Tomhet och ensamhet
Jag känner mig tom och ensam och vet inte hur jag ska ta mig ur det. Jag är arbetslös och går därför mycket hemma, jag är singel och jag har få vänner.
De vänner jag har träffar jag väldigt sällan då de ofta är upptagna på sitt håll. Jag har länge försökt träffa nya människor och har träffat en eller ett par som jag har lite kontakt med men det är ändå inte den där äkta och nära vänskapen.
Jag har släkt och familj på ganska långt håll men vill inte flytta dit de bor då det är ännu sämre jobbmöjligheter där. Det blir som att inget går att göra, få som bryr sig om mig och en enorm tomhet.
Jag är inte till nytta på dagarna och har redan testat volontärarbete. Detta kändes dock som att hamna bland olika "losers", folk som varit arbetslösa i många år osv och jag kände inte att jag passade in.
Har heller inga pengar till några direkta aktiviteter och sporter och annat är för dyrt. Det blir att man gör "ingenting", bara fördriver dagarna.
Det är få som förstår hur sånt här känns men ska inte förknippas med nån depression eftersom jag ändå håller igång, söker jobb och inte har några problem med att vistas bland folk, prata med folk osv.
Det mesta som jag önskar saknas och det hjälper inte att leva i nuet osv, att sakna inkomst, jobb, vänner mm är ju behov som man inte kan tänka bort.
Finns ju många olika ställen för volontärarbete. Kanske kan prova på att vara i ett katthem eller liknande?
Sara
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
VAd gör du på din fritid?
Finns ju mycket aktiviteter man kan hitta på. Där är det lite lättare att hita likasinnade vänner också.
Förra året i februari blev jag arbetslös. Bor i en stad sen då 2 år tillbaka och kände väldigt få människor. Hade tidigare jobbat på ett mansdominerat jobb.
Jag tränade på Friskis & Svettis och en dag sökte dem funktionärer. Så jag tog mod och sökte och fick gå deras utbildning (örebro). Idag har jag lärt känna betydligt fler människor, jag har superkul när jag är i receptionen 3 timmar varje vecka. Vi hittar på saker ihop med Friskis. =)
Idag har jag fått börja jobba igen och gör det här på fritiden men jag lever verkligen för den dagen i veckan som jag går iväg och får stå som värd.
Hoppas du hittar något som passar dig och att du får jobb snart.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag förstår preeeecis vad du menar.
Hade enorma ekonomiska problem from maj 2009 och ett år fram. Var arbetslös efter att ha jobbat i Norge och allt pappersarbete mellan Sverige och Norge tog så lång tid att jag inte hade någon inkomst på 7 månader.
Bodde tillsammans med min sambo ute på landet. kunde knappt ta mig någonstans pga att det kostar att åka. Min sambo jobbar på annan ort och är därför bortrest varannan vecka. Så där satt jag helt ensam, utan pengar och utan att ha råd att åka någonstans och utan jobb.
Kunde inte ens ta en praktikplats då jag inte hade råd att bekosta bensin eftersom jag inte visste om jag skulle få någon ersättning eller när jag skulle få den.
Tappade lusten gällande ALLT! hatade att bara gå hemma men hade ingen lust att göra något. Allt kostade..
Mitt förhållande knakade i fogarna pga alla omständigheter…
Inte många att umgås med där..
Min vändning kom när vi bestämde oss för att flytta iväg. Vi flyttade till annan ort och in till stan. Jag fick ett säsongsjobb och en "mening" igen.
Har man väldigt dålig ekonomi så räcker det med att köpa en liter mjölk för att få dåligt samvete…
Jag vet inte vad som är din lösning på problemet men tänkte bara säga att jag verkligen förstår hur du känner dig och det är verkligen en av dom värsta känslorna och jag vill aldrig hamna där igen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
@1: Jag var på ett djurhem men där var det mest äldre och en massa omständiga regler för när och hur man skulle vara där så det kändes inte som min grej. Tycker det är svårt att hitta nåt sånt typ volontärarbete då jag inte alls är typen som gillar ex att jobba för hemlösa, för insamling eller liknande.
@2: Ja, jag håller inte riktigt med dig där med att det finns mycket aktiviteter att hitta på. Har man ont om pengar så finns det inte så mycket. Jag har ju fritid dygnet om så jag har inga speciella fritidsaktiviteter. Har sökt upp föreningar och liknande men det jag är intresserad av kostar långt mer än det jag kan betala.
@3: Tack, jag hoppas också att det blir förändringar snart. Mycket handlar ju om tillfälligheter och tur, jag har gjort väldigt mycket för att hitta jobb men det blir liksom inget av det jag gör. Inget resultat. Till slut så tappar man ju mycket av orken och lusten att söka och försöka göra förändringar.
@4:Tack för att du delade med dig av din berättelse. Jag känner mig väldigt ensam i att vara arbetslös, ha få vänner och har ingen backup från någon. Min familj finns på annat håll och mina få vänner ställer inte upp på ett sådant sätt som gör att jag verkligen kan må bättre.
Hade det funnits stöd ifrån t ex AF så hade nog många arbetslösa känt sig bättre, däribland jag. Att bara gå hemma, stirra på fyra väggar och tro att man får inspiration att göra förändringar, det funkar liksom inte.
Jag känner också igen mig i de du/ni i tråden beskriver. Har upplevt ungefär detsamma och det är inget man skulle välja frivilligt. Fast det bästa är ju om man kan försöka hitta sig någon vettig sysselsättning som får dagarna att gå. Hoppas du hittar dig ett givande jobb eller annan sysselsättning trots allt. Men som sagt, synd att allt ska kosta så fort man skall göra något..
Tur att du har hittat Ifokus och lite samvaro i a f. 
Det finns väldigt mycket hobbies man kan ha och träffa människor utan att det behöver kosta.
Ex jag seglar skuta, vi har väldigt många arbetsdagar som vi träffas på och jobbar på båten. Och vi har super roligt undertiden och jag har träffat så många nya människor i alla åldrar! Såna båtar finns i de flesta större städerna och de blir bara glada om det kommer nya människor som vill hjälpa till. http://www.ssf.h.se/fartyg/listaFtg.asp?visa=medlem
Börja virka tex amiguramis, finns många forum på nätet med amigurami träffar där man kan träffa likasinnande.
Jag samlar också på ponys och också där har jag hittat massa likasinnande genom forum där de ordnar träffar :)
Så hitta en liten hobby och gå ut på nätet och leta upp forum om de. Sen har forumen ofta träffar där man träffas :)