Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1640 ggr
Birke
2011-09-04 22:40
0

Skriver av mig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ett ganska färskt förhållande med en kille som går på internat i Sthlm, 16år, själv bor jag i Nyköping och är 17år. Vi är alltså rätt unga, men för mig är det här verkligen kärlek.

Han kommer oftast hem under helger, om han inte tävlar. Den här helgen var han hemma, och vi skulle va (vi hade inte setts på 1 ½ vecka), ta igen tid, ja ni fattar. Kom alltså till honom igår kväll klockan 8a, sov där, skitmysigt. Han hade lovat att vi skulle va även idag och jag tog ledigt från jobbet och allt för hans skull. Vi drog in till stan för att han skulle tävla och för att senare hänga med lite folk. Men sen bestämmer han sig för att sticka o bada med en kompis (runt 12 kommer han på detta), och jag blir skitledsen, dels för att han hade LOVAT att han skulle va med mig, men oxå för att jag BEHÖVER va med den jag älskar - vi ses ju så sällan. Han fattar inte vrf jag reagerar som jag gör. "Vi va ju hela igår kväll". Visst, hur många timmar då egentligen??

Samtidigt undrar jag om jag vågar visa hur sur och ledsen jag blir, för vem orkar med en sån brud? Men ändå, vrf kan inte förstå min situation? Pank eftersom jag skippade en hel dags lön för hans skull utan nytta, ensam och allmänt ledsen. Känner mig rätt värdelös, fattar inte vrf han aldrig kan anstränga sig för att va med mig, eller aldrig kan prioritera mig.

Det här händer ofta, att jag blir ledsen för att jag känner att han skiter i mig och hur jag känner. Visst f*n är jag inte alltid lätt att ha o göra med, men jag har enligt mig anledning att vara jobbig. Men vill inte vara jobbig, för som sagt, hur länge tar det innan han dumpar mig då?

Han hade förutom mig lovat att träffa 2 andra vänner, och vi satt och väntade på honom i en timma innan han till slut sa att han inte skulle komma tillbaka. Vad f*n tänker han med?

Som sagt han är ung, jag är ung, men själva Han känns så rätt för mig. Sen att relation går upp och ner är en annan sak. Jag är sjukt mkt mer erfaren än honom när det kommer till relationer (jag är hans första tjej), men vem vet om han kommer bättre sig lr om jag kommer va den där bruden som han hade som det första "slit o slänget" som han får erfarenhet av innan han går vidare till någon annan som han kan ha det där förhållandet med som jag ville ha?

Vem vet hur länge jag orkar om det ska vara så här varje helg?

Han kan verkligen sänka mig till botten lika snabbt som han kan få mig att sväva på moln. Som sagt, det här är för mig det närmaste äkta kärlek jag kan tänka mig, och därför vill jag se hur det går och försöka hålla ihop oss så länge som jag orkar och så länge som det går.

Tack till er som orkar läsa, och tack för era tankar om ni orkar dela med er. Behövde mest få ner mina tankar i ord för att reda upp saker i huvet.

hus-musen
2011-09-05 00:18
0

Ni är båda unga, (haha jag är ju så mycket äldre^^) och har precis börjat ert förhållande. Men att vara ung är ingen orsak till att vara dum, om du känner att ert förhållande inte är riktigt vad du är ute efter så behöver ni sätta er ner och ha en vuxen diskution om saken.
Tala om att du känner dig bortprioriterad om det är så du känner och låt han berätta hur han tänker.
Ibland gör man saker av gammal vana utan att reflektera över det.

Om han är borta hela veckorna så är det ju förståeligt att han även vill umgås med sina vänner när han kommer hem. Vad jag däremot inte förstår är varför inte du kunde hänga med?
Visst behöver man ha egen tid i ett förhållande, och umgås med sina vänner eller vad man nu gillar, men det brukar aldrig vara omöjligt att hitta på saker med sin partner tillsammans med andra ibland.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
2011-09-05 00:32
0

du har att välja…

Du har valt ett distansförhållande och då kan man inte räkna med att _äga_ en person hela deras fritid. Det är hårda brud bruden men här msåte nog du kompromissa med din idé att du MÅSte msåte måste ugmås med den du älskar…

klart man msåte umgås, men just nu går han ju skola där borta och vill han umgås med en vän ser jag inte varför du inte kunde hängt med eller bara accepterat att han har lite tid då han kan göra allt sådant som du tycker att han helt ska ägna till dig- för ni är ju så kära! :)

DU gör felet att anpassa dig efter honom- tex skita i jobbet pga honom- sedan bli arg och sur för att han väljer att göra annat- när han faktiskt också umgicks med dig med. klart du blir arg osv men ja…

"Samtidigt undrar jag om jag vågar visa hur sur och ledsen jag blir, för vem orkar med en sån brud?"

