPyssling
0

#21 Att se vuxna gråta är så otroligt hjärtskärande för mig (börjar bara gråta själv), att visa sina känslor är vuxet överhuvudtaget tycker jag =)

[Maine]
0

#19  Som jag skrev sist i #12

"Hur gammal är du om jag får fråga när du tycker att 20-åringar är barnungar?"

Därför undrade jag hur gammal du är. För du skriver på ett tonårings sätt, men tycker att de äldre är barnungar. Flört

#20  Visst är det! Men jag brukar skylla på att det är bättre att ha och visa känslor än inte alls! Cool

#21  Instämmer! Så jag måste vara urgammal.. Flört

LitenPyssling
0

#23 Faktiskt första gången jag fått höra det, hittills fått höra tvärtom men så klart att man tycker och anser olika! =)

[Maine]
0

#24  Man lär sig nåt nytt varje dag! Men tonåringar, det är allt från 13-19 Cool

LitenPyssling
0

#23 Mitt skrivsätt kan även ha att göra med att jag har skrivsvårigheter, jag försöker så gott jag kan att få till välskrivna meningar men det är inte alltid så enkelt, men oavsett vad så tycker man olika och det bör ju respekteras. Flört

#25 Sant, åldersmässigt är de tonåringar. Flört

[Maine]
0

#26  Nej, jag ser absolut inga skrivsvårigheter alls! Nu ska du inte haka upp dig på vad jag skrev, det finns absolut inget negativt! Du är ju ändå en tonåring, då förväntas du inte skriva som en 50-åring. Cool

LitenPyssling
0

#27 Jag ser inte mina egna fel så det blir lätt felformuleringar vilket gör ju att en (i grunden) välskriven mening blir fel.
Jag haka inte upp mig, bara sa de - jag ser gärna att andra påpekar om jag skriver fel så jag har en chans att bättra mig nästa gång. Tungan ute

Maria
0

#27 Fast det är väl ändå inte särskilt "vuxet" att ha sådana fördomarFlört

Jag upplever att det finns minst lika många "vuxna" tonåringar precis som det finns omogna äldre.

Jag har svårt att läsa av åldern på många som skriver.

/Maria

[Maine]
0

#29  Men nu tror jag att alla missuppfattar mig.. jag har absolut inga fördomar! Men ofta ser man på skrivsättet ungefär vilken ålder författaren har. Vad är det för konstigt med det? Och absolut inget negativt, kan inte förstå varför det blir sånt hallå..Obestämd

Ingen har skrivit fel på något vis. Men jag är väl omogen som påpekar något sånt då, men det kan jag ta. Jösses, som om jag skulle ta illa åt mig att jag inte är vuxen som bumble skriver, eller om någon säger att min grammatik är helt galen, vilken den är, so what?

Nu är jag så omogen att jag droppar av här, innan fler blir irriterade på mig. Jag har däremot inget emot någon och jag gillar när folk skriver personligt och olika!

Maria
0

#30 Uppenbarligen tog du åt dig trots att jag skrev en flirt Flört

/Maria

[Maine]
0

#30  Nej då jag är van vid det mesta, jag tycker bara att det är jättetråkigt om LitenPyssling tog illa vid sig. Ibland kan man tolka text så fel. Fråga mig jag är väl expert vid det här laget. Jag tolkar fel, och andra tolkar mig fel.

Och smileysar hjälper inte alltid, det är vad man skriver och hur.

LitenPyssling
0

#32 Men jag tog ju inte illa vid mig, det är väldigt sällan jag tar illa vid mig. Vissa vänder mina menignar till något helt annat än vad jag egentligen menade och det syns på svaren man får och då är det ju ändå ingen "mening" att ta illa vid sig? Tungan ute

Smilgubbar underlättar för läsaren att ta det på rätt sätt, sen beror det på hur läsaren ifråga läser texten. Har man en taskig attityd (exempel) så blir också texten man läser taskig och då spelar det egentligen ingen roll hur man skrev den eller vad man skrev om.
Liksom kan man gå in och läsa en text med ett gott humör och få till en sur text till en gladare eller i alla fall mindre sur text - just tack vare att man hade den attityden.
Och går man in med en taskig attityd så spelar det näst intill ingen roll hur många smilgubbar skribenten används, texten blir ändå taskig i läsarens ögon.

[Maine]
0

#33  Precis. Allt kan inte rättas till med glada gubbar.

LitenPyssling
0

#34 Har inte sagt att de gör det heller, sa bara att det underlättade för den som läser att se om man menar illa eller ej - vilket man sällan gör.
Men går man in med fel attityd så spelar det ingen roll hur man skrivit eller om vad, texten blir ändå helt fel i läsarens ögon och helt annat än vad skribenten först menade.
Jag anser att det handlar mer om den som läser att känna efter hur h*n känner, om man är arg eller liknande. Det är ofta för att ma går in med fel attityd som missförstånd kommer upp och liknande.

[Maine]
0

#35  Okej, men det är ändå min åsikt, att många tycker att en gubbe förminskar vad man skrivit.

Vad är fel attityd? Mina känslor/åsikter kanske är fel attityd för dig och tvärtom? Men nu känner jag att det börjar bli väldigt OT här. Nu handlar det ju om när man är vuxen, inte hur man skriver inläggen.

Så jag avslutar här eftersom det inte hör till trådfrågan. Men vill du diskutera vidare om hur/vad man skriver så du ju alltid starta en ny tråd.

MoaL
0

Att vara vuxen är i mina ögon att kunna ta ansvar för det man säger och gör. Att ha en viss självinsikt. Och att inse att det INTE är omoget att leka, titta på tecknade filmer, åka karusell, och så vidare, så länge man inte skadar andra människor, djur, växter, byggnader, och så vidare.

LitenPyssling: Här uppe får man lära sig att sladda med bilen tillsammans med körläraren, just för att man ska lära sig hur man har kontroll på bilen när det är halt ute. Fler människor borde lära sig hur man hanterar bilen på detta sätt, eftersom det kan rädda liv.

Jag ser heller inga fel i att sladda för nöjes skull, så länge man inte riskerar att köra in någon eller något. Återigen, det är inte omoget att leka, så länge man kan göra det på ett någorlunda ansvarsfullt sätt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

LitenPyssling
0

#37 Jag syftar på då man gör det bara för att - på skoj.
Jag tycker det är omoget, och då syftar jag på de som sladdar och har sig på parkeringar där det fortfarande är människor som går runt med kundvagnar, barnvagnar m.m.

Karmatarerskanise
0

#57 Har man inte halklektion på alla körskolor?

LitenPyssling
0

#39 Jo, det har man i 3 olika hastigheter (om jag inte minns fel) där högsta är 90km/h.

hus-musen
0

#40 De tre hastigheterna var 30, 50 och 70 när jag tog körkort för några år sedan iaf.

Qui dormit, non peccat

LitenPyssling
0

#41 Okej, pojkvännen ska köra halkbana snart och tror han nämnde att det var upp emot 90 där =S