Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 4196 ggr
CelsiusT
0

Billingsmetoden?

Tänkte höra om det är någon här som använder sig av billingsmetoden? Antingen som preventivmetod eller för att bli med barn?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Karmatarerskanise
0

Jag hade inte litat på den som preventivmetod, känns inte som att det är så lätt att hålla koll på flytnigar.

Men för att bli gravid skulle det ju inte skada att prova.

CelsiusT
0

#1 Det är ju tydligen lika säkert som mini-piller, om man lär sig rätt och är noggrann.

Karmatarerskanise
0

#2 Det är ju just det, att lära sig. Det finns ju inga garantier att man lär sig rätt.

Så jag hade litat mer på piller. Men de är jag de.

CelsiusT
0

#3 Finns ju handledare som lär ut den, så det är ju inte bara att man kör på sitt eget rejs.

Karmatarerskanise
0

#4 Nä, det förstår jag med.

Madde
0

Jag måste får ursäkta men vad är billingsmetoden? Har jag aldrig hört talas om.

Får nog googla och söka vad det är för sorts metod.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Madde
0

Tack för länken, ska läsa den. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jodå Hera, nog är det säkert (om än inte hundraprocentigt - men det är nog bara total avhållsamhet!) om man gör rätt och att göra rätt är inte så svårt. Man tar ju tempen också och får på så vis en mer objektiv fingervisning! Visst kan det uppfattas som en aning bökigt eller struligt, men det blir snabbt en vana.

Jag använde billingsmetoden för att bli gravid med mitt första barn. Hade på den tiden bara mens, och därmed ägglossning, var 3:e månad, d v s 4 gånger om året jämfört med normala 13… Därför var det helt omöjligt att pricka rätt och sex blev tyvärr under en tid ett tråkigt måste Rynkar på näsan.

Blev gravid under den första perioden jag hade koll enligt billingsmetoden. Jag var själv förvånad över hur tydligt det faktiskt syntes på både temperaturkurvan och flytningarna att ägglossningen var på gång. Så tydligt att jag två dagar innan (jag skulle iväg och para en hund) kunde be min man om full tank Skrattande.

Efter första barnet ville vi ha ett till, så det var inte aktuellt med någon preventivmetod. Tvåan är ganska exakt två år yngre än ettan. Sedan var vi klara och jag förlitade mig på att kolla flytningarna (inte så noga och ingen temperaturkurva). Det funkade inte, så vi har tre barn Flört.

Det går ju att komplettera billingsmetoden med p-dator om man vill. Den mäter mängden hormon i urinen. Då borde metoden bli väldigt säker.

CelsiusT
0

#9 Men ni fick bara ett barn till? Jag menar, ni slutade väl inte med sex efter det? Eller använder ni annat preventivmedel nu?

Hur gick du tillväga när du började?

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sen satte jag in en hormonspiral Flört. Han vägrade lita på mig i det avseendet mer!

Det var 13 år sedan, så jag minns inte riktigt, men jag hade ett diagram där jag skrev in morgontempen och ritade en kurva över den. Det fanns även plats för noteringar om flytningar och annat relaterat. Kommer inte ihåg om jag fick det av min läkare eller om jag hittade det på nätet. Man börjar när man har mens.