Semestern och problem med chefen
Måste nog ta bakgrundshistorien först innan jag tar upp mitt problem.
Jag startade mitt jobb i april förra året som servitris på ett cafe/florist. Då hade min chef just köpt företaget från hans pojkvän som gått i konkurs och bestämt sig för att det vore en jättebra ide att starta upp ett cafe i blombutiken. Bara det är världens sämsta ide. De drog alltså ner sin försäljning av blommor med 75% ungefär, för att ge rum åt ett cafe som är så litet att även om vi gick på maxkapacitet dygnet runt, året runt, så skulle vi inte kunna generera tillräckligt med pengar för att betala av alla skulder som genererades i.o.m. inköp av köksutrustning, ingredienser, löner osv - än mindre gå med vinst.
Efter ett turbulent år, då jag har varit sjuk ovanligt mycket, så deklarerade min chef i maj att han också gått i konkurs, och att vi alla var utan jobb.
Ena veckan så är vi alla utan jobb i slutet av månaden.
Nästa vecka så kan vi fortsätta att jobba så länge vi vill, för han tänker försöka hålla stället öppet så länge han kan. Dock så måste vi kräva lön av staten, vilket skulle ta minst 6 veckor att gå igenom. Vi skulle alltså jobba utan inkomst i minst 6 veckor (och utan möjliget att betala räkningar/hyra osv). Han planerar även att lämna stället och låta oss "sköta oss själva".
Veckan efter det så börjar rykten gå om att pojkvännen som gick i konkurs första gången tänker köpa tillbaka stället. Min chef deklarerar att i slutet av veckan så slutar han - vilket gör att vi står utan en florist och kock.
Och veckan efter det så är det "officiellt". Pojkvännen ändrar våra scheman och beter sig som en chef i allmänhet och så rullar det på i ett par veckor. Min gamla chef slutar dock aldrig, men hotar hela tiden med att göra så och jag tror vi satte ut 4 annonser för en ny florist/kock under de veckorna - men vi tog aldrig in någon ny.
För två veckor sedan så hade jag fått nog av all stress, mitt nya schema och all ovisshet om vad som kommer hända med mitt jobb osv och skriver ett dokument där jag säger vilka dagar jag vill ha semester, och att jag vill ha mitt gamla schema tillbaka.
Efter närapå en vecka så kommer min gamla chef, med mitt dokument i handen, och säger att jag kan ha mitt schema tillbaka men säger ingenting om semestern. När jag ska gå hem för dagen så säger han att han inte ska gå i konkurs längre, hans pojkvän ska inte ta över och att han stannar och allt kommer bli "som vanligt" igen.
Bokar min semester den kvällen då han inte verkade ha några invändningar mot min semester (en helg i slutet av augusti och första veckan i september).
Och i förra veckan så kommer min arbetskamrat och säger att hon ska ha semester i slutet av augusti. Då det är emot reglerna att två personer har semester samtidigt så ifrågasätter jag det, då jag bad om min semester över en vecka innan och hade fyllt i den i kalendern också då han aldrig sagt att jag inte kunde ta semester.
Blir lovad helgen i augusti, då jag var först med att be om den och det är hennes fel att hon inte kollade kalendern innan hon bokade sin semester.
Men nu så har han bestämt att jag inte får ta min semester i september! Allt är bokat redan, och stressen och frustrationen kokar i mig.
Jag funderar på att bara skita i allt och säga att jag åker oavsett (jag har sparat med blod svett och tårar i snart ett år för att kunna åka iväg) och säga att han får göra vad han vill med mitt jobb, men jag vet inte om jag vågar.
Blir jag utan jobb så måste jag gå utan inkomst i 6 veckor innan jag kan ansöka om bidrag, vilket jag inte har råd med. Pojkvännen skulle ställa upp såklart, men då vi redan lever på luft i princip så skulle det bli enormt påfrestande. Förhoppningsvis så kan jag hitta ett annat servitrisjobb eller liknande efter, om jag inte lyckas få tag på ett "riktigt" jobb innan september.
Jag vet inte vad jag ska göra! 
Kan du inte dra in facket?
KAn inte ens tänka mig hur stressad du måste vara och det låter onekligen väldigt skumt med all denna ovisshet och byte av chefer hela tiden.
Det skadar ju inte att du frågar facker om det finns något dom kan göra.
Facket kan int alltid hjälpa- beror ju på hur arbetsplatsens relation med dem ser ut och de anställdas överrenskommelser med arbetsplatsen?
Skulle ta och söka ett nytt jobb, sen när du får det så drar du. Den där arbetsplatsen verkar vara riktigt kasst för någons mentala hälsa och vilka strulpellar dina "chefer" verkar vara.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#2 Nej, precis därför jag frågade om hon inte kan dra in facket.
Inget fack vad jag vet
Bara en liten egen butik… Har inte skrivit in mig hos något "generellt" fack heller då jag inte har någon aning om vart jag skulle vända mig 
Söker jobb för fullt, men tror inte att det hinner bli något innan semestern (och tror inte folk vill anställa någon som ska iväg inom en månad), vilket gör att det känns så jobbigt..
Skulle bara vilja be dem köra upp jobbet där solen inte skiner, men kan ju inte räkna med att ha anställning när jag kommer tillbaka sedan 
Tror ni att det kan vara värt att säga att "jag åker och så är det med det" och hoppas på att jag inte blir av med jobbet? Då vet jag iaf att jag har anställning tills jag hittar något nytt..
