Våld - Människans natur?
Ligger våld i människans natur?
Redan som väldigt små barn använder vi oss av våld. Beror det på att vi inte vet hur vi ska utrycka oss eller på att det faktiskt faller oss naturligt att vara fysiska och ta till våld?
Absolut att det faller oss naturligt att slås. Vi har kultiverat bort mycket av det och med våra hjärnor kommit fram til att vi ska undvika våld och lösa problemen istället. Men när hjärnan inte räcker till eller känslor blir för starka för att vi ska kunna hantera det, då spricker den fina uppfostran och fram kommer våra inre primitiva okultiverade djur.
Jag tycker mig se att det har blivit indre vanlgit att slåss (eller så ser jag bara mindre nu). När jag var barn slogs fram för allt killarna ofta. Dels hade dom "vänskapliga slåsskampar" som var mer en sorts lek/brottning men änddå gik ut på att se vem som var starkast på något vis, dels fanns det slåsskampar på allvar. Mina barn har däremot alldrig slåssad och alldrig heller kommit hem o berättat om andra i skolan. På dagis var det väl några, men där satte ju fröknarna stopp direkt så det blev inget.
Håller med #1.
Våld och hämnd är något ganska primitivt och ligger i allra högsta grad i vår natur skulle jag vilja säga. Bestraffningar och hämndaktioner, ibland riktade mot nära och kära långt efter den första kränkningen, har observerats hos bla. chimpanser och andra flocklevande djur. Det är inte det mest effektiva men någon form av funktion har det säkerligen fyllt för oss eftersom det fortfarande är ständigt närvarande trots vårt kulturella och intelektuella framsteg sedan tiden då vi inte ens uppfunnit elden.
Paulina
Håller med om att det ligger i vår natur. Tror det handlar om överlevnad från början.
Ingen mer som vill tycka till? :)

Våld till en viss gräns kan mycket väl ligga i vår natur, det är ju inte för inte som människan anses vara det mest våldsamma och oberäkneliga djuret som finns.
Sen så anser jag iaf att det är skillnad på våld och våld när man tittar på djurvärlden, att små djurungar leker och mäter sina krafter är ju inte konstigt då de tränar för sin överlevnad, rätt att para sig mm Därav kan jag acceptera att små barn kan ha det beteendet som något "nedärvt"
Men det finns ytterst få djur som är våldsamma i onödan, och vi med vår sk överlägsna intelligens borde veta bättre.
Qui dormit, non peccat

Jag funderar mycker över det här, särskilt det något tabubelagda ämnet att män är mer benägna att ta till våld än kvinoor, vad det beor på och vad man kan göra åt det.
Jag har dessvärre inte kommit fram till något revolutionerande. Men det känns som att en stor del ligger i deras hormoner. Min slutsats är då att man borde ge hormonbehandling till våldsamma män. Undrar varför man inte gör det, är det farligt fysiskt, overksamt eller bara för kontroversillt?
Ungefär så går mina tankar, kommentera gärna.
#7 Visst styr hormonerna en hel del! Aggressivitet är kopplat till testosteron (i varje fall hos andra däggdjur) och jag har för mig att jag hört talas om hormonbehandling av sexualbrottslingar i USA. Minns inte vart, hur, när och hur det fungerar dock..
Paulina

jodå man har gjort hormonbehandlingar på män. Men med mindre lyckade resultat, man provade på aggresiva fångar i usa. Nått fängelse jag inte minsvad det heter. Hormonbehandling av sexualbrottslingar var typ kemisk kastrering m jag inte minns fel.
Qui dormit, non peccat
Det är nog inte en fråga om våld ligger i vår natur…
Det är nog mer en fråga om, vi vill att våld ska vara en del av oss, av vår natur?
#10 Nej, frågan är om den finns i vår natur. Det tror jag och med det i bakhuvudet kan vi välja om den ska vara en del av oss eller inte.
Ja, det viktiga är, att vi kan välja :)
Annars tror jag att människan är annorlunda nu, jämfört med tidigare… Utveckling, främst i medvetandet.