Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 3325 ggr
anna5644
0

Vad ska jag göra?

Hej, Ny här på iFokus.

Hittade hit då jag har ett problem i min relation jag skulle vilja få lite översikt på.

Det är som följande, jag är förlovad med en kille som jag haft i 6år. Under sommaren förra året fick jag veta att han ljugit för mig angående rökning (jag är väldigt anti rökning vilket han vet om). Han rökte alltså bakom min rygg, när jag fattade misstankar och frågade honom nekade han. Efter någon vecka fick jag veta saningen och efter det så gjorde han det igen och igen. Fick tillslut fram genom några vänner att han rökt väldigt länge bakom min rygg. Det var en jobbig sommar men vi tog oss igenom den. Men under det senaste året har jag känt mig sviken vid flera tillfällen, har fått känslan av att han inte älskar mig på samma sätt längre samt att han gör allt för att reta mig. Har genom en vän fått höra att han pratar om hur han skulle lösa allt om de tog slut mellan oss, så får även känslan av att han tänkt dumpa mig men att han inte vågar. Förra veckan var jag bortrest, tänkte mycket på vår relation då, har dock inte kommit fram till något direkt. Kom hem igen och nu känns allt värre än någonsin, vet bara inte hur jag ska prata med honom, men jag tror inte vi kan laga detta…

Hur kan man berätta för någon att man vill ut? Att man inte orkar längre efter 6år? Snälla, all hjälp mottages tacksamt!

Karmatarerskanise
0

Det enda sättet jag anser är bra är att vara rak och ärlig. Berätta precis hur du känner och vad du tänker. Det är aldrig lätt, men det är det mest effektiva.

Det är det snällaste mot er båda. Och om du dessutom misstänker att han vill ut, så kanske det inte blir så svårt som du trodde.

Gur4m1
0

Förlåt, men här kommer min åsikt:

Lögner är förkastligt, men det finns saker som nästan är värre- tex att bli ihop med någon som man inte är näjd med- och i efterhand ställa krav, som partnern uppenbarligen inte vill förändra.

Du ger honom inget val - anser jag. Du ställer ett krav på honom- han tycker om dig och ljuger för att hålla fred mellan er och ändå kunna göra det han vill- det som borde vara hans eget val! Tex att röka. Fråga dig varför du blev tillsammans med en kille som röker? Varför DU känner dig sviken när DU är den som är antirök och förmodligen utsatt honom för ett mindre helvete när han rökt :P

Så ja, gör slut om du inte tål att din aprtner inte dlear dina åsikter gällande rökning djurrätt, moderaterna, att vara vegetarian osv. Han har stannat med dig och förvisso svikit dig genom att ljuga- men du "tvingade" honom till det genom att försöka styra honom där du inte har rätt att styra- Du kunde motivera hohnom men inte mycket mer. Du hade valet att acceptera honom eller dra vidare. Han var för mesig eller för rädd att förlora dig, för att stå upp för sig själv och sin vilja att fortsätta röka. Resultatet har du framför dig nu. Ni har båda gjort stora fel i mina ögon.

Säg att du vill ut, det är alltid svårt men jag tror att han överlever det fint :) Vara bara säker på att detta är vad du faktiskt vill.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
0

Håller helt med #2

Min kille både röker och äter kött och jag avskyr att han gör båda de sakerna. Men, det är hans val, vem f*n är jag att bestämma de sakerna övber honom? Han har lovat att sluta röka den dag vi ska skaffa barn, då handlar det inte bara om honom längre. Tills dess, hans problem, inte mitt.

[duejpjds]
0

Sätt er ner och prata. Berätta för honom precis som du själv skrev, att du vill ut ur förhållandet. 6 år är ganska lång tid och nu har du märkt att det inte går åt rätt håll… Dags att gå vidare, och det vore väl konstigt om det gick helt smärtfritt med tanke på hur lång tid ni varit tillsammans?

Han har pratat om vad han ska göra om det tar slut mellan er, det kan ju också vara så att han haft på känn att du ska göra slut och därför funderat på det..?

anna5644
0

Tack för alla svar, vi har pratat och gått isär. Han var inte berädd på det alls och det var tufft. Men nr 2 och 3 jag har inte försökt att förändra honom.. När jag träffade honom presenterade han sig som lika anti rök som mig vilket var en sak som hjälpte till för att jag skulle falla för honom…

Sarah
0

Men att inte acceptera att människor ändras av naturen är väl att försöka ändra på dem. Men, tråkigt att det inte gick att lösa.

hus-musen
0

Se det som så, hade han haft någon stake över huvud taget så hade han sagt sanningen rakt ut. Inte smygit runt och ljugit. 
Jag kan acceptera om folk ändrar sig och får nya ideer, men inte att hålla på och fjanta med att ljuga om det.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
0

Jojo…:D men blir man kär i nån pga att han inte räker och sedan kastar bort 6 år tillsammans pga det, så. Känns som win win för dem båda. Det är så livet är, folk ljuger (vi ser det på tv hela tiden) för att passa in- vi talar ju om rätt vita lögner- inte om att han ljög om att han vill knulla småbarn i rumpan eller mördar små, söta katungar som hobby eller samlar på porrbilder på åsnor och chimpanser….