Eftersom det är så svårt att få jobb idag, hade jag nog inte vågat dra utan lov.
Men då du säker nytt jobb behöver dom ju inte veta att du ska på semester, du kan säga att du kan börja det datum som du är hemma. Så prova sök jobb.
Men tyvärr tror jag du borde avbeställa semestern.. Eller JAg hade gjort det. Men sen är jag kanske lite feg också?
Fast jag har ju sparat i ett år för den… Jag har bara ca 4-500kr/månad att leva på, så det har varit riktigt kämpigt för mig att lägga undan tillräckligt för att få ihop en semester..
Samtidigt så tror jag att de är för osäkra för att våga göra sig av med mig.. Det är bara 5 av oss på jobbet (varav 2 är min chef och hans pojkvän), och utan mig så skulle de verkligen ligga risigt till personalmässigt.
#6 Jag ser inte hur det spelar roll hur länge du har sparat? Kan du inte se det som så att du senarelägger semestern så hinner du spara ännu mer?
Men är du säker på att dom inte får lätt att ersätta dig så kan du ju köra på.
Hur kom det sig att dom drog tillbaka din semeter efter att först ha gett dig klartecken?

Jag tycker att du ska dra ihop ett personalmöte och be dem klarlägga hur företaget ska skötas och om det ens ska existera.
Därefter så är det tyvärr så att om du inte fått ett muntligt eller ännu hellre skriftligt att du ska ha semester så kan du inte kräva det heller. Har han sagt att du får eller har han bara sagt att du inte får? Fattar inte riktigt.
Jag hade inte stannat så rörigt som det verkar vara. Det funkar inte att behöva oroa sig, du kan lika gärna vara utan jobb om en månad liksom.Verkar ju inte bombsäkert precis.
Qui dormit, non peccat
#7 Kan inte boka om semestern då allt är bokat och konfirmerat, och dum som jag var så betalade jag inte extra för att kunna boka om…
Och gud vet vad som går runt i skallen på dem! Jag vet inte vad som pågår själv heller..
Har pratat igenom det lite med en f.d. kollega (som aldrig blev ersatt när hon slutade), och vi har kommit fram till ett möjligt scenario. (Min chef och pojkvännen jobbar båda i butiken, men de har helt olika uppfattningar om hur saker och ting ska skötas och de diskuterar aldrig buiness med varandra. De anser båda att den andra har helt fel när det kommer till stället)
- Jag lämnade in mina semesterdagar och ändringarna ang. mitt schema till pojkvännen, som jag trodde var min chef.
- Pojkvännen såg det som ett ypperligt tillfälle att "ge igen" lite och sätta min chef i skiten lite. Pojkvännen är en sån människa som bara säger till om det är något som inte är rätt, annars håller han bara tyst och låter oss bara fortsätta med vad vi håller på med. Därför antog jag att det inte var några problem med min semester då han hade sagt det på en gång till mig. Med schemat så bad jag honom se över det under veckan och ge mig mina nya dagar. Han nämnde därför ingenting om min semester eller schemat till min chef. Han visste gott och väl vad planerna för september var, och hade bara kunnat slängt ett getöga på datumena och gett ett ja eller nej sekunden jag lämnade min dokumentet.
- När jag pratade med mina arbetskamrater (inklusive chefen) en vecka senare (när jag bokat resan) om vilka dagar jag ville ha ändrade, så tog chefen tag i saken och ordnade mina dagar. Han kollade dock aldrig semestern, då han antagligen (som jag) antog att pojkvännen lyft på bladet i almanackan och sett efter och varit kompetent nog att kunna säga "nej" om det inte fungerade.
- När jag sedan påpekade att min arbetskamrat inte kunde ha semester samtidigt som mig så gick han och kollade vilka datum jag hade fört in i kalendern och insåg att det var en hel del som pågick den veckan och kom till slutsatsen att jag inte kunde få ledigt då.
Det känns som den mest logiska förklaringen, såvida han inte bara känner för att vara en skitstövel mot mig för att jag "stal" semestern från min kollega, som råkar vara hans bästa vän.
Okey, kanske inte så bra att boka utan avbokningstillägg, speciellt inte när ingen utryckligen verkar ha sagt att du fick semester.
Så, om du inte kan boka av semestern, så får du kanske chansa på att du får behålla ditt jobb. Du får ju säga att med tanke på hur liten lön du lever på så har du inte råd att semesterpengarna kastas i sjön!
Men, du borde också söka nytt jobb, om du inte får stanna på detta stället. Och ett möte med båda dina chefer och de andra anställda borde ju verkligen avklaras!
Mjo, det lutar nog åt att jag bara åker ändå. Söker jobb för fullt, och blir jag av med det så är det så. På nåt sätt tar vi nog oss igenom 6 veckor om jag inte hittar något nytt.
Och vi har bett om ett personalmöte sedan vi blev anställda… Men de är båda två som småbarn. "Kan själv!" är deras motto, och blir de ifrågasatta eller tillsagda så stormar de ut och kan ibland inte komma tillbaka på flera dagar.
Okey, låter nästan som dom borde gå i konkurs om man får säga så!
Ni tar er säkert igenom de 6 veckorna. Det mesta går, bara man vill :)
Det låter som föteraget i sig själv knappt kan klara 6 veckor innan konkurs. Verkar ju helt galet.
Att driva ett företag som inte går runt kan man inte göra särskilt länge.
/Maria