Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 3066 ggr
Noa-Nisse
0

Irriterad på kompis

Jag blir så irriterad på en av mina kompisar ibland…

Såfort det inte blir på hans vis eller att han får sin vilja igenom så blir han sur/irriterad och blir så "kall"

Det känns som om han spelar emot en och provar att säga en massa påstående för att testa en om man är en "bra" kompis…

E.x (han frågar) skulle vi inte ta en resa till sommaren?

Personen ifråga vet om att jag inte har råd med att resa just nu vilket jag har sagt till honom flera gånger och jag har förklarat för honom varför. men då blir det bara "men du kan ju låna av dina föräldrar" eller "men snääälla spara då"

Eller t.ex. efter att jag jobbat en dag och har någon annan aktivitet den dagen plus att hunden måste få sin beskärda del av mig den dagen så frågar kompisen om vi kan hitta på något just den dagen, fast att jag sagt att det blir tajt just den veckordagen.

Och om jag då för omväxlingsskull  säger ja till att umgås just den dagen så säger han sen "eller… nä förresten, jag kan nog inte"

Känns bara som om han testar mig vilket är väldigt tröttsamt.  

Vi har kännt varandra i över 9 år så vi känner varanda väldigt bra.

Om vi t.ex. är ute och ska käka på restaurang och han frågar för en gångs skull mig vart vi ska käka. så ger jag förslag på kinamat, men det blir aldrig som jag vill, det blir alltid som han vill. Jag känner att jag bara är en vante som följer med för att det ska vara så.

Är jag pratsugen och vill snacka om någon rolig nyhet som hänt angående mig så är inte det så viktigt utan då hittar han på något som han tycker är mer intressant om honom att snacka om. Alltid är det så.

Är jag med andra kompisar så blir han avundsjuk men han vill inte visa det (men man märker det tydligt) för han kan hålla på och ringa mig medan jag är med någon annan. Om vi sen tillbringar tid tillsammans nån dag efter så kan han vara sur för att jag varit med någon annan….

Jag har tyckt detta är jobbigt ganska länge, men har inte sagt något för det har bara inte blivit så…

Borde jag låta det rinna ut i sanden som vanligt och bara trycka undan mina känslor som jag alltid gjort? svälja klumpen i halsen? för jag tror inte jag pallar med att ta upp något för då blir det bara missförstånd och han blir sur. Ska man bara acceptera att han är så som person och att vi antagligen har växt ifrån varandra?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lamina
0

Gawd, känns som att du just beskrev min kompis! Fast han testar inte, han bara är sådan. Jag skulle ha sagt upp bekantskapen med honom för länge sen om det inte vore för att jag tror att han inte klarar sig utan mig. Men jag försöker iaf undvika honom så mycket som möjligt, vilket leder till en massa klagomål att vi aldrig gör något (just dethär med att åka någonstans släpper han aldrig, fast jag sagt att jag inte kan). Det värsta är när han pratar om en annan kompis han har, klagar över hur jobbig hon är och allt jag kan tänka är att jag känner exakt lika för honom. Vill bara skrika att han är lika jävla jobbig han… Jag har försökt förklara hur jag känner, men då säger han bara att det inte är meningen att jag ska känna mig elak, träffad när han börjar snacka utan att han bara snackar… Jag kommer antagligen säga upp bekantskapen innan året är slut, det finns en gräns för hur mycket en människa får ta av en…

Men fråga dig själv, varför är du fortfarande vän med honom? Är eran vänsak värd att försöka rädda, förklara för honom hur du känner. Tror du inte att han kommer ändra sig så säg upp bekantskapen. Det är meningen att man ska må bra av sina vänner.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker han låter som en väldigt barnslig och bortskämd kille!
Håller med #1 om att du borde fråga dig själv varför du fortfarande är vän med honom osv.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Mauo
0

Vänner man kan lita på och som man kännt länge är ovanligt och något man bör ta vara på.

Jag skulle testa att stå upp för mig själv.

När han börjar snacka andra matställen, säg bara att du lovar att han får bestämma nästa gång, ta han i handen och börja gå mot din favorit-kinakrog. :)

När han "testar" dej, testa att uppmärksamma det för honom. Påpeka att han byter ämne och att du gärna vill höra vad han tycker om ditt, eller att han ska respektera att du inte vill skrapa ihop slantar för en resa utan hitta på nåt annat..

Bryt mönster och chocka honom lite. :)

Människor hamnar lätt i stela mönster, och hans är ju tydligen destruktiva för er relation.

