Relationer iFokus

Relationer

Etikettskilsmässa
Läst 3580 ggr
nicesandra
2011-07-13 09:52
0

Relationen till exet

Nu har det gått drygt ett år sedan jag flyttade ifrån mitt ex. vi hade då varit ihop i 5,5 år och vi delade många åsikter, tyckte samma i många frågor.
Min intention var att vi skulle skiljas som vänner, det minsta jag ville var att vi skulle kunna se varandra i ögonen, hejja och kunna stanna till och prata lite om vi sprang på varandra på stan.
Det har blivit så att han har hjälpt mig med bilen när jag behövt det, och vi har pratat långa stunder när vi setts.
Den här killen är inte så bra på att se till sina egna behov, utan hjälper ständigt och jämt folk i sin närhet som ber om hjälp. Han har gått in i väggen 2 gånger, och jag tror inte att väggen är så långt borta nu heller.

Han och hans familj har höns och jag har under våren åkt dit ibland och köpt ägg, när jag ändå varit i närheten. Jag har tyckt att det har varit trevligt att ha  en ursäkt för att träffa honom och prata med honom, jag tycker om att prata med honom.
Så var jag där i helgen, och det känndes inte alls bra. Då hade jag även varit där helgen innan och köpt ägg, men då det blev så stressigt då och jag inte tyckte vi hann prata något, passade jag på att åka dit denna helg med. Han antydde att jag var där ofta, undrade om jag saknade livet vi hade ihop och så. Berättade att han inte hinner med sig själv, och även om han skulle göra det, så ser han ingen mening med att göra något för sig själv. Jag förstod då att det gynnar inte honom något att jag kommer dit och träffar honom, jag har endast gjort det av egoistiska skäl, billiga ägg och lättsamma men givande konversationer.
Han säger att han inte har något emot att jag kommer dit, men jag vet att även om han hade det, skulle han inte säga något om det.

jag vill nu inte längre åka dit. för hans skull, och i längden för min egen. och jag vill att han går och pratar med någon, en kurator eller vad som helst, för att han skall förstå sitt egenvärde.

nu till frågan. jag skulle vilja säga till honom: jag kommer inte komma hit och köpa ägg något mer. jag har enbart gjort det av egoistiska skäl: billiga ägg och lättsamma och bekväma konverastioner med dig. men jag tror inte att det är något som du mår bra utav. du måste lära dig att du har ett eget värde, inte bara när du hjälper andra, utan även när du gör saker för din egen skull. jag vill att du går och pratar med någon, för jag ser att du behöver de. och du får jättegärna ringa mig om du känner att du vill göra det någon dag. men ja kommer inte komma hit och köpa ägg, och det är inte för att jag inte tycker om dig, eller inte vill träffa dig, utan för att jag vill inte vara ett utav alla andras behov som du sätter framför dina egna. jag tror inte att du mår bra utav det.

kan jag säga så? får jag säga så, har jag någon rätt astt säga så, eller jag rentutav skyldighet att säga så?

hus-musen
2011-07-13 10:57
0

Hur ofta köper du ägg? Kan inte se något problem att du köper ägg någon gång ibland och sen åker, du behöver inte ställa dig och konversera med honom. Som du skrev så ville du vara vänner och kunna säga hej när ni möts, du kanske ska stanna vid det?

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2011-07-13 12:14
0

TS; jag tycker du kan säga det som du skrev om du känner att du har ett behov av det.

[carlsbergs]
2011-07-13 13:30
0

Jag tycker att man ska lämna sina ex bakom sig om man inte kan vara vän med de utan att på peka vad den bör göra o inte göra.

Karmatarerskanise
2011-07-13 15:33
0

#3 Det håller jag inte med om att man ska av den anledningen. Det kan vara svårt att efter ett förhållande veta hur man ska bete sig, även om kärleken är slut och man bara är vänner. Det kan ta tid att lära sig.

Fridaybrew
2011-07-13 15:49
1

Förstår inte varför han ska prata med kurator när det är du som söker upp. Tycker det är inte behöver daltas med killen, sluta dyka upp helt enkelt. Han ringer när han ringer, that's it, du behöver inte ens lämna nummer han har nog kvar ditt eller så kan han hitta det om han prompt behöver ha tag i dig.

