Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 4159 ggr
Salish
0

En fråga om P-ring.

Hej! Jag var hos ungdomsmottagningen för en vecka sedan och fick ett paket p-ringar. De sa att jag skulle sätta i den första mensdagen, men det var en månad kvar tills dess. Så jag satte i den direkt. Jag har läst och hört att den börjar fungera då efter 10 dagar, så är det då helt säkert att ha sex efter de dagarna utan kondom även om man inte satt in den på första mensdagen som man egentligen ska? Jag är ganska säker på att det fungerar, men samtidigt lite paranoid att det inte ska funka då jag inte märker att jag har den över huvud taget…

Karmatarerskanise
0

Du får läsa i faktaboken som medföljer i paketet.
Eller läsa på fass.se.

Jag har P-ringar men minns inte hur det var första gången.

Salish
0

Nu har jag läst lite. Det står att den ska sättas in första mensdagen, men jag frågade barnmorskan om jag kunde sätta in den tidigare, och det sa hon att man kunde. Men nu när det står på en massa ställen att man inte kan det blir jag lite orolig. Nu har jag ju dessutom satt in den redan.

Karmatarerskanise
0

Ring och fråga imorgon, det känns kanske säkrast? :)

Salish
0

Okej, tack. =)

Karmatarerskanise
0

Var ju inte mycket till hjälp Flört

hus-musen
0

Du kan sätta in ringen precis när som helst, precis som du egentligen kan börja med de flesta ppiller vilken dag som helst. Men rekommendationen är att man ska sätta in den i början av mensen/slutet av mensen beroende på vad du har för något.

Det enda som händer är att du kan förflytta din mens alternativt få en mellanblödning. Den första veckan du använder ringen så behöver du komplettera med kondom för att vara helt säker.

Qui dormit, non peccat

Salish
0

Ah, så det är alltså helt säkert att ha sex utan kondom om ett par dagar? Jag har haft den i en vecka nu och inte märkt av några mellanblödningar.

Karmatarerskanise
0

#6 Bra med utförligt svar :)

hus-musen
0

#7 Japps, första veckan bör du ha kondom, känner du dig osäker så ha kondom i 10 dagar då. Better safe than sorry :)

Qui dormit, non peccat

Salish
0

Okej, tack så mycket! =D