Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2338 ggr
Oriel
0

Jobbiga föräldrar

Jag måste bara få skriva av mig. I sommar har både jag och min pojvkän sommarjobbat och tjänat pengar. Och vi tänkte att vi på höstlovet skall ta en sista minutenresa till Egypten i en vecka. Jag fyller 18 i januari och min pojkvän fyller snart 19. Men mina föräldrar avvisade våra reseplaner med en gång. De säger att jag får åka när jag har gått ur skolan då jag måste satsa på skolan för att få bra betyg. De hävdar att "3an är det viktigaste året i på gymnasiet" och säger att jag måste plugga mer. De har också andra argument, till exempel att jag skall ta körlektioner för de 8000 kronorna som jag fick i lön och inte slösa bort dem. Dessutom hävdar de att jag kan bli sjuk om jag åker utomlands och på så sätt missa skolan.

De har aldrig tvingat mig till att plugga eller tjatat på mig om att sköta mina studier. Jag har aldrig haft svårighteter i skolan och jag är nöjd över mina betyg. I höst har jag ändå bestämt mig för att verkligen försöka att prestera mitt bästa.

Jag vet inte vad jag skall säga till mina föräldrar, vi har en bra relation och jag trodde inte att de skulle reagera så här när jag berättade om mina semesterplaner. Vad jag än säger till dem svarar de med att jag är naiv och drar upp det ena dåliga argumentet efter det andra med fokusering på mina studier. Jag är fullständigt underförstådd med att jag skall gå ett år till i skolan och jag kommer att göra mitt bästa. Men jag är helt säker på att det inte kommer att störas om jag åker bort en vecka på höstlovet.

Så min fråga till er är hur skall jag få mina föräldrar att jag inte längre är ett barn? Jag har försökt att prata vuxet med dem men de vill verkligen inte lyssna

-' Rebecca Johansson

Kalendula
0

I dina föräldrars ögon kommer du alltid att vara deras barn.

Ett argument skulle kanske kunna vara att du blir ju en erfarenhet rikare av att resa lite. O kanske se saker o ting ur ett annat perspektiv. Att det skulle vara så skönt att kunna se tillbaka till resan du gjorde om dina studuer blir jobbiga. Det skulle ju kunna sporra dig mer till att läsa också.

För även om man ska plugga som en … så behöver man andas o ta det lunt med. Inte bara stressa sig igenom ett sista år av studier. Resa är bra att göra då för att få ett uppehåll o andas.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Maria
0

Är det din första utlandsresa på egen hand? Jag kan tänka mig att de kanske är nervösa och oroliga och skyller på skolan.

Du "skolkar" ju inte ens då ni tänker åka på höstlovet.

Du och din pojkvän får bestämma er för hur mycket detta betyder tycker jag. Är det värt att det blir strul med dina föräldrar ett tag så tycker jag absolut ni ska åka iväg och njuta.

Tycker du att detta tar bort glädjen i resan så kanske ni ska vänta och åka nästa år.

Jag personligen tycker att dina föräldrar handlar fel. Jag tycker man ska stötta sina barn i deras beslut och göromål även om man inte alltid tycker det är så roligt eller klokt. Man kan säga vad man tycker men att förbjuda något leder aldrig till en bra relation.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Om ni åker på ett lov så ser jag inte hur det skulle påverka skolan. Men jag kan förstå att dom är oroliga om det är din första resa. Men när man åker med sin pojkvän brukar det vara lungt och inte en massa festande som det kan bli om man åker med vänner.

Berätta att en paus är bra när det gäller att fokusera på sina studier.

hus-musen
0

Ja ska ni åka på lovet så stör det ju inte skolan alls. Verkar som att dina föräldrar inte har lärt sig att du börjar bli vuxen helt enkelt, kan vara svårt att släppa taget.

Men du är inte den första som blivit hindrad att åka, och iomed att du inte är 18 så får du väl inte åka hur som helst heller? 
Att spara till körkortet är väl ett rätt bra argument om du frågar mig, tycker det är mycket viktigtare än en semesterresa.
Men samtidigt så är alla olika och du kan faktiskt jobba nästa sommar oxå (fast förhoppningsvis) och då kan du ta körkortet då om du vill ha körkort.