Detta är såklart bara min amatör-analys^^ Jag skulle ha gjort nåt åt det hållet iallafall. :)

hus-musen
0

Jag hade aldrig orkat med en sån människa, vänner ska man umgås med för att det är roligt och man får ett utbyte av dem!

Sätt ner foten, nästa gång han tjatar om att resa fast han vet att inte du har råd så be han betala en del av summan då. Är han så på att resa så kan han väl hjälpa till?
Den enda som kan styra din kompisrelation är du, strunta i om han blir sur, han uppför sig som en bortskämd barnunge.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

TS Hur kommer du göra?

Noa-Nisse
0

Tack för alla tips och råd!! jättebra!

#5, jag vet inte hur jag ska göra. Ikväll kommer han hit för vi ska kolla på film och då måste vi välja film… Då kommer han ta övertaget men jag ska stå upp för mig då!! eller iallafall försöka. så får vi se vad som händer.

Karmatarerskanise
0

#6 Ge dig inte! Säg att du vill bestämma för en gångs skull. Håller tummarna Glad

Noa-Nisse
0

#7 tack Hera :D

Även om jag vet att han kommer bli sur på mig och sitta tyst hela kvällen för att jag säger som jag vill så är det nog värt det!!

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

#8 Ja, självklart är det värt det. Han beter ju sig som en barnrumpa om han blir sur för att du vill bestämma för en gångs skull, bara till att ignorera och lossas som ingenting.

[Dezederia]
0

Jag följer detta med spänning. Har själv haft en sådan kompis. Va några årsen dock. Sa upp kontakten.

Vill gärna veta vad som händer :)

[Mairah]
0

Känner också igen sådant typ av betende, och de är inget vidare.

Stå på dig, säger jag med, trots att jag vet själv hur svårt det kan vara. Annars lär du nog ta och bryta kontakten helt Oskyldig

MajaL
0

Säger som #11. Vill se vad som händer här.

Det låter verkligen otroligt barnsligt. Låter som en svartsjuk och lite bortskämd filur. Knepiga att tas med.

Jag känner igen det. Hade en kompis som var likadan. Tills jag insåg att det var ohållbart. Vi är inte vänner längre. Bara när vi "måste".

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Noa-Nisse
0

Okej, uppdatering om ikväll.

Vi cyklade till Ica och köpte något gott till filmen sen när vi kom hem till mig för att se på film så sa han först att han ville se "på smällen"

Fan tänkte jag, den ville jag också se… Men jag sa att jag ville se en annan film mest för att gå emot. Då sa han äsch vi tar "på smällen" var så längesedan vi såg den. så började han öppna filmen!

Åh, jag blev så irriterad då… för tänkte på vad ni här inne har skrivit. Så sa jag. Jag vill verkligen INTE se den filmen, kan vi inte ta någon annan?

Efter många om och men så tog vi en annan. Inte den som jag föreslog men vi tog ju heller inte den som han ville se (som det brukar bli)

Han blev direkt sur och kall och ville inte snacka alls. Han åt ingan popcorn som han alltid brukar göra, mest för att visa sin surhet.

efter ca halva filmen frågade han om JAG(!?) var sur på honom eftersom jag verkade vilja bråka?… Jag visste inte vad jag skulle säga men sa bara att jag verkligen inte ville se den filmen för det var inte så länge sedan jag såg den själv…

Det slutade med att  han gick hem ganska tidigt, typ direkt efter filmen och sen skickade han ett sms för ca 1 timme sedan

"tycker du verkade konstig ikväll, är det något som har hänt?"

Jag har inte svarat… så på den vägen är det.

hus-musen
0

Så det är att bråka när du inte gör som han vill? Ehm ja ett sånt ex hade jag, och han blev ex av en anledning.. Nu är ni bara kompisar men ändå! jag hade svarat att det hade ju varit kul om jag kunde få vara med och bestämma någon gång oxå.

Qui dormit, non peccat

[Dezederia]
0

Säg precis hur du känner! Sedan kan du ju fråga han varför han har dig som kompis när du inte får vara dig själv!

Kram :)

Karmatarerskanise
0

Jag hade sagt åt honom att det inte är att bråka när man har en egen åsikt och önskan. Sagt att han inte ska vänta sig att man alltid ska foga sig efter honom.

Måste säga att han låter väldigt omogen i sitt beteende.
Hur klarar man sig i livet om allt måste gå som man själv vill? Om alla är emot en om de inte lyder?

MajaL
0

Jag är helt inne på #16 linje. Säg som du känner. Nu frågar han ju rakt ut. Då är det din tur att svara rakt ut. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se