Ok med abort?
Hur är det nuförtiden tror ni? Är det mer accepterat med abort än vad det var för 25 år sedan?
Tycker du att det är bra eller dåligt att vi själva får göra valet fram till en viss vecka?
Idag käns det mer accepterat. Jag är för abort och tycker det är bra att vi själv får välja :) Det är våran kropp, och om man inte känner sig redo för ett barn ska man få göra abort tycker jag - förutsatt att det är innan det gått för många veckor :)
Jag tycker det är bra, för ibland blir man gravid trots att man skyddar sig med kondom eller andra P-medel, och man bör ju inte sätta barn till världen om man inte vill ha barn.
Men jag tycker det är hemskt med folk som inte skyddar sig och sedan blir gravida, vad tror man liksom? Bättre att skydda sig innan, och inte använda Abort som "p-medel".
Fri abort absolut. Ingen ska vara tvungen att bli mamma som inte vill det.
Jag tror det pratas för lite om aborter. Jag tycker siffrorna på hur många aborter som görs är skrämmande. Om man pratade mer öppet om det när det hände och hur man mår mm tror jag kanske det kunde få fler omkring att tänka till lite mer och inte ta risker. Alla i detta landet har ju faktiskt tillgång till preventivmedel,och då kan det inte vara riktigt att det ska behövas SÅ MÅNGA aborter. En abort är både tuff att gå igeom för dom flesta, många som grubblar länge (några för alltid) och det är inte billigt för samhället heller, så jag tycker den möjligheten ska vara den absoluta nödlösningen.
Jag är för abort men skulle antagligen inte klara av att genomföra en själv så länge inte min eller barnets hälsa är hotad. Jag skulle inte vilja sätta ett liv till världen som inte kan klara sig själv, ett kolli. Men annars, nej, tror inte jag skulle klara det.
Men jag tycker det används för ofta och väldigt ofta pga att skydd inte används.
Jag tror inte folk tänker att vi skiter i skydd, vi kan alltid göra abort. Jag tror helt enkelt folk inte tänker alls. Och sen när de blir gravida så blir de aningen förvånade och så vill de inte bli föräldrar och så görs en abort.
Sara
Är för abort OM man har skyddat sig men ändå blir gravid eller t.ex våldtäckt. Men har man haft sex och inte skyddat sig, så anser inte jag att man ska göra abort för då har man inte skyddat sig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Men är det bättre att tvinga en person som inte vill ha barn till att skaffa barn? Det blir ju också fel.
#6 Nej det sa jag inte heller. Men vill man inte ha barn ska man skydda sig. Och råkar man ändå bli med barn då tycker jag att man kan göra abort men gör man ingen ansatts till att skydda sig, så varför ta massa liv då?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, min fråga är ju hur man ska komma undan det problemet då.
Hur ska man få folk att skydda sig istället för att tro att det inte kommer hända dom?
# 8 Jag tror inte det går. För ärligt talat har vi väldigt bra upplysning redan om hur man skyddar sig mot både könssjukdomar och oönskade graviditeter.
Det jag tror skulle fungera är billigare och säkrare skydd samt att det uppfinns fler skydd för män, typ p-piller liknande.
Hormonella skydd har massa biverkningar som folk inte vill ha och ådisar tar bort en del av känslan och är dessutom ganska dyra. Dessutom tål inte alla gummit.
Sara
#9 Ja, p medel för män hade ju varit bra. Men angående gummit så finns det sorter även för de som inte tål vanligt.
Och visst, en del P-medel är dyra, men långtifrån alla.
Så tyvärr, jag tror inte heller det går.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är för fri abort, sålänge det inte har gått väldigt lång tid.
Tycker det är helt upp till var och en, så ja jag tycker det är mer accepterat. Men har tyvärr träffat en tjej som vid 17 års ålder gjort 5 aborter redan, pga oskyddat sex…. Och det känns bara fel på alla sätt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad andra gör är upp till dem, men för mig skulle det vara otänkbart i varje situation jag kan komma på (utom våldtäkt kanske).
Fri abort, självklart. Det bästa vore förstås om folk skyddade sig bättre, för så kul är det inte att göra abort även om det är superbra att möjligheten finns.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#9 #10 Man är ju på väg att få fram p-medel för män så förhoppningsvis dyker det upp på marknaden i framtiden :)
#15 Vad bra :) Är ju inte rätt att vi ska ordna det alltid.
Det absolut bästa med manligt p-medel är att ansvaret blir större på dem å de inte kan skylla på att kådisar är så obekväma.. Utan får ta eget ansvar att skydda sig.
Sara
#17 Yes!
Det är nog mer accepterat. Och självklart måste man få göra det valet själv. Men det är synd att så många aborter sker bara för att man inte skyddat sig.
Det är säkerligen mer accepterat idag och jag tycker det är jättebra med fri abort. Man ska inte sätta barn till världen om man varken vill eller kan ta hand om dem. Dock är jag emot de som gör abort upprepade gånger och har det som ett "preventivmedel", men olyckor för de som skyddar sig kan hända alla och då tycker jag man ska kunna göra abort.