Vad tjänar du på att vis ahur sur och arg du är? Att han ska förstå  och inte göra om det? snarare känna sig kvävs och styrd och som en dålig pojkvän för att han omöjligt kan uppfylla de krav du har på honom och er relation.

Är det såhär VARJE helg? dina tankar är så negativa, du tar ut dåliga saker i förskott och du gör en liten ska till en ENORM sak. Ja, att han faktiskt kan höra av sig i tid tycker jag att du ska kunna kräva. Tex att dyka upp när ni besämt möte- inte en timme efteråt säga att han inte kommer-såvida han int ehar en bra orsak. Men att planer ändras- specieltl då ni FAKTISKT umgåtts ett dygn- sovit å umgåtts kvällen och morgonen tillsammans- du verkar tycka att det är för lite?? Distansförhållande är kanske inte din grej för du vverkar själv medveten om att du riskerar att kväva honom eller få honom att tycka att relationen bara är jobbig om han ska känna att när han åker hem- ska all tid gå till dig eller så får han en gnällig, tjurig, surig tjej på nacken. Ja, det kommer att ta slut om inte ni hittaer en gyllene mellanväg.

Du får acceptera att han ägnar den tid han kan till dig men även har andra han vill ugmås med + va för sig själv å fmailj- sluta jämför dig och sätta dig emot dem.

Nej, de tär inte okej att han inte dyker upp då ni bestämt att ses, och så långt efter att ni skulle ha träffats. Sjukt dålig stil men sådant man kan lära sig av med. Anpassa inte helelr hela ditt liv efter honom då? Sluta skippa jobbet pga att ni ska ses- han får väl också acceptera att ibland kan inte du- då kankse han värdesätter tiden han får med dig mer- än nu, han vet att du gör _allt_ för att vara med honom…

Dina känslorsvallningar- botten- toppen är ditt proble faktiskt:) Låter som bekräftelsebehov, ett stort sådant. Du verkar beroende av honom och han har kontrollen. Han kan få dig att må dåligt och må bra. Små skitsaker osm får dig att må dåligt, som får dig att tvivla på hans känslor, ert förhållande osv- exakt vad får dig att tro att detta är "kärlek värd att behålla" om du mår så botten?

Chilla, NJUT av det som är bra, acceptera att det inte alltid kna vara så som du vill- att de tär bra ändå. Att det är super när ni är tillsammans men att övriga livet måste fungera även när han inte sätter dig främst- utan har andra delar i sitt liv han vill prioritera- precis som i ett normalt förhållande. Man tjänar inget på att sätta sig själv mot allt som ens partner älskar att göra- utöver att vavra med den han "älskar". Vad vet du vad han fick prioritera bort när han hängde med dig igår eller när det nu var- eller varje helg ni ses? Så hur kan du säga att du aldrig "känner dig prioriterad"?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Birke
2011-09-05 09:46
0

#1 Han skulle ju som sagt ha hängt med sina vänner idag med mig. Vi har många gemensamma vänner, men dom fick oxå som sagt dissen lika mkt som jag.

#2 Läs igen är du snäll. Grejen är inte ett kontroll behov, utan att han hade lovat, inte bara mig, men även sina vänner att va med oss. Mig var han med från 20.00 till 23.00 innan han somna, och från 09.30 till 10.40 innan vi stack in till stan och för att han skulle tävla. Ha i tanken att vi inte hade setts på 1 ½ vecka innan det. Jag tog inte ledigt från jobbet för att han hade sagt att vi "kanske kunde va på söndag".

pyromanen
2011-09-05 10:06
0

Låter som att han inte riktigt är redo för så fast relation som det du vill ha. Att han har behov av mer frihet, -spontant kunna dra iväg o bada med en kompis.  Jobbigt att inte vara synkade, men du vinner nog inget på att försöka pressa honom tyvärr. Hade han velat vara så mycket med dig på helgen som du vill så hade han ju varit det.