Qui dormit, non peccat

Wand
0

Du är ju faktiskt endast 17, så tyvärr är det dina föräldrar som styr det. 
Det är ju klart att de blir oroliga när du vill åka bort, du som är deras lilla barn. ;D
Är det inte bättre då att istället spara pengarna och åka på sportlovet nästa år istället? Då är det helt och hållet du som bestämmer + att du kanske hinner spara ihop lite extra pengar tills dess.
Skönare att åka till värmen då det är vinter också ju!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Oriel
0

Ja, som sagt är jag bara 17 och jag behöver mina föräldrars tillstånd för att åka. Och om de vägrar att ge med sig får det nog bli så att vi åker när jag är 18 istället.

Jag tycker att det är synd att mina föräldara tycker såhär, och vad jag än säger kan inte få dem att ändra åsikt.

-' Rebecca Johansson

Kalendula
0

Oj, vilken omställning det blir för dem sedan, när du bestämmer själv.Flört

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Gur4m1
0

1. du är inte myndig så bara att acceptera dina föräldrars ord.

2. Deras argument hr tyngd :)

- Du kan bli sjuk utomlands, inte alls speciellt ovanligt.

- Du är inte myndig, så ja, du är fortfarande ett barn om än en som kan resonera och bete sig som en vuxen.

- Du missar faktiskt en hel vecka minst från skolan.

- Körkort är faktiskt en mycket bättre och viktigare investering för dig, men där tycker jag att dina föräldrar år över gränsen då det är dina pengar- så länge du inte förväntar dig att de ska betala ditt körkort om något halvår då du kommer på att du minsan vill ha körkort! då alla dina kompisar har det.

Förstår din frustration men inte din stress. Åk nästa år då du är myndig. Why the hurry? Brottom både att bli vuxen och att slösa bort era surt förvärvade pengar.

Även om det inte känns så just nu så har dina föräldrar bara ditt bästa för sina ögon, de gör inte detta för att jävlas med dig. Åk nästa år.

Skulle själv ha satsat på körkortet dock. En semester med en pojkvän du kanske inte ens umgås med om säg- 2-5 år eller körkort..hmmmm

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Maria
0

#8 Du har rätt i alla dina punkter utom 5 då resan är tänkt att bli under höstlovetFlört

Även om du har rätt så är det ändå sådana här tillfällen i livet som man sår "små frön" av osämja och besvikelse och det blir större avstånd mellan föräldrar och barn.

Som förälder har man svåra val men jag (vi) har alltid valt att stötta vår son i hans beslut även om idéerna varit tokiga i våra ögon.

Jag har alltid litat på att han kommer "ro iland" allt och det har han hittills gjort. T.om över våra förväntningarGlad Han är idag 27.

Tillit och kärlek smäller högre än ansvar och logik ibland, tycker jag.

Man lever bara en gång och man är ung bara en gång.

/Maria

Gur4m1
0

#9 om jag mins rätt är "höstlovet" mer tänkt som "tid för självstudier" än ett renodlat "lov" ^_^ Sen får man tänka att man nog har mycket annat än plugg att tänka på om man planerar en resa utomlands ^_^ Hoho…Jag hade då haft problem att fkusera! Men man kan iallafall säga att föräldrarna har rätt i risken att bli sjuk, och även att tredje skolåret ÄR det viktigaste skolåret- höstterminen, absolut! :D

Man är fortfarande ung som 18åring :D Då kan hon göra precis som hon vill! :) Vet inte hur Ts är annars, om hon är en ansvarsfull, mogen tonåring. Hon kan säga det men vi vet ju inte hur hennes föräldrar uppfattar henne.

Maria
0

#10 OK, vi har väl inte riktigt samma uppfattningFlört

Jag tror inte heller att TS kommer vara så mycket mer annorlunda om 5 månader men att just invänta denna dagen tycker jag verkar lite fånigt.

/Maria

Gur4m1
0

Är väl mer att föräldrarna använder sitt förmyndarskap (precis osm det är till för). annar sär ju hela iden med åldersgränser rätt fånig- eftersom individer mogna olika snabbt.

hus-musen
0

#10 Höstlovet har aldrig inneburit studier alls. Åtminstonde aldrig i någon av de skolor jag gått på. Här har det varit en planeringsvecka för lärarna när de har haft sina kurser.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
0

Har varit "lov för självstudier" på skolorna jag gått på. Men nu talar jag folkhögskola och gymnasium. Men ett dåligt argument raderar ju inte sanningen i färldrarnas andra argument- och ett lov inebär ju inte att man inte ska öppna en skolbok :D Snarare har man ju chansen att ta igen där man brustit.