Ses ni på stan så kan man fortfarande nicka vänligt och hälsa.

Sen att han är en person som tydligen sätter andras behov före sitt eget är något han själv väljer. Var man är herre över sitt eget liv! Ni gjorde slut, det är över, det är inte din plats att "förändra" honom eller hans liv numera.

/Fridaybrew

Morphogenesis
2011-07-13 20:12
0

Men även om känslorna tar slut på det romantiska planet så kan man fortfarande bry sig om sina ex. Vissa personer är inte riktigt "herrar över sina egna liv" och kan behöva lite vägledning.

[carlsbergs]
2011-07-14 17:00
0

#6 Var människa är" herre" över sitt eget liv.

Det finns inga ex som kan förändra det.Faktiskt ingen människa alls.

nicesandra
2011-07-14 18:00
0

Tack för alla svar :)

grejen är att han kommer undra om jag slutar dyka upp, nu när jag dumt nog gjort det så frekvent ett tag, och undra om jag slutat bry mig honom totalt. samma sak kommer han undra om jag åker dit och bara köper ägg och åker med en gång igen. därför vill jag "avsluta" det på ett sjysst sätt.

#7 visst, alla är vi herrar, men alla har inte förstått det. det tog ett tag för mig att förstå

och ja, jag bryr ju mig fortfarande om honom! därför jag startade den här tråden.

Sara
2011-07-14 20:35
0

Om du anser dig vara hans vän så tycker jag gott du kan prata med honom. Jag hade själv blivit förvirrad om en av mina vänner slutade komma och tog avstånd från mig utan förklaring.

Sara

Fridaybrew
2011-07-14 21:45
0

Frågan är ju hur ofta ringer han , hur ofta initierar han kontakt osv… ?

För är svaret att han inte själv tar kontakt med dig då behöver du inte tala om att du inte kommer kontakta honom senare. Det är helt enkelt överflödigt och onödigt "dramatiskt", han lär märka eller inte om du slutar dyka upp. Tror inte han är dummare än så, tror dessutom han är medveten om att det är slut.

Tror knappast han blir förvirrad över att du uteblir helt enkelt, livet går vidare och ni har tackat nej till ett delat liv. Att vänner slutar höra av sig är tämligen odramatiskt, speciellt för en så empatiskt lirare som detta exet verkar vara, han lär inte vara ensam. Människor kommer och går helt enkelt.

Du kan tala om för honom att du inte kommer förbi osv när han tar kontakt med dig nästa gång vettja. Så du har ingen anledning att ta kontakt för att säga att du inte kommer ha kontakt.

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
2011-07-14 22:02
0

#10 Nu känner ju TS sitt ex, det gör ine vi. Så vi kan ju inte säga hur han kommer reagera.

Fridaybrew
2011-07-14 22:10
0

Diskussionsforum där vi alla vet förutsättningarna =)

Det behövs inte förtydligas att vi inte vet mer än vad som skrivits.

I mina ögon verkar det vara helt ensidig kontakt, om så är fallet så är det den kontaktsökande som kanske är i större behov av en kurator än den som blir uppsökt.

Om TS bara får medhåll och ryggdunk då fyller inte tråden inget egentligt syfte. Tråden startades för att höra efter och utifrån det som skrivits så är min åsikt det som jag har beskrivit.

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
2011-07-14 22:13
0

Handlar inte om ryggdunk.

Fridaybrew
2011-07-14 22:15
0

Vad vill du #13?

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
2011-07-14 22:16
0

Va?

Fridaybrew
2011-07-14 22:23
0

Nyfiken på vad du tror det handlar om? Du verkar ha bestämd uppfattning om vad som bör skrivas. Varför använder du inte dig inte skriva vad du menar istället för klyshiga :

"Nu känner ju TS sitt ex, det gör ine vi. Så vi kan ju inte säga hur han kommer reagera."

respektive

"Handlar inte om ryggdunk."      så använd dina ord ….vad handlar det om?

Varför känner du behov att förtydliga att vi inte känner de som det handlar om, trodde det var underförstått på internet. Ändå kände du behov att förtydliga det gentemot mig. Bör finnas en anledning till din reaktion eller hur. Skriv det du tänker istället för att man behöver läsa igenom dina undertoner eller insinueringar.

