Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 4686 ggr
[WX5]
0

Särbos fast gifta?

Skrev en privat inlägg på Bokstavsfolk om det som hänt. Hera vet om detta. Men jag funderar på om det är bäst att jag kanske flyttar ifrån mannen min och lever själv ett tag.

Nu vet jag att ni inte vet något om Åland men är det svårt att leva som särbo och samtidigt är gifta? Vi kommer att ha barnen varannan vecka. Kan barnen stå skriva kvar på huset och att jag får barnbidragen ännu? Eller måste jag även skriva över barnen till mig även om dom inte flyttar med. Jag kommer alltså bo i huset när mannen är borta på jobb varannan vecka.

Detta blir nog lugnats för alla partner då vi redan för fyra år sedan tänkte skilja oss. Jag har ingen ny och inte heller han. Inte vad jag vet men jag tror inte det.

Kan jag få bostadsbidrag?

Karmatarerskanise
0

Att bo isär lite kanske kan hjälpa ert förhållande, eller så ger det er klarhet i att ni kanske inte ska vara tillsammans.

Vad som gäller på Åland vet jag inte, men borde du inte kunna ringa någonstans och fråga?

[WX5]
0

Ja det kanske ger en skjuts i förhållandet. Jag vet inte riktigt vem jag skall ringa. Vad heter såna ställer i Sverige där man kan ringa och höra sig för. Vet att FPA (Folkpensionsanstalten) har hand om bostadsbidrag och barnbidrag.

Wand
0

Här i Sverige så är det ju så att man måste skriva barnen på sig för att få barnbidraget, men som sagt vet jag inte hur det är på Åland. 
Att bo isär och fortfarande vara gifta kan kanske vara tufft, men om ni tror att det blir bäst så är det såklart värt ett försök innan ni gör något annat.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lorita
0

I Sverige tar det ju ett år innan en skilsmässa får laga kraft om man har små gemensam barn har jag för mig.

Troligen är det samma på Åland och då måste man vara särbo och det betyder att bidrag och ekonomi ändå måste fungera och då troligen alla system även byggda för detta (jag vet inte om man måste skicka in för skilsmässa men det kan man ju alltid ångra sen om man finner varandra igen)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[WX5]
0

Det är 6 månader, man gör en skilsmässa i två delar här. Man ansöker om skilsmässa och finns det barn så skall man efter 6 månader skriva på ett nytt papper efter denna betänketid.

Okej då är det smartast att jag skriver barnen på mig fast dom bor kvar här i huset. Eller om han betalar summan till mig. Men papprerna kommer då till mig från dagis och liknande?

Allamej
0

Ultimata lösningen för en sån som mig…. Eller snarare drömscenariot.

Men det var helt off topic så jag ber om ursäkt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Liinus
0

Hej!

Tror inte att du kan skriva barnen på en adress och ha dem boendes på en annan. Barnbidraget ges till den förälder som har barnen mera än 17 dagar per månad. Det är även denna förälder som har rätt till att få underhåll.

Kontakta socialen i hemkommunen, eftersom ni måste ha ett umgänges och vårdnadsavtal för barnen.

[WX5]
0

Vårdnadsavtal är inget problem för vi kommer överrens om hur vi skall ha det och kan inte göra så mycket åt detta då mannen jobbar på båt varannan vecka och då måste jag ha barnen och sen när han är hemma så tar han dom.

Vi kommer att ha 8 dagar och 6 dagar. Han 6 dagar och jag 8 dagar per 2 veckor.