Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 3092 ggr
Karmatarerskanise
2011-05-16 16:11
0

Trygg i trafiken?

Känner du dig trygg när du kör bil/moped/motorcykel/cykel i trafiken? Eller du litar inte på dina medtrafikanter?

Karmatarerskanise
2011-05-16 16:11
0

Jag cyklar, men åker ju bil med andra ofta. Jag känner mig inte alls säker. Litar inte på någon där ute. Har sett för mycket dumma saker från annat folk.

Fridaaaa
2011-05-16 17:01
0

Jag känner mig inte alltid trygg när jag kör bil då många idag varkens använder blinkers eller har trafikvett Skrikandes

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2011-05-16 17:53
0

Jag känner mig inte trygg för det spelar ingen roll hur noga jag kör för det finns alltid idioter på vägarna.
Här t.ex så verkar många spara sina blinkers till andra tillfällen. Och det funkar ju inte så bra i en rondell.
Eller alla dessa som kör om före en kurva.
Det värsta är när det börjar komma mycket snö, det är ju inte många som anpassar sig efter hur det är ute på vägarna.

Problemet är väl att alla har så bråttom. Så jag tror bara det vore dumt att lita på sina medtrafikanter.

[Mairah]
2011-05-16 20:00
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns alltid de som har extra bråttom och har svårt att ligga bakom. De ska om eller förbi till varje pris. Så det är inte speciellt konstigt att det händer olyckor därute i trafiken Obestämd Är så man blir mörkrädd ibland..

Själv blir jag välsigt lättstressad om det är för rörigt runt omkring mig i trafiken och många har bråttom och ska fort fram. Vill helst ta det lugnt så man har uppsyn över vad som händer runt ens fordon. Försöker lita på dem jag åker med, ifall jag gör så, men man vet ju aldrig. Man är ju inte ensam i trafiken.

pyromanen
2011-05-16 20:11
0

Skapligt trygg men mycket uppmärksam.

Jenahbella
2011-05-16 22:37
0

jag älskar att cykla :) vilket jag gör ofta, men jag litar inte på andra, eftersom ja blivit påkörd väldigt många gånger både som cyklist och gående. 
efter att åkt bil med en fd kompis har jag utvecklat bilskräck, jag hatar att åka i små bilar och de e ytterst få, kanske 3-4 personer som jag känner mig trygg med att köra när jag åker med.
tyvärr har även detta gjort att de kommer bli tufft för mig att ta körkort.

Karmatarerskanise
2011-05-16 22:40
0

#6 Jag är för rädd för att skaffa kökort.

Jenahbella
2011-05-16 22:54
0

#7 jag med, därför ja inte tagit de än, men snart måste jag ta tjuren vid horna, har bestämt mig för att ja ska ta körkort innan ja får barn, vill ju kunna köra barnen till deras kompisar och sånt.

Karmatarerskanise
2011-05-16 23:04
0

JAg är också sugen ibland. Men jag har ingen att övningsköra med. Numer måste ju den man övningskör med göra ett prov också.

Jenahbella
2011-05-17 06:37
0

#9 ja känns nästan lite krångling nu mot förr, fast tar man tag i de är de nog ingen fara :) 
själv ska jag föröka övertala en jobbarkompis att köra med mig, mamma vill ja inte köra med, vi kommer bara bli sura båda två :D haha :D

ChristineL
2011-05-17 09:24
0

Jo, jag känner mig ganska trygg, men man ska inte lita på att dom man möter ute i trafiken har huvudet på skaft.

Karmatarerskanise
2011-05-17 11:17
0

#10 JAg kan inte övningsköra med någon av mina föräldrar, hade blivit himla bråk :P

Maria
2011-05-17 12:22
0

Övningsköra med föräldrar är nog det sämsta man kan göra. Det kan bli familjekrigSkrattande

Jag kör vanligtvis moped och jag är mest rädd för cyklister faktisktTungan ute

/Maria

Jenahbella
2011-05-17 14:01
0

#12 #13 haha de e jobbigt när man e lika envis som sina föräldrar ;) 

haha blev nästan påkörd av en bil idag när jag cyklade, tänkte på den här tråden då ^^

[Maine]
2011-05-17 15:49
0

Jag litar inte på någon i trafiken. När jag kör, så "förväntar" jag mig alltid att nån kan köra ut framför mig, att jag får möte i kurvor mm. Och ofta har det visat sig väldigt bra att jag lättat på gasen kanske mer än nödvändigt. Många ser inte andra trafikanter i korsningar för den döda vinkeln mellan vindrutan och sidorutan.

Fridaaaa
2011-05-17 18:48
0

#9 Den som ska övningsköra med en ska gå handledarutbildningen med den som den ska övningsköra med, men inte avlägga prov eller liknande, det detta då jag tog körkort för 1 år sedan och min killes storebror ska övningsköra nu (han har inte fått tummarna ur förrän nu) och deras pappa ska övningsköra med han men han ska inte göra något prov

skrollan
2011-05-17 22:06
0

Njae, det är inger jag tänker på ofta. Men självklart, det kvittar hur bra/noga du kör i trafiken, det finns alltid idioter med.

