Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 8028 ggr
Karmatarerskanise
2011-06-08 21:57
0

Monogami?

Vad betyder det för dig?

Karmatarerskanise
2011-06-08 22:01
0

För mig betyder det precis det som jag fick lära mig i skolan.
Man har bara en partner i förhållandet, och det är bara denna partnern man har sex med. Men man kan under livet byta till en ny partner.

[aammE]
2011-06-08 22:03
0

Monogami för mig betyder att man bara har en partner som man både har ett känslomässigt band till och har sex med och man får såklart byta under livstiden, men i ett öppet monogamt förhållande så har man en partner + flera sexpartners. I ett sådant förhållande blir otroheten alltså att man blir känslomässigt bunden till en annan än ens partner.

Så finns det öppet polygamt förhållande och då får man ha sex med vem man vill + att man har flera partners som man har ett känslomässigt band till.  

Så finns det ju såklart polygami och då har man flera partners som man har sex med + ett känslomässigt band till, man har inte sex med någon annan än de.

Karmatarerskanise
2011-06-08 22:18
0

#2 Med andra ord är man inte sexuellt monogam i ett öpptet förhållande, eftersom monogam ju betyder att man bara har en? Så tycker jag det är. Monogami förlorar ju sin betydelse om man plötsligt har sex med andra.

[aammE]
2011-06-08 22:21
0

#3 Finns flera sorters öppna förhållanden, monogami betyder att man har en partner så det förlorar inte sin betydelse, nej. Det är därför det finns monogama förhållanden och öppna monogama förhållanden.

Ett öppet monogamt förhållande är INTE samma sak som ett öpper polygamt, därför kan man inte bara säga "öppet förhållande".

Karmatarerskanise
2011-06-08 22:26
0

#4 Okey, för mig förlorar det sin betydelse, det är ju inte längre bara en man delar sex med. Och av allt jag kan hitta läsa så är man bara monogam om man har en partner som man delar sex med. Glad

Letar som en galning om öppna monogama förhållanden men hittar ingenting. Lägg gärna in länk om du finner någon om det.

[aammE]
2011-06-08 22:34
0

Du förstår ju hur som helst inte, orkar ej ödsla tid på dig, sorry. Tungan ute

Karmatarerskanise
2011-06-08 22:42
0

Nej för all del, ödsla inte tid Glad Hade bara varit intressant om man kunde få mer info, men du kanske inte heller hittar.

Någon annan får gärna förklara hur man kan vara monogam, men ändå inte, på en och samma gång. Eller det är jag som hittar dålig information?

[aammE]
2011-06-08 22:50
0

#7 Har förklarat typ… 1000000 gånger för dig, men det går inte in, har inte orkat söka och kommer inte att göra det då det inte är någonting som intresserar mig. Glad

Karmatarerskanise
2011-06-08 23:10
0

#8 Du har förklarat att det kallas så ja, så långt är jag med. Glad

[aammE]
2011-06-08 23:19
0

#9 Ja, det är kanske inte ett vetenskapligt begrepp men utan det så blir det svårt att förklara vad ett öppet förhållande är, efter som att det kan vara både "monogamt" och "polygamt".

Karmatarerskanise
2011-06-08 23:36
0

Men egentligen passar det ju bättre in på polyamori, (minus att det inte alltid är känslor inblandade när man har sex med någon annan än sin partner.)

Poly betyder ju fler och mono, 1. Logiskt sett borde man då kallas polyamorös om man har ett öppet förhållande Flört

Jenahbella
2011-06-09 01:33
0

enligt mig :) 
**
monogami**: betyder att man är tillsammans med en person.
ett *öppet monogamt förhållande* är samma som vi i vardagen kallar ett öppet förhållande, du är tillsammans med en partner men kan och får ha sex med andra.

polygami: betyder att man är tillsammans med mer än en person.
ett öppet polygamt förhållande där du har mer än en partner som du är tillsammans med och samtidigt får ha sex med andra.

jag tycker ett öppet (monogamt) förhållande är monogamt. man är tillsammans med EN person även om man har sex med flera.
man säger väl inte att man är polygam bara för att man tex är singel och har sex med flera? Glad

[aammE]
2011-06-09 04:43
0

#11 Nä, det passar inte in då det inte är känslor iblandat med de andra sexpartnerna i ett monogamt öppet förhållande.

Maria
2011-06-09 08:45
0

Monogami är för mig att ha en partner åt gången.

Monogami Wikipedia

/Maria

Namiko
2011-06-09 08:55
0

#11 Det är ju just det att man har känslor för flera och därmed vill vara tillsammans med flera som gör det till polyamori (= flera kärlekar), monoamori (=en kärlek) är det som kallas för monogami. Har man därför känslor för en person och är tillsammans enbart med den, men har sex även med andra utan känslor inblandat så blir det ett monogamt öppet förhållande. Man är inte polyamorös om man inte får känslor för flera personer samtidigt.

Äkta monogami är dock när man bara har en partner under hela livet, det som kallas för monogami idag är seriemonogami. Då har man flera partners under sitt liv, men bara en i taget. Monogami känns dock som fel ord ändå om man ska bli riktigt teknisk då det egentligen betyder engifte, monoamorös är då det rätta ordet om man ska beskriva en person som bara blir kär i en person i taget, som du Hera. Men en monoamorös person kan fortfarande ha öppna förhållanden, utan att det blir polyamori på något sätt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Karmatarerskanise
2011-06-09 12:55
0

Tack för fler svar Glad