Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 4547 ggr
Ratlings
0

Orkar inte längre

Nu har jag tröttnat och börjar brytas ned totalt av att mamma var och varannan dag hotar med att slänga ut mig. 
Jag har ingen utbildning, inget jobb - ingen inkomst. Jag bor hemma som vilken 19 åring som helst som inte har egen inkomst.

Jag har gått till soc, berättat om min situation men dom kan inget göra heller.. Trots det att vi varit "kända" inom soc sen 2006 just pga mitt mående och min och mammas ständiga krig.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre, eller hur länge till jag står ut. Och det skulle verkligen inte förvåna mig om hon en dag sa "Nej nu får du flytta härifrån" och bara slänga ut mig. Känner bara för att slänga ut mig själv just nu, packa lite saker och sätta mig på en parkbänk. Kommer jag få hjälp då?

// Lise
When nothing goes right, go left!

CelsiusT
0

Om din mamma kastar ut dig så kommer du få hjälp på ett eller annat sätt. Din mamma har skyldighet att ta hand om dig tills du fyller 18 år eller, om du går i skolan, tills dess du fyller 21 år.

Fast jag minns inte riktigt, för jag vet att dom bråkade med oss när jag var drygt 18år, inte studerande, och behövde flytta hemmifrån. Kunde ju inte bo ihop med min mamma som bara hade en liten tvåa, vi hade dessutom bott ifrån varandra när jag gått i skolan och då är det jobbigt att komma hem igen och lyda mamma. Men jag vet att vi inte bara rakt av fick hjälp för dom ville tvinga mamma att flytta för att ha plats med mig. Vi fick bråka om det. Så helt lätt är det nog inte. Men det går.

Medarbetare på westernridning.ifokus

hus-musen
0

Packa din väska och gå in på soc, säg hej min mamma har kastat ut mig nu efter lång tids hot, situationen är ohållbar och jag har ingen att bo hos. KOlla min historik så ser ni bakgrunden. Vad gör jag nu?

Kan de slöa efter och finns det minsta möjlighet att du kan bo hemma så kommer de att proppsa på att du gör det. Mitt enda tips är gråt som attans, och se till att din mamma är med på noterna.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

#1 Bråkar med dom gör jag varenda vecka typ.. Först säger dom att dom kan hjälpa mig, sen inte. Sen sa dom att dom kunde hjälpa mig om jag hoppade av skolan så mamma inte var försörjningskyldig längre vilket jag gjorde. Nu säger dom att dom iallafall inte kan hjälpa mig..

#2 Smart tänkt! Ska iallafall ringa dit på måndag och säga något i stil med att jag måste flytta hemifrån innan 2-3 veckor annars kommer hon slänga ut mig.

// Lise

CelsiusT
0

Bra är att börja söka egen bostad, så man har lite alternativ på lut (så gjorde jag och hade åd redan den biten klar).

Jag vet att min mamma var ganska hård och satt och sa att jag inte på några vilkor kunde bo hemma. Och jag uppträdde förtvivlad.

Gråta är jättebra!! Bråka är jättedumt!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ratlings
0

Står redan i kö här på lägenhet… Men kommer ju ingen vart ändå utan pengar! Eller tårar här för den delen.

// Lise

Lorita
0

Vad gör du för att få ett jobb?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

loreleideluxe
0

Varför ska soc hjälpa dig? Ska soc hjälpa alla 18-19 åringar som vill flytta hemifrån? Vad kan du göra för att hjälpa dig själv? Kanske söka in på en utbildning och ordna studentboende?

Ratlings
0

#6 Är aktivt sökande inom AF

#7 För att dom vet om min och mammas situation. Den är ohållbar. Och eftersom du inte vet något alls om oss så är det här inte som en vanlig "föräldrasituation". 
Som det står hoppade jag av skolan just för att få hjälp. Men funkade det? Nej dom ändrade sig ju!

// Lise

Åsa S
0

Soc ger ingen hjälp ifall man blir utslängd enligt min erfarenhet, är föräldrahemmet inte bedömt att vara olämpligt blir man ändå bara hänvisad till boende hos sina föräldrar. Soc är en sista utväg inte den första då det går dålig,t med sista menar jag att man kanske inte har föräldrar, släktingar, vänner man kan bo hos utan står helt ensam då kanske soc. hoppar in men inte alltid. Det är inte lättare att bli vuxen och bo själv oft,a än det är att stå ut och bo kvar hemma hos föräldrarna, livet kan ge många smällar värre än att stå ut med bråk med föräldrar.

Och aktivt sökande inom AF är helt värdelöst man får inga jobb genom att sitta på AF och söka i deras databaser. Ring/åk runt till företag och sälj dig själv, tala om varför just du skulle passa på företaget och vad du har att ge,se till att ge ett gott intryck,  lämna CV be dem ringa då det finns lämpligt jobb ledigt och var inte rädd för att ta jobb som kanske inte låter så kul. Är lättare få jobb ifall man redan har ett så man kan lätt söka sig vidare sedan.