Fridaaaa
2011-05-18 16:22
0

#17 Ja tyvärr är det så :( Hade en cyklist som höll på att cykla in i min bil igår när jag skulle ut ifrån parkeringen, och han pratade i telefon med samtidigt :/

Karmatarerskanise
2011-05-18 16:35
0

#18 Ja telefoner hör verkligen inte hemma alls i trafiken. OM alla kunde förstå det.

Fridaaaa
2011-05-18 16:38
0

#19 Nej det gör det inte. Jag tycker att det går bra med trådlöst headset på vägar där det inte finns typ någon trafik :)

hus-musen
2011-05-19 15:14
0

Jag är inte särskilt rädd för trafiken, men visst finns det folk som verkligen har hittat körkortet i flingpaketet!

Mest fascinerande är nog ändå cyklister och gångare, som fått för sig att de är odödliga i trafiken och kan göra idiotgrejor! 
Jag själv försöker alltid var tydlig om jag går, jag tittar mig för innan jag går över vägen, använder reflex osv.Oavsett om det är bilisten eller cyklistens fel som kör på mig, så är det jag som får ondast.

Qui dormit, non peccat

Destany
2011-05-20 09:45
0

Jag e faktiskt väldigt trygg i trafiken och jag e nog som lugnast i själen när jag sitter bakom ratten.. Älskar att köra bil och har alltid älskat att åka bil… visst det finns många dumhuvuden i trafiken men det finns det överallt..

[Wera]
2011-05-23 21:17
0

Jag har inget körkort eller moppekort så jag är bara ute och går, då känner jag mig trygg (bor i en by, men även i de större städerna har jag inga problem, dock lite läskigare förstås haha! Lite förvirrande också, för man måste gå på just övergångställena, medan där jag bor kan man gå hur som helst för  det är så lite trafik och det är det jag är van vid).

Cyklar gör jag inte ofta eftersom jag inte äger en cykel som passar. Men även då känner jag mig trygg, dock har jag bara cyklat i mycket liten trafik.

Men jag har börjat övningsköra pytte lite, dock bara skogsvägar än så länge, men antar att jag skulle bli livrädd om jag skulle möta någon xD - Dock inte p.g.a. medtrafikenten, utan mer på mig själv eftersom jag inte är "van" eller "kunnig".

När jag åker bil känner jag mig trygg! Oavsett vart, storstad, landsväg, motorväg, by, skog, isen, Sverige, utomlands. You name it. Dock har jag åkt av vägen många gånger p.g.a halka under vintern, men inte skadat mig. Enda gången jag skadat mig i trafiken var då vi åkte och sladda i skogen, då tappa vi fästet och så åkte vi i diket och träffa en stubbe och jag bröt nyckelbenet för en tjejkompis åkte in i mig. :P Så enda gångerna jag är lite smårädd är då vi sladdar.

[_annaH]
2011-05-25 14:25
0

Har inte körkort osv. Brukar oftast cykla, men är inte säker vid det heller, dels beror det på att jag va med om så många olyckor när jag va liten. Och att jag är rädd för att möta en gående, cyklist eller bil :P Så cyklar endast i nödfall:P Annars åker ja med min kille dit jag/vi ska :) Känner mig ganska trygg, bara att jag kan skrika lite då o då, bli arg på dom andra bilisterna som gör ett misstag så man nästan krockar osv. Så bil är inte heller min favorit, kommer även inte ta körkort :o

Mona22
2011-05-25 16:23
0

Känner mig inte ett dugg trygg i trafiken. kör ofta bil och det finns en hel bunt med idioter som inte har en aning om trafikregler. Många nya bilar har visst inte blinkers installerade och många kör lite hur som helst.

Jag tycker det är för enkelt att få körkort och jag tycker det är idiotiskt att det inte blir några mer förartest under åren. du tar kortet och sen får du köra hela livet. Tycker det åtminstånde borde vara ett test var 10e år eller nåt.

Bara kolla på privatflyget.Var 5e år (mindre tid emellan ju äldre man blir)måste man göra en grundlig hälsokontroll och varje år flyger man med en lärare första flygningen för att allt ska vara okej.

Skulle jag krascha mitt lilla flygplan så hade det nog inte hänt så mycket men personer som färdas i bilar kan döda hur många som helst.

Det är säkrare att flyga, synd att man inte kan flyga till jobbetFlört

Karmatarerskanise
2011-05-25 16:28
0

#25 Håller med dig. Förare borde testas var 5:e eller var 10:e år. Kanske var 10:e år tills man blir runt 60, sedan var 5:e fram till 80 och sedan var år.

hus-musen
2011-05-25 16:32
0

#26 Oja, det behövs fler och fler tester ju äldre man blir! Vet så många gamla som överhuvudtaget aldrig någonsin borde få köra bil efter tex stroke och annat. Men som kör ändå för de "kör ju så lugnt och försiktigt så det händer ju aldrig något när de är ute på vägarna"
Eller ännu värre, de som på fullaste allvar påstår att de är lika snabba i reflexerna som en 25-åring och är exellenta bilförare när de håller 50 på 70 väg och vinglar över båda sidorna..

