Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 3392 ggr
villrådig
0

Min kompis är en tjuv

Hej

Jag har läst mycket på detta forum men aldrig registrerat mig. Nu kände jag dock att det var dags.

Jag har för en tid sedan fått veta att min bästa vän roar sig med att ta saker.  Både av andra kompisar hon har och saker från butiker. Godis, smycken, smink och även en del kläder vad jag förstår.

Det började med att hon hade ett fint armband på sig och jag frågade var hon köpt det. Hon berättade då att hon "hämtat" det i en butik här i stan. Efter det har hon nämnt flera andra saker som hon också gått in och plockat på sig utan att betala.

Jag har naturligtvis gjort allt för att få henne att sluta. Vi har bråkat massor om det här och nu känner jag att hon undviker mig.  Jag frågade om hon inte ångrar sig ett dugg för vad hon gjort och gör.    "Nej men jag ångrar att jag berättade för dig som verkar ta allting så hårt"

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra och jag mår inte alls bra av att veta vad hon håller på mig. Hon är ju ingen tonåring. Vi är båda 26 år. Jag kan ju inte ringa polisen och anmäla henne. Eller tipsa de butiker hon sagt att hon brukar ta saker i? Eller ska jag bara låtsas som ingenting och vänta på den dagen hon åker fast. Jag fattar inte att det inte har hänt ännu. För detta har pågått ett tag nu.

Kan påpeka att hon har ett arbete där hon tjänar bra med pengar. Nästan dubbelt så mycket som mig, och jag klarar mig ändå gott och väl utan att stjäla…

hus-musen
0

Stjäl hon av kompisar oxå? Snacka om dålig vän!

Och nej det är inte ett acceptabelt beteende, jag kunde kanske ha visst överseende om det vore ett barn, men är man 26 år så vet man bättre än att snatta! Jag tycker du gör helt rätt som konfronterar henne.

Har du frågat varför hon snattar? SKulle vara intressant att höra förklaringen..

Qui dormit, non peccat

villrådig
0

#1 Ja jag vet egentligen "bara" en sak som hon stal av en "kompis" Den sa hon att hon tog för att den prylen inte går att få tag i Sverige (köpt i Spanien)

Jag vet inte om hon vet själv varför "För att jag kan" sa hon en gång.. och "måste du alltid vara så ordentlig och präktig jämt"..

Karmatarerskanise
0

Att stjäla fast man inte behöver kan vara ett beroende, som man faktiskt kan söka hjälp för.

Vill din kompis inte sluta vet jag inte vad du ska göra.
Jag hade nog själv tipsat affärerna. Kanske är det tagen hon behöver bli för att hon ska öppna ögonen?

Var inte så längesedan jag såg ett program om folk som alltid stjäl. De kan inte gå i affärer utan att ta med sig något ut.

hus-musen
0

Kicken antar jag då. Men hon är knappast den första vuxna som inte har fått någon självinsikt eller uppfostran.
Även om det är bara en sak så är det en för mycket i mina ögon. Hur tarv får man vara liksom. En normal människa hade sagt du den där är skitsnygg, skulle jag kunna få köpa den av dig eller nått.

Jag hade nog svarat, "nej inte för att jag är ordenligt och präktig, utan för att jag mentalt är äldre än 13 år och vuxit förbi fjortisstadiet"
Om hon inte kan försvara sitt beteende utan att gå till angrepp på dig säger en hel del.. Hon vet att det är fel.
Alltid svårt att veta vad man ska göra i det läget, snattar hon saker när du är med oxå? Isåfall kan du räknas som medskyldig, vilket inte vore så kul.

Qui dormit, non peccat

[nidlo1]
0

Att stjäla är nog ett beteende från omedvetenhet, eller/och att man mår dåligt.

villrådig
0

#4 Nej hon har inte snattat då jag varit med (inte vad jag sett iaf, ska jag kanske tillägga) Men skulle jag se när hon gör det skulle jag absolut säga till personalen direkt. Inte kan jag bara gå tyst ut genom kassan då, usch vad hemskt.

Men jag kommer nog tipsa personalen där hon brukar "handla" och hoppas att hon åker fast. Trist för henne att det måste bli så, men jag har tjafsat så mycket om detta nu att jag orkar inte mer då hon vägrar lyssna