Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 5563 ggr
Karmatarerskanise
0

Oväntat besök?

Hur reagerar ni om det ringer på dörren när ni inte väntar på folk?
Tycker ni det är kul med oväntat besök eller är det jobbigt?

Sara
0

Jag tycker det är skitjobbigt.

Jag vill veta när folk ska komma och jag ringer alltid innan jag hälsar på nån, går inte hem till folk utan att ha bestämt innan.

Sara

Karmatarerskanise
0

#1 Jag är som du. Jag öppnar faktiskt inte dörren om jag inte väntar besök. Inte heller går jag hem till någon oanmäld eftersom jag inte gillar det själv.

Namiko
0

Jag får aldrig oväntat besök av mina vänner, alla har vett nog att höra av sig innan och se om det passar. Ringer det på dörren när jag inte väntar mig någon blir jag därför oftast irriterad eftersom det alltid står någon försäljare eller liknande utanför.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med er. Tycker att man ringer innan man besöker någon. Jag öppnar dörren, men tycker det är jobbigt.

[Emma--]
0

Jag tycker det är jobbigt.

Lyan
0

Jag tycker inte om det. Är det någon jag känner öppnar jag men släpper sällan in dem, de får stå i dörren. De som är välkomna in har vett att ringa innan så de hamnar inte i situationen "stå kvar i dörren". Är det någon jag inte känner öppnar jag inte dörren, inte heller om vaktmästaren plingar på, han har mitt nummer så han får vackert ringa innan

pyromanen
0

Det beror helt och alldeles på vem som kommer Skrattande.  Från wooowww! tänk att xx har kommit för att häsa på, ohh så kul.  tills "oh shit o nej, och vi som inte har städat och varför just nu när jag hade tänkt göra …. uhhhh!".

Om det är nån jag gärna vill ha besök av kan jag faktiskt tycka spontanbesök kan vara att föredra för då har man inte några förväntningar på sig att ha lagat bästa maten, gjort fint eller nåt, kommer man oanmäld är man ju inställd på att ta et som det är.

line84
0

Kan tillägga att min mamma är precis tvärtom.. Hennes dörr står alltid öppen och hon tycker att de spontana besöken är de allra bästa.. :)

Åsa S
0

Jag tycker ocks¨å det är trevligt med överraskningsbesök. Mindre press då, folk som dyker upp oanmälda brukar inte förvänta sig man storstädat, bakat etc.

[Wera]
0

Jag tycker det är jobbigt ibland, beror på vem som kommer och vad dom vill (ex. bara hämta/lämna något spelar ingen roll) men jag vill helst att dom hör av sig först innan dom kommer över. :) Jag brukar alltid höra av mig innan.

Men tyvärr har inte alla den vett och respekt när det kommer till sådant. Jag är hos min pojkväns föräldrar ganska ofta (nu under sommaren varje dag) och hux flux kan det komma hit ett gäng av hans vänner utan att säga till, dom kan ex. ringa "Tjena jag är på väg till dig" så kommer dom en minut senare (han bor en mil bort från själva "byn"). Och ibland kan hans ena kompis sms:a och fråga vad han gör och om han kan komma upp en stund, visst säger han då. Men då kommer inte bara han, utan kanske 4 stycken som han drar med sig! Det tycker min kille kan vara jobbigt men han säger ingenting. Jag tycker det är så respektlöst! och alltid frågar hans ena kompis om dom kan göra något(alltså hemma hos min kille i verkstan eller kanske åka skoter) och då tar han med sin tjej, utan att ens säga något eller en fråga om det är okej att hon är med, jätte ofta. Det tycker in kille kan vara jätte trist ibland (ex. om de ska åka skoter, då måste ju hans kompis skjutsa tjejen, vilket gör att de inte kan åka i samma fart och "leka" som min kille vill göra).