Kalendula
0

"Lov för självstudier" Då passar det ju alldeles utmärkt med en resa tillsammans med partnern. Det blir ju lite av både självstudier o kulturstudier. O dessutom miljombyte.

Nä, jag är för att TS ska resa även om hon är 17 snart 18 Skrattande

hus-musen
0

Folkhögskola och andra högskolor är ju en helt annan sak än vanliga gymnasium, på en högskola har du inte "lov" alls på samma sätt.

Det är ju under förutsättning att något har brustit om man behöver läsa in något, jag har aldrig öppnat en skolbok på ett lov och kommer aldrig att göra det heller. Är man ledig utan saker som bör göras så är man, annars heter det hemstudiedag/hemstudievecka.
Tredje året i gymnasiet var det enklaste året och synnerligen vårterminen. Sölar man inte så är man klar i tid och behöver knappt befinna sig i skolan alls. Höstterminen är lite jobbigare men inte så att man inte hinner vara ledig och göra roligare saker.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
0

ÄR hon vuxen nog att dra på "semester" (ochhar pengarna till det!!) så borde hon även betala hyra etc själv som går utöver studbidraget. Men det kankse hon redan gör- tills dess äre bara å göra som mamsen å pappsen säger :> Ja. jag kommer att bli en HEMSK mamma :>

Oriel
0

Jag kan ju säga som så att jag är väldigt ansvarsfull, mina föräldrar har aldrig behövt säga åt mig att studera. Jag pluggar alltid inför ett prov och gör inlämnningarna. Men jag har väldigt lätt för att lära, och jag är fokuserad på att få så bra betyg som möjligt på mina prov.

Min mamma flyttade upp till Stockholm med min lillasyster precis för ett år sedan. Anledningen till detta är att hon har fibromyalgi och hon skulle få hjälp i Stockholm. Jag, mina två systrar fick då bo själva med vår pappa. Jag var också mycket sjuk höstterminen förra året och ddessutom väldigt länge. Jag tror att detta har påverkat henne nu när hon kommit tillbaka. Jag får dock påpeka att mina betyg inte påverkades avsevärt av min sjukdom.

Men jag tror att hon är mycket mer "orolig" nu för min skolgång, och som hon säger "3.an är det svåraste året". Jag vill bara förklara för henne att jag klarar mig, att jag vet när jag skall plugga och att jag faktiskt gör det.

-' Rebecca Johansson

Sarah
0

Jag skulle inte släppt iväg en 17åring som aldrig rest själv till Egypten. Spec inte nu då det fortfarande inte är löst efter revolutionen i våras. Rättegången mot förra presidenten är på gång och det är demonstrationer varje fredag. Även om vissa turistorter är lugna så är det fortfarande ett land i oro just nu. Visst, jag skulle själv åka dit, men jag har rest mycket och är van. Men en ensam 17-åring till ett land där det precis varit revolution. Aldrig. Man har gott om tid att resa själv då man är äldre, även om det bara är några år. Man kanske bara är ung en gång, men det är en lååång gång. Jag blir 30 nu, jag är fortfarande ung.

Gur4m1
0

Det som Sarah i #19 också påpekar- jag skulle inte heller släppa iväg min dotter dit. skulle inte ens uppmuntra någon att åka dit. I oroligheterna kn en svenks turist råka illa ut speciellt en kvinna då deras kultur är jäkligt annorlunda våran dessutom när det kommer till Kvinnor. Man kn inte dölja att man är turist och jag tror ite de tar speciellt stor hänsyn om det blir kaos eller hemskheter händer. Märkligt att din föräldrr inte tgit upp det som en orsak till att ite låta dig åka.

Sarah
0

#20 folk har dålig omvärldskoll.

Gur4m1
0

#21 viv tror att bara för att det går "charter" och "är turistparadiset" att det bara är total chill :) Men de senaste året har det ju varit otroligt oroligt i stora delar av världen. Folk tror att inget kan hända dem, de ska ju bara dit och sola, äta god mat och köpa piratkopior :DDD Turisterna lever i en liten bubbla i länder osm Egypten och den kan brista så lätt och då vill man inte vara där…

Fridaaaa
0

#14 Så var det inte när jag gick gymnasiet eller grunskola, det är ett lov = inget pluggande om man inte vill, gick själv ut 2009 :)

till TS: Tyvärr, är du under 18 så har föräldrarna rätt att bestämma och håller med dem, om att körkort är viktigare att ta, då det är svårare att få jobb osv utan körkort :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
0

Precis. Ska man dessutom spinna vidare på turisters bubblor så kan jag ju ta upp att alla "all inclusive" resor som folk åker på dödar all lokal företagsamhet i området.