+Det var urdumt hoppa av utbildningen blir så mycket svårare få jobb, inte bara har man ingen utbildning det ser ut som man är en sån som ger upp då det blir motgångar och företag brukar vilja ha nån som kan slutföra det som de tar på sig även om det är tufft, de vill inte ha nån som ger upp. Så var beredd på att kunna ge något bra svar ifall de frågar varför du hoppade av utbildningen då du söker jobb.

Lorita
0

Har du ingen möjlighet att hoppa på en utbildning, läsa det du har kvar?

Ratlings
0

#9 Jag vet inte om du läst något av det jag skrivit innan? 
Soc lovade att jag skulle få hjälp men sedan ångrade sig. Det är inte bara bråk det handlar om psykisk misshandel, ända sen jag varit liten.

// Lise

Lorita
0

#11 återupptar du studena (kanske på annan ort) så kan du lättre bli fri från dina föräldrar.

Nu är du nitton år och räknas inte som barn längre men ändå för ung för att flytta hemifrån själv om di nte har jobb.

Ett tips när det gäller jobb knacka dörr hos alla handlare och resturanger/korvmojar runt där du bor, något napp måste du kunna få.

Ratlings
0

#12 okej.

// Lise

[Alenzi]
0

Kan du inte få studiebidrag om du fortsätter plugga? Flytta in på studentboende?

JohannaEkroth
0

Föräldraansvaret gäller när ungdomarna deltar i gymnasiestudier, men max till de fyller 21 år.
Om en ungdom hoppar av gymnasiet upphör föräldrarnas försörjningsansvar om ungdomen fyllt 18 år. Skulle ungdomen återupptar sina gymnasiestudier innan han/hon fyllt 19 år återupptas föräldrarnas försörjningsansvar.

Ungdomar som fyllt 19 år och som vill återuppta gymnasiestudier utgör i vissa fall en mellan-grupp som kan få problem med försörjning. Föräldrarna har inte längre försörjningsplikt och bidrag/lån inom de vanligaste studiestödssystemen kan man få först det år man fyller 20 år. Om den unge är arbetslös och inte kan försörjas av föräldrarna och om Arbetsförmedlingen inte kan erbjuda arbetsmarknadsåtgärd kan försörjningsstöd beviljas tills den unge kan få studiemedel.

Du har rätt att hoppa på gymnasiet igen till det året du fyller 19 år, men då är det bråttom då terminen går av stapeln snart. Kan du inte söka till ett internat? Då slipper du bo hemma? Fråga soc.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maria
0

#14 Tyvärr så är det nästan lika svårt att få en studentlägenhet som en vanlig lägenhet på många orter.

/Maria

Lorita
0

Karlskrona fins lediga rum och inte så dyra, vet jag Tyst

Ratlings
0

Karlskrona är då ganska långt bort..

// Lise

Lorita
0

#18 det var mest om du vill studera på annan ort men jag tror inte du får atudielån för gymnasium, så du får stå ut och avsluta sina studier och sen söka jobb eller högskola någon annan stans.

Vad har du kvar 1-2 år?

Ratlings
0

#19 Hade två. Men hoppade av pga överenskommelse med soc, som nu har ångrat sig.. Fyller ju 19 nu i höst så det är nog kört iallafall.

// Lise

Karmatarerskanise
0

#20 Men vad menar du med att du hoppat av pga en överenskommelse med soc? Kan inte tänka mig att de rått dig att hoppa av. Målet med dom är ju att man ska bli självförsörjande, och det lär man inte bli direkt om man hoppar av.

Så vad var var ni överens om?

Ratlings
0

#21 Situation såg (ser) ur såhär:
Jag blir ständigt psykiskt misshandlad av mina mamma.
Jag gick till SOC, med min kontaktperson, och för att än en gång ta upp detta för jag mår inte bra av det! Då sa dom att om jag hoppar av skolan skulle dom hjälpa mig, för så länge jag gick i skolan kunde dom inte göra det.

Men sen ångrade dom sig. Dom kan inte alls hjälpa mig och nu sitter jag fortfarande fast i denna helveteslägenheten med en mamma som för tillfället prioriterat att laga sin bil istället för att se till att vi har mat. Jätte roligt. Nej jag står inte ut. Jag gör inte det. Jag känner bara för att försvinna just nu, jag mår så jävla dåligt.

// Lise

Karmatarerskanise
0

#22 Förmodar att de menade med pengar då de sa att de inte kan hjälpa till då man går i skolan, eftersom man då får pengar från annat håll. Du är i en knepig ålder också, redan vuxen. Hade di varit barn hade de kanske gått in och flyttat dig till fosterfamilj.

Men pengar borde du få nu, när du är arbetssökande.
Jag vet inte hur du ska göra. För att komma hemmifrån måste du ju hitta jobb, för att kunna söka lägenhet eller rättare sagt bli erbjuden en, och för att få jobb krväs erfaenhet och/eller utbildning.

Jag hade gått och pratat med en syo, frågat om det finns några alternativ för dig, skolor som ligger på annat håll som erbjuder boende på plats.

Ratlings
0

För en sista gång: SOC sa att dom skulle hjälpa mig, men gjorde nu inte det. Med allt då alltså.