Grabben ljög om rökning- som hanalltås kanske var helt emot när de blev ihp för 6 år sedan men av någon anedning ändrade åsikt om och inte ville behöva göra slut med henne för att få röka. I duno.

Bättre de går skilda vägar och var och en får göra sitt, och ha en chhasn att hamna med en likasinnad. Lögner går bort, men jag ogillar kontrolfreak-tendenser också- just för att jag själv varit ett.

hus-musen
0

#8 Jo sant, är själv i ett förhållande sen 7 år tillbaka, och det blir en del kompromissande och accepterande av varandras vanor och ovanor. Det är en massa givande och tagande, man kanske inte får exakt som man vill alla gånger.
Gillar själv inte rökning men skulle inte göra slut av den anledningen. Däremot upprepade lögner accepterar jag inte från någon.

Kan man inte komma överens så kanske man inte passar ihop, en tid isär kan leda till att man försöker på nytt tillsamman för att man ser att förhållandet är viktigare oxå.Glad
Eller så är det så att man är för olika, och då är det bättre att hitta en ny partner som tycker som man själv gör.
Men jag kan hålla med om att kontrollfreak enbart är läskiga, mitt ex var sådant..

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
0

Ja, lögner skapar oftast bara fler lögner och plötsligt känner man inte varandra längre och allt man byggt upp ihop kan rasa pga att lönerna uppdagas. Sen får man ju inse att man bara är människor och att vi gör misstag ^_^ Mitt ex var också ett controlfreak, och jag var ett mot min förra pojkvän (inte mitt controlfreak-ex) pga svartsjuka. Nu kör jag med mer lösa tyglar :> Jag HATAr rökning och har hittills inte ens börjat dejat rökande killar men jag skulle inte dumpa min kille om han började röka- men han skulle säga hejdå till att vi någonsin skulle ha en "gemensam ekonomi" ;)

Lögner är oacceptabelt men jag tror på att lösa problem, även när det handla rom lögner. Men de tär ju bra att man står på sig om det man vekrligen tror på, även om jag inte alls kan relatera till det.

hus-musen
0

Ja det finns ju positiva och negativa med det mesta, och sällan bara en lösning på ett problem. Huvudsaken är att man hittar ett sätt som funkar! Och misstag gör vi alla, finns inga felfria människor även om det finns de som hävdar att de är perfekta ^^
Ja man måste lära sig att förlåta, och ha respekt, annars blir man nog rätt odräglig att leva med. Men samtidigt beror det på vad saken gäller, alla är ju olika hårda med vad de accepterar och inte.

Haha ja, dumma vanor får var och en sponsra tycker jag ;) Min sambo har sin paintball, och jag har mina djur! Så länge hyran är betald och mat finns i kylskåpet så bryr jag mig inte om sånt, och inte han heller. Skulle han börja röka så får han ta det från sina egna pengar och göra det utomhus,  inne i mitt hem röker ingen :)

Qui dormit, non peccat

anna5644
0

Hade han inte ljugit för mig om det när jag frågade hade jag inte blivigt så ledsen och besviken på honom, hade han istället berättat sanningen och förklarat varför så hade vi klarat detta på ett helt annat sätt, men när han började att ljuga om en sån enkel sak, hur ska jag då veta att han inte ljuger om värre saker? Jag känner att man måste kunna lite på den man är tillsammans med, han förstörde det med en liten jävla lögn som han kunde ha skippat..

Gur4m1
0

312 hade du verkligen accepterat att han rökte då? Eller hur hade ni löset det? Vita lögner är lätta och är inget tecken alls på att man har lätt för att ljuga om "stora" saker- om du tänker på tex otrohet, känlorna för dig eller pengar.

Säger lycka till åt dem som tror de kan leva i en relation utan några lögner alls- sen att många ldirg upptäcker dem är ju en annan sak. Det är hela poängen emd en "vit lögn", efterosm hans rökande skule göra dig arg och besviken men faktiskt inte rörde dig, inte skadade dig på något sätt så vade han att inte ta den fighten. för de tär inte kul att höra att ens val är idiotiskt, äckligt, vidrigt, korkat etc ;)

Jag hatar lögner, men vet också att ibland, mitt och andras sätt ibland inte ger folk ett annat val och lögnerna kommer som hos barn. För man kan inte stå för det man gör inför sin partner.

Om din partner inte ljugit utan bara börjat röka och stått för det- vad hade du då gjort, hur hade du hanterat det? för först lät det somatt du var besviken på räkandet eftersom du vvalt honom som ickerökare.

Du kan inte alls se att han ljög för er skull, han började röka men ville inte bråka om det, inte heller riskera att förlora dig pga det. Du verkar ju ha väldit starka åsikter om saken.

Sarah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med ovan, en lite skitlögn är ingen stor lögn… min kille smygrökte ett tag för mig efter att han "slutat" jag var superförkyld och märkte det inte. När jag sen kände lukten kunde vi bara skratta åt det. Så han smygrökte, men inte betyder det att han skulle ljga om ngt stort för det. Tycker att du överreagerat ordentligt.

Du kastar alltså bort 6 år för att han inte vågat säga till dig att han ändrat sig och pga rykten som er kompisar sagt om honom. Snyggt.