Är så less på att folk inte har koll på vad de faktiskt gör och vart de åker då de reser :(

Gur4m1
0

All inclusive ^_^ låter skitmysigt men uuuuurtråkigt! Sånt där som jag kan förstå att typ trötta pensionärer gör (alltsåinte alla pensionärer). Vitsen med resor är väl att ha de skönt men även att ta del av kulturen skulle man ju tycka. Men är ju rätt typiskt oss svenskar å dra till spanien för att käka köttbullar och dricka engelskt puböl. Jävligt dyra köttbullar säger jag.

pyromanen
0

Varit i helt samma situation när jag var 17 och ville åka med två gymnasiekompisar till Tunisien på chartersemester én vecka. Mina föräldrar sa nej och lyckades övertala mig.  För mig innebar det ett ännu större "tryck" som behövde komma ut och en ator längtan efter att fylla 18. Direkt efter gymnasiet (18 år) reste jag istället till Indien i 8 månader så dom fick för sina synder mina oroliga föräldrar Skäms.

Så jag tillhör de som tycker dina föräldrar gör fel nu.  Det är ingen jätteskillnad på att vara 17½ eller 18. Du vill dit, du har lov från skolan, du reser med din pojkvän, du har själv tjänat pengarna.

Min äldsta dotter är 17½. Jag skulle vara orolig om hon reste iväg. Jag skulle säkert komma med långa ramsor om att vara rädd om sig, men jag skulle inte försöka förhindra henne!

Att det skulle vara speciellt farligt håller jag inte alls med om.  Man kan bli bombsprängd i Oslo med, eller drunkna i Vänern.  Det lilla man ser på TV från Egypten handlar om oroligheter och därför är det den bilden man har av landet. Men det allra mesta är vardag, dom allra flesta mäniskor (i alla länder) är goda, hjälpsamma, gästfria.

Man lär sig mycket mer på en vecka i Egypten än på en vecka hemma.

Om du inte vill bråka med föräldrarna så kan du ju påminna dom om att du fyller 18 och säga att om dom inte tillåter resn nu så kommer du åka på sportlovet eller påsklovet istället så dom förstår att du har bestämt dig.

Sarah
0

Ja de flesta människor i alla länder är underbara, men att släppa iväg barn, ja ett barn, till ett land där det varit så oroligt nyligen, där det fortfarande är stora demonstrationer runt om i landet för att förändringarna går för långsamt, där man inte har en stabil regering, där fattigdomen ökat pga revolution.

Jag tycker absolut inte att det handlar om annorlunda kulturer eller pga att människor på ngt sätt skulle vara annat än underbara och gästfria, utan just för att det är ett land som fortfarande är oroligt. Jag tror inte heller att ngt skulle hända, men det är stor skillnad på att åka till oslo och kairo. Sharm el Sheikh är ju populärt bland turister, men även där har det varit enorma demonstrationer, Mubarak har legat på sjukhus där och nu har rättegången mot honom påbörjats. Den kommer förmodligen hålla på hela hösten, tycker du verkligen att det är ett bra land att åka till som ensamt barn? Ett land som just nu håller på att dömma sin förra president. Jag hoppas att allt blir lugnt då/ om han döms, men det finns två sidor av folket och ena sidan lär inte bli glad då dommen faller. Folkets ilska mot sina "ledare" är inte att jämföra med en storm på vänern.

Jag skulle hellre se min 18-åring åka till indien i 8 månader, eller luffa runt i södra afrika/ sydamerika, vilket fantastiskt sätt att lära sig mer om sig själv och andra kulturer, än att åka på 1 vecka charter till egypten just nu, eller tunisien för den delen som haft samma revolution (iofs skulle jag aldrig uppmuntra någon att åka på charter, så ser man inga nya länder). Men, det är en jäkla skillnad.

Gur4m1
0

Sydfrika där man gruppvåldtar skolflickor som en "kul grej"? Nej tack asså :(( För mig är det en kultur grej för om man åker utmlands för att festa och är en äkta turista så kan man råka illa ut om man hamnar på avvägar och inte vet ett skit om kulturen- speciellt som ensam , svensk tjej. Däremot om man är där för kulturens skull, har koll, respekterar ochh visar hänsyn till deras kultur i form av korrekt klädsel etc så är det säkerligen underbart och lärorikt.