// Lise

Karmatarerskanise
0

#24 Hur skulle de hjälpa dig?
De har ju begått ett stort fel om de sa åt dig att du skulle hoppa av skolan så de kunde hjälpa dig. Och det har jag väldigt svårt att tro att de har sagt. Troligare är att du missuppfattat. Annars borde din kontaktperson ha reagerat, för denne borde också vara väl införstådd med hur det fungerar med socialen.

Varför hjälper dom inte dig? Vad har dom sagt? Varför den plötsliga avhoppningen från er plan?

Ratlings
0

Dom skulle hjälpa mig med pengar till lägenhet, mat och allt det där. 
Min kontaktperson har reagerat så ja, även om du har svårt att tro att dom sagt så så har dom faktiskt gjort det.

Varför? Inte vet jag!
Dom sa som sagt att dom skulle hjälpa mig med lägenhet och allt det innebär att bo själv.
Det vet jag inte, chefen ångrade sig väl som vanligt.

// Lise

Karmatarerskanise
0

Då föreslår jag att du och din kontaktperson anmäler socialen för att ha vilselett dig. För dom ska aldrig råda någon till att hoppas av gymnasiet som faktiskt hjälper en i framtiden, hjälper en att bli självförsörjande.

JohannaEkroth
0

Det är inte kört. Du får söka tills det år du fyller 19. Hoppar du på nu så hinner du och studiebidrag får du tills det år du fyller 21.

Lorita
0

Lorita
0

Här om den studie hjälp du kan få LÄNK

Ratlings
0

#27 Ja kan vi göra.

#28 Men jag fyller ju 19 i höst.

#29&30 Ska läsa igenom, tack!

// Lise

JohannaEkroth
0

Du får börja till och med det året du fyller 19. Det betyder hela 2011. Du FÅR börja gymnasiet nu, om det finns platser kvar på den linjen du vill gå. Men nästa höst är det för sent att börja från åk 1. Då är det folkhögskola som gäller.

Ratlings
0

Grejen är att jag faktiskt har en hållen plats i 1an nu i höst.. Funderar på att gå iallafall, vill ju ha en utbildning.

// Lise

JohannaEkroth
0

Det skulle jag ha gjort, och det säger jag inte för att vara elak.

Vilken är anlednikngen till att du hoppade av gymnasiet från början?

[Alenzi]
0

#34 TS skrev ju att hon förstått det som at soc skulle hjälpa henne med pengar etc. om hon hoppade av, eftersom föräldrarna måste försörja henne om hon går i skolan.

#33 Det tycker jag definitivt att du skall göra :) Du kommer få så mycket mer möjligheter i livet med en studentexamen! Dessutom mår ingen bra av att vara ofrivilligt sysslolös, det gör någonting med självkänslan att jobba mot ett mål och känna att man är på väg någonstans!
Det är inga stora pengar, men du kan söka inackorderingstillägg från CSN om du inte bor hemma. Finns lite krav omkring det, men värt att kolla upp? Någon har redan nämnt internat, har du funderat på det? Annars finns ju inneboende, och vissa hyr ut t.ex. annex för en billig peng. Du kan helg- och lovjobba, och lägga undan pengarna för hyra.
Vart i landet bor du? Om det är en liten stad finns det säkerligen billiga bostadslösningar, kolla runt på blocket och på nätet. Stort lycka till, jag är säker på att det löser sig för dig i slutändan :)

JohannaEkroth
0

#35 Aha, missade det, Foten i munnen tack. Glad

Ratlings
0

Jo, mailade rektorn och så.. Ska nog gå i skolan iallafall.
Mammas reaktion på det var "Jaha, ska du utnyttja mig för att jag bli försörjningskyldig".. Suck,

// Lise

Karmatarerskanise
0

#37 Utnyttja. Det var ju verkligen ett ord man säger till sitt barn, som man själv satt till livet. Obestämd

Ratlings
0

Ja.. Hon är inte direkt snäll mot mig. Obestämd

// Lise

Karmatarerskanise
0

#39 Tråkigt att läsa. Synd man inte har några bra tips till dig

Ratlings
0

#40 Nej jag får väl stå ut ytterligare några år. :/

// Lise

Lorita
0

Du har i alla fall startat första steget för att bli fri och få ett självständigt liv Skrattande

Grattis och lycka till med dit kloka beslut Skrattande

Ratlings
0

#42 Tack! :)

// Lise

Falurven
0

#37: Sånt där blir jag förbannad när jag läser… Ursäkta uttrycket, men såna människor borde inte få ha barn.. Vad har du gjort för att förtjäna det där? Ingenting gissar jag på?

Förstår inte hur hon kan försöka väcka skuldkänslor i dig när du gör det enda rätta!

Mvh Nathalie

Ratlings
0

#44 Nej jag har inte gjort mer än att berätta att jag ska gå i skolan.. :/

// Lise

sommarflickan
0

Har du några syskon? Hur behandlar hon dem?

Ratlings
0

#46 En syster. Hon bor i Norge. 
Mamma är snäll mot henne iallafall.

// Lise