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
2011-07-14 22:26
0

KLyshiga haha :)  Tycker gott att det räcker med #11. Skrev det jag tänkte. Finns inga undertoner eller insinueringar. Det är inte djupare än så.

Fridaybrew
2011-07-14 22:31
0

ok =)

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
2011-07-14 22:32
0

Glad

Katti
2011-07-15 14:41
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tolkade inte alls TS som att han skulle behöva någon att prata om p g a deras relation utan för att hon, som ju känner honom väl, ser att han inte mår bra. Det är väl omtanke vänner emellan.

Men du, TS, kanske ska fråga honom om han vill att ni ska vara vänner och umgås som sådana? Vill han inte det så är det, som andra påpekat, inte din sak att hjälpa honom alls!

nicesandra
2011-07-15 17:10
0

#20, jag har frågat honom, och han vill att vi skall vara vänner. han säger "du kan ju ringa någon dag" "det kan du med!" svarade jag. han vill ha kontakt, men han söker den inte.

det får bli ett samtal, tack alla, även fridaybrew, jag håller inte med dig, men du har fått mig att tänka :)

Fridaybrew
2011-07-15 18:15
0

np =)

/Fridaybrew

Gur4m1
2011-07-15 23:11
0

Hm..

Om ni varit närmre vänner efter ni gjort slut så skulle jag sett det som en skyldighet men nu tycker _jag_ att det bara låter som att han griper efter halmstrån och kanske missuppfattar dina besök. Känner sig kanske ensam helt enkelt och du är lättillgänglig. Jag skulle bara slutat åka dit för att köpa ägg ett tag, låta honom reda ut det själv. Men visst kan du prata med honom också- ni har ett 5 år långt förhållande bakom er, det är kanske bara bra om du reder ut med hnom att du vill vara en vän- inget annat. Att du kommit dit för att du uppskattar hans vänskap och ja, det där om att du kommer dit pga billiga ägg är ju lite onödigt tycker jag ;) Att säga din åsikt så länge det är för hans välmående, av oro, är ju en omtanke från din sida. Jag hatar attityden "Lägg inte näsan i blöt", ibland behövs ju det! Folk är så himla dåliga på att be om hjälp eller visa att de behöver stöd.

Ja skulle pratat med honom om jag var du, även om det finns en risk att han inte tar det positivt så lär han få en tankeställare + att ni får en chans att räta ut ert skepp.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2011-07-15 23:14
0

Note:  En av mina bästa vänner är mitt ex, så alla är ju inte sådana som "ett ex är ett ex".  Vi har funnits där för varandra i vått och torrt i flera år- efter vårt  samboförhållande. Stöttat varandra i och utanför relationer- som vilka vänner som helst. Just för att vi varit tillsammans så står vi varandra en aning närmre än vad jag gör med mina vänner normalt. De enda problem vi haft är andra människors fördomar då de inte förstår att vi är främst vänner, inte FD älskare eller liknande. Vi har valt att lägga den biten bakom oss och byggt på det som var bra i vår relation- vårt gemensamma intresse och att vi kommer så fint överrens. Men det som krävs för en relation finns helt enkelt inte där.

Karmatarerskanise
2011-07-15 23:18
0

#24 Samma här, en av mina bästa vänner är mitt senaste ex. Har även bra kontakt med min allra första kärlek.

Gur4m1
2011-07-15 23:35
0

#25 jepp, är rätt tjenis med alla mina ex, utom de som är av åsikten att "ex är ex" och kör på den linjen. Men de som varit öppna för vänskap har jag mött med vänskap och det har resulterat i många "fika på stan" och samtal där man kunnat prata ut på ett annat sätt än vad man kan göra med en bekant eller en vän. Just för att ett ex är ett ex är man kanske ofta i en lite sårbar position. Man vet saker om varandra som få andra fått veta. Detta är både positivt och negativt, beror på hur man beter sig, och såklart- beror på känslorna för personen i fråga ^_^

Får ofta höra att jag och min kompis (ex) är "freaks". Själv är jag bara glad att ja har en så bra vän. Är mer synd om de som känner att de måste döma min relation med fördomar baserade på deras egna problem med sina ex. Vänner ger stöd och vänner kan ibland säga vad de ser som pågår.