Sen att resa i världen som tonåring under 60-90-talet är annrolunda än idag. Får inte glömma att omvärlden också har en "speciell" bild på "horiga svenskor- free for all" i många länder.

Då ter det sig bara dumt att åka till ett land som är en krutdurk, politiskt sett, om man bara vill "turista". Det _kan_ bli farligt :)  Nu tror jag iofs inte att färlädrarnas problem rä just resemålet.

själv föredrar jag att hitta mitt barn i vänern än våldtagen och knivmördad utomlands av en förövare som födmodligen aldrig kommer att "åka dit". Men nu snackar vi ju ""worst case scenario".

Oriel
0

#21 Jo mina föräldrar har koll på omvärlden. De har också sagt att det är farligt att åka till Egytpen pga oroligheter, men det är inte det som de fokuserat på i sin argumentation.

År 2009 åkte jag och min familj till Israel, och det är ju också ett land där det sker mycket i.

#24 I Egypten måste man nästan ha all inclusive för att inte riskera att bli magsjuk.

-' Rebecca Johansson

Sarah
0

Jag har bott och jobbat i Sydafrika, så jag vet skillnaden mellan media och verklighet just där ;) Har även jobbat i kåkstäderna och vet hur trevliga och gästvänliga de är där med. Jag festar mer än gärna i Kapstaden och Windhoek. Jag vet hur enkelt det är att backpacka som ensam tjej i Sydafrika och ex Namibia. Körde Sydafrika, Namibia, Botswana och en liten del av Zimbabwe för 2 år sedan. Våldtas som en kul grej? Ja det har ju aldrig hänt någon annanstans. Absolut inte i Sverige. Vart man än åker finns det ställen man ska passa sig för. I Stockholm går jag inte ensam i humlegården om natten, precis som jag inte går ensam i kåkstäderna utanför johannesburg. Inte heller tänker jag backpacka i Egypten så nära efter en revolution, men gärna sen. Ska man låta ett barn resa själv så skickar man den knappast till London nu heller. Jag hade bråkat om stället, inte resan i sig.

Maria
0

#29 Jag kan tänka mig att det inte är Kairo ni ska besöka utan Hurgarda eller något liknande badställe.Flört

Människor åker ex. till Thailand trots alla oroligheter som varit i det landet.

Jag och min familj har åkt runt i Egypten utan att bli magsjuk och inget all inclusiveGlad

/Maria

Gur4m1
0

#30 nej var en intervju där det visade sig vara en lek som förekom bland skolbarn- vet inte exakt var, men sydafrika var det iallafall. Men senast jag kollade förekomemr inte gruppvåldtäkt bland skolbarn i svenska skolor.

Min pojkväns faster levvde många år i sydafrika och hans kusiner är uppvuxna där, så visst vet jag att det även är ett vackert land med vänligt sinnat folk. Det förändrar ändå inte att det finns vissa ofrånkomliga skillnader som vi inte alltid är beredda på eller kan hantera- jag antar tt du var väl förberedd eller iallafall uppmärksam och medveten nog att ta reda på "de sämre ställena", alla svenskar turister är ju inte det. Som du säger, viss platser är oroligare och har sina tidpunkter då man inte besöker, helt enkelt. London, Oslo eller Egypten.

Sarah
0

Israel, vad man än tycker om det landet så är det en "demokrati" där det kan vara oroligheter i närheten av de palestinska områdena.

Man måste inte åka på all-inclusive, det är en katastrof för den lokala befolkningen, turism ska hjälpa lokalbefolkningen, inte ödelägga den. hur tror du att folk reste innan all-inclusive kom till? Hur tror du att alla miljoner som reser utan det i varmare länder klarar sig? Man är försiktig. Man dricker inte kranvatten, man har inte is i colan, man tvättar händerna.

Sarah
0

Hurgarda har även de haft stora demonstrationer :)

#31 ja folk åker till thailand trots oroligheterna, men inte fan skickar de sina barn ensamma dit?

Sarah
0

#32 inte? jag vet många övergrepp som hänt på svenska skolor. Och gruppvåldtäkter utanför skolan…

Oriel
0

#33 Det är oroligt i hela Israel om man skall dra det så långt.

-' Rebecca Johansson

Karmatarerskanise
0

#29 Man måste inte alls ha all inklusive för att undvika magsjuka ;)
Magsjuka kan du få även med all inklusive.