Birke
2011-09-05 10:10
0

#4 Precis, tror inte heller han riktigt är redo. Han har åtminstonde inte samma ..behov? att va med mig som jag med honom, och det är inte större problem, men just att han lovade både mig och kompisarna blir jag riktigt ledsen på.

Gur4m1
2011-09-05 12:14
0

Han rä redo för en relation- bara inte dne typ du vill ha så du får väl göra som jag sa- acceptera läget eller göra slut om det stör dig så mycket. Jag menar det jag sa om ontrollbehov- sa inet om att det är "sjukligt kontrollbehov", men de tär ändå att saker "ska vara osm du vill annars är det stor grej". Det är dålig stil av honom att inte möta upp er men det är inte en SÅ stor grej om man ändrar sig- han är _hemma_  någn helg i månaden-

Du säger att just det att ha lovade störde dig- men annat verkar ju faktiskt störa dig- det bubblar ju fram mellan meningarna. Tex att han aldrig prioriterar dig. Att ni ses för lite.

Om det inte stör dig att ni ses så lite, utan bara "brutna löften" så kan jag berätta att brutna löften får man stå ut i även i "perfekta" relationer. Sen ÄR han bara 16-17 år, jag skulle inte ha så höga förväntningar på en så ung kille eller tjej för den delen. Livet är kort och man njuter av det. Han umgicks med dig i 4-5 timmar + hela natten på en helg- det ÄR mycke tid med tanke på att ni inte bor ihop. Cut him some slack eller prata med honom men j risken är att effekten blir den motsatta. Kan tänka mig att man har en viss press när man är hemifrån- och sedan har både flickvän, fmailjen och gamla vänner som alla vill ha en bit av kakan.

Birke
2011-09-05 12:41
0

#6 Helt ärligt har jag lite svårt att förstå vad du skriver.

Vad är jag ute efter för relation? Vad är han ute efter för relation? Känns som att du mer antar saker istället för att fråga.

Vad du fortfarande inte förstår är att jag tog ledigt från jobbet för att vi dagen innan bestämt att vi skulle va och dom andra åkte ända in till stan för att träffa oss. Om man lovar ngn, mig som flickvänn lr kompisar så håller man det, och det är därför jag blev ledsen på honom och drf kompisarna blev förbannade.

Sen innan du antar saker att som att "saker ska vara som du vill annars är det en stor grej" vill jag att du tar in det ovanstående och förstår att det inte handlar om att jag är förbannad på honom för att han inte tofflar efter mig som en hund.

pyromanen
2011-09-05 13:04
0

Förstår du blir besviken när han lovar saker och inte håller vad han lovat!  Det är inte schysst.

Gur4m1
2011-09-05 13:12
0

Säger inte någonstans att det var okeja tt han inte dök upp? Eller att han måste toffla? Det finns gråskalor….

Dett aär dina ord:

Känner mig rätt värdelös, fattar inte vrf han aldrig kan anstränga sig för att va med mig, eller aldrig kan prioritera mig.

Det här händer ofta, att jag blir ledsen för att jag känner att han skiter i mig och hur jag känner. Visst f*n är jag inte alltid lätt att ha o göra med, men jag har enligt mig anledning att vara jobbig. Men vill inte vara jobbig, för som sagt, hur länge tar det innan han dumpar mig då?

Så om detta sker ofta, du är uppenbart egentligen inte alls nöjd med att ses så sällan, han gör dig besviken, får dig att känna dig som skit- varför är du kär i honom vad är så bra med er relation?

Jag säger bara som det är; ja han komemr tycka att det är jobbigt att du gnäller, tjatar eller surar. Bråk ÄR jobbiga. Ska du göra sånt får du räkna med att konsekvenserna mycket väl kan bli att han dumpar dig. Men jag tycker- vilket jag skrivit på många ställen- inte att det ärokej att han inte dyker upp. JAg tycker de tär okej att han väljer ANNAT än dig- men nu hade han ju avtalat tid med er och hör avsig långt senare- det är ingen bra stil, väldigt omoget- men så talar vi om en 16åring. Det är inte en vuxen perosn vi snackar om så….

Även om jag skulle tycka att det är dålig stil även från en 16åring. Du får prata om det med honom men inte sura, gälla eller vara rasande. Prata med honom om han skulel tycka att det var okej om du betedde dig så, eller varför han kände att ha inte kunde höra av sig förens det var försent? Han kanske har en anledning.