De kan t.o.m dyka upp folk när vi inte ens är hemma! Då kan dom gå in i hans verkstad och titta på hans grejer tills vi kommer :o (det är olåst eftersom hans föräldrar är hemma) Vilket min kille inte alls tycker om, t.o.m sena kvällar då vi lagt oss kan det vara folk som kommer förbi, dom kan ringa när dom står utanför och frågar om han vill komma ut en stund? Ibland åker dom bara förbi och ser att det är släckt.

Banankaka320
0

Jobbigt!

[_annaH]
0

Har ingen ringt o sagt att dom ska komma så öppnar ja aldrig. Dels för att ja blir rädd o dels för att ja inte vill ha besök :P

Veero
0

jobbigt! Ibland klättrar dom upp på garaget nedanför mitt fönster (bor på andra våningen i en lägenhet) och så hoppar dom in på balkongen och knackar på. Dom ser då inte i hela min lägenhet, mindre kul, tänkt om man sitter där och gör något som man inte vill att dom ska se. Och ibland tar dom vanliga vägen, knackar på och även då är det jobbigt. För ibland har jag nyss vaknat och håret åt alla håll och man ser ut som en kratta så öppnar därren där så står hela killgänget där. Nej, släng iväg ett sms innan bara så går det bra! :)

Noa-Nisse
0

#13 men oj :O va underligt att hoppa in på balkongen :P

Jag gillar inte spontanbesök för jag är så himla slarvig av mig. Alltid har jag disk framme, tre-fyra klädhögar på olika ställen, typ stolar bord eller t.om. golvet. damsuger gör jag när det behövs enligt mig. Jag är inte så petnoga och eftersom jag har stor hund som släpar in på det mesta känns det inte lönt att damsuga varje dag för det blir lika skitigt efter en liten stund.

Har jag planerat besök så städar jag och diskar undan så det ser bra ut.
Jag känner att jag hade nog uppskattat spontanbesök om jag:

1. gillat att städa och göra rent så det ser fint ut i princip hela tiden
2. inte varit upptagen med annat

För oftast när det kommer spontanbesök så har man något för sig och jag gillar inte att bli avbruten ^^

Nu låter det som att jag får spontanbesök stup i kvarten. Nejdå det är väldigt sällan och om det någon gång plingar på dörren så är det oftast försäljare eller annat folk som jag inte känner.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mandusius
0

jag tycker det är trevligt med överraskningsbesök:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[Wera]
0

Skapligt jobbigt när man nyss duschat och går runt i underkläder så plingar det på dörren! En gång plingade det på när jag gick runt i underkläder och handduken virad runt håret, tittade i "kikhålet" och en liten pojke stod där och skulle sälja majblommor! Jag tänkte äh jag öppnar inte och hoppades på att han skulle sticka men han fortsatte nacka och plinga! Så jag slängde på mig en lång jacka och tog bort handduken och drog igen händerna i håret och öppna lite halvt och stack ut huvudet haha.

SaraC
0

Det beror ju på vem det är. Min syster och mamma står jag så pass nära att dom kan titta förbi bara sådär utan att säga något innan och jag likaså till dem, vi bor alla nära varandra. Men då är ju saken också att de står mig så pass nära så att jag kan säga till om det inte passar att de inte kommer in just då, och likadant tillbaka.

Jag är lite kluven i det där. Jag tycker om att man kan titta förbi hos folk utan att ringa först och att folk kan göra likaså hem till mig, men samtidigt kan man vissa dagar inte alls ha lust att se folk alls och då är det ju drygt om folk kommer oanmälda.

I övrigt tycker jag väl bäst om att folk först hör sig för innan de kommer. Men har både kompisar och grannar som kommer över ibland utan att säga något innan och det är inget som stör mig, vill jag absolut inte träffa någon människa så låtsas jag väl bara att jag inte är hemma och låter bli att öppna.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ANNIA
0

När det gäller inom familj eller vänner så är det ingen som hör av sig i förväg om det inte är nåt speciellt som man planerar att göra just vid besöket så att man verkligen vill veta säkert att personen är hemma. Och det är ju också andra sidan med oväntade besök, ibland är folk inte hemma och då är det så.

Enda gången jag blir sur är om nån som känner mig kommer när dom vet att jag troligen sover.