Maria
0

#34 Nu pratar vi om en som blir myndig om 5 månader och jag vet inte riktigt om jag kallar alla för barn innan dess och det helt plötsligt sker en stor förändring bara för att man fyller 18Obestämd

Nu är ju resan tänkt at bli med pojkvännen och det låter bra mycket mer betryggande än om det skulle vara ett tjejgäng som åkte.

Nu pratar jag bara om mig själv och egna erfarenheter.

/Maria

Gur4m1
0

#35 i detta fall tror jag om jag inte mins fel att 30% hade angett det som en rolig lek - att gruppvåldta flickor. :) Men såklart sker sådant även i Sverige. Men de tär som de som påstår att Grekland har färre våldtäkter än oss- men det snarare är att Sverige är bättre på att anmäla övergrepp och föra sanningsenlig statistik.

Min far och bror var i Thailand under oroligheterna och det var ricktigt ottäckt, inte minst för oss som satt hemma och fick höra om det på nyheterna. Själv tycker jag att det är onödigt att simma fram till hajen, bara för att hajar  i allmänhet ses som ett "missförstått" rovdjur :> ungefär så känner ja med att resa till "oroliga" länder.

Oriel
0

# 37 Det är säkrare att äta på ett fyrstjärnigt hotell än på ett kebabstånd mitt i öknen. De hotellen har inte råd att få dåligt rykte genom att bli magsjuk. Det är iallafall det jag hört när jag pratat med ett resebolag.

-' Rebecca Johansson

Sarah
0

Någonstans måste man dra gränsen.

Karmatarerskanise
0

#40 Haha, jag känner många som blivit magsjuka på de finaste restaurangerna och hotellen.

Sen är det väl en jäkla skillnad på att åka ut i öknen och äta, och på att äta på en inhemsk restaurang som turister ofta äter på.

Man måste ju våga lite här i livet, annars får man inte uppleva mycket.

Maria
0

#42 Jag har ätit mat i ett beduinläger i öknen där utomhusköket inte låg långtifrån utedassen.Tungan ute

Maten var ljuvlig och ingen blev sjuk….det kanske var rena turen vad vet jagOskyldig

/Maria

Gur4m1
0

*håller sig krampaktigt kvar i midsommarstången*

nä men visst är det så #42.

Leva fyrstjärnigt hotell i Egypten är väl lika givande som att leva på ett fyrstjränigt hotell i Stockholm eller..Skåne eller Danmark eller…ja… De är nog rätt likadant överallt förutom möjligen vädret och poolen. I dono.

Oriel
0

#42 Okej :)

-' Rebecca Johansson

Sarah
0

#39 Sverige ligger 2a på FNs våldtäktsstatistik. Grekland finns inte ens med bland de 15 översta. Man kan spekulera i varför det är så, men det är inte befäst att det skulle handla om att fler anmäler idag. I princip alla svenska tjejer jag känner har varit med om olika grova övergrepp från svenska killar, jag själv har blivit våldtagen av två svenska killar. Jag känner många som vaknat upp på fyllan med en svensk kille guppande över sig. Sverige är inget helylleland.

JA Sydafrika har enorma problem med våldtäkter och det är det enda land med fler våldtäkter per person än Sverige. Men, man ska också komma ihåg att även om våldsbrottstatistiken är hög i SA så är den väldigt geografiskt begränsad. Det är mest i kåkstäderna där fattiga bor, inte ställen där turister kommer att vistas. Jag skulle säga att det är större risk för en turist att bli våldtagen i humlegården, sverige är ju ett så vänligt land jag kan gå här själv om natten, än att det händer då man festar i kapstaden.

Men, det hör ju inte hit :)

Så, tillbaka till frågan #36, du reste inte själv i israel, inte samma sak. Jag tycker att dina föräldrar gör rätt som säger nej. Bra liknelse med hajen i #39

Sen, all-inclusive, jag blir så förbannad på folk som åker på sådant att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Faller för resebyråernas reklam, självklart säger de att det är bättre, de tjänar ju mer på det! Res med respekt eller res inte alls. All-inclusive våldtar lokalbefolkningen om man ska fortsätta på ämnet väldtäkt.

Sarah
0

http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=all+inclusive&x=0&y=0

en bit ner på sidan finns

"allt ingår, mat dryck och lagbrott" "mörk baksida av all inclusive" och fler inlägg…

Som ett exempel…

Karmatarerskanise
0

Sarah; du har helt rätt angående de fula baksidorna av All inklusive resorna.