Birke
2011-09-05 13:13
0

#8 Tack för att du förstår:) Det är många av mina vänner och våra gemensamma vänner som undrar vad han håller på med ibland, men jag hoppas att även dom ska snacka med honom när han gör så mot dom.

Inget som är värt att ha här i livet är gratis, och kan inte låta bli att vilja försöka - älskar ju "min lillkille"^^. Vill som sagt inte tjata på honom att bättra sig för tillslut tröttnar man, men han förstår inte alls vrf jag o kompisarna blir irriterade. Jag får helt enkelt se vart det leder och hur pass väl vi klarar av ett långdistansförhållande.

Birke
2011-09-05 13:19
0

#9 Klart f*n jag inte är nöjd över att ses så sällan, men har jag sagt att det är problemet? Det är inte det tråden ens handlar om. Sluta försöka analysera och läsa mellan raderna, det drar för mkt åt OT för min smak.

oh-la
2011-09-05 13:21
0

#6, jag skulle gärna vilja veta vad du menar med att man får räkna med "brutna löften" även i den bästa relation, för helt ärligt tycker jag att det är något man aldrig ska acceptera. att bryta ett löfte är inte samma sak som att helt plötsligt få förhinder eller liknande. det ska man självklart acceptera, men att lova en sak och sedan inte hålla det är inte acceptabelt i någon relation.

jag förväntar mig av mina vänner, min familj och min sambo att om vi bestämmer något, och det helt plötsligt inte gäller längre så lämnar man det inte bara utan att säga till. lovar någon att möta upp mig och mina vänner en tid, och sedan inte dyker upp för att de helt plötsligt hittat på något annat, men inte sagt något om det blir jag riktigt purken.

jag tycker att det är riktigt dålig stil av din kille TS. får man förhinder, eller om planerna ändras så hör man av sig, och det på grund av många olika anledningar. det är aldrig kul att stå och vänta på någon som inte dyker upp bara för att ett bättre tåg råkade köra förbi. då skulle jag också känna mig ledsen och övergiven. tänk också på den oro det kan orsaka, tanken på att det har hänt något dyker ju gärna upp om någon lovat att komma, men inte gör det.

jag tycker också att du gott kan prata med honom, men ta några djupa andetag innan så det inte bara blir en massa anklagelser. i en relation ska man lyssna på varandra, och gör man inte det är det inte hållbart i längden ändå. för att kunna leva ihop två personer, och kanske är det extra viktigt i ett distansförhållande, så är kommunikation A och O. du kaninte gå omkring och känna att något blev fel, för risken är att man inte släpper det utan går och känner sig orättvist behandlad tills det rinner över och det blir mycket större än vad det från början var. och vem vet, han kanske hade en fullkomligt rimlig orsak att göra som han gjorde! det vet du inte förrän du har pratat med honom.

Birke
2011-09-05 13:26
0

#12 Han hade inte en rimlig orsak att sticka o bada, han o killen han var med fick ett infall och sket i oss. Jag ska helt klart snacka med honom lugnt, som du säger, så att han verkligen kan förstå om han fortsätter.

Birke
2011-09-05 13:28
0

#12 Det där med att han skulle känna att jag bara anklagar honom är vad jag är rädd för, för han verkar inte förstå andras situationer. Men som sagt, lugnt och förklarande..

oh-la
2011-09-05 13:52
0

#14, som sagt, två djupa andetag och tänk efter varje gång du säger "du" :P ju mer man säger "du" desto mer lägger man på den andra. istället för att säga "du gjorde inte", "du hade kunnat", "om du bara" (ja du fattar). ifall han nu inte har någon vettig förklaring till det han gjorde förstår jag mycket väl att du är ledsen. även om han "bara" är 16 så tycker jag ändå att man ska kunna ta ansvar för hur man beter sig mot andra människor och hur det uppfattas. min sambo har en gammal kompis som beter sig på samma vis, och han har inte många av sina gamla vänner kvar bara för att de tycker att han har betett sig så illa genom åren när han lovar saker som han inte håller, och säger att han ska dyka upp och sedan inte gör det. som sagt, bara för att man är 16 är det ingen giltligt orsak att bete sig som en barnunge. någon gång måste man ju börja ta ansvar för hur ens sätt påverkar andra människor.

