Vad gör du som förälder?
Om du som förälder märker att ditt barn blir allvarligt mobbad i skolan, vad gör du åt det? KAn man göra något åt det mer än att säga till lärare?
Bör man byta skola?
Och hur känns det? Måste kännas fruktansvärt när det gäller mobbing.

En kvinna i mitt stall berättade hur en förälder i hennes sons klass hade löst det. Sonen kom hem blodig efter att han länge blivit psykiskt trakaserad. Hon satte sig i sin SUV, körde in på fotbollsplanen där mobbaren tränade. Körde fram till honom och hoppade ur, tog tag i honom och väste, hör jag att du varit på min son igen kommer jag köra över dig. Hör du det, jag kommer köra över dig. Se dig för.
Inte den bästa lösningen kanske, men det hade tydligen fungerat. Nu har jag ju själv inga barn, men skulle jag höra ngt och skolan inte löste det, eller att det inte gick att prata med mobbaren och dess föräldrar, hade jag nog gjort samma sak till slut.
#1 Det är ju förmodligen så man vill göra!
Men, jag tror det kan anmälas? Alltså att föräldrarna till det andra barnet kan anmälda det?

Säkert, då blir det en soppa av anmälningar. Skolan som inte stoppat, mobbaren som slagits etc etc.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag blev mobbad under hela min skolgång både fysiskt och psykiskt.
Skolan struntade i det totalt medan pappa fixade några möten i lågstadiet men sen blev det inget mer.
Jag fick gå hela mellan och högstadiet med mobbning som utgjordes fysiskt och psykiskt, tack vare att jag inte sa något.
Men inget blev heller bättre, allt blev faktiskt mycket värre.
Pappa märkte att något hände eftersom att jag aldrig gick mer än 2-3 dagar i veckan på skolan under en väldigt lång tid. Det var heller inte ovanligt att jag var "sjuk" hela veckor.
Totalt under min grundskole tid har jag en frånvaro som täcker in 1½-2½år, tack vare att ingen större insats gjordes trots att alla såg att jag mådde skit och utsattes för detta.
Mitt egna fel tycker jag eftersom att jag inte sa något, samtidigt kunde pappa agerat mer när han såg att jag mådde så dåligt och dessutom skolkade en massa och som plus på allt bärjade få mer och mer allvarliga självmordstankar (som pappa visste om då jag berättade det).
Så även om mycket var mitt egna fel så tycker jag efteråt att pappa kunde agerat lite mer, speciellt när det också kom fram om mina självmordstankar - som jag än idag har.
Mamma brydde sig aldrig.
För 2år sedan begärde pappa ut mina handlingar ifrån skoltiden i grundskolan, där ska ju allt stå om vad som hänt och så.
Vi har ännu inte fått de trots att de lovade att vi skulle få de efter sommarlivet det året. Varför vi inte fick det tidigare fattar jag inte.
Men vi har väntat på de i 2år nu och ännu inte fått de, pappa bäjar tro att de inte vågar ge ut de med tanke på allt som hänt.
Han begärde ut de efter att jag tog upp om att plisanmäla skolan eftersom att de inte lyfte ett finger för att hjälpa mig.
Det roliga var att de såg när jag blev jagad av ett gäng killar med slagträd på skolgården, två lärare hamnade i kläm då ja gömde mig bakom de men inget hände.
Pappa fick dock ta ledigt ifrån jobbet och vara med mig 3veckor på skolan för jag vågade inte gå dit och jag mådde urdåligt.
Det är min version av hur min pappa agerade och hur min mamma totalt struntade i allt - och fortfarande struntar i allt.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Har lyckligtvis inte varit i situationen, då mina barn inte varit mobbade. Om det hade hänt hade jag troligen låtit barnet byta skola. T.ex. till en friskola med bra rykte.
Min lillebror blev retad av äldre killar i min klass (!) Han är 4 år yngre, hur omoget som allra helst av dom. Vi var bara runt 10-11 år då, och min lillebror var alltså runt 5-6 år gammal.
En dag när skolbussen skulle åka kom min mamma upp till skolan och vi berättade vem det var som mobbade, han stod utanför på busshållplatsen och min mamma åkte förbi med bilen, stannade och sa massa som varnade honom (inte hot som att slå ihjäl eller köra på elr något), och han blev rädd och slutade direkt…
#5 Det är bättre att försöka få mobbarna att flytta då det annars kan stärka deras beteende väldigt mycket.
Att flytta de mobbade barnen innebär att mobbarna "vunnit" och i värsta fall fortsätter de och dessutom med värre taktiker.
Får mobbarna flytta så kommer de till en ny skola, flyttas man till helt nytt folk så blir man oftast lite tillbakadragen och normalt visar man inte sin idiotiska sida då.
En tjej på min skola blev mobbad av väldigt många, inkl. hela hennes klass (som jag också gick i). Jag stod upp för henne och rev ifrån de andra men det slutade ändå med att hon flyttade.
Personerna ifråga blev mycket värre, bland annat så knuffade en av de in min pojkvän i ett skåp på skolan så han bröt armen.
De blev otroligt mycket värre!
De var även på mig enormt mycket för att jag stått upp för henne.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag skulle helt klart ta kontakt med lärare och personal i skolan. Om det finns mobbing ska det jobbas bort. Om en mobbas kanske flera blir mobbade. Om en mobbad flyttas skapas det säkert någon ny hackkyckling.
Jag håller med #7 om att mobbarna ska flyttas!
Som Tzatsikis mamma i Tzatsiki, morsan och polisen
!
(Scenen börjar tre minuter in i filmen.)
#9 Fina scener