Man bör resa rätt!

Gur4m1
0

Det är gneo forskngin visat att våldtäkt är mer stigmatiserat i ett land som tex Grekland :) Därför anmäls det inte i samma grad. Däremot antas mörkertaletvra stort, möjligen större än i Sverige- oavsett dina egna personliga erfarenheter (rätt liknande mina egna erfrenheter) är sanningen den att de flesta i sverige vågar anmäla. Sen att allt inte går vidare till ett brottmål är en annan femma.

Förstår din ståndpunkt, själv är jag helt trygg med att nattvandra i min egen hemstad, men jag tänker alltid utifrån min situation som kvinna och möjligt offer för sexualförbrytare. :D Intressant att du tar upp en invvandrartät, fattigt område som osäker plats i Sverige- kanske just för kulturskillnaderna, en annan syn både på sex och kvinnan, kanske även på "den svenska kvinnan".

Kan bara be om ursät om ja trampade på en öm tå, förstår att din bild av Afrika är annorlunda än min då du levt där och därmed även kan känna en helt annan trygghet än mig som bara får reda på ottäcka fakta. Fakta som för övrigt skulle styra mina val om mitt omyndiga barn ville resa dit eller dit- precis som jag inte skulle låta henne åka till "båtstad" eller vad fylleorgien i Sverige kallas :DD

Karmatarerskanise
0

#49 Mörkertalet tros vara stor i Sverige också.

Gur4m1
0

#50 ja, det hadnlar om säkert 100 tusen eller så :) Men en skillnad mellan Sverige och andr aländer är ju vad som räknas in som våldtäkt. I tex Grekland så är en regelrätt våldtäkt just våld + sex mot vilja, medan i Sverige kan det räcka att mannen stoppat in sitt finger i en sovande flickas underliv, eller sex i fyllan (som i många länder inte ens ses som våldtäkt i lagens eller samhällets ögon). Därav har Sveriges statistik ökat kraftigt de senaste åren sedan lagen rut åldtäkt stramats upp och täcker fler områden.. Men detta är ju en HELT ANNAN diskussion. förlåt TS för off topic.

Sarah
0

Precis, båstad är helt klart förbjudet även för mina barn ;)

Men, min bild av Afrika är en helt annan än min bild av Sydafrika. En brutal kontinent och ett brutalt land. På olika sätt.

Självklart är Sverige ett mer säkert land så från och med nu föreslår vi fjällvandring och utflykter till höga-kustenbron för alla ;) Semestra i Sverige är ju fantastiskt, förutom båstad då…

Men jag undrar verkligen om stigmatiseringen. Ingen jag känner som har blivt våldtagen har anmält… Inte ens de som blivit det de senaste åren i vuxen ålder. En arbetskamrat blev våldtagen av en kille hon kände för några år sedan, hon skämdes, min killes kompis blev våldtagen för ngt år sedan, vet inte vad hon hade för anledning att inte anmäla. Men, det här är tjejer med starka feministåsikter som ändå väljer att inte anmäla… tror inte vi kommit så långt inom det området.

Karmatarerskanise
0

#52 Jag har samma erfarenheter som du angående att anmäla sådant.

Sarah
0

Och som jag sa, folk TROR att det handlar om att vi är bättre på att anmäla, men det är INTE befäst. Det kanske är så, men det kanske helt enkelt är fler i Sverige. I FNs statistik står det att det är drygt 50 pers på 100 000. 0,05%. Ha säger jag om det. Det är en jäkligt låg siffra mot hur det ser ut i verkligeheten. Jag tror att mörkertalet är enormt.

Tror inte heller att man kan förklara en siffra som är 4-5 ggr så stor med att folk inte anmäler, det sker i båda länder, men det måste vara ngt mer.

Sarah
0

#53 visst är det tragiskt :(

Karmatarerskanise
0

#55 Ja, det är fruktansvärt Rynkar på näsan

Gur4m1
0

Känner knappt heller någon som anmäler för främst känner tjejerna att de inte har bevis nog, att det är besvärligare att gå vidare med det än bara "låta det vara". Men tänk då mörkertalen här i Sverige där man uppmuntras att anmäla- ett land där "våldtäkt finns inte "percis som 2homosexuella finns inte" inom vissa kutkurer ;)Där tord eju mörkrertalet nästanvara större- då männen dessutom kan var rätt säkra på att undkomma sin illgärning! Så tänker nog jag. + sm jag sa- i Sverige räknas mer handlingar in under rubriceringen våldtäkt- än i många andra länder. Mörkertalen kan man bara se sig om axeln och gissa. Skulle jag utgå från min umgängeskrets så torde det väl vara 10% av vår kvinnliga befolkning över 18 som aldrig råkat "illa ut".