Qui dormit, non peccat

Maria
2011-05-25 16:36
0

Hera och hus-musen. Håller med fullständigt.

Det ligger ett stort ansvar på våra läkare också men jag tror att det är ett dilemma för många läkare att yrka på indraget körkort.

Likadant inom psykiatrin där många patienter absolut inte skulle ha vapenlicens.

/Maria

Karmatarerskanise
2011-05-25 16:38
0

#28 Ja, många läkare borde nog ha yrkat på indraget körkort, men de undviker det kanske för att det är så ovanligt?

Håller med om vapenlicenser också!

hus-musen
2011-05-25 16:42
0

Ja körkort anses av många vara en rättighet där man inte har några skyldigheter alls.. Samma med vapenlicens. Helt galet när man tänker på det, de finns de som inte är lämpliga att ha något av dem både för deras egen skull och andras.

Strängare regler och uppföljningar behövs, men det verkar inte som att det blir så.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2011-05-25 16:57
0

#30 Nej, det kostar väl för mycket med kontroller Foten i munnen Brukar alltid handla om det. Strunt i säkerheten, bara vi sparar pengar.

isafisa
2011-05-26 07:39
0

Jag känner mig ganska trygg, men allt beror på var jag kör. Och sen beror det också på vilken tid jag är ute, runt 16-17 är INTE kul eftersom 90% av alla som är ute då kör för fort och gör galna grejer som att köra om i sista sekunden.

Speciellt en sak kommer jag ihåg: Jag körde på en 90-väg (ja, lite för fort kan hända) och jag hade en bil bakom mig en stund som låg väääldigt nära, men eftersom jag höll farten bra så struntade jag i honom. Då kör han ut på väggrenen och kör om mig där! Helt sinnessjukt :S

[Wera]
2011-05-26 16:38
0

#31 Men man kan ju faktiskt inte "köpa" något om man inte har ekonomin för det, då rasar väl hela samhället tillslut p.g.a. lån och skulder.. Dock kan man ju då tänka på att vi kastar pengar på mkt annat onödigt som kunde ha gått till säkerheten! Istället för ex. kungarfamiljen (bröloppet) eller statsministern och annat skit.

Jag kan ju inte påstå att vi ungdomar i byn där jag bor är så himla laglydiga dock. Åker mot varandra för att skoja sedan fort, innan en krock svänga undan till rätt sida av vägen… eller burna, sladda och många har åkt av vägen då, iaf. på vintern. Som sist för några veckor sedan var det en som tog gasen i botten längs långgatan och råka åka in med hjulet i trottarkanten, vurpa och åkte in på en parkering och så åkte en lyktstolpe ner. Hela bilen låg upp och ner. Dock klarade han sig utan skador. :P Finns några idioter.

Karmatarerskanise
2011-05-26 17:36
0

#33 Pengarna finns men de läggs ner på mindre viktigt såsom tex säkerhet vid fotbollsmatcher osv.

De saker du berättar om som ni gör är riktigt onödiga och farliga saker.

[Wera]
2011-05-27 14:38
0

#34 Ja det vet jag väl, men man är ung och dum, vill testa på saker för kul tills något händer. Tänjer på gränserna…
Men jag är inte någon av dom, min kille fick just sitt körkort så vi tar det mest lugnt, men det är hans kompisar som gör sånt. Och så triggar dom varandra och p.g.a. grupptryck ska dom "impa" på varandra och göra det värsta, mkt "tävling" - visa den som är bäst. Tycker det är jätte töntigt ibland :P

Karmatarerskanise
2011-05-27 15:02
0

#35 Okey, jag tolkade det som att du opckså gjorde sånt eftersom du skrev

"Jag kan ju inte påstå att vi ungdomar i byn där jag bor är så himla laglydiga dock."

[Wera]
2011-05-27 16:06
0

#36 Jag är inte lagydig, använder inte bälte hela tiden och jag bryr mig inte om vi kör lite för fort. Men i just "buskörning" (burna, sladda, farta m.m) är jag inte inblandad direkt så, då jag inte har körkort. Utan jag "åker mest med" enstaka tillfällen. Min kille tycker dock om att sladda och farta lite men han tar det lugnt när jag är med. :)

isafisa
2011-05-27 22:53
0

#37 så är det mycket här också (bor i piteå). Alla känner ju alla i stort sett åså åker man ut och "impar" på varandra m.m.  Jag råka ju hamna i samma bil som en som körde närmare 200 på e4:an, och då var jag inte lite nervös :S

Men kör jag själv kan det ju gå lite fort ibland men jag har ju alltid bälte iallafall och kör relativt laglydigt :)

Maria
2011-05-28 08:08
0

#38 Lite fort ibland och relativt laglydigtFörvånad

/Maria

Karmatarerskanise
2011-05-28 11:11
0

#38 Att du har bälte spelar inte så stor roll om du krockar med någon annan och den/de skadas, för att du kört för fort.