Birke
2011-09-05 14:10
0

#15 Det är ngt värt att tänka på för alla. Har aldrig tänkt på att det ligger så mkt tryck i Du, men nu när du väl seger det så märks det:)

StickyKitten
2011-09-05 16:29
0

Jag tycker också att du ska prata med honom. Att trycka undan känslor är alltid en dålig idé, för tillslut spricker man istället.

Och du har ju faktiskt rätt att säga hur du vill att ert förhållande ska se ut, och du förtjänar att vara med någon som vill vara med dig lika mycket - och som kan visa det. Men ibland är folk tröga och behöver få tydliga instruktioner :)

Sarah
2011-09-05 16:58
0

Håller som vanligt med Gur4m1… och ser inte alls hur det hon säger skulle vara OT. Om han ofta får dig att må dåligt så är hennes tips precis hur man bör hantera det.

Birke
2011-09-05 17:14
0

#17 Grejen är ju inte det att han ska vilja va med mig lika mkt - folk är ju olika - utan att han ska hålla vad han lovar. Men som sagt, om det är ngt som han fortsätter med tänker jag säga hur jag mår av det o vad jag tkr om det.

Birke
2011-09-05 18:14
0

#18 Då är det vell tur att jag inte håller med er, för då skulle inte ngt förhållande fungera för mig om jag 1. Gjorde slut, 2. Accepterade läget, enligt era förslag. Föredrar att lösa problemen istället för att undvika/fly från dom.

pyromanen
2011-09-05 18:26
0

#20 Låter som en klok inställning! Då kanske både du o han blir bättre på kommunikation på köpet. Löser man problem tillsammans så växer man och blir bättre rustade för att lösa framtida problem tillsammans.

Gur4m1
2011-09-05 18:37
0

#12 Äh. Brutna löften får man accepter-a menade exakt det jag sa. Att det inte är något man ska tycka är okej men heller inte en orsak att "åh nej nu måste vi bråka om det och kanske göra slut".

Skriver ju flera gånger att ja tycker att just det beteendet är urdåligt- men hon talar om andr alöften sm vi inte vet vad det är. Om detta är en sak i hans person ser jag inte vad det  är att bråka om då det är hur han är och folk lär ju klagat på det tidigare. Han måste vilja det, men jag ser inte att man ska det perosnligt…..om detta är hur han beter sig. Sen accepterar vi ju alla olika saker från våra vänner/de vi älskar.

Ts, ledsen att jag inte kan skriva så du förstår, än mindre skriva det du vill höra. Jag har sagt mitt om detta. Så du förstår så är jag inte ute efter att vara elak eller dum mot dig. Tro mig, jag har kämpat å gråtit och mått så dåligt över män som helt enkelt inte förtjänat mig. Ibland är styrkan att veta när man faktiskt ska släppa någon- inte att kroka fast i någon som inte är rätt för en. Man ska inte behöva må dåligt pga den man älskar…kort och gott.

Du är den som skrev in bland annat- en massa mer än just att problemet är att han inte dök upp på mötet- det är kanske du som var otydlig i din trådstart om VAD exakt du var missnöjd över. Ja jag analyserar och tolkar saker- du skulle inte få några vsar här om folk inte kunde göra det med din text :) Men m du bara sökte tröst och medhåll; Ja, din kilel beter sig lite dumt mot dig. Kanske han inte är redo för den typen av relation du vill ha och tyvärr kan man sällan tjata eller bråka fram förändringar hos sin partner. Du har fått goda råd om hur du ska prata med honom- man utvecklas tillsammans hela livet eller går åt olika håll- kort sammanfattat  ;) Lycka till!

Birke
2011-09-05 18:43
0

#22 "men hon talar om andr alöften sm vi inte vet vad det är."

Om du fortfarande inte kan förstå vad detta handlar om ber jag dig lämna tråden, för du är inte mer än ett irritationsmoment som hittar på problem åt mig som jag varken har nämt lr ens har.

Gur4m1
2011-09-05 18:50
0

Du har en otrevlig attityd och jag lämnar tråden nu, inga problem :P

Birke
2011-09-05 21:39
0

Vi snackade i tele nyss, han bad om ursäkt för att jag tog ledigt utan anledning och för att han dissade oss. Har svårt att vara sur på honom även om han kan va förjävlig, för han väger upp det med att vara underbar större delen av tiden<3 Kommer säkert liknande grejer i framtiden, men som sagt inget är gratis.