I Sverige jobbar vi ju fortfarande hårt med att få bort "skam och skuld"stämpeln från de som blivit våldtagna, det är svårt för oss att förstå att i andra kulturer- däribland mycket troligen Grekland- är skammen större och skulden på kvinan stor. Klart man då även är mer tyst och döljer en sådan sak. Har man inget hopp om att få bort förövaren så tror jag de flesta rätt naturligt låter bli att anmäla, oavsett land. då de flesta våldtäkter sker inom beknskapskretsen eller fmailjen så har man ännu en till orsak att "hålla tyst". Problemen är att allt för få anmälda våldtäktsbrott går vidare och sätter dit förövaren. Tror det är några knappa hundratals, kanske tusentals som blir fällda om året.

5450 st anmälda våldtäkter i Sverige 2008. Mörkertalets tros vara minst 25 000 det året.

år 2009- fick man 16 000 anmälda sexualbrott, 6000 anmälda våldtäkter. Innan 1980-talet var gruppvåldtäkt i princip inte ett förekommande fenomen.

Hemskt, ja.

pyromanen
0

Vad mycket prat det blev om våldtäktsstatistik!  Oavsett var i världen man är så gäller såklart sunt förnuft för att inte öka risken. Att resa tillsammans med sin pojkvän är väl en väldigt bra grej för att minska den risken!

När det gäller magsjuka så är ju risken klart större i diverse exotiska länder än hemma.  Min värsta magsjuka under mina 8 månadr i Indien vr natten efter min födelsedag där vi hade lyxat oss med att äta på fint hotell (brukade äta riktig billig vardagsmat på småställen…)  välbesökta småställen där maten kokar så man ser det är mycket säkrare än ställen där man ger sig på att laga till enmassa kalla grejer, råa grönsaker, sallader o sånt. Buffér är bland det farligaste.

Man vill alltid bemötas med mer respekt av lokalbefolkningen om man följer den lokala "klädkod" litegran.  Det har jag upplevt många gångar.  Nära en tursitort är t.ex. muslimer vana att se västerlänningar lättklädda, men om man tar på sig långa ben o ärmar och något på håret (när inte man är just på stranden/hotellet) det är då man blir inbjuden till folk och lär känna landet på ett helt annat sätt.

Sarah
0

Ja det blev lite insnöat ;) Jag har själv aldrig blivit magsjuk då jag rest.

pyromanen
0

Har varit magsjuk i Indien ett par gångar, magsjuk i Nepal, magsjuk i Viet nam, magsjuk i Marokko, magsjuk på Sri Lanka, magjuk i Schweiz.  Och faktiskt haft vinterkräksjukan i Sverige med.Skrattande

Menmen. Trådens intressanta bit för "relationer", kanske mer handlar om det med att ge släpp på sina barn/ungdomar/unga vuxna?

Fridaaaa
0

Några saker man ska tänka när man är ute och reser är bland annat att inte dricka vatten där (förutom sånt man köper på flaska) inte heller is :) Det kan ge magsjuka, för dem har andra bakterier i sina vatten än vad vi har.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sugarskull
0

Jag åkte direkt efter gymnasiet utomlands ett år och jobbade. Eftersom jag var "bebisen" i familjen hade min mamma vilda protester! Hon trodde inte det skulle bli av förrän vi stod på flygplatsen och veckorna innan kunde jag se att hon hade lite smått panik över att släppa iväg sin "bebis". Hon hade svårt att ta mig för vuxen helt enkelt.

Mitt tips är att stå på dig och när ni diskuterar så bete dig vuxet. Inget skrikande, tjatande eller sånt för det bekräftar bara för föräldrarna att du inte är mogen nog. Diskutera sansat med bra argument och var mogen så dom känner att du kan reda ut detta själv och inte längre är ett barn.

sugarskull
0

Såg nu att du inte fyllt 18 ännu heller?

Spara pengarna och vänta annars! Sportlovet kanske? Nästa sommar? När du är 18 så behöver du iallafall inte deras medgivande, även om det är en god idé att hålla föräldrarna på sin sida Flört